• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (Karin)

Det är ju ändå bra att en del faktiskt blir upprörda över det de läser. Det är inte precis söta små historier à la teveserien Bonusfamiljen precis. Sima i Bonusfamiljen fick inte förlossningsdepression och Martin ställde sig inte och gapade på Sima för att hon ville ha lite lugn och ro efter förlossningen. Lisa tog ju faktiskt Eddie lite extra när de fick sitt barn.

• Anonym (Inga)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-18 16:37:50 följande:

Det är ju ändå bra att en del faktiskt blir upprörda över det de läser. Det är inte precis söta små historier à la teveserien Bonusfamiljen precis. Sima i Bonusfamiljen fick inte förlossningsdepression och Martin ställde sig inte och gapade på Sima för att hon ville ha lite lugn och ro efter förlossningen. Lisa tog ju faktiskt Eddie lite extra när de fick sitt barn.

Ja jag håller med. Jag hoppas att de vågar vara ännu svartare i nya säsongen.
  • Anonym (Inga)

Ja jag håller med. Jag hoppas att de vågar vara ännu svartare i nya säsongen.
  • Anonym (V)

Personligen tyckte jag att Sima, Martin o Lisa i just den där delen där Sima fick barn var min bonusfamiljs raka motsats. Men det är väl så, att verkligheten är betydligt mycket mörkare?! Men serien har sin charm måste jag säga på sitt egna lilla vis, gillar Katja även fast hon själv knappast spelar den roll som jag själv levt i.
  • LukeStairwalker
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-18 12:31:00 följande:
    Skulle jag skilja mig idag så skulle jag också leta efter någon som redan har barn. Jag tycker det är sunt att du kände dig stressad över att slösa hennes fertila tid, det visar att du inte tagit för givet att hon är nöjd med att vara barnlös. 

Tycker du att din förra flickvän hade åsikter om hur du spenderade din tid och dina pengar? 
    Nej det hade hon inte, kanske lite angående mina intressen men men i stort var det inget som vi hade några diskussioner om. Men det hade det säkert blivit om vi hade gjort verklighet av våra planer. 
    Jag förstår att tid och pengar är saker man lätt kan ha olika uppfattning om. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-18 16:33:20 följande:

Tack för att du finns kära styvmamma <3>

Tack detsamma fina du! <3
  • Anonym (Karin)
    Anonym (V) skrev 2020-03-18 17:54:49 följande:

Personligen tyckte jag att Sima, Martin o Lisa i just den där delen där Sima fick barn var min bonusfamiljs raka motsats. Men det är väl så, att verkligheten är betydligt mycket mörkare?! Men serien har sin charm måste jag säga på sitt egna lilla vis, gillar Katja även fast hon själv knappast spelar den roll som jag själv levt i.

Jag gillar också serien. Det är bra att den finns men man får ta den för vad den är, en idyllisk saga. Även den nya serien Dejta tar upp ombildade familjer. I det senaste avsnittet får huvudpersonen veta att hennes ex väntar barn och hennes reaktion är inte liten. Vi får inte höra henne själv säga varför hon reagerar så starkt men jag tror jag förstår varför.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-18 16:34:01 följande:

Tack för att även du finns kära styvmamma <3>

Tack för att du finns! Det är bra att vi får prata om dessa svåra ämnen. <3
  • Miss Skywalker

Rätt tydligt att de som spyr galla härinne är bittra biomammor som är svartsjuka på exets nya. Varför annars så mycket hat?

• Ess
    Anonym (Vilken dålig pappa!) skrev 2020-03-18 10:50:05 följande:
    Det är nog något som bara vi som fått första barnet med en förstågångsförälder förstår. Det är speciellt. När man inte har barn så vet man inte vad man kan förvänta sig. Därför kan man inte greppa vad man går miste om. Bonusmammorna förstår att mannen inte känner likadant/upplever samma men förstår inte varför. Då är det lätt att anklaga bonusbarn eller exfrun. Känslan av ilska förstärks nog när man börjar ana att exfrun upplevt något med ens sambo som man aldrig kan matcha.

Du verkar ha prioriterat sunt. Både dina barn och ditt ex vann på din prioritering.
    Jag anser att du har fel här. Maken har varit lika engagerad i alla grviditeterna och själv tycker jag att alla mina barn varit lika speciella när dom fötts.
Svar på tråden Styvmamma-upproret