• Anonym (Tjocka Märta)

Varför är jag tjock?

Jag undrar ibland varför jag är så tjock. Jag är inte stillasittande för jag både simmar och har en hund och jobbet är ganska rörligt. Jag äter dåligt men inte för mycket kalorimässigt så vitt jag förstår. Jag förstår inte så jättebra egentligen för jag har aldrig försökt gå ner i vikt eller så, jag har bara kollat lite smått i december. Inklusive alla helgdagar med mer mat än vanligt var jag bara över 2000 två dagar, julafton och nyårsafton.

Jag är kort och fet och har stora storlekar på kläderna. Jag har ingen våg så jag kan inte kolla exakta kg, men kläderna är i storlekar mellan 50/52 och 54/56 beroende på märken och var på kroppen de ska sitta. Jag kan ha 48/50 också om det är stretchmaterial men det är precis så det känns för litet och obekvämt.

Kan någon förklara varför jag är så tjock?

• Svar på tråden Varför är jag tjock?
  • Anonym (Tjocka Märta)
    Anonym (Smal) skrev 2020-01-17 09:37:10 följande:

Har du nån smal/normal viktig vän?

Förklara för dem och fråga om du får hänga på ett par dygn och äta precis som de gör.

Ta deras tallrik när de lagt upp maten. Så får du en bra uppfattning om vad de äter. Då ser du och får bättre uppfattning om hur mycket du äter mera än vad som egentligen behövs.

Gjorde det en gång med en vän och blev anklagad för att medvetet försöka svälta hen till döds efter ett par dagar :D

Den normalviktiga kollegan som det här började med äter väldigt mycket mer än jag i volym men hon äter annorlunda. Jag skulle inte svälta till döds men jag skulle kanske gå upp mer i vikt.
  • Anonym (Smal)
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-17 16:39:57 följande:

Den normalviktiga kollegan som det här började med äter väldigt mycket mer än jag i volym men hon äter annorlunda. Jag skulle inte svälta till döds men jag skulle kanske gå upp mer i vikt.

Pröva ät samma?

Sen kanske hon inte äter frukost, nattmacka etc?

Men mycket hänger nog på vad man äter :)

Själv får jag inte i mig mycket mera än en kaffekopp och frukt på morgonen
  • Anonym (10 kg)
    Anonym (Smal) skrev 2020-01-17 09:37:10 följande:
    Har du nån smal/normal viktig vän?

Förklara för dem och fråga om du får hänga på ett par dygn och äta precis som de gör.
    Ta deras tallrik när de lagt upp maten. Så får du en bra uppfattning om vad de äter. Då ser du och får bättre uppfattning om hur mycket du äter mera än vad som egentligen behövs.

Gjorde det en gång med en vän och blev anklagad för att medvetet försöka svälta hen till döds efter ett par dagar :D
    Det påminner om när jag hade min rejält överviktiga vän på besök en vecka hos mig. Jag bjöd på sånt jag brukade äta. Ingen dietmat, ingen svält, vanlig rejäl mat. Och hon gick ner 2 kg!
  • Anonym (Smal)
    Anonym (10 kg) skrev 2020-01-17 21:59:32 följande:

Det påminner om när jag hade min rejält överviktiga vän på besök en vecka hos mig. Jag bjöd på sånt jag brukade äta. Ingen dietmat, ingen svält, vanlig rejäl mat. Och hon gick ner 2 kg!

Precis!

Vikten har nog lika mycket att göra med vad du äter som hur mycket du äter.

Därför ser man väl varför feta föräldrar ofta har feta barn. De äter helt enkelt "fel" fast det kanske inte verkar så vid första anblick.
  • Anonym (Tjocka Märta)
    Less is more skrev 2020-01-18 14:32:30 följande:

Det finns något som heter lymfödem.

Googla på det och se om det stämmer på dig.

Det är inget jag känner stämmer men jag fick en länk av kollegan med symptom på hypotyreos och det är skrämmande. Jag skriver av den här och kommentrar lite och  stryker det som inte stämmer på mig. Det kanske är dags at prata med en läkare trots allt. Det blir fler inlägg för listan var lång
    Humör och mental hälsa
    Extrem trötthet - jag är trött hela tiden. Kämpar mig igenom det.
    Sömnlöshet - jag har svårt att somna i alla fall
    Sömn gör inte att man känner sig piggare (dålig sömnkvalitet) - inte ett dugg piggare av att sova
    Avsaknad av sexlust - extremt låg i alla fall. 
    Långsamma rörelser - vet inte
    Förlorad uthållighet - jag har aldrig varit särskilt uthållig
    Intolerans mot fysisk aktivitet - nej, jag rör gärna på mig
    Kraschar efter 15.00 på em - nej, jag är som pigast på kvällen även om jag forfarande är väldigt trött
    Långsamt tal - nej
    Depression - jag skulle inte kalla mig deprimerad det är mer jämna plågor
    Panikattacker
    Minnesförlust
    Förvirring - ibland tappar jag bort mig totalt och måste sätta mig ner för att hitta mig
    Mentalt slö
    Dålig koncentration - lite halvdålig
    Ljud eller röster i huvudet
    Hallucinationer
    Fobier - jag har ett par stycken men jag kan hantera dem
    Förlust av motivation - den kommer och går
    Depression efter förlossning
    Mardrömmar - ofta
    Lätt upprörd - inte på det sättet. Lättrör kanske
    Vill vara ensam - jag föredrar att vara ensam fast tillsammans med hunden
    Humörsvängningar - nja
    Nervositet/oro - jag känner en slags allmän ständig oro
    Personlighetsförändringar - det har ingen sagt något om
    Känslor av bitterhet
    Tappar självförtroende - det gör jag ibland
  • Anonym (Smal)

Feta personer rationaliserar ofta bort varför de är feta.

Nu säger jag inte att det alltid är så, men det är i människans natur att skylla ifrån sig på annat.

Mycket av dina symptom kan nog också vara relaterade till att vara allmänt tjock

• Anonym (Tjocka Märta)

Fortsätter.

Andning och luftvägar
    Andfåddhet - inte så farligt men lite
    Astma - det vet jag inte
    Svårighet att ta ett djupt andetag
    Infektioner i övre luftvägarna - jag är förkyld ganska ofta
    Fysik
    Koordinationsproblem
    Darrighet
    Ledstelhet - kanske lite? Jag har inget att jämföra med men det knakar en del.
    Svullnad i ögon, ansikte, händer, fötter eller fotleder - ja på alla oftast men inte ständigt
    Lupus
    Reumatoid artrit - vet inte men när jag läser symptomen på 1177 så stämmer de på mig
    Rycker till ofta
    Invärtes skakningar
    Svarar dåligt på behandlingar - jag vet inte men när jag har ont någonstans så blir jag dåligt hjälpt av värktabletter
    Candida (svampinfektioner)
    Hjärta, blodtryck och puls
    Högt blodtryck - vet inte
    Lågt blodtryck - vet inte
    Långsam/svag puls (under 60) - nej
    Snabb puls (över 90) - ibland. Vilopulens brukar ligga mellan 78 och 102 beroende på om jag sitter framför tv eller datorn eller ligger i sängen.
    Snabb hjärtrytm med svaga sammandragningar .vet inte
    Långsam hjärtrytm utan att vara vältränad 
    Förstorat hjärta vid röntgen - vet inte
    Otydliga, svaga hjärtljud - vet inte
    Låg QRS amplitud på EKG -vet inte
    Långa normala intervall på EKG -vet inte
    Vätska runt hjärtat -vet inte
    Hjärtklappning(hjärtslagen känns oregelbundna/?hårda?/snabba) - ibland
    Svimningar
    Yrsel - ganska ofta till dagligen
  • Xlr8
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-17 16:39:57 följande:

Åter igen ett bevis på att man ska kolla på kalorier och inte volym. det går att göra en köttfärssås med 300 kalorier per portion, sen går det att göra en med 2000 kalorier i per portion.

Samma volym och det går inte att se skillnad.

Förbränna och konsumtion är allt du ska titta på
  • Anonym (Tjocka Märta)

Fortsätter

Hud
    Torr - jätte
    Flagnar - en del
    Grova fläckar - 
    Glåmig hudfärg
    Blek hy - jätte
    Mörka ringar under ögonen - jag har inte ringar jag har resväskor
    Pigmentation i hudveck
    Utslag: kliande, röd, svullen hy - jag har alltid någonting jag går och kliar på
    Känslighet för solljus - jag tål verligen inte solen och täcker mig så mycket som möjligt
    Hår
    Tappar kroppsbehåring 
    Tappar hår på huvudet - jag tycker det när jag samlar ihop det men det kan vara inbillning. Nu när jag  tummens nedre led med pekfingret när jag håller ihop håret och jag vill säga att jag inte gjorde det förr.
    Sköra hårstrån
    Tappar ögonbryn (yttre tredjedelen) - vet inte
    Tappar ögonfransar - jag vet inte men jag tror det. Det lostnar ett par kanske varannan dag men de ser inte glesare ut. Kanske är de kortare.
    Torrt hår
    Hörsel
    Överkänslig hörsel - jag hör väldigt bra jag vet inte om det är samma sak
    Ljud i öronen (väsande, ringande) - det väser
    Försämrad hörsel
    Kroppstemperatur
    Värmekänslighet - jag klarar inte värme
    Känslighet för kyla
    Låg kroppstemperatur - vad anses som låg? Det lägsta jag har uppmätt när jag känt mig febrig är 36.6. Jag brukar inte ta tempen när jag inte känner mig dålig
    Kalla händer och fötter - Kalla fötter varma händer
    Kallsvettning
    Nattsvettning - svettas inte men jag är supervarm.
Svar på tråden Varför är jag tjock?