• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (V)
    Anonym (Ej med i ett uppror) skrev 2020-03-19 20:45:07 följande:

Nej jag driver inte med en stereotyp. Jag är en lycklig styvmamma. Givetvis hade jag velat ha egna barn med, och det svider ibland. Lite växlande beroende på hennes humör tror jag, hon gillar mig för det mesta.  Fast hon har fler barn med sin nya man, och bonussyskon där, så min styvdotter bor mest här för att det är "mer chill". (de har delad vårdnad, men hon vandrar lite som hon vill mellan mamma och pappa)  

Okej! Är hon chill med det så ska inte jag kritisera upplägget men du är medveten om att det här inte behöver vara optimalt heller?
  • Anonym (V)
    LukeStairwalker skrev 2020-03-19 20:47:34 följande:

Ja, det låter väl som bra utgångsläge. Hade ni mått bättre om ert ex nya tjej hatade barnet? 

Du är så dramatisk och överdriver! Kan inte den andre här i tråden som var på oss styvmammor om att vi överdrev komma hit o ta dig i örat istället?

Sen så skulle jag stötta hans nya tjej om den dagen kommer, sätta upp en stor varningsskylt på honom också bör tilläggas. Speciellt med tanke på att jag på ett medsysterligt plan skulle veta hur hårt ansatt hon skulle bli från honom, första frun o jättebebbarna.
  • LukeStairwalker
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-19 20:49:42 följande:
    Nåt mellanläge finns alltså inte?
    I den här tråden så är man ju inte så pigg på bonusbarnen. Så jag förstår att ni tycker det är jättekonstigt med en barnlös kvinna som älskar sitt bonusbarn. 
    Men oavsett vad så måste ju det vara det bästa för barnet. Vad mamman tycker är väl inte relevant. Mannen lär ju inte välja bort sin nya flickvän för att exet stör sig på att hon älskar barnet.  
  • Anonym (Ej med i ett uppror)
    Anonym (V) skrev 2020-03-19 20:52:51 följande:
    Okej! Är hon chill med det så ska inte jag kritisera upplägget men du är medveten om att det här inte behöver vara optimalt heller?
    Jag tycker det är nära nog optimalt! En man jag älskar och ett bonusbarn jag älskar och kommer bra överens med, vars mor inte är omöjlig att ha att göra med. Det kunde vart värre.

• Anonym (V)
    Anonym (Ej med i ett uppror) skrev 2020-03-19 21:27:53 följande:

Jag tycker det är nära nog optimalt! En man jag älskar och ett bonusbarn jag älskar och kommer bra överens med, vars mor inte är omöjlig att ha att göra med. Det kunde vart värre.

Är alla nöjda så är det jättebra! Men du borde kanske förstå att om mamman hade gått in o saboterat o påverkat sitt barn till att hugga mot dig så kanske du inte hade mått lika bra?
  • Anonym (Ej med i ett uppror)
    Anonym (V) skrev 2020-03-19 21:38:35 följande:
    Är alla nöjda så är det jättebra! Men du borde kanske förstå att om mamman hade gått in o saboterat o påverkat sitt barn till att hugga mot dig så kanske du inte hade mått lika bra?
    Nej, givetvis inte då hade det nog kunnat bli väldigt jobbigt.  Hon har en bra relation med barnets pappa, det är lite....stelt? Stelt mellan dem på något sätt, men de kommer överens. Det tror jag hjälper.

Hon har faktiskt sagt en gång, (fast då tror jag hon hade druckit vin...) att vi passar bra ihop och att hon är lycklig att han träffat mig.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Ej med i ett uppror) skrev 2020-03-19 21:52:18 följande:

Nej, givetvis inte då hade det nog kunnat bli väldigt jobbigt.  Hon har en bra relation med barnets pappa, det är lite....stelt? Stelt mellan dem på något sätt, men de kommer överens. Det tror jag hjälper.

Hon har faktiskt sagt en gång, (fast då tror jag hon hade druckit vin...) att vi passar bra ihop och att hon är lycklig att han träffat mig.

Det är nog så bra det kan bli. Det bästa, tror jag, är om man inte har en massa konstiga förväntningar på hur det "ska" vara. Bara vara nöjd om det fungerar okej.
  • Ess
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-19 18:54:35 följande:
    Jag vet inte om jag tycker att det säger sig självt, skulle det vara för att du är den du är? Jag upplever att min man hellre bråkat med mig än att bråka med exet. Till slut har jag haft styrkan att stå upp och vara lika jobbig och som inte står tillbaka av hänsyn för att han inte ska klämmas i mitten. 
    Jag är inte konflikträdd och jag backar inte för att ställa honom i mitten om det skulle behövas. Det är ju mycket värre för honom att ha en konflikt med den han bor med, än en han bara kan klippa av och inte behöver prata med alls om det skulle va så.
    Jag har bitit till exet också en gång när hon stod och var dum.
  • Anonym (Karin)
    LukeStairwalker skrev 2020-03-19 21:01:11 följande:

I den här tråden så är man ju inte så pigg på bonusbarnen. Så jag förstår att ni tycker det är jättekonstigt med en barnlös kvinna som älskar sitt bonusbarn. 

Men oavsett vad så måste ju det vara det bästa för barnet. Vad mamman tycker är väl inte relevant. Mannen lär ju inte välja bort sin nya flickvän för att exet stör sig på att hon älskar barnet.  

"I den här tråden", vad är det du egentligen förstår? Har du levt med någon annans barn nån gång?
  • Anonym (Karin)
    Ess skrev 2020-03-19 22:08:10 följande:

Jag är inte konflikträdd och jag backar inte för att ställa honom i mitten om det skulle behövas. Det är ju mycket värre för honom att ha en konflikt med den han bor med, än en han bara kan klippa av och inte behöver prata med alls om det skulle va så.

Jag har bitit till exet också en gång när hon stod och var dum.

Det är väldigt skönt att höra någon som har det där i sig. De flesta jag har hört har det tvärtom, inklusive jag själv, att det är lättare för mannen att fortsätta konflikten med den man lever ihop med, att mannen inte vill ha konflikt med barnets mamma. Den dynamiken fortsätter även efter att man fått barn ihop.
Svar på tråden Styvmamma-upproret