• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Ess
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-17 07:51:35 följande:

Vi har också haft gräl om uppdelningen av ekonomin. Man blir sitt ocharmigaste och oginaste jag i bonusfamiljen :) Ibland får man nästan garva åt det. Min sambo tjänar mer än mig och ska betala allt flr sina barn, enligt mig. Vi delar upp utgifterna procentuellt. Jag har nog aldrig varit så snål sedan jag började bo med någon annans barn, haha!

Jag betalade inte heller för särkullarna, det låg helt på maken. Varför skulle det ligga i mitt intresse att betala för deras rum, eller bjuda dem på något?

Tycker man inte ens om dem så finns det ingen anledning att bjuda dem på nåt.
  • Anonym (Inga)
    Ess skrev 2020-03-17 08:24:44 följande:
    Jag betalade inte heller för särkullarna, det låg helt på maken. Varför skulle det ligga i mitt intresse att betala för deras rum, eller bjuda dem på något?

Jag har lärt mig den hårda vägen att det är bäst att ha en egen ekonomi som styvmamma. Eget sparande, egen karriär, egen bil, lägger undan själv till vårt barn. 
  • Anonym (V)
    Ess skrev 2020-03-17 08:24:44 följande:

Här var jag korkad i början! Han tjänade mer än mig o hade barn som ockuperade rum men ändå var det superviktigt för honom att vi splittade hälften på allt inklusive boende. När vi fick barn så tog han bara för givet att vår lilla fick trängas med oss o jag skulle ta alla omkostnader för vårt barn så att han kunde fortsätta slösa på sina stora.

Det här blev jag mycket tuffare med sen och har insett hur viktigt det är att göra sig självständig..
  • Anonym (...)
    Anonym (V) skrev 2020-03-17 08:57:14 följande:
    Här var jag korkad i början! Han tjänade mer än mig o hade barn som ockuperade rum men ändå var det superviktigt för honom att vi splittade hälften på allt inklusive boende. När vi fick barn så tog han bara för givet att vår lilla fick trängas med oss o jag skulle ta alla omkostnader för vårt barn så att han kunde fortsätta slösa på sina stora.

Det här blev jag mycket tuffare med sen och har insett hur viktigt det är att göra sig självständig..
    Samma här. Ångrar hur mycket man ställde upp på. Betalade hälften av alla utgifter trots att han tjänade mer och det var hans barn. Han var väldigt noga med det. Droppen blev när han klagade över att han fick betala hälften för min katt!
  • Rudbeckius
    Vi har också haft gräl om uppdelningen av ekonomin. Man blir sitt ocharmigaste och oginaste jag i bonusfamiljen :) Ibland får man nästan garva åt det. Min sambo tjänar mer än mig och ska betala allt flr sina barn, enligt mig. Vi delar upp utgifterna procentuellt. Jag har nog aldrig varit så snål sedan jag började bo med någon annans barn, haha!
    Instämmer. Märkligt. Det var ju en sak som var mycket enklare i kärnfamiljen när man hade gemensam framtid...

Det handlar ju om många saker som jämkas i en familj med ekonomiska konsekvenser - t ex hur mat tas tillvara, hur man sköter om prylar.

Saker man trodde var enkla och självklara blir plötsligt nåt nytt att fundera över. 
    Julfiranden är särskilt komiska - så många varianter vi har i olika familjer. Jag baxnade över frosseriet i mat och passiviteten i nya familjen. Kände mig som en studsande otålig mager gummiboll...
  • Rudbeckius
    Instämmer. Märkligt. Det var ju en sak som var mycket enklare i kärnfamiljen när man hade gemensam framtid...

Det handlar ju om många saker som jämkas i en familj med ekonomiska konsekvenser - t ex hur mat tas tillvara, hur man sköter om prylar.

Saker man trodde var enkla och självklara blir plötsligt nåt nytt att fundera över. 
    Julfiranden är särskilt komiska - så många varianter vi har i olika familjer. Jag baxnade över frosseriet i mat och passiviteten i nya familjen. Kände mig som en studsande otålig mager gummiboll...
  • Anonym (Inga)
    Anonym (...) skrev 2020-03-17 09:39:06 följande:

Samma här. Ångrar hur mycket man ställde upp på. Betalade hälften av alla utgifter trots att han tjänade mer och det var hans barn. Han var väldigt noga med det. Droppen blev när han klagade över att han fick betala hälften för min katt!

Jag hade också en man som skulle dela allt på hälften i början! Och jag gick med på det för att jag var förälskad och lite naiv i hur mycket barn kostar. Det blev en dyrköpt historia för mig. Är mannen så snål pga att han redan har gått igenom en skilsmässa eller?
  • Anonym (Inga)
    Rudbeckius skrev 2020-03-17 10:01:45 följande:

Det konstiga är väl att man har en gemensam framtid även som ombildad familj. Vi har sakta men säkert jämkat ihop våra ekonomier. Men med mycket gräl och en bit kvar. Ja, saker som högtider och semestrar kan verkligen ställa saker på sin spets!
  • Rudbeckius
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-17 10:09:28 följande:
    Det konstiga är väl att man har en gemensam framtid även som ombildad familj. Vi har sakta men säkert jämkat ihop våra ekonomier. Men med mycket gräl och en bit kvar. Ja, saker som högtider och semestrar kan verkligen ställa saker på sin spets!
    Visst hoppas man som sambo i bonusfamilj ha gemensam framtid, men man har ju just olika barn och man vill inte att de ska förfördelas jämfört med hur det varit utan bonusfamilj, och det krånglar till sig när man har olika ekonomi. Bara att flytta ihop är ju ekonomiskt fördelaktigt för alla... 

Vanor är spännande med, hur får man göra med sina egna pengar i en halvt separerad ekonomi.... visst får man köpa dyra kläder och så men det är verkligen olika - halva familjen är reatorskar på Ellos.se och den andra köper kläder på ordinarie pris i boutiquer..

Det gäller ju bilar och sånt också..

Bonusbarnen skrattar lite snällt åt sin mamma - de skojar att hon valde fattig men fin kille för att hon ville ha min status... är inte helt bekväm med det, men det säjer en del..

Jag valde nog sambo för att jag blev så kär och såg en stabil trygg familjebildning. Men hade nog inte haft något emot att fortsätta vara särbo ett tag till.
  • Anonym (V)
    Anonym (...) skrev 2020-03-17 09:39:06 följande:

Idioti! Jag är helt säker på att han var bitter på sitt ex som han tyckte var girig och länsade honom på pengar. Så då hämnades han på mig istället o betedde sig snålt o girigt.
Svar på tråden Styvmamma-upproret