• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • LukeStairwalker
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-17 18:00:36 följande:
    Det där är ju nåt vi gärna kunde komma in på, ventilera dessa kommentarer. Det jag idag minns av min första graviditet är den eviga frågan ifrån andra om vad styvbarnet tycker om att få ett syskon. Ibland är man bara för tålmodig för idag när jag tänker tillbaka så önskar jag att jag hade sagt ifrån mer, att jag inte hade svarat så snällt på den där frågan. Det var mitt första barn men det blev så mycket fokus på vad mitt barn skulle vara för hans tidigare barn. 

När barnet var fött var det likadant, när vi träffade svärföräldrarna, de glömde att det var mitt första barn. 
    Tror du att de glömde? För dom var det ju en sladdis, de hade barnbarn sen tidigare? Dina föräldrar kallade väl inte barnet sladdis?
  • Anonym (V)
    LukeStairwalker skrev 2020-03-17 21:41:47 följande:

Tror du att de glömde? För dom var det ju en sladdis, de hade barnbarn sen tidigare? Dina föräldrar kallade väl inte barnet sladdis?

Och detta var känsligt för dig eller?
  • LukeStairwalker
    Anonym (V) skrev 2020-03-17 21:52:39 följande:
    Och detta var känsligt för dig eller?
    Nej
  • Anonym (Inga)
    Rudbeckius skrev 2020-03-17 15:42:59 följande:

Typisk skilsmässoekonomi - vi träffades unga för flera decennier sedan. Vi fick bra akademikerjobb. Jag hade en bra slant som mormor & morfar och farmor sparat ihop. För den köpte jag en lägenhet i stan och vi flyttade ihop. Vi fick barn, sålde lägenhet och köpte hus. Tog lån. Renoverade. Jag fick 2-3 arv från äldre släkt. Vi var barnlediga i olika omgångar. Pengar var lagom, vi kunde göra vad vi ville ungefär. Barnen växte, inkomsterna med. Plötsligt hörde vi till de medelålders paren med god ekonomi. Hustrun jobbade över för mycket, mobilsurfade för mycket, blev sluten och rätt sur. Äldsta barnet fick tonårsproblem. Hustrun ville skiljas. Vi delade på allt och skaffade två olika boenden. Vanlig skilsmässoekonomi med bodelning 50/50 och två nya boenden - sämre standard förstås efter skilsmässan.

Mitt jättestora jättestora misstag som ung man var att jag helt naivt trodde på livslång kärlek. Det är inte så vanligt att relationer håller livslångt. Det var superkorkat av mig att inte skydda mina pengar i äktenskapet genom äktenskapsförord vid varje arv. Äktenskapsförordet ska dessutom registreras hos tingsrätten.

Hade jag gjort det hade jag suttit gott ekonomiskt nu istället för att fått ha delat med mig med hälften av min släkts pengar till min expartner. Hade hon varit en bra snäll skild förälder som kunde samverka och stötta barnen då hade det väl gått att uthärda. Nu är hon så sur och onödigt hämndlysten ännu efter många år, trots pengarna.

Tack för ditt svar, förstår bättre nu. Jag skulle nog blivit bitter i den sitsen. Men jag tycker inte att det var korkat av dig att tro på livslång kärlek, det var fint. Det är en styrka att våga tro på relationer och investera allt man har i dom. Så känner jag själv med att jag vågade välja en man med barn sedan tidigare och gå in i det med hull och hår, det var något fint, något jag vågade tro på. Att jag sedan har blivit lite bitter på kuppen försöker jag jobba med :)
  • Anonym (Inga)
    Ess skrev 2020-03-17 17:17:50 följande:

Man kan säga att vi lever som en kärnfamilj sen de slutade komma. Men egentligen började det redan efter andra barnet, för då gick det inte att lägga upp allt efter deras umgänge längre utan de fick liksom rätta sig efter oss. 

Det var rätt skönt när man kunde bjuda hem dem på middag och sen åkte de hem efteråt, man slapp den känslan av gäster som stannar för länge.

En sak som blev mycket bättre efter andra barnet var hur jag upplevde andras bemötande, att när vi bara hade ett så kallades det för sladdis, rätt irriterande eftersom det var mitt första och ingen sladdis alls. Likadant hette det att det var snällt av maken att skaffa ett barn till.... 

Efter andra barnet så blev vi sedda som en familj, och slapp de i mitt tycke urbota korkade kommentarerna.

Intressant med din reflektion att du och era gemensamma barn blev bemötta med mer respekt och mer som en riktig familj efter att ni fick flera barn. Jag och min man har ju bara ett gemensamt barn hittills. Jag har funderat på om det skulle bli ett bättre läge för mig och mitt lilla barn med fler biologiska helsyskon, men i nuläget vet jag inte om jag vågar försöka skaffa fler.
  • Anonym (Inga)

Så är det i min släkt och sambons, mitt lilla barn bemöts som ett lillasyskon i min sambos släkt, en liten gullig sladdis typ. I min egen släkt så är mitt barn Barnet, Barnbarnet, med stort fokus och uppmärksamhet så som förstfödda ofta får av släkten. Det är smått schizofrent faktiskt för mig som förstagångsmamma.
  • Anonym (Karin)
    Det var inte jag som pratade om att andra snackade om det var en sladdis. Var vänlig och blanda inte ihop våra respektive berättelser som om det bara är en som skriver. I alla fall inte när du försöker gå till attack mot en av oss. 
  • LukeStairwalker
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-18 07:27:59 följande:
    Så är det i min släkt och sambons, mitt lilla barn bemöts som ett lillasyskon i min sambos släkt, en liten gullig sladdis typ. I min egen släkt så är mitt barn Barnet, Barnbarnet, med stort fokus och uppmärksamhet så som förstfödda ofta får av släkten. Det är smått schizofrent faktiskt för mig som förstagångsmamma.
    Det kan jag förstå. Men ditt barn är ju ett lillasyskon så det måste väl vara fullt naturlig reaktion från hans släkt. Lika naturligt som barnet är barnbarnet din.
  • LukeStairwalker
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-18 08:48:30 följande:
    Det var inte jag som pratade om att andra snackade om det var en sladdis. Var vänlig och blanda inte ihop våra respektive berättelser som om det bara är en som skriver. I alla fall inte när du försöker gå till attack mot en av oss. 
    Jag tänkte mest på att du skrev att dina svärföräldrar glömde att ditt barn var ditt första. Det gjorde inte Ess. Jag tog för givet att du menade att dina svärföräldrar också kallade ditt barn för sladdis. Vilket är en helt naturlig sak att göra i deras fall.

Ingen attack, bara en fråga i all nyfikenhet.   
  • Anonym (Inga)
    LukeStairwalker skrev 2020-03-18 09:03:51 följande:
    Det kan jag förstå. Men ditt barn är ju ett lillasyskon så det måste väl vara fullt naturlig reaktion från hans släkt. Lika naturligt som barnet är barnbarnet din.
    Naturligt och naturligt. Det känns väldigt märkligt när ens första barn har halvsyskon kan jag berätta. För en själv så är det ens första barn med allt vad det innebär. Jag vet inte om du själv har barn men första barnet är verkligen speciellt, man är nervös, allt är nytt, man lär sig långsamt att bli förälder. Att släkten på sambons sida i det läget bara ser ens barn som sist i syskonskaran och ser en själv som flerbarnsmamma är smått bisarrt och det känns inte alls naturligt för en själv. Precis som Karin skriver så fick jag många frågor när jag var nyförlöst om hur halvsyskonen tog att få ett lillasyskon, ingen frågade mig hur jag tog att ha blivit mamma för första gången. Fokuset låg på de äldre halvsyskonen helt och hållet. Då är det betydligt enklare att umgås med  in egen släkt och mina egna vänner som ser mitt barn som mitt första barn och mig själv som enbarns-mamma. Vilket jag är.
Svar på tråden Styvmamma-upproret