Regler för 18-åring ?
Hej jag vill veta vad ni har för regler för hemmaboende 18-åringar som fortfarande går gymnasiet? Vad kan man kräva/inte kräva av dom?
Hej jag vill veta vad ni har för regler för hemmaboende 18-åringar som fortfarande går gymnasiet? Vad kan man kräva/inte kräva av dom?
Har inga regler för en 18åring. Men bor han/hon i mitt hem så har jag regler i mitt hem som för alla andra som bor där. T.ex att man städar efter sig, hjälps åt med disk, dammsugning, tvätt osv.
Om vi fixat med barnvakt för att ha en barnfri kväll vill vi verkligen inte ha andra barn där då heller. Att för en gång skull få hå ut och bara vara vi! Ska man då behöva hålla kontakt med 17 åringen för att kolla att allt är ok under kvällen och se till att hon har mat osv, nä då är kvällen inte särskilt barnfri. Sen kanske vi vill ha HÖGLJUTT sex hela natten då vi är barnfria!
Observera att min make tycker precis som mig, han vill inte heller ha massa spring när barnet är hos sin mamma. Även jag har en dotter och samma regler gäller för henne. Och tänk, alla våra barn mår bra, vi har regler som gäller alla och alla respekterar och tycker är ok.
Ojdå, det där var känsligt visst!
Det är ju då vad ni gör det till. Om ni anser att ni måste hålla kontakt med en 17 åring för att ni är ute och roar er, ja då blir det jobbigt.
Varför måste du försvara att din man tycker likadant? Jag tycker det är lika fel oavsett om ni både tänker lika. Men det är min åsikt bara..
Det som irriterar mig är att att det aldrig någonsin är ok att säga nej till ett bonusbarn. Varför ska dom alltid få komma och gå som dom vill helt utan regler? Varför är det alltid så synd om bonusbarnen, varför ska de alltid särbehandlas och kunna behandla sina föräldrars nya partners hur de vill? DÄR ledsnar jag! För det är ingen som bryr sig eller tycker det är konstigt att man skaffar barnvakt till sitt gemensamma barn, för att få lugn och ro en kväll, få njuta av varandra, få vara vuxna och odla sin kärlek tillsammans. Men jävlar om det är bonusbarnet som inte får vara med, få har man direkt behandlat det barnet dåligt. Usch, kräks på hela den sortens diskussioner som så ofta förs på FL.
Jag skriver inte att min man tycker likadant för att försvara min egen åsikt utan för att visa att vi delar samma tankar och känslor oavsett om det är biobarnet som kommer/går eller bonusbarnet.
*En utekväll menade jag, inte spelkväll
Har talat med bonusen idag o sagt att han ska meddela om han inte äter med oss. Om han inte kommer hem o käkar utan meddelat så kommer jag göra lunchlåda till mig o ev.rester får han äta upp om han skulle dyka upp senare. Har även sagt att vi vill veta om han inte sover hemma för att vi annars blir oroliga.
När sambons barn var i den åldern så sprang de inte mellan föräldrarna. Det var samma sak som hela tiden hade gällt. Man hörde av sig om det avvek, gällde båda föräldrarna.
Att äta ur kylen, dra hem massa kompisar utan att kolla av, fanns inte på kartan varken hos mamman eller pappan.
Samma sak gällde för sonen. Kallas för att respektera de andra som bor i hemmet. Bör väl tillägga att även vi vuxna stämmer av med varandra, om vi ska äta middag, om vi tar hem vänner, om vi ska bort.
Eftersom alla tre var vana vid detta så var det inget konstigt eller integritetskränkande
Av min 18åring förväntar jag mig att han beter sig hänsynsfullt och bidrar till trivseln och arbetsuppgifterna i vårt gemensamma hem. Man plockar alltid undan efter sig man drar ett varv med dammsugaren när det behövs man tar ut hunden man säger till om man äter borta. Stämmer av om det är ok om man tänker vara borta över natt osv, dels så jag vet och dels kolla att det inte är nåt i hemmet (främst hunden) som behövs lösas. Han får äta fritt av den mat som finns hemma om han säger till i god tid när nåt är på väg att ta slut. Han stämmer själv av på väg hem om det är nåt jag ser behöver handlas. Vissa saker vet han att jag är lite extra beroende av i kyl och skafferi Och då frågar han innan han tar just det. Tänker han laga nåt mer avancerat kollar han med mig att jag inte hade några större planer dör just de ingredienserna och om jag vill ha (ja även om han bara sätter på kaffe frågar han ju det iofs)
Han ska helt enkelt vara en hyfsat vuxen person jag delar hem med. (Sen att han är min son och huvudansvaret är mitt är givet)