• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Miss Skywalker
    Anonym (123) skrev 2020-03-16 12:28:26 följande:
    Att skriva inlägg på familjeliv är inte att vara debattör, se inte ditt bidrag här som något så stort eller viktigt.

Ja du får ignorera mig om du vill, det gör mig inget. Det är inte heller något du måste skriva ut, det är bara att göra...

Tänkte att man skulle ha bättre saker för sig i den åldern än att sura på internet.

Hoppas jag att jag kommer ha iallafall.

Men om ni lider så jävla mycket av att vara bonusmammor sluta då?

Tyckte tråden och frågan var löjlig, den är bara till för att gnälla och förändrar ingenting. Inget ansvar läggs på bonusmammor utan ni är bara oskyldiga offer i en situation ni inte över huvudtaget kan förändra eller ha ansvar över.

De flesta väljer väl sina förhållande själva? Om man lider och det är hemskt så kan man låta bli.
    Ändå orkar du sitta och gnälla på en tråd där du inte ens läst ts. Hur löjligt är inte det..
  • Anonym (V)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-16 14:30:37 följande:

Det är extremt tröttsamt att behöva motivera varför man har rätt att diskutera sina problem för folk som inte upplever dessa problem?! Varför bryr dom sig?

För de ser väl framför sig den elaka styvmodern som gav äpplet till Snövit antagligen? En elak häxa som ger sig på de söta små styvbarnen som är helt värnlösa.

De tror kanske också att alla pappor, ex, bonusbarn och bonusmammor är stöpta i samma form? Bara att se i den här tråden, vissa som påstår sig leva i harmoniska bonusfamiljer skyller ju allt på bonusmamman de också. Inte en tanke på att de kanske har stött på stabila män som inte har en skruvad relation till ex o barn? Nej folk kan inte vara större människor när de själva har det bra utan små människor rackar ner.
  • Miss Skywalker
    Anonym (123) skrev 2020-03-16 13:26:42 följande:
    Men förstår inte varför människor tror att det är så det fungerar när man skriver ut något på internet, Eller i ett diskussionsforum. Att då ska människor som inte håller med TS eller andra i tråden bara ska hålla tyst. Lägg inte upp något då? Om man inte vill ha kritik eller att människor som inte håller med det som skrivs i den öppna tråden man skapat eller kommenterar i, gör det bara inte då.

Självklart skulle jag inte göra slut med min man på grund av en som du kalla det fis på tvären.

Men det som lyfts fram här är att styvmammor lider, läst exakt det ett par gånger nu. Ni lider i tysthet. Om jag led i tysthet så hade jag lämnat. Antigen pratar man om det med alla inblandade för det bör man kunna som en fullvuxen man eller kvinna, men om man känner att det inte går och man bara lider i tysthet. Lämna då. Ett förhållande där jag inte gick ihop med min mans mamma, pappa, vänner eller liknande (en stor del av hans socialanät och familj) så hade jag inte gått in i det förhållandet. Tidigare barn och ett ex är enligt mig, några av de viktigare människorna i din nya mans liv.

Att man inte går ihop med någons barn men ändå väljer att leva tillsammans och skaffa egna barn är idiotiskt. Man kanske inte behöver bli bästis med ett ex men tycker att man ska ha lite respekt för de förhållandet som varit innan. Gäller även styvpappor såklart men av någon anledning verkar de inte så aktiva här inne. Så kanske inte är lika mycket av ett problem för män som det är för kvinnor.
    Först klagar du på att någon skrivit en tråd om problemen som styvmamma. Sen så ska man inte lida i tysthet. Hur ska du ha det?
  • Rudbeckius
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-16 13:58:38 följande:
    Det är helt sant att det inte går att ta ansvar för mycket mer än en själv som vuxen och att man måste jobba en hel del både på att acceptera sakernas tillstånd och att sätta sunda gränser runt sig själv. Det är liksom det man kan göra, i slutändan. Får jag fråga i vilken sorts konstellation du lever? Har du styvbarn och gemensamma barn? Min sambo har också mer pengar än mig vilket är svårt pga att han ogärna delar med sig. Det blir som a-laget och b-laget i familjen litegrann.
    Jag är 50+ och har två barn i övre tonåren varannan vecka, min sambo har ett barn kvar hemma i övre tonåren och äldsta barnet 25+ utflugen men hälsar ofta på och vi delar husdjur.

Vi tjänar OK så länge vi har jobben kvar (osäkert nu med pandemin) och vi bor på landet med nästan inga lån. 

Vi har olika ekonomi pga att sambon ärvt en bra salnt, medan jag har mer vanlig skilsmässoekonomi. Jag har ett ex som hatar oss het toch som samarbetar så besvärligt hon bara kan. Under flera år levde hon isolerat, blockerada allt och höll våra barn i nån sorts känslomässig gisslan. Så det är inte undra på att hon är helt knäpp i huvudet när det gäller att lära barnen livsregler om arbete, pengar och hur man beter sig. Exet lever utan vänner och vägrar gå ens i någon sorts dialog. Tack och lov har barnen börjat förstå. Jag är noga med att de ska kunna vara med oss båda, så jag får bara vara förstående och mild (men bestämd) när morsans konstigheter hela tiden dyker upp.

Ett exempel, min tonåring gick och köpte dyr vårjacka på fina gatan, 5000 kr, utan att ha pengar eller fråga vare sig tokiga morsan eller mig. Jag så oj, du har minssan månadspeng och studiebidraget som ska täcka kläder men vårjacka kan gott vara extra. Jag som farsa vill dock snacka om det i förväg, gärna vara med och köpa gå på bio kanske (kul sak att göra ihop), men åtminstone snacka funktion på jackan och budget i förväg om jag ska pröjsa. Tonåringen log och sa att jackor minsann kostar 5000-10000 kr och alla andra har sådana.. jag frågade då vilka av kompisarna...tonåringne log och tyckte att jag kunde pröjsa hela... jag föreslog att det splittas 1/3 på morsan, farsan och tonåring. Han tyckte att de lät dyrt för honom... jag gav då 1000 kr och sa att jag snackar gärna ihop med exet/mamman. Hon blockerar och vägrar, men ger beskedet att hon kan betala hela... nöjd tonåring efteråt. Men blinkning till mig... och hen ser road ut. Och jag suckar som en farsa ska. Tror inte att detta går bättre nästa gång.

Curlande skadar ungdomar på många sätt. Gald att det inte blev utbrott från deras sida denna gång i alla fall.
  • Anonym (Sean)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-16 09:20:24 följande:

Ok, så du var ironisk. Förstår faktiskt inte riktigt varför du skriver i den här tråden? Vill du bidra med något konstruktivt eller vill du bara munhuggas? Tråden är till för oss styvmammor som upplever problem i våra familjer.

Ja, kommentaren om att ditt barn skulle ha ansvar för att bidra till att minska miljökrisen genom att bara ta emot ärvda grejer var en ironisk vink till V som ansåg att ett sexårigt särkullsbarn skulle ta bussen till hockeyträningen så att hen varken inkräktade på familjelivet hos sin pappa eller deltog till att förvärra klimatet. Om du läste vidare i inlägget du citerade skrev jag att jag tyckte att din man skall dela kostnaderna för nya saker till ert barn och inte bara låta dig betala det. Var det så otydligt, eller passade det bara inte in i din syn på mig?

Tråkigt att du bara har taggarna ute och vänder kappan efter hur det blåser. I ena inlägget kan du säga att mina förslag till lösningar faktiskt skulle kunna vara något att prova och i nästa kastar du skit på mig.

Det verkar som om det är viktigare för dig att hålla dig väl med de som bara klagar. Men det kanske är vägen framåt för att kunna fylla femhundra sidor till.

... Heja, heja!
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-16 16:00:30 följande:

Ja, kommentaren om att ditt barn skulle ha ansvar för att bidra till att minska miljökrisen genom att bara ta emot ärvda grejer var en ironisk vink till V som ansåg att ett sexårigt särkullsbarn skulle ta bussen till hockeyträningen så att hen varken inkräktade på familjelivet hos sin pappa eller deltog till att förvärra klimatet. Om du läste vidare i inlägget du citerade skrev jag att jag tyckte att din man skall dela kostnaderna för nya saker till ert barn och inte bara låta dig betala det. Var det så otydligt, eller passade det bara inte in i din syn på mig?

Tråkigt att du bara har taggarna ute och vänder kappan efter hur det blåser. I ena inlägget kan du säga att mina förslag till lösningar faktiskt skulle kunna vara något att prova och i nästa kastar du skit på mig.

Det verkar som om det är viktigare för dig att hålla dig väl med de som bara klagar. Men det kanske är vägen framåt för att kunna fylla femhundra sidor till.

... Heja, heja!

Jag tar till mig av ditt råd om att stolpa upp de olika veckorna och visa för min man, tack. Men sen blev jag misstänksam när du skrev att du var ironisk. Det är många i tråden som har formulerat sig på ett hårt sätt och då blir man på sin vakt. Jag har inte alls läst vad du och V har skrivit till varandra. Jag är ute efter konstruktiva råd och vill faktiskt på riktigt diskutera fram nya lösningar. Så tack för att du bidrar!
  • Anonym (Sean)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-16 16:10:45 följande:

Jag tar till mig av ditt råd om att stolpa upp de olika veckorna och visa för min man, tack. Men sen blev jag misstänksam när du skrev att du var ironisk. Det är många i tråden som har formulerat sig på ett hårt sätt och då blir man på sin vakt. Jag har inte alls läst vad du och V har skrivit till varandra. Jag är ute efter konstruktiva råd och vill faktiskt på riktigt diskutera fram nya lösningar. Så tack för att du bidrar!

Nja, du har kommenterat på saker som både jag och V skrivit till varandra, så lite har du nog läst. Men fint om det kunde vara en hjälp att försöka synliggöra problemen för din man.

Värt att notera är dock att av alla som kritiserar mig och säger att jag inte bidrar till tråden så är det INGEN som brytt sig om att bemöta dina frågor i inlägget du skrev kl. 07.48. Den enda som gjorde ett försök var jag, övriga har bara bitchat på om vilka idioter jag och Smulpaj är.

Om viljan är att stödja och hjälpa till att hitta lösningar, borde inte åtminstone några av dina anförvanter ha kommit med råd? Det är ju inte så att de inte funnits i tråden på hela dagen...
  • Anonym (123)
    Miss Skywalker skrev 2020-03-16 14:54:57 följande:

Först klagar du på att någon skrivit en tråd om problemen som styvmamma. Sen så ska man inte lida i tysthet. Hur ska du ha det?

Ja just de... Det är ju de enda två alternativen som existerar.
  • Anonym (V)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-16 16:00:30 följande:

... Heja, heja!

En sexåring var väl kanske i det yngsta laget, då kan du gott vänta i några år till. För får väl anta att det är ditt barn som är i den åldern och det är där skon klämmer? Du är livrädd över att ditt ex ska avvika så mycket som en tum från krabaten?

Du blir så överdrivet blödig och måste måla upp en katastrofhistoria här och det är onödigt. Att ett barn cyklar till träningen vid nåt enstaka tillfälle när den är lite äldre är ingen fara, du låter som att den ska åka ner i ett slukhål eller nåt.
  • Ess
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-16 09:34:07 följande:
    Jag såg att du fortfarande påstår att Ess makes umgänge med barnen upphörde pga Ess. Det verkar som att det är just Ess som sticker i ögonen på dig, ändå är hon den som har lyckats helt enligt din egen devis. Hon har hållit pappan ansvarig och hon har stått på sig och sett till att pappan tar ansvar för alla sina barn. 
    Jag sticker i ögonen på många. Svarar jag i en tråd om hemorrojder, så är det genast en dubbelanonym som ska hacka på att jag ser makens ungar som hemorrojder och därför ska ts inte bry sig om vad jag skriver. 
    Det är så tramsigt att det blir direkt roligt att läsa grodorna som hoppar ur tangentbordet.

Men du vet, att som en duktig kvinna ska man veta sin plats och den är bakom särkullar, make och husdjur. Fy för den som vågar ställa krav och dessutom kräva att särkullarna ska behöva göra något själva och inte få den uppassning som sig bör.
    Men jag tror det är deras rädsla som talar, de är skiträdda att faktiskt få läsa rakt på sak att alla inte älskar deras ungar och tom kan se dem som en pest och plåga. Det känns bättre för dem att få inbilla sig i lugn och ro att alla faller för deras curlade skitungar, fast de säkert kan se hur deras ungar kan bära sig åt ibland.
Svar på tråden Styvmamma-upproret