• Anonym (Johan)

Sambeskattning sjukdom

Hej.

Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

• Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • Anonym (***)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 11:22:25 följande:
    Vad bra. Då kan man j höja skatten för alla som betalar mindre andel av sin lön i skatt. Om det är de små utgifterna som är viktiga och inte disponibel inkomst.
    Du har så tramsiga svar. Har du verkligen inte lärt dig något på din fina utbildning?

Känns märkligt att man inte förstår att man ska beskattas som individ av arbetsgivaren.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (***) skrev 2019-11-25 11:26:19 följande:

Du har så tramsiga svar. Har du verkligen inte lärt dig något på din fina utbildning?

Känns märkligt att man inte förstår att man ska beskattas som individ av arbetsgivaren.

Tramsiga inlägg förtjänar tramsiga svar. VAD jag än gör åt min situation, och tro mig jag jobbar stenhårt på lösningar, går det aldrig komma ifrån det orimliga i att min lön beskattas mycket mer än dubbelt så mycket som en person som tjänar 40 000.

Visst jag förstår att det finns en poäng med skattelättnader för de som tjänar lite, typ 20k i mån, men varför ska jag betala mycket MER än dubbelt så mycket som någon som tjänar 40?
  • Snäll men inte tråkig
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 07:00:33 följande:
    Det enda problem vi egentligen har är att vi får behålla 10 000 mindre än andra par som tillsammans tjänar lika mycket. Hur man löser den enorma orättvisan är det intressanta. Om man tycker sambeskattning är för problematiskt går det bra med platt skatt.
    Det är inte alls det enda problem ni har . Däremot är det det enda "problem" du har lust att prata om och det enda "problem" du tycker att andra i tråden ska prata om.

Ja, jag tycker att sambeskattning är problematiskt och det är ingenting jag vill ha men OM det skulle införas är det väl fullständigt självklart att det inte skulle omfatta sambos utan enbart gifta par. Därför ser jag ingen som helst poäng med att närmare diskutera sambeskattning med just dig som lösning på ditt problem. Du skulle ju ändå inte omfattas om sambeskattning infördes.
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 11:22:25 följande:
    Vad bra. Då kan man j höja skatten för alla som betalar mindre andel av sin lön i skatt. Om det är de små utgifterna som är viktiga och inte disponibel inkomst.
    Du behöver flytta fokus från skatten. 
  • KillBill
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 10:28:47 följande:
    Inte om man kvittar den mot biståndet. Varför ska vissa betala en mkt större andel av sin inkomst i skatt för at finansiera bidrag till andra länders medborgare?

Det svenska biståndet (som syftar till att hjälpa människor ur fattigdom och om att öka demokrati och mänskliga rättigheter runt om i världen) och det svenska progressiva skattesystemet (som syftat till att utjämna inkomstklyftor i samhälle) handlar i grunden om medmänsklighet. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (K)
    KillBill skrev 2019-11-25 11:44:23 följande:

Det svenska biståndet (som syftar till att hjälpa människor ur fattigdom och om att öka demokrati och mänskliga rättigheter runt om i världen) och det svenska progressiva skattesystemet (som syftat till att utjämna inkomstklyftor i samhälle) handlar i grunden om medmänsklighet. 

Då borde höginkomsttagarna vara mest medmänskliga då. Eftersom de betalar mest inkomstskatt, arbetsgivaravgifter de inte får ut något av alls (pensionavgiften över intjänandegränsen = ren skatt) samt mer moms då de konsumerar mer.
    Jippi! Nu känner jag mest extra godhjärtad faktiskt.
    Att jag betalar 0 kr i förmögenhetsskatt och mindre i kapitalskatt än på arbete är det ingen som stör sig på. För arbete, det som faktiskt kan generera värde i samhället utöver inkomstskatten, den jävlar, den ska vi skatta sönder motiveringen för. Så sjukt.
  • Snäll men inte tråkig
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 07:06:49 följande:
    Vi bor i andra hand i en BR. Bara för att vår granne i huset bredvid har en HR hr inte vi det.

Vi har hamnat där vi är pga vi blev uppsagda i vår gamla lgh och behövde en med kort varsel. Vi har bara bott här ngn månad ocj tittar på alternativ.

Men OAVSETT vart vi bor så hindras våra framtida möjligheter KRAFTIG iom att vi skattas med 10 000 mer än andra par med samma inkomst. DET är vårt huvudsakliga problem, inget annat.
    Men då så. Om det är en tillfällig nödlösning på bara  ett par månader eller så att ni kastar 20 000 i sjön varje månad genom att betala den hyran för 47 kvadrat så har ni ju snart de där efterlängtade 10.000 som skulle göra så stor skillnad för huruvida ni kan köpa ett radhus strax utanför tullarna.

Antingen så ordnar du genom de kontakter du med din position borde ha ett andrahandsboede i en hyresrätt istället, där hyran för 47 kvadrat ligger på max hälften av det du betalar nu för samma yta. Vips, så ar ni de där 10 000 extra som du så hett eftertraktar och som skulle göra så stor skillnad för huruvida ni kan uppnå radhusdrömmen.

Eller så köper du en bostadsrätt i eller strax utanför tullarna som ni bor i medan ni sparar pengar till radhuset. Även om ni inte skulle få 10 000 mer att röra er med varje månad jämfört med nuvarande situation om ni väljer det alternativet så skulle den sammanlagda boendekostnaden ändå bli betydligt lägre än 20 000 i månaden om ni letar ett tag och inte köper nyproduktion.

Att du tycker att du ska få göra ett skatteavdrag för att du har en sambo - jo, det är i praktiken vad din käpphäst handlar om, inte att lägga ihop två inkomster och skatta dem tillsammans eftersom din sambo inte HAR någon inkomst alls och det inte FINNS två inkomster att lägga ihop - är en idé du nog får vänja dig vid att du kommer att få väldigt lite gehör för.
  • Anonym (Johan)
    KillBill skrev 2019-11-25 11:44:23 följande:

Varför ska bara alla som tjänar med än 40 000 visa medmänsklighet?
  • KillBill
    Anonym (K) skrev 2019-11-25 12:05:18 följande:
    Då borde höginkomsttagarna vara mest medmänskliga då. Eftersom de betalar mest inkomstskatt, arbetsgivaravgifter de inte får ut något av alls (pensionavgiften över intjänandegränsen = ren skatt) samt mer moms då de konsumerar mer.
    Jippi! Nu känner jag mest extra godhjärtad faktiskt.
    Att jag betalar 0 kr i förmögenhetsskatt och mindre i kapitalskatt än på arbete är det ingen som stör sig på. För arbete, det som faktiskt kan generera värde i samhället utöver inkomstskatten, den jävlar, den ska vi skatta sönder motiveringen för. Så sjukt.

Det handlar om att ge i relation till förmåga. Men krävs vissa förmågor för att inse det.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Johan)
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-11-25 12:13:37 följande:

Men då så. Om det är en tillfällig nödlösning på bara  ett par månader eller så att ni kastar 20 000 i sjön varje månad genom att betala den hyran för 47 kvadrat så har ni ju snart de där efterlängtade 10.000 som skulle göra så stor skillnad för huruvida ni kan köpa ett radhus strax utanför tullarna.

Antingen så ordnar du genom de kontakter du med din position borde ha ett andrahandsboede i en hyresrätt istället, där hyran för 47 kvadrat ligger på max hälften av det du betalar nu för samma yta. Vips, så ar ni de där 10 000 extra som du så hett eftertraktar och som skulle göra så stor skillnad för huruvida ni kan uppnå radhusdrömmen.

Eller så köper du en bostadsrätt i eller strax utanför tullarna som ni bor i medan ni sparar pengar till radhuset. Även om ni inte skulle få 10 000 mer att röra er med varje månad jämfört med nuvarande situation om ni väljer det alternativet så skulle den sammanlagda boendekostnaden ändå bli betydligt lägre än 20 000 i månaden om ni letar ett tag och inte köper nyproduktion.

Att du tycker att du ska få göra ett skatteavdrag för att du har en sambo - jo, det är i praktiken vad din käpphäst handlar om, inte att lägga ihop två inkomster och skatta dem tillsammans eftersom din sambo inte HAR någon inkomst alls och det inte FINNS två inkomster att lägga ihop - är en idé du nog får vänja dig vid att du kommer att få väldigt lite gehör för.

Oavsett hur vi gör får vi 10 000 (ellet 11 000 om man ska vara exakt) mindre varje månad än vi ska ha vilket kraftigt försämrar våra möjligheter att skaffa det boende vi vill ha.

Jag vill att alla ska betala lika mycket i skatt i förhållande till vad de tjänar, med möjliga undantag för riktigt lågavlönade. Varför ska den som tjänar 80k betala mycket mer än dubbelt så mycket i skatt än den som tjänar 40k?

De som tjänar 40k kan också alltid hitta boende, eller hur? Då kan de gott.betala samma.skattesats. Varför inte bara införa statlig skatt på alla inkomster över 25 000? Det går ju ändå ingen nöd på de som tjänar mer än så eller hur? Varför ska de som tjänar mellan 25-40 inte behöva visa samma medmänsklighet och göra samma uppoffringar som de som tjänar över 40?
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom