• Anonym (Tjocka Märta)

Varför är jag tjock?

Jag undrar ibland varför jag är så tjock. Jag är inte stillasittande för jag både simmar och har en hund och jobbet är ganska rörligt. Jag äter dåligt men inte för mycket kalorimässigt så vitt jag förstår. Jag förstår inte så jättebra egentligen för jag har aldrig försökt gå ner i vikt eller så, jag har bara kollat lite smått i december. Inklusive alla helgdagar med mer mat än vanligt var jag bara över 2000 två dagar, julafton och nyårsafton.

Jag är kort och fet och har stora storlekar på kläderna. Jag har ingen våg så jag kan inte kolla exakta kg, men kläderna är i storlekar mellan 50/52 och 54/56 beroende på märken och var på kroppen de ska sitta. Jag kan ha 48/50 också om det är stretchmaterial men det är precis så det känns för litet och obekvämt.

Kan någon förklara varför jag är så tjock?

• Svar på tråden Varför är jag tjock?
  • Tow2Mater
    Anonym (Sn) skrev 2020-01-26 23:42:44 följande:

Vänligen googla "Behöver hjärnan kolhydrater?" och Kostdoktorn, så får du som trodde på Claude Marcus lite upplysning. Märkligt att flera professorer och läkare går på lchf om man nu blir så dum (vilket är idiotiskt att tro). Många som går på lchf får också förbättrade värden även efter flera år. Så nej. Det verkar inte öka risken för sjukdom, tvärtom. Finns ett flertal studier som Kostdoktorn länkar till på sin sida. Även om man

är motståndare kan man ju gå in och förkovra sig lite.

Lär sig folk aldrig att det vi tar som vedertagen sanning idag imorgon visar sig vara fel? Var lite öppna för att sanningen inte är den vi lärt oss sen barnsben, liksom. Sluta tro på kalori in och kalori ut, det är som de som en gång vägrade tro att jorden var rund.

"när Ekot granskar de studier som bland andra Eenfeldt och Dahlqvist förlitar sig på, visar det sig att flera av dem är sponsrade av organisationer och företag som har ett direkt intresse i lågkolhydratkost eller ökad köttkonsumtion.

Bland finansiärerna finns amerikanska nötköttsbranschen genom National Cattlemens Association, mejeriföretag som Swissmilk och organisationer som är knutna till den amerikanska bantningsgurun Robert Atkins, numera död, men vars fru driver Atkinsrörelsen vidare med storsäljande bantningsböcker, skrifter och föredrag."

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4668672

• Anonym (Jo)
    Anonym (Sn) skrev 2020-01-26 23:42:44 följande:

Vänligen googla "Behöver hjärnan kolhydrater?" och Kostdoktorn, så får du som trodde på Claude Marcus lite upplysning. Märkligt att flera professorer och läkare går på lchf om man nu blir så dum (vilket är idiotiskt att tro). Många som går på lchf får också förbättrade värden även efter flera år. Så nej. Det verkar inte öka risken för sjukdom, tvärtom. Finns ett flertal studier som Kostdoktorn länkar till på sin sida. Även om man

är motståndare kan man ju gå in och förkovra sig lite.

Lär sig folk aldrig att det vi tar som vedertagen sanning idag imorgon visar sig vara fel? Var lite öppna för att sanningen inte är den vi lärt oss sen barnsben, liksom. Sluta tro på kalori in och kalori ut, det är som de som en gång vägrade tro att jorden var rund.

Sluta tro på kalori in och kalori ut...? Tycker inte att "tro" är rätt ord i detta sammanhang. Det säger sig själv vad som händer med kroppen, om den får mer energi än vad den gör av med... Eller är inte det sant? 
    Och LCHF är bara skit jämfört med varierade stabil kost. Självklart funkar det att gå ner i vikt med. Det gör det med all ensidig kost. Frågan är bara: Varför välja LCHF när det finns så mycket bättre alternativ. T.ex bestämma sig för att äta mindre och börja motionera/träna mer.
  • Anonym (Tjocka Märta)

Hej alla. Idag åt jag majs för först gången i mitt liv. Jag vet att majs inte är nyttigaste jag kan äta men för mig var det en liten seger att våga smaka.

På tisdag ska jag åka och storhandla igen så jag tar gärna emot tips på saker jag borde ha hemma. 

• Anonym (För mycket)
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-11 00:29:05 följande:

Jag räknade hur många kcal som jag behöver på en hemsida. Jag satte vikten på 115, mitt mellan de två svaren jag fick av er. Jag satte längd till 162, vilket det var när jag skaffade mitt senaste pass och jag tror inte jag har blivit längre sen jag var 17. Jag satte aktivitetsnivå till 1,357. Då fick jag 2548 som kcal-intag om jag ska behålla vikten. 

Det här är vad jag har ätit idag.

Frukost: 4 skivor rågkaka, 2 skivor salami, messmör, leverpastej.

Lunch: Potatisgratäng och fiskpinnar

Fika på jobbet: 1 chokladmuffins.

Middag: Kycklinggrillkorv, ketchup och rostad lök. Inget börd.

Min app får det till 1670 kcal. 

På det så har jag gått 1,2 mil med hunden och det vanliga springet på jobbet. 

Det ska bli spännande att ta tag i det här nu och göra mer noggrant. Jag kanske ska sätta upp ett viktmål?

Du äter för mycket och det måste vara något fel på appen, måste bli mer kalorier. Som referatens: jag är kvinna, nästan 180 cm lång och har ett BMI på 22,5, på en vanlig vardag äter jag:

Frukost: skål med naturell yoghurt och havregryn

Mellanmål (ibland): en frukt

Lunch: Soppa eller sallad

Mellanmål: en frukt

Middag: typ en gryta eller röra m nåt protein och ris/potatis, mkt sällan pasta, eller typ knäckebröd med avokado och yoghurt om jag inte orkar laga mat

På helgerna äter jag lite mer: roligare lunch, kanske tvårättersmiddag eller nåt snacks, mycket sällan socker dock och undviker mjukt bröd.

Styrketränar ett par gånger i veckan.

Om jag åt som du så skulle jag också vara överviktig. Kul? Nja, men jag har bra värden och har lärt mig att anpassa mig efter min förbränning. Du behöver göra samma sak om du vill gå ner i vikt.
  • Anonym (KlaraS)
    Anonym (För mycket) skrev 2020-01-27 00:28:23 följande:

Du äter för mycket och det måste vara något fel på appen, måste bli mer kalorier. Som referatens: jag är kvinna, nästan 180 cm lång och har ett BMI på 22,5, på en vanlig vardag äter jag:

Middag: typ en gryta eller röra m nåt protein och ris/potatis, mkt sällan pasta, eller typ knäckebröd med avokado och yoghurt om jag inte orkar laga mat

På helgerna äter jag lite mer: roligare lunch, kanske tvårättersmiddag eller nåt snacks, mycket sällan socker dock och undviker mjukt bröd.

Om jag åt som du så skulle jag också vara överviktig. Kul? Nja, men jag har bra värden och har lärt mig att anpassa mig efter min förbränning. Du behöver göra samma sak om du vill gå ner i vikt.

Och skulle jag äta som du så skulle jag gå in i väggen.
  • Anonym (BMI 21,88)

Anonym (KlaraS) skrev 2020-01-27 07:50:20 följande:

Samma här! Skulle svälta ihjäl och bli utmärglad :D
    Är 175, väger 67 och har ett BMI på 21,88. Tränar 3-5 gånger i veckan

Vad jag brukar äta:

Frukost - Naturell yoghurt med sylt eller bär
    Lunch - Oftast på lunchrestaurang. Potatis, sås/kött, sallad. STOR portion (mina vänner brukar säga att jag äter som en häst)
    Mellanmål - Naturell yoghurt eller en frukt
    Middag - Nån gryta eller gratäng jag gjort själv. Ibland skippar jag varm mat och äter typ tre stora mackor med massa pälägg istället. 

Till helger kan jag äta chips och/eller godis. Ibland äter jag en kakbit eller lite choklad till vardags också. Visst har jag dagar då jag också äter mindre, bara sådär av mig själv. Havregrynsgröt till middag istället för stora portioner varm mat eller flera mackor. Så det jämnar väl ut sig.

Min poäng är dock att hur mycket man kan/bör äta är ju ytterst individuellt! Folk är olika och har olika ämnesomsättning. T.ex. har jag en kollega som varit på nån slags "hälsoundersökning" där de kollade upp vikt, fettprocent, muskelmassa, återhämtning efter fysiskt arbete etc. etc. Där konstaterades att hon har en väldigt låg ämnesomsättning och bör äta lite mindre än vad folk gör "normalt". För mig verkar det vara tvärtom. Så att gå in och jämföra andras matvanor med sina egna, och bara på basen av det peka på "fel", tror jag inte är särksilt effektivt. 

• Anonym (BMI 21,88)

Anonym (KlaraS) skrev 2020-01-27 07:50:20 följande:

Samma här! Skulle svälta ihjäl och bli utmärglad :D
    Är 175, väger 67 och har ett BMI på 21,88. Tränar 3-5 gånger i veckan

Vad jag brukar äta:

Frukost - Naturell yoghurt med sylt eller bär
    Lunch - Oftast på lunchrestaurang. Potatis, sås/kött, sallad. STOR portion (mina vänner brukar säga att jag äter som en häst)
    Mellanmål - Naturell yoghurt eller en frukt
    Middag - Nån gryta eller gratäng jag gjort själv. Ibland skippar jag varm mat och äter typ tre stora mackor med massa pälägg istället. 

Till helger kan jag äta chips och/eller godis. Ibland äter jag en kakbit eller lite choklad till vardags också. Visst har jag dagar då jag också äter mindre, bara sådär av mig själv. Havregrynsgröt till middag istället för stora portioner varm mat eller flera mackor. Så det jämnar väl ut sig.

Min poäng är dock att hur mycket man kan/bör äta är ju ytterst individuellt! Folk är olika och har olika ämnesomsättning. T.ex. har jag en kollega som varit på nån slags "hälsoundersökning" där de kollade upp vikt, fettprocent, muskelmassa, återhämtning efter fysiskt arbete etc. etc. Där konstaterades att hon har en väldigt låg ämnesomsättning och bör äta lite mindre än vad folk gör "normalt". För mig verkar det vara tvärtom. Så att gå in och jämföra andras matvanor med sina egna, och bara på basen av det peka på "fel", tror jag inte är särksilt effektivt. 

• Anonym (Förklaring)

Har du verkligen koll på allt du äter? Väger du allt du äter? När du räknar dina kalorier, räknar du då in alla slickar på skedar, eller varje liten grej du stoppar i dig under en dag? Alla dessa små "obetydliga" saker som du kanske inte ens registrerar räknas också. Du skriver att du inte äter för mycket kalorier men det gör du om du är tjock. Finns ingen annan förklaring. 

Och kvaliteten på det du äter, hur är den? Är det halvfabrikat och processad mat, eller är det näringsriktig mat lagad från grunden?

Det finns en väldigt enkel regel när det gäller vikt som gäller ALLA (utom de extremt få undantag som har en ämnesomsättningsstörning), och det är att du måste äta färre kalorier än du gör av med. Punkt. 
    Enda sättet att veta är att mäta och väga det du äter, notera precis allt som passerar dina läppar under en dag.

• nnnnnnnn
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-27 00:14:39 följande:
    Hej alla. Idag åt jag majs för först gången i mitt liv. Jag vet att majs inte är nyttigaste jag kan äta men för mig var det en liten seger att våga smaka.

På tisdag ska jag åka och storhandla igen så jag tar gärna emot tips på saker jag borde ha hemma. 
    Bra jobbat!

Något vi ofta gör att att vi tar små linser som heter Zeta lenticci, grön tetrapack. Bara häll upp i en sil och skölj av, så kan du blanda köttfärs med dessa linser tex i köttfärssås eller tacoköttfärs.

Bra att du gllar majs! Det är ju hundra gånger bättre än godis och snacks.
    Nu kanske du vågar smaka mer?  Om du gillar majs så kan du testa små fina ärter från frysdisken, de är söta och goda.

Jag har kämpat på hela veckan och bl.a. lyxat till det med päron/vanilj-kvarg till mellanmål (sockerfri) för att stilla sötsuget på eftermiddagen, samtidigt som jag äter mättande, kalorisnålt och ganska proteinrikt ändå.

Och bytt kaffe + massor med mjölk flera gånger per dag, till camomillte utan socker och mjölk minst varannan gång.
  • Anonym (Plopp)
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-27 00:14:39 följande:

Bra jobbat! Ett första steg!
  • Anonym (öh)
    170909 skrev 2020-02-05 20:52:12 följande:

Hur går det?

Antagligen inte bra. Det brukar inte gå bra för folk som frågar sig varför de är tjocka för att i nästa sekund äta tacotårta (visste inte ens att det fanns). 
  • klyban
    Tow2Mater skrev 2020-01-26 23:53:06 följande:
    "när Ekot granskar de studier som bland andra Eenfeldt och Dahlqvist förlitar sig på, visar det sig att flera av dem är sponsrade av organisationer och företag som har ett direkt intresse i lågkolhydratkost eller ökad köttkonsumtion.

Bland finansiärerna finns amerikanska nötköttsbranschen genom National Cattlemens Association, mejeriföretag som Swissmilk och organisationer som är knutna till den amerikanska bantningsgurun Robert Atkins, numera död, men vars fru driver Atkinsrörelsen vidare med storsäljande bantningsböcker, skrifter och föredrag."

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

Finns ingen som helst logik i promota LCHF och en ökad köttkonsumtion.
    Då ingen ökning av kött ska ske i den dieten, utan kolhydrater ska bli till fett istället.

Och det berättar också namnet LCHF, som då är low carb(lite kolhydrater) high fat(Mycket fet).
    Atkins är ett mellanting, och hans recept är mer spridda, där en del har en högre köttportion, andra helt normal och en del lägre.

All matforskning är sponsrad på olika sätt, det finns inget man kan lita på känns det som.
    Jag har helt slutat bry mig om den forskningen, då den sällan berättar nått vi har nytt av.
    För man kan faktiskt påstå nästan vad som helt med den och om mat.
    Det är nog bra socker som ovanligt många är rörande överens om, men såklart socker fyller sjukhusen med offer.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Limeblad
    170909 skrev 2020-02-05 20:52:12 följande:

Hur går det?

Ts startade en ny tråd idag. Minns inte vilket delforum eller rubrik.
  • 170909
    Anonym (öh) skrev 2020-02-05 22:18:57 följande:
    Antagligen inte bra. Det brukar inte gå bra för folk som frågar sig varför de är tjocka för att i nästa sekund äta tacotårta (visste inte ens att det fanns). 
    Någon gång ska ju vara den första

Jag kände inte heller till tacotårta och vågar nog inte googla på det
Svar på tråden Varför är jag tjock?