• Anonym (Tjocka Märta)

Varför är jag tjock?

Jag undrar ibland varför jag är så tjock. Jag är inte stillasittande för jag både simmar och har en hund och jobbet är ganska rörligt. Jag äter dåligt men inte för mycket kalorimässigt så vitt jag förstår. Jag förstår inte så jättebra egentligen för jag har aldrig försökt gå ner i vikt eller så, jag har bara kollat lite smått i december. Inklusive alla helgdagar med mer mat än vanligt var jag bara över 2000 två dagar, julafton och nyårsafton.

Jag är kort och fet och har stora storlekar på kläderna. Jag har ingen våg så jag kan inte kolla exakta kg, men kläderna är i storlekar mellan 50/52 och 54/56 beroende på märken och var på kroppen de ska sitta. Jag kan ha 48/50 också om det är stretchmaterial men det är precis så det känns för litet och obekvämt.

Kan någon förklara varför jag är så tjock?

• Svar på tråden Varför är jag tjock?
  • Anonym (Tjocka Märta)
    Xlr8 skrev 2020-01-16 02:07:13 följande:

Mycket enkelt att svara på, du äter mer än du springer.

Om man får soppatorsk med bilen regelbundet så fattar alla att man tankar för sällan.

Men när folk har överskott av energi(fett), då förstår folk ingenting. Mänskligheten har känt till dom fysiska lagarna i säkert 100 år, energi kan inte förstöras bara omvandlas.

Så du har 2 val. 1. Ät mindre (kalorier) eller 2. Ut och spring.

Vill du vara snäll och läsa i alla fall mina inlägg innan du svarar?
  • Xlr8
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-16 02:14:27 följande:

Vill du vara snäll och läsa i alla fall mina inlägg innan du svarar?

Varför skulle det göra skillnad?

Du lär ju knappast bryta mot dom fysiska lagarna.

Du har ett överskott av energi vilket du själv påstår.

Du fyller på med energi och omvandlar en del(detta betyder att du lever) .

Ingen är fet för dom äter för lite en längre tid.
  • Anonym (flott)
    Xlr8 skrev 2020-01-16 02:07:13 följande:

Mycket enkelt att svara på, du äter mer än du springer.

Om man får soppatorsk med bilen regelbundet så fattar alla att man tankar för sällan.

Men när folk har överskott av energi(fett), då förstår folk ingenting. Mänskligheten har känt till dom fysiska lagarna i säkert 100 år, energi kan inte förstöras bara omvandlas.

Så du har 2 val. 1. Ät mindre (kalorier) eller 2. Ut och spring.

Nu är ju våra kroppar inte bilar, utan kroppar. En kalori är inte en kalori. Det beror på VAD man äter.
  • Cheescake
    Anonym (flott) skrev 2020-01-16 11:18:11 följande:

Nu är ju våra kroppar inte bilar, utan kroppar. En kalori är inte en kalori. Det beror på VAD man äter.

Oavsett vad du äter då är en kalori förfarande en kalori. Däremot så är det vid viktnedgång viktigt att rätt sorts kalorier, och även rätt fett, proteiner och endel långsamma kolhydrater. Och ha en bra träningsrutin. Viktnedgång är 80% och 20% träning.
  • Xlr8
    Anonym (flott) skrev 2020-01-16 11:18:11 följande:
    såna här uttalande gör ju att man tappar tro på mänskligheten....

en kalori är alltid en kalori och kommer alltid så vara.
    när man pratar om viktnedgång gör man vissa förenklingar/avrundningar. 
    med detta kommer en viss fel marginal, har man inte stora medicinska problem är fel marginalen i sammanhanget liten.
    det är en kompromiss som är vedertaget och accepterat av massan.

VAD du äter är en del av felmarginalen, som förutsätter vissa saker.
    om du bara skulle äta en viss sak i enorma mängder ökar felmarginalen.
    nu pratar vi inte på individ nivå utan en massa.

felmarginalen som uppstår pga. generalisering är på en större grupp.
    som du säger är vi inte bilar vilket stämmer men förhållandena är väldigt lika i många aspekter om man kollar på ett större antal.

när du skriver "Det beror på VAD man äter" tolkar jag det som en större grupp och som omnämnts, så ja viss felmarginal finns.
    på individnivå kan den variera en del men en större grupp är den orelevant liten.

en kalori är alltid 4,184 joule  per definition, den som hävdar annat ska man avfärda som trams omgående. 
  • Anonym (Smal)

Har du nån smal/normal viktig vän?

Förklara för dem och fråga om du får hänga på ett par dygn och äta precis som de gör.

Ta deras tallrik när de lagt upp maten. Så får du en bra uppfattning om vad de äter. Då ser du och får bättre uppfattning om hur mycket du äter mera än vad som egentligen behövs.

Gjorde det en gång med en vän och blev anklagad för att medvetet försöka svälta hen till döds efter ett par dagar :D

• Anonym (Sn)

TS, ta en gratis provmånad på kostdoktorn så får du recept!

Där finns tips på alternativ till mackor också. Och man äter rätt mycket mer grönsaker på den kosten än annars.

Prova! Vet folk som misslyckats med ALL annan form av bantning än just denna.

• Cheescake
    Anonym (Smal) skrev 2020-01-17 09:37:10 följande:

Har du nån smal/normal viktig vän?

Förklara för dem och fråga om du får hänga på ett par dygn och äta precis som de gör.

Ta deras tallrik när de lagt upp maten. Så får du en bra uppfattning om vad de äter. Då ser du och får bättre uppfattning om hur mycket du äter mera än vad som egentligen behövs.

Gjorde det en gång med en vän och blev anklagad för att medvetet försöka svälta hen till döds efter ett par dagar :D

Att vara smal/normalviktig innebär inte per automatik att man äter bra och mindre portioner.
  • Anonym (Smal)
    Cheescake skrev 2020-01-17 12:40:31 följande:

Att vara smal/normalviktig innebär inte per automatik att man äter bra och mindre portioner.

Nej det gör de inte. Men man är ju inte fet... så nåt måste ju vara "bättre"
  • Cheescake
    Anonym (Smal) skrev 2020-01-17 13:10:16 följande:

Nej det gör de inte. Men man är ju inte fet... så nåt måste ju vara "bättre"

Min poäng var mer att de fortfarande kan äta stor portioner något som ts inte bör göra. Och nej, de behlver inte vara nåt som är "bättre" utan kan helt enkelt ber på hög ämnesomsättning.
Svar på tråden Varför är jag tjock?