• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (Inga)
    Rudbeckius skrev 2020-03-18 09:25:38 följande:
    Haha, men ska jag råda ungdomar så är det ändå att tro på livslång kärlek med hjärtat men med hjärnan förstå att man ska ha äktenskapsförord för säkerhete skull utifall att...

Man ska helhjärtat tro på kärlek men man får inte vara naiv. Människor och situationer ändras...
    Ja, jag håller med. Men friskt vågat hälften vunnet :)
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Vilken dålig pappa!) skrev 2020-03-18 10:50:05 följande:
    Det är nog något som bara vi som fått första barnet med en förstågångsförälder förstår. Det är speciellt. När man inte har barn så vet man inte vad man kan förvänta sig. Därför kan man inte greppa vad man går miste om. Bonusmammorna förstår att mannen inte känner likadant/upplever samma men förstår inte varför. Då är det lätt att anklaga bonusbarn eller exfrun. Känslan av ilska förstärks nog när man börjar ana att exfrun upplevt något med ens sambo som man aldrig kan matcha.

Du verkar ha prioriterat sunt. Både dina barn och ditt ex vann på din prioritering.
    Det du inte förstår är att du inte hade något ex eller tidigare barn som kunde påverka ert hemmaliv. Du beskriver även väldigt träffande den där bebisbubblan som är så viktig att få vara i. Det är bra att du lyfter fram det för en del tycker att det är bara är ett fånigt ord, det är inte alla som inser att de har fått vara i den där bebisbubblan. Det är bra att du själv inser hur bra du har haft det. 

Det är bra att du lyfter fram alla fördelar du själv har haft i och med att du skaffade barn med någon som inte hade barn sen tidigare.
  • Anonym (Vilken dålig pappa!)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-18 11:21:15 följande:

Oj vad du verkar ha svårt att se gråskalor. Min bebis var varken ovälkommen av min man eller halvsyskon eller fick en nattsvart första tid. Då har jag uttryckt mig slarvigt. Jag mådde dåligt under min bebis första månader men sedan repade vi oss. Vi är en lycklig kärnfamilj varannan vecka då vi bara är tre. Och både i en styvfamilj och i en kärnfamilj så blir alla familjemedlemmar prioriterade lika mycket, efter behov. Barn som vuxna. Det är så det fungerar i sunda familjer, men det kanske du inte känner till?

Du skriver själv att du snart inte orkar mer. Att du mår så dåligt att du inte vill skaffa fler barn med honom.

Att du fick en förlossningsdepression som höll i sig ett år. Att din man skrek och grälade på dig. Att ert gemensamma barn måste hjälpa till hemma medan de andra slipper.

Att din man prioriterar de andra barnen ekonomiskt. Att han är närvarande på aktiviteter med de äldre men att du alltid får göra allt med gemensamma barnet själv.

Ni är ju inte lyckliga vv. Du skriver att han passar på att ha egentid då och bara gör saker själv och för sin egna skull.

Att du fått slita så mkt ensam att du inte orkar vara en bra mamma.

Detta är dina ord. Detta är inte en sund familj och varken du eller ditt barn mår bra i detta.

Du har inget att jämföra med så du tror kanske att en familj ska behöva ha det så här. Tyvärr så blir ditt barn lidande och hen kommer inte heller få veta hur en lycklig familj ser ut.
  • LukeStairwalker
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-18 11:01:13 följande:
    Då förstår jag bättre varför du hänger i den här tråden. Är du bitter över att du släppte henne? Bara en nyfiken fråga.
    Nej, som jag skrev så känner jag i hjärtat att det var rätt för oss båda att inte gå vidare. Jag kan inte vara säker såklart men idag ångrar jag inte mitt beslut. 
    Vi har viss kontakt fortfarande, som avlägsna vänner. Jag är tacksam för tiden vi hade tillsammans men vi skulle inte skaffa familj ihop. 

Jag hänger i tråden för jag tycker det är en intressant trådstart, jag kunde ju ha levt med en kvinna som kände som ni gör. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-18 11:31:11 följande:
    Precis, det går inte att dra alla styvfamiljer över en kam. I den här tråden så diskuterar vi som har upplevt problem, av naturliga skäl vill vi utbyta erfarenheter. Självklart finns det många styvfamiljer som inte har upplevt dessa problem.
    Ja, det är väl oftast de som inte har upplevt så stora problem som får komma till tals. Om det finns en artikel i en tidning om någon som lever bonusliv så är det ju knappast de allra svåraste känslorna som kommer fram. Det som brukar komma fram är det som är lite lagom jobbigt som man kan ha en lite lagom avvägd intervju kring, och bara om de kan visa upp att de är en lagom lyckad bonusfamilj. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Vilken dålig pappa!) skrev 2020-03-18 11:18:40 följande:
    Jag hänger i denna tråden så jag tycker fenomenet bonusfamiljer är intressant. Jag jobbar med barn med problemskapande beteende och mer än 9 av 10 barn som jag möter i jobbet lever i bonusfamiljer.

Du och din sambo verkar inte lyckliga. Du nöjer dig med något som du och ert barn omöjligtvis kan vara lyckliga i.
    Jag läste i en annan tråd, en lärare tror jag att det var, som tyckte sig kunna se på ett barn om det hade skilda föräldrar. Denna person sa att det märktes på att de hade andra förväntningar om att det gick att rucka på regler på ett helt annat sätt än andra barn. Har inte den exakta ordalydelsen men det var ungefär så hen uttryckte sig. Jag håller med om att det är intressant, det skulle vara intressant att höra vad du tycker dig se. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Vilken dålig pappa!) skrev 2020-03-18 11:42:27 följande:
    Du skriver själv att du snart inte orkar mer. Att du mår så dåligt att du inte vill skaffa fler barn med honom.

Att du fick en förlossningsdepression som höll i sig ett år. Att din man skrek och grälade på dig. Att ert gemensamma barn måste hjälpa till hemma medan de andra slipper.

Att din man prioriterar de andra barnen ekonomiskt. Att han är närvarande på aktiviteter med de äldre men att du alltid får göra allt med gemensamma barnet själv.

Ni är ju inte lyckliga vv. Du skriver att han passar på att ha egentid då och bara gör saker själv och för sin egna skull.

Att du fått slita så mkt ensam att du inte orkar vara en bra mamma.

Detta är dina ord. Detta är inte en sund familj och varken du eller ditt barn mår bra i detta.

Du har inget att jämföra med så du tror kanske att en familj ska behöva ha det så här. Tyvärr så blir ditt barn lidande och hen kommer inte heller få veta hur en lycklig familj ser ut.
    Det är knappast unikt att man kämpar för att hålla ihop med föräldern till sitt barn? 
  • Anonym (Vilken dålig pappa!)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-18 11:57:59 följande:

Det är knappast unikt att man kämpar för att hålla ihop med föräldern till sitt barn? 

De saker som jag tog upp är inte unika men långt ifrån vanliga och definitivt inte saker man bör leva i.
  • Anonym (Karin)
    LukeStairwalker skrev 2020-03-18 11:42:46 följande:
    Nej, som jag skrev så känner jag i hjärtat att det var rätt för oss båda att inte gå vidare. Jag kan inte vara säker såklart men idag ångrar jag inte mitt beslut. 
    Vi har viss kontakt fortfarande, som avlägsna vänner. Jag är tacksam för tiden vi hade tillsammans men vi skulle inte skaffa familj ihop. 

Jag hänger i tråden för jag tycker det är en intressant trådstart, jag kunde ju ha levt med en kvinna som kände som ni gör. 
    Din historia är också intressant. Det visar att om en man blir tillsammans med en kvinna som från början tror att hon inte vill ha barn och är "nöjd med dina" senare kan komma att ändra sig. Särskilt som många barn inte ens är planerade utan råkar komma till så är det ju verkligen något att tänka på, inte minst från din sida, att vill man inte ha fler barn och väljer någon som inte har barn så är det mycket som kan komma att ändra sig. 

Jag vet inte om du har berättat om du har någon ny idag? Men när/om du letar efter kärleken, tänker du då på om det är någon som har barn eller inte? 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Vilken dålig pappa!) skrev 2020-03-18 12:00:10 följande:
    De saker som jag tog upp är inte unika men långt ifrån vanliga och definitivt inte saker man bör leva i.
    Därför kämpar man för att förändra dessa saker. 
Svar på tråden Styvmamma-upproret