• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (Inga)
    Anonym (V) skrev 2020-03-16 13:00:05 följande:

Flera i den här tråden är först o främst mammor själva så det är därför man kämpar på lite hårdare om man säger så. Du har ju själv en bebis, gör du slut med barnets andra förälder om denne har en fis på tvären eller?

Om du sen har ett stort intresse av att gå in i trådar där du inte gillar innehållet som diskuteras så är det bättre att du söker dig vidare.

Precis, det sista en mamma gör är att bryta upp en familj med små barn...då ska det vara flera år av svåra problem och inget hopp om bättring. Jag vet inte vad som gäller för övriga styvmammor i tråden men jag lever fortfarande på hoppet om att jag och min man ska få det bättre ihop, tack vare parterapi och tack vare att jag numera ventilerar ständigt och jämt med andra styvmammor, både irl och på nätet. Det hjälper!
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Polly) skrev 2020-03-16 13:05:43 följande:

Och rent krasst så är alla bonusungar perfekta små eller stora varelser som aldrig gör fel? Och exet är alltid en trevlig och positivt inställd människa. Dom är inte lite som alla andra familjer en del ungar är äckligt bortskämda och en del föräldrar borde ha funderat både en och två gånger innan dom satte barn till världen.

Du vet så fort barnen blir skilsmässobarn så blir de automatiskt färdiguppfostrade, perfekta och samtidigt liiiite känsligare än andra barn så därför värda specialbehandling. Det måste den nya partnern förstå!
  • Anonym (123)
    Anonym (V) skrev 2020-03-16 13:00:05 följande:

Flera i den här tråden är först o främst mammor själva så det är därför man kämpar på lite hårdare om man säger så. Du har ju själv en bebis, gör du slut med barnets andra förälder om denne har en fis på tvären eller?

Om du sen har ett stort intresse av att gå in i trådar där du inte gillar innehållet som diskuteras så är det bättre att du söker dig vidare.

Men förstår inte varför människor tror att det är så det fungerar när man skriver ut något på internet, Eller i ett diskussionsforum. Att då ska människor som inte håller med TS eller andra i tråden bara ska hålla tyst. Lägg inte upp något då? Om man inte vill ha kritik eller att människor som inte håller med det som skrivs i den öppna tråden man skapat eller kommenterar i, gör det bara inte då.

Självklart skulle jag inte göra slut med min man på grund av en som du kalla det fis på tvären.

Men det som lyfts fram här är att styvmammor lider, läst exakt det ett par gånger nu. Ni lider i tysthet. Om jag led i tysthet så hade jag lämnat. Antigen pratar man om det med alla inblandade för det bör man kunna som en fullvuxen man eller kvinna, men om man känner att det inte går och man bara lider i tysthet. Lämna då. Ett förhållande där jag inte gick ihop med min mans mamma, pappa, vänner eller liknande (en stor del av hans socialanät och familj) så hade jag inte gått in i det förhållandet. Tidigare barn och ett ex är enligt mig, några av de viktigare människorna i din nya mans liv.

Att man inte går ihop med någons barn men ändå väljer att leva tillsammans och skaffa egna barn är idiotiskt. Man kanske inte behöver bli bästis med ett ex men tycker att man ska ha lite respekt för de förhållandet som varit innan. Gäller även styvpappor såklart men av någon anledning verkar de inte så aktiva här inne. Så kanske inte är lika mycket av ett problem för män som det är för kvinnor.
  • Rudbeckius
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-16 09:59:10 följande:
    Välkommen till tråden! Här diskuteras högt och lågt :) Vi har en liknande situation hos oss. Min sambos ex ger hela sin del av barnbidraget till sina barn utan krav på motprestation och tycker inte att de ska stressas i onödan med extrajobb eller sommarjobb. Min egen sambo är nog mer inne på det nyttiga i att lära sig att hjälpa till hemma i tidig ålder och tjäna lite egna pengar på sommaren, lära sig självständighet gradvis. Men min sambo jobbar i motvind. Min sambo återfaller i att det är synd om hans äldsta barn hela tiden, pga skilsmässan. Jag som styvförälder står bredvid och tittar på och vet inte vad jag ska tycka eller tro. Ska jag tycka eller tro eller hålla tyst? Mina åsikter tas knappast emot med öppna famnen. Kommer vårt gemensamma barn att curlas på samma sätt? Det finns inga tecken på det hittills.
    Jag tänker att man som vuxen inte kan ta ansvar för mycket mer än sig sjäv som vuxen. Man får acceptera.

Jag försöker ha tålamod och inrikta mig på att så gott det går förklara
    * mina gänser (mer generösa än vad min generation fick),
    * syftet med hushållningen (nyttan och glädjen med att jobba och spara och spendera...),
    * få dem att acceptera att alla barn och vuxna intehar samma ekonomi (och att de även gäller bonusfamiljesituationen)
    * betonar att jag alltid erbjuder mat hemma och husrum (men om några år får de bli husslavar om de ska bo hemma som 25-åringar utan att jobba), att de får sina säkra måandspengar, jag ger dem bonuspeng om de sommarjobbar, hjälper dem med tandläkarförsäkring när de blir äldre, betala resor när vi åker tillsammans, och har hemlig julklappsbonus till jul. Småsummor, men det som jag har råd med. 

Jag måste acceptera att min sambo har mycket mer pengar och att min mycket besvärliga ex aldrig har kunnat hushålla eller resoenra om sånt här ur olika vinklar..
  • Anonym (Karin)
    Anonym (123) skrev 2020-03-16 13:26:42 följande:

Men förstår inte varför människor tror att det är så det fungerar när man skriver ut något på internet, Eller i ett diskussionsforum. Att då ska människor som inte håller med TS eller andra i tråden bara ska hålla tyst. Lägg inte upp något då? Om man inte vill ha kritik eller att människor som inte håller med det som skrivs i den öppna tråden man skapat eller kommenterar i, gör det bara inte då.

Självklart skulle jag inte göra slut med min man på grund av en som du kalla det fis på tvären.

Men det som lyfts fram här är att styvmammor lider, läst exakt det ett par gånger nu. Ni lider i tysthet. Om jag led i tysthet så hade jag lämnat. Antigen pratar man om det med alla inblandade för det bör man kunna som en fullvuxen man eller kvinna, men om man känner att det inte går och man bara lider i tysthet. Lämna då. Ett förhållande där jag inte gick ihop med min mans mamma, pappa, vänner eller liknande (en stor del av hans socialanät och familj) så hade jag inte gått in i det förhållandet. Tidigare barn och ett ex är enligt mig, några av de viktigare människorna i din nya mans liv.

Att man inte går ihop med någons barn men ändå väljer att leva tillsammans och skaffa egna barn är idiotiskt. Man kanske inte behöver bli bästis med ett ex men tycker att man ska ha lite respekt för de förhållandet som varit innan. Gäller även styvpappor såklart men av någon anledning verkar de inte så aktiva här inne. Så kanske inte är lika mycket av ett problem för män som det är för kvinnor.

Det är väl dags att krossa tabun och få folk att backa med sin jävla anklagelser så att en vågar prata ut och slipper lida i det tysta!
  • Anonym (Inga)
    Rudbeckius skrev 2020-03-16 13:36:45 följande:
    Jag tänker att man som vuxen inte kan ta ansvar för mycket mer än sig sjäv som vuxen. Man får acceptera.

Jag försöker ha tålamod och inrikta mig på att så gott det går förklara

* mina gänser (mer generösa än vad min generation fick),

* syftet med hushållningen (nyttan och glädjen med att jobba och spara och spendera...),

* få dem att acceptera att alla barn och vuxna intehar samma ekonomi (och att de även gäller bonusfamiljesituationen)

* betonar att jag alltid erbjuder mat hemma och husrum (men om några år får de bli husslavar om de ska bo hemma som 25-åringar utan att jobba), att de får sina säkra måandspengar, jag ger dem bonuspeng om de sommarjobbar, hjälper dem med tandläkarförsäkring när de blir äldre, betala resor när vi åker tillsammans, och har hemlig julklappsbonus till jul. Småsummor, men det som jag har råd med. 

Jag måste acceptera att min sambo har mycket mer pengar och att min mycket besvärliga ex aldrig har kunnat hushålla eller resoenra om sånt här ur olika vinklar..
    Det är helt sant att det inte går att ta ansvar för mycket mer än en själv som vuxen och att man måste jobba en hel del både på att acceptera sakernas tillstånd och att sätta sunda gränser runt sig själv. Det är liksom det man kan göra, i slutändan. Får jag fråga i vilken sorts konstellation du lever? Har du styvbarn och gemensamma barn? Min sambo har också mer pengar än mig vilket är svårt pga att han ogärna delar med sig. Det blir som a-laget och b-laget i familjen litegrann.
  • Anonym (förstår)
    Anonym (123) skrev 2020-03-16 12:28:26 följande:
    Att skriva inlägg på familjeliv är inte att vara debattör, se inte ditt bidrag här som något så stort eller viktigt.

Ja du får ignorera mig om du vill, det gör mig inget. Det är inte heller något du måste skriva ut, det är bara att göra...

Tänkte att man skulle ha bättre saker för sig i den åldern än att sura på internet.

Hoppas jag att jag kommer ha iallafall.

Men om ni lider så jävla mycket av att vara bonusmammor sluta då?

Tyckte tråden och frågan var löjlig, den är bara till för att gnälla och förändrar ingenting. Inget ansvar läggs på bonusmammor utan ni är bara oskyldiga offer i en situation ni inte över huvudtaget kan förändra eller ha ansvar över.

De flesta väljer väl sina förhållande själva? Om man lider och det är hemskt så kan man låta bli.
    Tycker du också att de som skriver om att det är jobbigt att ha barn ska lämna bort sina barn?
  • Anonym (V)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-16 13:06:06 följande:

Precis, det sista en mamma gör är att bryta upp en familj med små barn...då ska det vara flera år av svåra problem och inget hopp om bättring. Jag vet inte vad som gäller för övriga styvmammor i tråden men jag lever fortfarande på hoppet om att jag och min man ska få det bättre ihop, tack vare parterapi och tack vare att jag numera ventilerar ständigt och jämt med andra styvmammor, både irl och på nätet. Det hjälper!

Så är det ju, hoppet är det sista som överger människan.
  • Anonym (V)
    Anonym (123) skrev 2020-03-16 13:26:42 följande:

Nu har inte du så mycket erfarenhet av den här sortens familjeliv så då är det lätt hänt att man har en lite naiv romantiserad syn på den här typen av familjekonstellation. Det hade jag också en gång i tiden o serien Bonusfamiljen är också lite kul o charmig.

Jag tror att du helt enkelt får koncentrera dig på din lilla familjeidyll istället, förhoppningsvis är den mindre kletig än min så försök att vara glad o tacksam för den istället för att racka ner på dem mindre lyckliga.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (V) skrev 2020-03-16 14:20:46 följande:

Nu har inte du så mycket erfarenhet av den här sortens familjeliv så då är det lätt hänt att man har en lite naiv romantiserad syn på den här typen av familjekonstellation. Det hade jag också en gång i tiden o serien Bonusfamiljen är också lite kul o charmig.

Jag tror att du helt enkelt får koncentrera dig på din lilla familjeidyll istället, förhoppningsvis är den mindre kletig än min så försök att vara glad o tacksam för den istället för att racka ner på dem mindre lyckliga.

Det är extremt tröttsamt att behöva motivera varför man har rätt att diskutera sina problem för folk som inte upplever dessa problem?! Varför bryr dom sig?
Svar på tråden Styvmamma-upproret