• Anonym (Johan)

Sambeskattning sjukdom

Hej.

Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

• Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • Anonym (K)

Förslagen om platt skall kommer inte bara reformera inkomstskatten. Fler skatter kommer beröras i så fall.

• Anonym (.....)

Jag tycker du har rätt i att det är orättvist med skatten yada yada.

Dock behöver du ju inte flytta till åkersberga! Varför inte nöja er med en trea i typ Hagsätra/Bandhagen, Farsta, Bagarmossen. Det tar 15-20 min in till stan med tuben. Finns säkert liknande orter på norra sidan.

Sen måste jag ju bara poängtera att du inte kan skriva "chans" när det kommer till kroniskt sjuk utan "risk". Det är en jäkla skillnad.

• Anonym (***)

Med tanke på hur TS argumenterar så känns det inte trovärdigt. Har man gått en av Sveriges svåraste utbildningar och har 80 000 i lön (tydligen en löneökning nu i dagarna eftersom TS större delen av tråden tjänat 70 000), så borde man kunna formulera sig och argumentera på ett mer trovärdigt sätt. Nu är det bara känslor, "det är orättvist att andra får mer pengar än mig". Att lösa "problemet" finns inte på kartan, bara gnälla.

Och att man med den lönen inte kunnat spara så att man kan köpa sig ett boende känns ju märkligt. Och att inte ha kontakter. Märkligt. Tjäna 80 000 kr i månaden och bo i andra hand...

• Anonym (Johan)
    Anonym (Mia) skrev 2019-11-25 09:32:47 följande:

Mycket mindre? Det är 50 000 per år så knappt hälften av det du beklagar dig över...

Jag straffas inte alls. Jag har en (1) beskattningsbar inkomst och avdragen gör för ett (1) boende. Även om jag kan muttra inombords när jag gör en likvärdig renovering som en kollega och de kan göra avdrag för hela totalbeloppet medan jag slår i taket inser jag att det är fullt rimligt att jag får ett (1) avdrag.

Förutsatt att du varje år använder allt ja, vilket ingen gör.

Nej det är inte rimligt. Avdraget borde vara per hushåll, inte per lön.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (***) skrev 2019-11-25 10:02:23 följande:

Med tanke på hur TS argumenterar så känns det inte trovärdigt. Har man gått en av Sveriges svåraste utbildningar och har 80 000 i lön (tydligen en löneökning nu i dagarna eftersom TS större delen av tråden tjänat 70 000), så borde man kunna formulera sig och argumentera på ett mer trovärdigt sätt. Nu är det bara känslor, "det är orättvist att andra får mer pengar än mig". Att lösa "problemet" finns inte på kartan, bara gnälla.

Och att man med den lönen inte kunnat spara så att man kan köpa sig ett boende känns ju märkligt. Och att inte ha kontakter. Märkligt. Tjäna 80 000 kr i månaden och bo i andra hand...

Jag har haft denna lönen ett par månader. Kommer från en relativt lågavlönad traineetjänst.

Jag försöker självklart lösa problemet så gott det går. Men denna tråd handlar om den orättvisa beskattningen. Hur jag än gör kommer det inte att komma ifrån att vi beskattas oskäligt mycket.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (K) skrev 2019-11-25 09:45:36 följande:

Förslagen om platt skall kommer inte bara reformera inkomstskatten. Fler skatter kommer beröras i så fall.

Inte om man kvittar den mot biståndet. Varför ska vissa betala en mkt större andel av sin inkomst i skatt för at finansiera bidrag till andra länders medborgare?
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 10:27:34 följande:
    Jag har haft denna lönen ett par månader. Kommer från en relativt lågavlönad traineetjänst.

Jag försöker självklart lösa problemet så gott det går. Men denna tråd handlar om den orättvisa beskattningen. Hur jag än gör kommer det inte att komma ifrån att vi beskattas oskäligt mycket.
    Nej precis, det är så du upplever det och det går såsom lagar och regler är skrivna idag inte att komma ifrån.
    Ergo - du behöver angripa frågan från annat håll.
    Det är inte de stora inkomsterna, utan de små utgifterna, se utanför boxen yada yada.
  • Anonym (***)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 10:27:34 följande:

Fast du drar ju in allt annat i diskussionen. Hade du bara velat prata om orättvisa skatter hade du inte behövt dra upp allt annat om ditt privatliv.

Men visst, du tillhör kanske dom som gillar offerkoftan, men kan inte se utanför boxen och skapa lösningar för dig själv och din sambo.

Så du har gått från ett lågavlönat jobb till 80 000  bara så där. Där ser man...
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Johanna) skrev 2019-11-25 11:10:55 följande:

Nej precis, det är så du upplever det och det går såsom lagar och regler är skrivna idag inte att komma ifrån.

Ergo - du behöver angripa frågan från annat håll.

Det är inte de stora inkomsterna, utan de små utgifterna, se utanför boxen yada yada.

Vad bra. Då kan man j höja skatten för alla som betalar mindre andel av sin lön i skatt. Om det är de små utgifterna som är viktiga och inte disponibel inkomst.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (***) skrev 2019-11-25 11:19:15 följande:

Fast du drar ju in allt annat i diskussionen. Hade du bara velat prata om orättvisa skatter hade du inte behövt dra upp allt annat om ditt privatliv.

Men visst, du tillhör kanske dom som gillar offerkoftan, men kan inte se utanför boxen och skapa lösningar för dig själv och din sambo.

Så du har gått från ett lågavlönat jobb till 80 000  bara så där. Där ser man...

Handlar inte om att ha offerkofta. Jag är helt fine mef hela min situation. Jag vill vara betala samma andel av min lön i skatt som en person som tjänar 40 000.

Annars skulle man ju kunna sänka brytpunkten för statlig skatt till 25 000. Ingen av de som idag tjänar 25-40 borde ju klaga, då är de ju bara offerkoftor eller hur?
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom