• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (Inga)
    Anonym (V) skrev 2020-03-20 08:15:42 följande:

Kan relatera till allt men jag kan säga att det är om pappan är konflikträdd och inte steppar upp när nya bebisen kommer som hela korthuset havererar. När han inte kan agera som spindeln i nätet så är det då kriget startar.

Jag kan gå till mitt barns pappa. Hade han kunnat hantera sitt pinsamma ex som inte är klok i huvudet o stora barn som gör en Benjamin Buttons underbara liv dvs går från äldre tonåringar till en tvååring utvecklingsmässigt så hade dessa inte fått nån respons o näring över sina konstiga beteenden. Det är när farsan blir handlingsförlamad o inte vågar gränsa dessa som det går helt åt skogen.

Ja, precis som Rudbeckius var inne på så måste pappan i det läget våga vara den Tråkige föräldern, som sätter gränser och håller husregler och sitter still i båten. Inte alla varannan vecka-pappor som pallar den rollen, speciellt inte om de har ex och barn som hotar med att bo mest hos mamma om de inte får som de vill..
  • Anonym (V)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-20 08:07:25 följande:

Det är bra att du blivit en lejoninna. Det har jag med blivit. Bättre sent än aldrig!

För mitt barn har jag blivit det, jag agerar som en stark mamma iallafall. Men jag ska bli bättre på att bitcha ännu mer mot de allihop för det här är människor som slukar hela armen ifall du ger lillfingret.

Ha ha, nu retar man väl upp flera här.
  • Anonym (V)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-20 08:18:40 följande:

Ja, precis som Rudbeckius var inne på så måste pappan i det läget våga vara den Tråkige föräldern, som sätter gränser och håller husregler och sitter still i båten. Inte alla varannan vecka-pappor som pallar den rollen, speciellt inte om de har ex och barn som hotar med att bo mest hos mamma om de inte får som de vill..

Definitivt! Män som sätter gränser får ta jobbiga konflikter i stundens hetta men sen lägger det sig o alla finner sig till slut o kan få till en viss sorts harmoni. Det här är A och O!

Min man gjorde inte det så därför har han fått ett liv av ständig huvudvärk istället. Jag har inget tålamod med tramset överhuvudtaget längre o det har inte gynnat hans relation till sina stora barn om jag säger så.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (V) skrev 2020-03-20 08:19:14 följande:

För mitt barn har jag blivit det, jag agerar som en stark mamma iallafall. Men jag ska bli bättre på att bitcha ännu mer mot de allihop för det här är människor som slukar hela armen ifall du ger lillfingret.

Ha ha, nu retar man väl upp flera här.

Ja nu kommer de att skriva att du misshandlar ditt barn och bonusbarnen, att du måste lämna eller anmälas till soc och att du inte vet vad en välfungerande familj är :) Haha!
  • Anonym (Inga)
    Anonym (V) skrev 2020-03-20 08:32:24 följande:

Definitivt! Män som sätter gränser får ta jobbiga konflikter i stundens hetta men sen lägger det sig o alla finner sig till slut o kan få till en viss sorts harmoni. Det här är A och O!

Min man gjorde inte det så därför har han fått ett liv av ständig huvudvärk istället. Jag har inget tålamod med tramset överhuvudtaget längre o det har inte gynnat hans relation till sina stora barn om jag säger så.

Men ärligt talat så är det nog många män i kärnfamiljer som också har svårt att vara den Tråkige föräldern. Som väljer att vara den rolige lek-pappan som hoppar in och tar barnen på något skoj på helgen så att mamma får sovmorgon. Medan mamma sköter i princip allt det övriga runt barnen resten av veckan och är den som tjatar och tjatar och sätter gränser. Det kanske är såna pappor vi har fått med oss in i nästa familj?
  • Anonym (V)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-20 08:32:37 följande:

Ja nu kommer de att skriva att du misshandlar ditt barn och bonusbarnen, att du måste lämna eller anmälas till soc och att du inte vet vad en välfungerande familj är :) Haha!

Ja soc skulle väl få en chock ifall de hörde hur stora hans barn är o vad det är de skriker om? Det är oerhört kränkande att de inte får åka skidor under påsklovet o de skiter i coronakrisen för det är bara gamlingar ändå som dör. Det är så synd om hans barn! Ha ha!

Men i det här så mår iallafall mitt barn bra, det är där mitt 100 procentiga intresse ligger.
  • Anonym (V)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-20 08:35:05 följande:

Men ärligt talat så är det nog många män i kärnfamiljer som också har svårt att vara den Tråkige föräldern. Som väljer att vara den rolige lek-pappan som hoppar in och tar barnen på något skoj på helgen så att mamma får sovmorgon. Medan mamma sköter i princip allt det övriga runt barnen resten av veckan och är den som tjatar och tjatar och sätter gränser. Det kanske är såna pappor vi har fått med oss in i nästa familj?

Klart det är! Tyvärr har jag det lite dubbelt upp för jag tror att mamman är lika flat hon.
  • Anonym (Inga)
    LukeStairwalker skrev 2020-03-20 00:01:53 följande:

Haha, fy fan va lågt. Bara för att hon inte har egna barn kan hon inte älska ett annat barn som sitt eget. 

Trådens lågvattenmärke. 

Snacka om att inte kunna unna en annan barnlös kvinna att ha en bra relation med sin bonusdotter. 

Nej hörrni, tillbaks till samtalsterapeuten. Ni har lite kvar att jobba med. 

Nu har det dykt upp en nu tråd på Fl, Anmäld till soc pga förlossningsdepression. Handlar om en förstagångsmamma i en bonusfamilj som har blivit rlossningsdeprimerad och är ledsen och orolig. Du och övriga kanske kan gå och hänga i den tråden istället? Ge styvmamman lite käcka tips och komma med nyfikna frågor om hennes privatliv? Snaska till det ordentligt och sitta med popcornskålen och läsa? Det är ju ändå fredag.
  • Ess
    Anonym (Ej med i ett uppror) skrev 2020-03-20 00:04:29 följande:
    Som alltid när detta diskuteras, här och på andra platser har speciellt kvinnor ingen som helst empati för andra kvinnor med ofrivillig barnlöshet. Nej det är inte egentligen mitt barn, barnet har redan en mamma. Men ända sedan jag själv var ett väldigt litet barn har jag velat bli mamma. Så det här är det närmaste jag kommer, så hon är som mitt barn. Jag är styvmamma. Vet du vilket ord det innehåller? Jo, det innehåller ordet mamma. En mamma har barn, alltså har jag barn. Alltså kan jag relatera till det är att vara mamma.

Jag utplånar inte mig själv alls.
    Jag håller med stekspaden att du inte vet hur det är efter det gemensamma barnet kom. De övriga som har problem vittnar om att det funkade bra tills det gemensamma kom, så precis som du trivdes dom i sammansättningen. 
    Det är lätt att tycka andra borde göra si eller så när man själv inte är i samma sits.

• Anonym (Inga)
    Anonym (V) skrev 2020-03-20 09:01:05 följande:

Klart det är! Tyvärr har jag det lite dubbelt upp för jag tror att mamman är lika flat hon.

Jo, jag är i samma situation med biomamman, hon curlar och curlar barnen som om livet stod på spel. Då är nog min sambo lite mer avslappnad än henne faktiskt. Även om han också curlar och försöker vinna pris i mest snälla pappan-tävlingen. Jag har också halv-stora styvbarn och det är inte ett dugg synd om dom. Dom har vant sig vid att det serveras oxfilé varje vecka och att helgerna aktiveras till max, att de i princip är färdiguppfostrade i sin unga ålder och att det är en tystnad runt om dom när dom gör fel eller tabbar sig på något sätt. Jag skriver att det inte är synd om dom, men vid det laget som dom fyller 25 och inser att inte hela världen är deras betjänter så är det nog det.
Svar på tråden Styvmamma-upproret