• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (Inga)
    Rudbeckius skrev 2020-03-17 11:21:00 följande:
    Det är ju även fakta att man som partners har olika socioekonomisk bakgrund. Det är ju inget sårande i det. Min nu avlidna pappa blev lite generad minns jag från ungdomen men knappast sårad..

Min mamma som kom från intellektuell modern arbetarklass retade pappa lite då och då.

I mitt fall yttrar det sig bara i gamla släktporträtt på vinden och vissa rätt OK snobb-vanor med mat och bestick. Bildning, kultur och kallt blod..

När sambon med pengar grälar och jag vill trycka till så biter det att väsa låg klass.. det har jag bara gjort en gång och jäklar vad sur hon blev.. hupp..
    Absolut, och visst kan man drämma till med klass om man vill trampa på någons ömma tå - det fungerar både uppåt och neråt :) Jag känner igen det där med att man har vissa saker med sig in i ett förhållande som den andre inte har och tvärtom. Att man har ett stort kulturellt kapital eller kommer från en fin klassbakgrund t.ex. Medan den andre kommer från arbetsarklass men tjänar dubbelt så mycket i sitt yrke. Etc. Har man barn och ex med sig så har ofta exet en tredje bakgrund. Det kan verkligen bli en intressant mix. 
  • Rudbeckius
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-17 10:09:28 följande:

Det konstiga är väl att man har en gemensam framtid även som ombildad familj. Vi har sakta men säkert jämkat ihop våra ekonomier. Men med mycket gräl och en bit kvar. Ja, saker som högtider och semestrar kan verkligen ställa saker på sin spets!

Semestrar oh ja. Och högtider. Men jag klarar mer av att jämka ihop med olika aktiva andra idéer - det jag hade svårast för i gamla kärnfamiljen var just den negativa passiviteten.

Kanske är bonusfamiljer och kärnfamiljer inte så olika trots allt.
  • Anonym (Karin)
    Rudbeckius skrev 2020-03-17 12:00:27 följande:
    Semestrar oh ja. Och högtider. Men jag klarar mer av att jämka ihop med olika aktiva andra idéer - det jag hade svårast för i gamla kärnfamiljen var just den negativa passiviteten.

Kanske är bonusfamiljer och kärnfamiljer inte så olika trots allt.
    Du nämnde en sak tidigare som jag kände igen mig i, orkar inte leta upp inlägget, men att ha olika sätt att ta tillvara mat, olika sätt att ta hand om prylar. När jag träffade min man hade han barn men inte jag. Det blir en känsla av flera mot en i när de har sitt sätt och jag har mitt. Hade det bara varit jag och min man så hade vi skavt mot varandra med våra respektive rutiner, haft småbråk om hur man bör göra, men när han och hans barn hade sina rutiner så var det svårare att gå emot och ändra när det är flera mot en. 

Det kan väl i så fall vara en skillnad?
  • Rudbeckius

Japp, små vardagsvanor är svåra att ändra. Hos oss har bonusarna en förkärlek att öppna nya ostar, smörpaket, brödpåsar osv... jag blir plötsligt farsan som har ansvar för att äta upp deras bortglömda mat...Glad

Anonym (Karin) skrev 2020-03-17 12:21:05 följande:
    Du nämnde en sak tidigare som jag kände igen mig i, orkar inte leta upp inlägget, men att ha olika sätt att ta tillvara mat, olika sätt att ta hand om prylar. När jag träffade min man hade han barn men inte jag. Det blir en känsla av flera mot en i när de har sitt sätt och jag har mitt. Hade det bara varit jag och min man så hade vi skavt mot varandra med våra respektive rutiner, haft småbråk om hur man bör göra, men när han och hans barn hade sina rutiner så var det svårare att gå emot och ändra när det är flera mot en. 

Det kan väl i så fall vara en skillnad?
  • Anonym (Karin)
    Rudbeckius skrev 2020-03-17 13:48:07 följande:

Japp, små vardagsvanor är svåra att ändra. Hos oss har bonusarna en förkärlek att öppna nya ostar, smörpaket, brödpåsar osv... jag blir plötsligt farsan som har ansvar för att äta upp deras bortglömda mat...

Många små irritationer blir en stor å. Jag tröttnade på att hålla efter att mat slängdes i onödan. Samma bröd men var det tre bröd kvar i gamla påsen och en ny oöppnad bredvid, gissa vilken påse fjortonåringen tog ifrån? Inte ett ord har jag hört ifrån pappan till det barnet om hur man resonerar kring mat.

Samma med ost och bordsmargarin.
  • Anonym (V)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-17 10:45:01 följande:

Jag tror att många män är bittra efter sin första separation och när de inleder en ny relation så har de med sig det i bagaget, en större vaksamhet inför att blanda ihop sin ekonomi med den nya partnern igen och eventuellt separera igen. 

Klart de har. Nya sambon, flickvän eller fru får ta den bitterheten. Jag jobbar för självständighet o att stå för min egen ekonomi men jag tar inte hur han lagt det ekonomiska ansvaret för vårt barn på mig.
  • Ess
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-17 11:45:12 följande:
    Nej, det är sant att många par har olika ekonomi. I min umgängeskrets så har dock de jag känner som har barn ihop gemensam ekonomi mer eller mindre - de som är kärnfamilj vill säga. Då flyter deras ekonomier ihop verkar det som. Det finns säkert bonusfamiljer som också gör så, men jag känner inte till någon.
    Vi hade helt separata ekonomier fram tills särkullarna slutade komma på umgänge. När jag kunde utnyttja de rummen så började ekonomin flyta ihop, men vi har bara delvis gemensam för vi ser inte riktigt fördelen med att ha helt gemensam. 
  • Rudbeckius
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-17 14:02:29 följande:
    Många små irritationer blir en stor å. Jag tröttnade på att hålla efter att mat slängdes i onödan. Samma bröd men var det tre bröd kvar i gamla påsen och en ny oöppnad bredvid, gissa vilken påse fjortonåringen tog ifrån? Inte ett ord har jag hört ifrån pappan till det barnet om hur man resonerar kring mat.

Samma med ost och bordsmargarin.
    Men jag väljer mina strider, det är rätt få saker jag tar upp. Däremot brukar jag slugt ha några på lager när det behövs...

Klassiker... min sambo har rätt mycket bli på sina barn, hon tjatar om de har skor och gammal gympapåse framme i hallen osv... 

... gnatar hon plötsligt över att jag har lagt en tidning kvar på köksbordet sedan imorse så säger jag att jag genast ska ta bord den men sedan ber jag att få visa hennes tre pappershögar som legat på bänkar i köket i veckor...det tar fraktiskt skruv rätt bra. Med skämt och beredskap så man kan ge svar på tal kommer man långt.

Imorogn kommer städning 5 timmar så jag behöver mobilisera familjen nu så att saker plockas bort hjälpligt så städning kan ske proffsigt imorgon.

Det skulle becka igen helt här om vi inte hade städning varannan vecka...Glad
  • Rudbeckius

Jag blev nog mer lättad än bitter efter jobbig skilsmässan, men visst sörjer man att det första stora äktenskapet gick totalt i kras med jättekostnader och stackars utsatta barn i hela röran.

Du har rätt, jag är rejält vaksam ekonomiskt och mentalt mot att bli den där servande familjefarsan som betalar och servar familjen. Aldrig mer, det är en roll som inte är bra på sikt, ovasett om vi är stöttande farsor eller morsor. 

Och statistiken tar emot att nadra förhållanden håller. Man får vara glad så länge det är bra.

Anonym (Inga) skrev 2020-03-17 10:45:01 följande:
    Jag tror att många män är bittra efter sin första separation och när de inleder en ny relation så har de med sig det i bagaget, en större vaksamhet inför att blanda ihop sin ekonomi med den nya partnern igen och eventuellt separera igen. 
  • Anonym (Karin)
    Rudbeckius skrev 2020-03-17 14:21:24 följande:
    Men jag väljer mina strider, det är rätt få saker jag tar upp. Däremot brukar jag slugt ha några på lager när det behövs...

Klassiker... min sambo har rätt mycket bli på sina barn, hon tjatar om de har skor och gammal gympapåse framme i hallen osv... 

... gnatar hon plötsligt över att jag har lagt en tidning kvar på köksbordet sedan imorse så säger jag att jag genast ska ta bord den men sedan ber jag att få visa hennes tre pappershögar som legat på bänkar i köket i veckor...det tar fraktiskt skruv rätt bra. Med skämt och beredskap så man kan ge svar på tal kommer man långt.

Imorogn kommer städning 5 timmar så jag behöver mobilisera familjen nu så att saker plockas bort hjälpligt så städning kan ske proffsigt imorgon.

Det skulle becka igen helt här om vi inte hade städning varannan vecka...
    Jag tog de tre skivorna från äldsta påsen och bytte plats så att tonåringen fick äta upp äldsta först i alla fall. Tonåringen var den som åt mest bröd så det var inte mer än rätt
Svar på tråden Styvmamma-upproret