• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (V)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-16 07:35:51 följande:

Det här är superviktigt att lyfta fram: många pappor som har sin äldsta kull varannan vecka och en ny familj med en ny kull med barn på heltid är engagerade familjefäder då hela hans kull är samlad, alltså varannan vecka. Då kämpar han på och fixar mat, pusslar med sitt schema för att hämta tidigt, skjutsar till träningar på kvällar och helger. Är en toppenpappa helt enkelt! Han får garanterat bekräftelse från både barnen och sin omgivning för att han är en sån fin pappa. Sen åker de äldsta barnen till sin andra förälder. Hur många styvmammor känner inte igen detta: då lägger sig pappa och vilar på soffan hela kvällen. Är HELT slut! Fräser åt omgivningen om man ber om något. Sen jobbar pappa över resten av veckan, kommer hem sent, tränar på gymmet efter jobbet eller tar en öl med en vän. Han tar ut ALL sin egentid under veckan då styvmamman och de yngsta barnen är hemma. Styvmamman får rodda barn och hushåll och känner sig ensam och förvånad, senare bitter. Pappan är så maxpresterande ens veckan så att han måste vila ut andra veckan. Styvmamman och de yngsta blir second hand choice.

Det är väl en klassiker. Ingen människa orkar högprestera och leverera 100 % hela tiden så det är väl då han försöker passa på och slappa. De jobbar på bra för att köra varannan veckas liv med sin yngsta också om man säger så, ingen kvinna orkar med dessa allt eller inget-pappor.

Förutom Smulpaj och Sean dårå givetvis.
  • Anonym (Sean)
    Anonym (V) skrev 2020-03-16 08:49:45 följande:

Det är väl en klassiker. Ingen människa orkar högprestera och leverera 100 % hela tiden så det är väl då han försöker passa på och slappa. De jobbar på bra för att köra varannan veckas liv med sin yngsta också om man säger så, ingen kvinna orkar med dessa allt eller inget-pappor.

Nix, jag skulle heller inte orka med Ingas mans beteende. Det är därför jag hela tiden säger att pappan har ansvar för ALLA sina barn.

Förstår att det sticker dig i ögonen att vi finns som får livet att funka, men det kan finnas ljus i slutet av offerkoftan även för dig.
  • Anonym (V)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-16 08:01:40 följande:

Braaa där V, du tog uppmaningen direkt!!! Duktig blodhund!!

Mot femhundra sidor klagomål till utan någon vilja till verklig förändring (om inte förändringen är att slippa hans ungar). Heja heja!!

Att sådana som Smulpaj och jag finns, som faktiskt fått det att funka i flerkullsfamiljer är bäst att negligera. Det skulle ju betyda att det faktiskt åligger era män att ta ansvar och att ni skulle kunna få era liv tillsammans att fungera. Men, nä, det kräver kommunikation och det är ju såå mycket enklare att hänga här och vältra sig i hur synd det är om er.

Ja, jag svarar dig på din egen nivå eftersom du i varje inlägg som inte handlar om att bli struken medhårs har ett språk och en ton som inte inbjuder till dialog.

Du och Smulpaj verkar tro att ni är de enda ansvariga till ett harmoniskt liv i bonusfamiljen, det är lite förmätet att tro men det är också lite sött att se hur ni klappar er själva för bröstet samtidigt som ni rackar ner på andra kvinnor samtidigt som ni slickar röv på farsorna. Däremot så borde man gjort ett experiment, skickat in er i den konstellation jag levt i. Ni skulle gråta och böla rätt fort när ni skulle märka hur ointresserade hans barn är av att ens se er existens. Har listat ut att ni har ett rätt så kraftigt bekräftelsebehov båda två nämligen så där vilar väl er akilleshäl.

Jag har tröttnat på att förklara mig för dig för i inlägg efter inlägg har du inte bemödat dig att ens se att jag faktiskt skrivit vem det är jag håller som ansvarig.
  • Anonym (V)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-16 09:00:11 följande:

Nix, jag skulle heller inte orka med Ingas mans beteende. Det är därför jag hela tiden säger att pappan har ansvar för ALLA sina barn.

Förstår att det sticker dig i ögonen att vi finns som får livet att funka, men det kan finnas ljus i slutet av offerkoftan även för dig.

Ja det lyser verkligen lycka om dig! Verkligen!
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-16 09:00:11 följande:

Jag tror inte heller att Sean eller Smulpaj är lyckliga i sina familjeliv, då skulle de inte skriva här. Gissar att båda är ensamstående med barn. Vilket är en än värre sits än att vara styvmamma i en nyfamilj. Jag har i alla fall mitt barn hela tiden, varje morgon, varje dag.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (V) skrev 2020-03-16 08:49:45 följande:

Skulle svara på detta inlägg.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-16 08:48:55 följande:

Vet du, den kommentaren var mest ironisk.

Självklart är det bra att ärva sådant som finns och funkar, men det är ju inte så att bara dina pengar skall gå till inköp till er gemensamma. Pappan har som sagt ansvar för alla sina barn, och då kan han ju i alla fall dela kostnader med dig för det som faktiskt behöver köpas nytt.

Ok, så du var ironisk. Förstår faktiskt inte riktigt varför du skriver i den här tråden? Vill du bidra med något konstruktivt eller vill du bara munhuggas? Tråden är till för oss styvmammor som upplever problem i våra familjer.
  • Anonym (V)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-16 09:17:44 följande:

Skulle svara på detta inlägg.

Definitivt inte. Har själv haft några fantastiska år med den man jag nu är oerhört besviken på. Hade knappast under denna period gått in och rackat ner på styvmammor som inte mådde bra i sina familjer. Nej det är nåt de döljer, är de ensamstående varannan veckas mammor så kan man ju fråga sig vad det var som gick fel i den här sk lyckliga bonusfamiljen de levde i?

Tröttsamt att vi andra inte kan få ventilera utan dessa poliser som ska in och säga vad vi ska tänka o känna.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (V) skrev 2020-03-16 09:24:14 följande:

Definitivt inte. Har själv haft några fantastiska år med den man jag nu är oerhört besviken på. Hade knappast under denna period gått in och rackat ner på styvmammor som inte mådde bra i sina familjer. Nej det är nåt de döljer, är de ensamstående varannan veckas mammor så kan man ju fråga sig vad det var som gick fel i den här sk lyckliga bonusfamiljen de levde i?

Tröttsamt att vi andra inte kan få ventilera utan dessa poliser som ska in och säga vad vi ska tänka o känna.

Jag tycker ändå att det kommer fram mycket intressant i tråden tack vare att folk ifrågasätter och eventuellt kritiserar. Har läst många inlägg och imponerats av att folk faktiskt tar sig tiden att tänka till, både styvmammor och andra. Men visst, jag har också haft flera lyckliga år med min man före våra problem som styvfamilj började. Och jag hoppas fortfarande på att vi ska fortsätta ihop han och jag. Under dom åren som vi levde ett harmoniskt familjeliv hängde jag knappast på Familjeliv och rackade ner på folk som skrev om sina relationsproblem. Då hade jag bättre saker för mig :) Och jag hoppas verkligen inte att jag hänger här om tio år och skriver beskäftiga inlägg om hur andra mammor borde bete sig.
  • Rudbeckius
    Jag har bara läst trådstarten och tycker ämnet är viktigt och intressant. 

Det handlar ju egentligen inte bara om styvmammor, utan om oss styv- och bonuspappor också.

Det är svårt att vara en bra förälder när exet inte samverkar som en klok förälder ska, just när det gäller gränser och lagom utmaningar för barnen som bor varannan vecka.

Vi har problem med:
    * Sommarjobb - en föräldern tycker att det är bra för utvecklingen hos tonåring om de sommarjobbar - den andra föräldern tycker att ungdomen ska vila sig hela lovet...

* Läger hemma eller borta på sommaren, språkkurser och hälsa på släkten en vecka - en förälder tycket det är bra om barnent testar nya miljöer och att lära sig nya saker - den andra föräldern tycker att det inte behövs, man kan vara hemma och göra ingenting...

* Fickpengar - en förälder tycker att månadspengen ska räcka till det mesta och hushållas med. Ibland behövs extra pengar för vinterjacka, skidor osv.. - den andra föräldern tycker att man ska ge lite pengar varje dag för mat ute (barnen ska inte svälta osv).

Det är rätt komiskt och väldigt förvirrande. Jag som olika sorters farsa har ändå vunnit i längden tycker jag och bedöms numera med ett leende - jag är både supersnål och slösaktigt tycker familjen fast jag håller samma linje och vill gärna diskutera hushållning av pengar så att man kan få pengar över till roliga nöjen..
Svar på tråden Styvmamma-upproret