• Anonym (Bonusmamma)

Regler för 18-åring ?

Hej jag vill veta vad ni har för regler för hemmaboende 18-åringar som fortfarande går gymnasiet? Vad kan man kräva/inte kräva av dom?

• Svar på tråden Regler för 18-åring ?
  • Jemp
    Anonym (fdsfdsf) skrev 2019-11-04 20:25:32 följande:

fast att stampa in mitt i natten och dra in polare hur som helst? väsnas med kanske, nej?

Läst tråden? Du citerar ett inlägg i sidodiskussionen om huruvida barn/ungdomar ska vara välkomna hem på "fel" vecka.

Som svar på din fråga tycker jag det är rimligt att få ta hem polare, men dagtid/normalt vakna tider och inte fest hur som helst.

Komma hem (smygandes/normaltyst) på natten ja men nattetid på "fel" vecka bör man ha meddelat först kan jag tycka. Just för att familjen ska slippa vakna och misstänka inbrott.
  • Jemp
    Jemp skrev 2019-11-04 20:31:15 följande:

Läst tråden? Du citerar ett inlägg i sidodiskussionen om huruvida barn/ungdomar ska vara välkomna hem på "fel" vecka.

Som svar på din fråga tycker jag det är rimligt att få ta hem polare, men dagtid/normalt vakna tider och inte fest hur som helst.

Komma hem (smygandes/normaltyst) på natten ja men nattetid på "fel" vecka bör man ha meddelat först kan jag tycka. Just för att familjen ska slippa vakna och misstänka inbrott.

Om Det hänt något är det däremot självklart bättre att de kommer hem, oavsett.
  • Anonym (ä)
    Anonym (Guckosko) skrev 2019-11-04 20:20:34 följande:
    Och det var upp till honom.
    Ja, det håller jag helt med om. Det är hans val som han får ta konsekvenserna av.
    Sen kan ju jag personligen ha mycket svårt att se varför man skulle vilja ha en man som väljer bort sina egna barn. Det skulle gå helt emot vad jag eftersöker för värderingar hos en partner. Och jag skulle definitivt inte vilja ha barn med någon som visat den benägenheten, barn förtjänar bättre.
  • Anonym (ä)
    Jemp skrev 2019-11-04 20:19:24 följande:

Som vuxen kan jag förstå att det kan vara skönt med en paus/barnfri stund ibland. Och att man kan vilja ha sex ifred ;)

Men det tycker jag inte barnen ska behöva tänka på. Jag är jätteglad över att ha haft fullvärdiga hem där jag var välkommen och där jag kunde känna att det generellt sågs som positivt att jag var där, oavsett vecka. Min styvmor var en jättetillgång under min uppväxt hon med.

Själv är jag ett stort fan av sex och gärna på udda platser. Men bor barn i huset så får jag avstå det. Det är inte lika viktigt som att barnen alltid ska vara välkomna. Alternativt vara försäkrad om att de inte kommer hem, typ bortrest med mamman. Men jag hade aldrig krävt att de måste fråga om lov för att komma på veckan de bor hos mamman.
  • Ess
    Anonym (ä) skrev 2019-11-04 19:34:16 följande:
    Det är ändå deras hem. Det är inte respektlöst att vilja komma hem. Nu har barnet 2 hem och det är inte barnet själv som har satt sig i den situationen.Det är inte barnets fel att det tillkommit bonusföräldrar att ta hänsyn till, det är inte familj som de har valt. Det är helt föräldrarnas fel att de har barn som har 2 hem. Barn är barnsliga, du kan inte förvänta dig att de ska se det ur en vuxens synvinkel. Och de ska ALLTID vara välkomna av sina föräldrar.
    Föräldrarna har mycket riktigt satt barnet i den sitsen, och föräldrarna upprättar ett umgängesavtal som ska gälla. Föräldern väljer att ta in en partner och då kan det mycket väl krävas att avtalet hålles, annars får föräldern välja att leva ensam istället.

"Barn" i myndig ålder är faktiskt vuxna och får se till att bete sig därefter, och nej, de är välkomna utanför avtalet OM föräldern är hemma och de kollar av först.

• Ess
    Anonym (Guckosko) skrev 2019-11-04 19:42:45 följande:
    Av sina föräldrar kanske ja, men inte av sin styvförälder.  En styvförälder som inte har det minsta intresse av detta besök.
    De ska vara i sitt hem under den veckan som är bestämd.

Vad är det du inte förstår`?
    Precis, jag har inget intresse av särkullarna så varför skulle de då komma och tränga sig på när jag inte ville träffa dem.
  • Ess
    Anonym (fdsfdsf) skrev 2019-11-04 20:24:47 följande:
    fast föräldrarna är ändå föräldrar och har väl rätt att ha regler i sitt egna hus även om han är myndig. att bara gå rätt in, dra med massa polare, sticka mitt i natten osv tycker inte jag är nåt man ska ta iallafall. jag höll inte på så, när jag var sån. lydde jag inte mina föräldrar fick jag minsann höra att det var bäst jag gjorde det, för det är deras hus. lite väl hårt kanske ibland, men samtidigt, man måste ju ha regler. menar absolut inte att man ska vara taskig för det. men jag tycker man måste ha regler för annars gör ju tonåringar hur de vill. 
    Det fick jag också höra om jag inte skötte mig. Göra vad jag ville fick jag göra när jag flyttat hemifrån.

• Anonym (Bonusmamma till 17 åring)
    Anonym (Guckosko) skrev 2019-11-04 19:57:55 följande:

Det är det upp till föräldern att avgöra, inte ungarna. Är föräldern och styvföräldern överens så är det deras regler som gäller.

Ingen kan säga att en styvförälder ska stå med öppen dörr för andras ungar.

Bra skrivet!
  • Anonym (ä)
    Ess skrev 2019-11-04 20:46:40 följande:
    Föräldrarna har mycket riktigt satt barnet i den sitsen, och föräldrarna upprättar ett umgängesavtal som ska gälla. Föräldern väljer att ta in en partner och då kan det mycket väl krävas att avtalet hålles, annars får föräldern välja att leva ensam istället.

"Barn" i myndig ålder är faktiskt vuxna och får se till att bete sig därefter, och nej, de är välkomna utanför avtalet OM föräldern är hemma och de kollar av först.
    Ja, så är det ju, föräldern kanske väljer partner framför sina egna barn.

Ja, de är myndiga men de är fortfarande sina föräldrars barn, vilket var vad jag syftade på med mitt inlägg. Deras resonemang kring det kan givetvis vara vad du kallar för "barnsligt", du kan inte förvänta dig att de ska se lika vuxet och nyktert på det som du anser att du gör, även om de fyllt 18.
  • Anonym (fdsfdsf)
    Ess skrev 2019-11-04 20:52:44 följande:

Det fick jag också höra om jag inte skötte mig. Göra vad jag ville fick jag göra när jag flyttat hemifrån.

Precis.
Svar på tråden Regler för 18-åring ?