• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (V)
    Anonym (lea) skrev 2020-03-21 17:41:15 följande:

Jag tror inte att det är någon här som tycker att styvmamman ska ta mer ansvar än mamman för de tidigare barnen. Om pappan går med på att ha de äldre barnen på heltid måste han självklart se till att det funkar.

Om man får generalisera så verkar män ofta tro att deras liv kan fortsätta som tidigare när ett barn kommer. När de får sitt första barn tror de att de kan fortsätta att jobba, träna, träffa kompisar, spela dator etc lika mycket som tidigare.

Många får sen ingen naturlig föräldrarelation eftersom de är borta så mycket. Sen blir det skilsmässa och när de sen har sina barn på deltid så överkompenserar de och curlar/spelar roliga partypappan vilket de sen fortsätter med när de får ett nytt barn vilket leder till den situation som ni styvmammor i tråden har.

Sedan tror jag inte att exen krånglar och strular för att de är bittra och svartsjuka som ni alltid säger, utan för att de är rädda för att de äldre barnen ska bli utkonkurrerade av bebisen och förlora i viktighet hos pappan.

Det här köper jag faktiskt. Men jag tror kanske att det är lite samma sak, att känna svartsjuka kan ju innefatta att man känner en rädsla för att de äldre barnen ska bli utkonkurrerade.

Lite halvt på skämt halvt allvar så kanske den gravida styvmamman o exet bör vara de som håller i dialogen o styr upp rutinerna o umgänget medans han får hålla sig utanför? Då kanske alla barn mår bättre o likaså mammorna? Börjar tro att överkompenserande farsor ska hållas ifrån allt det här eftersom de inte verkar ha koll på läget.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (lea) skrev 2020-03-21 17:41:15 följande:

Jag tror inte att det är någon här som tycker att styvmamman ska ta mer ansvar än mamman för de tidigare barnen. Om pappan går med på att ha de äldre barnen på heltid måste han självklart se till att det funkar.

Om man får generalisera så verkar män ofta tro att deras liv kan fortsätta som tidigare när ett barn kommer. När de får sitt första barn tror de att de kan fortsätta att jobba, träna, träffa kompisar, spela dator etc lika mycket som tidigare.

Många får sen ingen naturlig föräldrarelation eftersom de är borta så mycket. Sen blir det skilsmässa och när de sen har sina barn på deltid så överkompenserar de och curlar/spelar roliga partypappan vilket de sen fortsätter med när de får ett nytt barn vilket leder till den situation som ni styvmammor i tråden har.

Sedan tror jag inte att exen krånglar och strular för att de är bittra och svartsjuka som ni alltid säger, utan för att de är rädda för att de äldre barnen ska bli utkonkurrerade av bebisen och förlora i viktighet hos pappan.

Exakt så, du sätter fingret på vad som sker i många ombildade familjer. Så här var det i alla fall i min. Pappan var frånvarande med sin första kull med barn och gjorde karriär. Separation med hans ex när barnen var små. Så körde han roliga pappan-racet på deltid tills jag kom in i bilden. Jag som var barnlös och sugen på att få barn själv tyckte att han verkade vara värsta toppen-pappan. Jag hade inte så bra koll då som jag har nu när jag själv är mamma. Jag tyckte tex att det bara var gulligt att han lät barnen sova i hans säng och var så snäll och fin mot dom. Så fick vi gemensamt barn. Bam! Började problemen. Plötsligt var det inte så gulligt med rolige pappan-leken längre. Och orken för pappans del räckte bara till de äldre.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (förstår) skrev 2020-03-21 18:09:31 följande:

Eftersom styvmammor som beklagar sig över den orättvisa arbetsbördan till svar ofta får kommentaren att de borde ha vetat vad de gav sig in på så verkar det onekligen som att vissa tycker att de ska finna sig i situationen utan att klaga.

Rädslan för att styvbarnen ska bli utkonkurrerade tycks ha fått extrema proportioner om man läser berättelserna i tråden. Att curla sönder de större barnen och lyda deras minsta vink som vissa föräldrar gör är inte på något vis sunt.

Moderna män som ska vara närvarande pappor verkar inte ha full koll på hur de ska rodda varannan vecka-kullen och den nya kullen som de har på heltid. Och medla mellan kvinnorna. Personligen så tror jag att kvinnor som har barn med olika män tar betydligt mycket mer ansvar, både över barnen och det sociala spelet. Om man ska generalisera.
  • Anonym (Inga)
    Ess skrev 2020-03-21 10:54:18 följande:

Varför sa du inte stopp direkt när du kom hem och de skulle flytta in på heltid?

Jag har alltid varit tydlig med att flyttade de in så flyttade jag ut. Skulle de tvunget flytta in så hade de fått vänta tills jag hittat ett nytt boende, aldrig i helvetet jag skulle bo med dem.

Wow. Det är då mycket i den här meningen som får mig att tänka. Vissa styvmammor verkar sätta ner foten direkt, när deras partner börjar förfördela de äldsta barnen. Direkt. Med bra resultat. Mannen lyssnar och fogar sig. De yngre gemensamma barnen prioriteras. Medan vissa, som jag och V, blir överkörda. Och förstår först efter ett år eller mer efter att vi fått barn vad det är vi har gått igenom och att vi har rätt att sätta ner foten. Varför är det så? Jag har kontakt med en styvmamma som gjorde just så när hon var nyförlöst: hon sa till sin man att hon tänkte flytta ut med bebisen, hon orkade inte mer. Flytta då, blev svaret från mannen. Så numera bor hon i egen lägenhet och är ensam med bebisen :( Är det det som man var så rädd för? Eller var det att bli uthängd som elak styvhäxa? Jag vet att jag hade så lite kraft till konflikt när jag var nyförlöst. Jag var glad över mitt barn men det var kaos hemma och där var stora barn som inte ens kunde klara sig en minut själva inne på toa utan sin pappa. Jag orkade mest gå upp ur sängen och vara med min bebis under den här tiden, att sätta ner foten och ryta ifrån fick enorma konsekvenser för mig i det läget jag var i, då orkade jag inte med bebisen. Jag var ständigt rädd och på min vakt pga styvbarnen och exet som plötsligt kunde rycka upp dörren. Och min man var absolut noll stöd i det.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Skorpan) skrev 2020-03-21 12:40:53 följande:

Hoppar in här jag med, hade en egen tråd också...

Nu har jag fått veta att barnens farmor frågar ut dem, typ ?hur känns det nu när NN och hennes barn har flyttat in?

?Hur trivs ni hemma nu när NN och hennes barn bor med er? osv.....

Jag förstod väldigt tidigt att hon frågade ut dem om hur dom har det hos mamman och jag tycker det är fel...åtminstone när man gör det under förhörsliknande former...

Hej! Välkommen till tråden! Den utökade släkten är ofta nyfiken av sig i början, så var det för mig i alla fall. Hur länge har ni varit ihop? Min svärmor har lagt sig i mycket i vår styvfamilj. På gott och ont. I början var hon mycket nyfiken på mig och frågade ut mig i detalj om min relation till styvbarn och ex. Senare har hon ringt och skällt ut mig för nåt hon inte gillade att jag gjorde som styvmamma. Hon har försökt fråga ut min man också om vårt familjeliv men han berättar inte mycket. Vet inte om hon även frågar styvbarnen direkt men gissar det. Handlar om omsorg och social kontroll. Jag försöker bara släppa det, jag gillar min svärmor och tror att hon gillar mig bättre än exet. Har du en bra relation till farmodern?
  • Anonym (Skorpan)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-21 19:42:57 följande:

Hej! Välkommen till tråden! Den utökade släkten är ofta nyfiken av sig i början, så var det för mig i alla fall. Hur länge har ni varit ihop? Min svärmor har lagt sig i mycket i vår styvfamilj. På gott och ont. I början var hon mycket nyfiken på mig och frågade ut mig i detalj om min relation till styvbarn och ex. Senare har hon ringt och skällt ut mig för nåt hon inte gillade att jag gjorde som styvmamma. Hon har försökt fråga ut min man också om vårt familjeliv men han berättar inte mycket. Vet inte om hon även frågar styvbarnen direkt men gissar det. Handlar om omsorg och social kontroll. Jag försöker bara släppa det, jag gillar min svärmor och tror att hon gillar mig bättre än exet. Har du en bra relation till farmodern?

Tack! Jo jag vet att hon gillar mig och hon är superbra på de flesta sätt, bästa svärmor jag haft då hon är väldigt noga med att visa att hon respekterar mig och att det är mitt/vårat hem osv. Dock så har hon tagit på sig mammarollen för barnen då hon inte tycker att deras biologiska mamma duger till något. Vilket stämmer till visso då mamman träffat en 15 år yngre kille och flyttat 20 mil bort. Det blir liksom lite too much...mannen planerat allt med sin mamma. Ska han på jobbresa får jag reda på det genom henne eftersom de bestämt att hon ska ha barnen då. Träningar, klädinköp, tandläkarbesök...allt styr han upp med hjälp av sin mamma.

Jag kanske bara är väldigt självständig men jag har fått klara allt själv med mina barn. Mina föräldrar har hjälpt till med hämtning/lämning ibland när jag behövt det bara.

Det mesta med denna familj är för skumt för mig....fick ett missfall för ett tag sedan trots att jag hade spiral så blev jag gravid. Sjukt att säga det men på ett sätt är jag glad att vi inte har gemensamma barn då jag är påväg bort...

Man får inte säga något till hans barn för då blir de rädda för mig, han håller dem under sina vingar hela tiden och man får inte ens be dem plocka upp efter sig eller tillrättavisa dem. För då är det direkt SYND om barnen.

Båda våra minsta barn är 6 år gamla och leker gärna. Dock får jag springa och passa hela tiden då makens son är som en tvååring, slåss,sparkas och tar saker från min son när de leker. Jag säger ifrån och då springer han till pappa och gråter varpå pappa tröstar/tycker synd om och sedan får jag mig en ?skopa? av maken vid lämpligt tillfälle.

Jag letar boende och försöker hålla huvudet kallt under tiden.

Skällde hon ut dig? Har hon varit hemma hos er sedan dess?
  • Anonym (V)
    Anonym (Skorpan) skrev 2020-03-21 21:25:19 följande:

Tack! Jo jag vet att hon gillar mig och hon är superbra på de flesta sätt, bästa svärmor jag haft då hon är väldigt noga med att visa att hon respekterar mig och att det är mitt/vårat hem osv. Dock så har hon tagit på sig mammarollen för barnen då hon inte tycker att deras biologiska mamma duger till något. Vilket stämmer till visso då mamman träffat en 15 år yngre kille och flyttat 20 mil bort. Det blir liksom lite too much...mannen planerat allt med sin mamma. Ska han på jobbresa får jag reda på det genom henne eftersom de bestämt att hon ska ha barnen då. Träningar, klädinköp, tandläkarbesök...allt styr han upp med hjälp av sin mamma.

Jag kanske bara är väldigt självständig men jag har fått klara allt själv med mina barn. Mina föräldrar har hjälpt till med hämtning/lämning ibland när jag behövt det bara.

Det mesta med denna familj är för skumt för mig....fick ett missfall för ett tag sedan trots att jag hade spiral så blev jag gravid. Sjukt att säga det men på ett sätt är jag glad att vi inte har gemensamma barn då jag är påväg bort...

Man får inte säga något till hans barn för då blir de rädda för mig, han håller dem under sina vingar hela tiden och man får inte ens be dem plocka upp efter sig eller tillrättavisa dem. För då är det direkt SYND om barnen.

Båda våra minsta barn är 6 år gamla och leker gärna. Dock får jag springa och passa hela tiden då makens son är som en tvååring, slåss,sparkas och tar saker från min son när de leker. Jag säger ifrån och då springer han till pappa och gråter varpå pappa tröstar/tycker synd om och sedan får jag mig en ?skopa? av maken vid lämpligt tillfälle.

Nu försöker jag sätta mig in i den här sitsen men kan det vara som så att svärmor har taggarna utåt för att hon känner att om t o m barnens mamma överger de små så har hon ingen tillit till nån. Då får nya kvinnan jobba hem om man säger så.

Jag ska inte ge andra styvmammor om tips eftersom jag själv har levt med de värsta. Men orkar du det här? Låter väldigt mycket som att skitmorsan som stack för evigt blir lite martyren som pappan ska överkompensera o jobba hem för.
  • Anonym (Skorpan)
    Anonym (V) skrev 2020-03-21 22:43:41 följande:

Nu försöker jag sätta mig in i den här sitsen men kan det vara som så att svärmor har taggarna utåt för att hon känner att om t o m barnens mamma överger de små så har hon ingen tillit till nån. Då får nya kvinnan jobba hem om man säger så.

Jag ska inte ge andra styvmammor om tips eftersom jag själv har levt med de värsta. Men orkar du det här? Låter väldigt mycket som att skitmorsan som stack för evigt blir lite martyren som pappan ska överkompensera o jobba hem för.

Det kan vara som du säger om svärmor, men jag vet att hon hade höga förhoppningar om mig och vilken roll jag skulle spela. Jag har dock fullt upp med mina 3 egna barn.

Nej jag pallar inte detta så jag planerar för flytt.
  • Anonym (V)
    Anonym (Skorpan) skrev 2020-03-21 23:02:12 följande:

Det kan vara som du säger om svärmor, men jag vet att hon hade höga förhoppningar om mig och vilken roll jag skulle spela. Jag har dock fullt upp med mina 3 egna barn.

Nej jag pallar inte detta så jag planerar för flytt.

Självklart har du det så det räcker o blir över. Gör inget mer! Svärmödrar kan ibland mena väl men det blir krav som riktas åt fel håll.

Min egen svärmor la också väldigt mycket ansvar över de tidigare barnens välbefinnande i mina händer istället för att lägga det på sin son o det är extremt gammalmodigt o tröttsamt.

Var i processen för flytt är du nånstans?
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Skorpan) skrev 2020-03-21 21:25:19 följande:

Ja det låter som en klassisk dåligt samvete-pappa. Fy vad tråkigt för dig att det går ut över er vuxna relation (och över dina barn kanske). Pappan har väl använt sig av sin egen mamma för avlastning, inget fel i det egentligen eftersom den biologiska mamman verkar lite svår men det är ju omöjligt att komma in som ny flickvän när man både har ett ex att tampas med OCH en svärmor som har tagit rollen som exet brukar ha. Usch vad tufft. Att du inte kan säga till barnen och att de då börjar gråta och springa till pappa känner jag igen, så är det här också. Och att pappa tröstar och ger en en arg blick. Haha! Det skulle vara komiskt om det inte var så att kärleksrelationen sprack efter några år i sånt här. Men vad tur att ni inte har gemensamma barn! Min svärmor skällde ut mig för flera år sedan, då jag var en skör och nybliven mamma. Jag tig väldigt illa vid mig och tog på mig skulden över det hon sa. Kände mig som en riktig Elak styvmor. Sa förlåt och blev ännu mer tyst och tillbakadragen hemma. Vi har umgåtts som vanligt sedan dess. Så här i efterhand tycker jag att jag borde ha svarat tillbaka och förklarar för svärmor ett och annat om vår familj som hon inte kände till. Men det är lätt att vara efterklok.
Svar på tråden Styvmamma-upproret