• Anonym (Johan)

Sambeskattning sjukdom

Hej.

Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

• Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-11-29 21:32:10 följande:

Jag håller som sagt inte med dig om att det är inkonsekvent. I ena fallet handlar det om skatt på lön på ett jobb som man själv utför och som inte har något med ens partner att göra.

I de andra fallen handlar det om bidrag eller kostnader som har med gemensamma åttaganden och med att man valt att dela hem som sambos att göra.

Vill du ta bort sambolagstiftningen helt och se ickegifta par som bor tillsammans som inneboende hos varandra?

Nej jag vill att par som tjänar lika mycket ska betala lik mycket i skatt. Vad jag tjänar/jobbar med har i högsta grad att göra med vad min sambo tjänar/jobbar med och vice versa. Vi bor tillsammans och delar på utgifter. Dessa utgifter betalas av våra gemensamma inkomster.
  • Anonym (Johan)
    KillBill skrev 2019-11-29 21:41:57 följande:

Självklart ska den gemensamma inkomsten beaktas om fler än en bor i en bostad man söker bidrag för. Att staten skulle ta ut högre skatt från ensamstående (trots att det är dyrare att leva som ensamstående) än från folk som är sammanboende är däremot helt ologiskt. Den skatterabatt som du argumenterar för skulle dessutom bara gynna höginkomsttagare som dig själv..

Nu snurrar du ju till det igen. Staten TAR ut högre skatt från ensamboende än sammanboende ditt smartskaft. Pga av det system DU sitter och försvarar. Ett par som tjänar 30+30 har mycket mer kvar efter skatt än en ensamstående som tjänar 60 TROTS att det som du säger är dyrare att leva som ensamstående. Det är ju just DET som är så jävla SJUKT!

Du förstår ju inte ens vad du försvarar...
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-11-29 21:48:14 följande:

Fast har hon inte sin huvudsakliga vila i bostaden har hon inte rätt till bostadsbidrag. Om hon i praktiken skulle bo hos dig skulle det ju handla om bidragsfusk, och det är klart att det kan vara lönsamt att begå brott. Att det är lönsamt att fuska sig till ersättningar som man inte har rätt till innebör inte att staten uppmanar en till det, vilken märklig slutsats.

Låter ju för övrigt väldigt opraktiskt för en mycket sjuk förälder att ha barnomsorg på en förskola i en helt annan ort än där man själv bor.

Håller fast vid att det inte låter som en praltisk lösning, särskillt inte som din "pragmatiska lösning" tydligen är att begå brott.

(Sen ör det nog inte fullt så lätt att få ekonomiskt stöd som du tror. Om din sambo inte anses sjukskriven för varenda jobb som finns ens i teorin så kommer hon inte kunna vara hemma med försörjningsstöd i längden. )

En bättre lösning vore tycker jag att samhället blev böttre på information kring vad som krävs vid sjukdom. Att man nör man blev sjuk också fick stöd med allt det praktiska runt omrking och att det ibte vore fullt så avancerad byråkrati kring det. Då skulle din sambo kanske haft sjukersättning idag. Det tycker jag personlogen vore bättre investerade skattemedel än möjlighet till sambeskattning och skulle gynna betydligt fler tror jag.

Så du tycker alltså det är rimligt att om min sambo skulle dö, så ska jag, om jag tjänar tex 60 000 i mån, behöva betala mycket MER i skatt än ett par som tjänar 30+30 TROTS att det är billigare för dem att leva i par?

Det är rimligt att paret får utnyttja mycket mer i tex RUT TROTS att jag som ensamstående sannolikt kan behöva det mer?

Ska jag vara tvingad till en desperat jakt efter sambo för att slippa bli straffbeskattad av staten?
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-29 21:53:50 följande:

Nej jag vill att par som tjänar lika mycket ska betala lik mycket i skatt. Vad jag tjänar/jobbar med har i högsta grad att göra med vad min sambo tjänar/jobbar med och vice versa. Vi bor tillsammans och delar på utgifter. Dessa utgifter betalas av våra gemensamma inkomster.

Jo, jag har förstått din grundtes. Men funderae på om inte mycket av det som du upplever som ett problem beror på sambolagstiftningen som är ett slags "mellanläge". Man har inte lika starka juridiska åtaganden emot varandra som gifta varför det kan uppstå sånt som kan upplevas som en gråzon, som tex vid ansökan om försörjningsstöd osv. Men det var bara en tanke.
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-29 22:00:20 följande:

Så du tycker alltså det är rimligt att om min sambo skulle dö, så ska jag, om jag tjänar tex 60 000 i mån, behöva betala mycket MER i skatt än ett par som tjänar 30+30 TROTS att det är billigare för dem att leva i par?

Det är rimligt att paret får utnyttja mycket mer i tex RUT TROTS att jag som ensamstående sannolikt kan behöva det mer?

Ska jag vara tvingad till en desperat jakt efter sambo för att slippa bli straffbeskattad av staten?

Jag tycker att det är rimligt att var och en som jobbar betalar skatt på sin egen lön oavsett eventuella kärleksrelationer och oavsett vem de bor med. Jag anser inte att man blir straffbeskattad för att ens kärleksrelationer eller brist på det samma inte spelar roll för vilken skatt man ska betala på sin lön.

Varför skulle du behöva jaga efter sambo på grund av skatten? Skatten påverkas ju inte av om du är sambo eller ej. Så din så kallade straffbeskattning blir ju samma med eller utan sambo.

Rut är jag inte tillräckligt insatt i för att kunna diakutera och har ingen åsikt om.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-11-29 22:11:46 följande:

Jag tycker att det är rimligt att var och en som jobbar betalar skatt på sin egen lön oavsett eventuella kärleksrelationer och oavsett vem de bor med. Jag anser inte att man blir straffbeskattad för att ens kärleksrelationer eller brist på det samma inte spelar roll för vilken skatt man ska betala på sin lön.

Varför skulle du behöva jaga efter sambo på grund av skatten? Skatten påverkas ju inte av om du är sambo eller ej. Så din så kallade straffbeskattning blir ju samma med eller utan sambo.

Rut är jag inte tillräckligt insatt i för att kunna diakutera och har ingen åsikt om.

Så länge den statliga skatten slopas håller jag med om att det är rimligt. Varför ska skatten vara helt olika beroende på hur man får sin inkomst? Varför ska jag beskattas 60% vid en löneökning men 30% om jag hyr ut ett rum i villan eller ett attefallshus tex?
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-29 22:14:43 följande:

Så länge den statliga skatten slopas håller jag med om att det är rimligt. Varför ska skatten vara helt olika beroende på hur man får sin inkomst? Varför ska jag beskattas 60% vid en löneökning men 30% om jag hyr ut ett rum i villan eller ett attefallshus tex?

En annan variant vore ju att höja tex skatten på andra skaer, som tex att hyra ut sitt hus. Vore kanske lite tokigt att höja just den skatten med tanke på bostadssituatione idag dock.

De är ju inte ett absolut samband att så länge vi har progessiv skatt på lön så måste alla andra skatter se ut previs som de gör idag. Man kan ju faktiskt höja skatt på tex kapital om problemet är att det är mer lönsamt att tjäna pengar på kapital än på arbete. Det bli lite svårt att diskutera med dig när du diskuterar som att det bara fanns två möjliga varianter.
  • Bjoer
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-29 21:16:07 följande:
    Bara att fimpa den statliga skatten som man nu fimpar värnskatten så är det klart. Behövs NOLL byråkrati.

Jag är emot alla orättvisor, oavsett om de drabbar mig eller inte.

Exempelvis tycker jag det är förjävligt att föräldrar till tvillingar inte får samma antal föräldradagar som två barn födda med 10 månaders intervall. Även fast jag aldrig kommer drabbas av det.

Jag tycker att det är sjukt att ROT och RUT inte baseras på hushåll istället för individer. Om någon kan behöva MER rut och rot så är det ju ensamstående. Trots stt jag knappt själv använder dessa avdrag.

Jag tycker det är förjävligt att man inte får bestämma i sin egen familj över hur man vill ta ut sin föräldraledighet. DÄR är man helt plötsligt individer och inte ett hushåll längre. Jävligt godtyckligt och inkonsekvent.
    För att lösa DITT problem, ja. Det är ju det som är min poäng. Ska man milimterkorrigera alla orättvisor blir det en jävla massa byråkrati och dessutom kommer många inte vara nöjda eftersom de har en annan bild av vad rättvisa betyder.

Jag är också emot orättvisor men jag accepterar att de finns och att vi inte kan göra något åt alla. Var och en måste leva utifrån sina förutsättningar. Dina förutsättningar är BRA, vilket är varför du inte får någon sympati för den orättvisa du vill jämna ut. Du vill dessutom lösa problemet genom att skapa orättvisa på andra håll.
  • Bjoer
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-29 20:11:55 följande:
    Och du bryr dig inte om den här orättvisan för att den inte drabbar dig. Varför skulle orättvisan ts drabbas av vara mindre viktig än de orättvisor andra drabbas av?
    Jag bryr min inte mindre för att den inte drabbar mig, jag bryr mig mindre för den drabbar ingen fattig.
  • Anonym (förstår)
    Bjoer skrev 2019-11-29 23:08:45 följande:

Jag bryr min inte mindre för att den inte drabbar mig, jag bryr mig mindre för den drabbar ingen fattig.

Suck. Men för att vara krass. Det är medelklassen som bär upp hela samhället. Gör man de missnöjda så faller hela systemet.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom