• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (V)
    Anonym (Ej med i ett uppror) skrev 2020-03-19 21:52:18 följande:

Nej, givetvis inte då hade det nog kunnat bli väldigt jobbigt.  Hon har en bra relation med barnets pappa, det är lite....stelt? Stelt mellan dem på något sätt, men de kommer överens. Det tror jag hjälper.

Hon har faktiskt sagt en gång, (fast då tror jag hon hade druckit vin...) att vi passar bra ihop och att hon är lycklig att han träffat mig.

Låter ungefär lite som mannens ex innan vi fick barn.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (V) skrev 2020-03-19 21:00:20 följande:

Du är så dramatisk och överdriver! Kan inte den andre här i tråden som var på oss styvmammor om att vi överdrev komma hit o ta dig i örat istället?

Sen så skulle jag stötta hans nya tjej om den dagen kommer, sätta upp en stor varningsskylt på honom också bör tilläggas. Speciellt med tanke på att jag på ett medsysterligt plan skulle veta hur hårt ansatt hon skulle bli från honom, första frun o jättebebbarna.

Ja, herregud ja, vad man skulle veta mycket om hur det är att komma in som hans flickvän och att han har barn och ex och allt det där. Jag skulle ha en helt annan strategi kring det än vad dom har haft.
  • Anonym (Karin)
    Ess skrev 2020-03-19 22:08:10 följande:

Jag är inte konflikträdd och jag backar inte för att ställa honom i mitten om det skulle behövas. Det är ju mycket värre för honom att ha en konflikt med den han bor med, än en han bara kan klippa av och inte behöver prata med alls om det skulle va så.

Jag har bitit till exet också en gång när hon stod och var dum.

Den historien skulle jag vilja höra när du bet till mot exet som var dum
  • Ess
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-19 22:28:14 följande:

Den historien skulle jag vilja höra när du bet till mot exet som var dum

Pga att jag inte vill outa för mycket så kan jag bara säga att jag fick till den enda meningen jag sa så bra att hon inte kunde svara på det, för vad hon än svarat så hade hon bitit sig själv i röven och framstått som riktigt korkad.

Ibland lyckas man verkligen!
  • Tappadstekspade
    Anonym (Ej med i ett uppror) skrev 2020-03-19 18:57:56 följande:

Finns det inga glada styvmammor? Jag älskar mitt bonusbarn som om hon var mitt eget, fast jag har inga egna och kan ej heller få. Hon är liksom en del av min make, det var en paketdeal.

Jag har alltid velat bli mamma, och när jag inte kunde det så blev jag helt förstörd. Men så kom jag på det här med att det finns ju singelpappor att ragga upp så det blir nog rätt bra ändå.

Med all respekt, eftersom du inte har barn kan du inte veta att du älskar din styvdotter som din egen. Du vet inte hur det är att ha egna barn. I bonusfamiljer dras allt till sin spets när ett gemensamt barn blir inblandat. En del kvinnor är till en början helt okej med att utplåna sig själva för att få förhållandet att funka. Men får de egna barn med mannen så är kvinnorna inte beredda att låta sina barn bli förfördelade och orättvist behandlade. Då kräver de rättvis fördelning av allt. De tolererar helt enkelt inte att se sitt barn bli behandlat som skit och leva i skuggan av mannens äldre barn. Detta vet mannen när han väljer att skaffa barn med kvinnan. Men dessa pappor slipper undan all kritik för deras skamliga beteende mot deras yngre barn. För att kvinnor är fullt upptagna med att kritisera kvinnorna som valde att skaffa barn med män som redan har barn.

Det är med andra ord inte så konstigt att du lever lyckligt i din styvfamilj. Du har inget barn som du är ansvarigt för och som du inte vill ska ta skada av orättvisor. Du har bara dig själv att utplåna. Klart du är lycklig. Du har fogat dig, du har anpassat sig till dem och du kan aldrig bli ett hot mot mannens och exets dotter. Och eftersom du inte står upp för någon kan du aldrig göra något fel som får exet och bonusdottern och andra kvinnor att kritisera dig.

Så snälla du, innan du kritiserar andra styvmammor och insinuerar att de är sura och inte gillar sina styvbarn ska du väga in det faktum att du inte har ett barn att stå upp för. Det saknas förutsättningar för dig att relatera.
  • LukeStairwalker
    Tappadstekspade skrev 2020-03-19 23:45:28 följande:
    Med all respekt, eftersom du inte har barn kan du inte veta att du älskar din styvdotter som din egen. Du vet inte hur det är att ha egna barn. I bonusfamiljer dras allt till sin spets när ett gemensamt barn blir inblandat. En del kvinnor är till en början helt okej med att utplåna sig själva för att få förhållandet att funka. Men får de egna barn med mannen så är kvinnorna inte beredda att låta sina barn bli förfördelade och orättvist behandlade. Då kräver de rättvis fördelning av allt. De tolererar helt enkelt inte att se sitt barn bli behandlat som skit och leva i skuggan av mannens äldre barn. Detta vet mannen när han väljer att skaffa barn med kvinnan. Men dessa pappor slipper undan all kritik för deras skamliga beteende mot deras yngre barn. För att kvinnor är fullt upptagna med att kritisera kvinnorna som valde att skaffa barn med män som redan har barn.

Det är med andra ord inte så konstigt att du lever lyckligt i din styvfamilj. Du har inget barn som du är ansvarigt för och som du inte vill ska ta skada av orättvisor. Du har bara dig själv att utplåna. Klart du är lycklig. Du har fogat dig, du har anpassat sig till dem och du kan aldrig bli ett hot mot mannens och exets dotter. Och eftersom du inte står upp för någon kan du aldrig göra något fel som får exet och bonusdottern och andra kvinnor att kritisera dig.

Så snälla du, innan du kritiserar andra styvmammor och insinuerar att de är sura och inte gillar sina styvbarn ska du väga in det faktum att du inte har ett barn att stå upp för. Det saknas förutsättningar för dig att relatera.
    Haha, fy fan va lågt. Bara för att hon inte har egna barn kan hon inte älska ett annat barn som sitt eget. 
    Trådens lågvattenmärke. 
    Snacka om att inte kunna unna en annan barnlös kvinna att ha en bra relation med sin bonusdotter. 
    Nej hörrni, tillbaks till samtalsterapeuten. Ni har lite kvar att jobba med. 
  • Anonym (Ej med i ett uppror)
    Tappadstekspade skrev 2020-03-19 23:45:28 följande:

Som alltid när detta diskuteras, här och på andra platser har speciellt kvinnor ingen som helst empati för andra kvinnor med ofrivillig barnlöshet. Nej det är inte egentligen mitt barn, barnet har redan en mamma. Men ända sedan jag själv var ett väldigt litet barn har jag velat bli mamma. Så det här är det närmaste jag kommer, så hon är som mitt barn. Jag är styvmamma. Vet du vilket ord det innehåller? Jo, det innehåller ordet mamma. En mamma har barn, alltså har jag barn. Alltså kan jag relatera till det är att vara mamma.

Jag utplånar inte mig själv alls.
  • Tappadstekspade
    LukeStairwalker skrev 2020-03-20 00:01:53 följande:

Haha, fy fan va lågt. Bara för att hon inte har egna barn kan hon inte älska ett annat barn som sitt eget. 

Trådens lågvattenmärke. 

Snacka om att inte kunna unna en annan barnlös kvinna att ha en bra relation med sin bonusdotter. 

Det är fakta att man inte vet vad det är att ha barn om man inte har barn. Jag har ingen häst i racet, jag lever i en lycklig familj. Jag unnar henne lyckan i att ha en familj. Men hon kan inte relatera eftersom hon inte har ett eget barn och hon hamnar därför inte i situationen som många styvmammor i tråden beskriver.

Älskar mitt bonusbarn, men inte lika mycket som mitt biobarn. Det är så det är. Lågvattenmärke är när man sjukförklarar andra människor.
  • Anonym (Ej med i ett uppror)
    LukeStairwalker skrev 2020-03-20 00:01:53 följande:
    Trådens lågvattenmärke. 
    Tack! *Skickar en virtuell kram*
  • Tappadstekspade
    Anonym (Ej med i ett uppror) skrev 2020-03-20 00:04:29 följande:

Som alltid när detta diskuteras, här och på andra platser har speciellt kvinnor ingen som helst empati för andra kvinnor med ofrivillig barnlöshet. Nej det är inte egentligen mitt barn, barnet har redan en mamma. Men ända sedan jag själv var ett väldigt litet barn har jag velat bli mamma. Så det här är det närmaste jag kommer, så hon är som mitt barn. Jag är styvmamma. Vet du vilket ord det innehåller? Jo, det innehåller ordet mamma. En mamma har barn, alltså har jag barn. Alltså kan jag relatera till det är att vara mamma.

Jag utplånar inte mig själv alls.

Du missförstår mig. Det finns väl ingen motsägelse i empati för att du inte kan få barn och påpekandet av det faktum att du inte kan relatera eftersom du inte kommer sätta barn till världen som kan konkurrera om pappans uppmärksamhet. Måste vara jättejobbigt att inte kunna få egna barn. Lider med dig. Men det ändrar inte det faktum att du helt enkelt inte kommer uppleva vad som händer när styvmamman får egna barn.

Du ÄR en bonusMAMMA för barnet. Det finns ingen tvekan om saken att du kan vara en mamma för barnet när barnet är hos er. Min poäng VAR Att du inte utgör samma hot som en styvmamma som får egna barn med mannen. Därför slipper du upplevs hur en del ex och bonusbarn slår totalt bakut och blir som förbytta när ett syskon blir aktuellt.

Jag ber om ursäkt om jag var okänslig.
Svar på tråden Styvmamma-upproret