Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-11 00:29:05 följande:
Jag räknade hur många kcal som jag behöver på en hemsida. Jag satte vikten på 115, mitt mellan de två svaren jag fick av er. Jag satte längd till 162, vilket det var när jag skaffade mitt senaste pass och jag tror inte jag har blivit längre sen jag var 17. Jag satte aktivitetsnivå till 1,357. Då fick jag 2548 som kcal-intag om jag ska behålla vikten.
Det här är vad jag har ätit idag.
Frukost: 4 skivor rågkaka, 2 skivor salami, messmör, leverpastej.
Lunch: Potatisgratäng och fiskpinnar
Fika på jobbet: 1 chokladmuffins.
Middag: Kycklinggrillkorv, ketchup och rostad lök. Inget börd.
Min app får det till 1670 kcal.
På det så har jag gått 1,2 mil med hunden och det vanliga springet på jobbet.
Det ska bli spännande att ta tag i det här nu och göra mer noggrant. Jag kanske ska sätta upp ett viktmål?
Du äter för mycket och det måste vara något fel på appen, måste bli mer kalorier. Som referatens: jag är kvinna, nästan 180 cm lång och har ett BMI på 22,5, på en vanlig vardag äter jag:
Frukost: skål med naturell yoghurt och havregryn
Mellanmål (ibland): en frukt
Lunch: Soppa eller sallad
Mellanmål: en frukt
Middag: typ en gryta eller röra m nåt protein och ris/potatis, mkt sällan pasta, eller typ knäckebröd med avokado och yoghurt om jag inte orkar laga mat
På helgerna äter jag lite mer: roligare lunch, kanske tvårättersmiddag eller nåt snacks, mycket sällan socker dock och undviker mjukt bröd.
Styrketränar ett par gånger i veckan.
Om jag åt som du så skulle jag också vara överviktig. Kul? Nja, men jag har bra värden och har lärt mig att anpassa mig efter min förbränning. Du behöver göra samma sak om du vill gå ner i vikt.