• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (Inga)
    Anonym (***) skrev 2020-03-18 15:32:26 följande:

Tycker du är tydlig:

Jag fick en förlossningsdepression när mitt första barn var nyfött. Det höll i sig i ett år ungefär.

Vad är otydligt, menar du?

Se mitt inlägg där jag förklarar. Det är extremt tröttsamt att behöva redovisa sitt liv för några förståsigpåare som inte ens är styvföräldrar själva. Tråden ör till för styvföräldrar som vill stötta varandra. Men jag hoppas att du är nöjd med min förklaring och har något snaskigt att läsa till ditt eftermiddagskaffe.
  • Anonym (***)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-18 15:34:22 följande:
    Tråden har pågått i nästan två veckor och har över åttahundra inlägg. Jag uttryckte mig slarvigt. Men för enkelhetens skull så kan jag förtydliga: jag blev sjukskriven för utmattning när mitt barn var nyfött, i en månad. Jag fick aldrig diagnosen förlossningsdepression. Man kan säga att jag var glad över mitt barn, full av moderskärlek, men förtvivlad över styvfamiljen. Utmattad av sömnbrist. Det tog ungefär ett år att repa mig helt men det gick successivt. Jag mådde bättre redan då min bebis var några månader. Jag vill dock inte förminska mina upplevelser på något sätt. Jag vet inte om hag ska kalla det förlossningsdepression men allvarligt var det. Det är något av det värsta som jag har upplevt som vuxen. Jag skriver dock i tråden för att kunna prata med andra med liknande erfarenheter, och förhoppningsvis kunna förlåta och gå vidare.
    Och ändå skriver du så här:

Jag fick en förlossningsdepression när mitt första barn var nyfött. Det höll i sig i ett år ungefär.

• Anonym (Inga)
    Jw83 skrev 2020-03-18 15:05:23 följande:

Har han bara ett barn med sitt ex? Vad var det som gjorde deras småbarnstid värre än er? Blev hon också deprimerad i ett år? Om han höll på att inte ta ansvar, skrika och gräla på henne också när hon var nyförlöst så är era problem inte styvfamiljsrelatetade. Hade hon det värre än det helvete som du beskriver så hade hon inget val än att separera. Hon skyddade sitt barn! Då är det ju bara så att han är en dålig pappa och ett jävla svin. Hur gammalt var barnet när dom separerade?

Avla inte mer på honom! Inte om han har ett mönster av att vara en usel pappa och en psykiskt misshandlande partner. Hur länge kommer du stå ut?

Läs regler i Ts. Denna tråd är till för styvföräldrar som vill ventilera problem.
  • Anonym (***)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-18 15:37:51 följande:
    Se mitt inlägg där jag förklarar. Det är extremt tröttsamt att behöva redovisa sitt liv för några förståsigpåare som inte ens är styvföräldrar själva. Tråden ör till för styvföräldrar som vill stötta varandra. Men jag hoppas att du är nöjd med min förklaring och har något snaskigt att läsa till ditt eftermiddagskaffe.
    För det första vet du inget om mig, för det andra så underlättar det ju om det du skriver faktiskt överensstämmer med verkligheten. Svårt att ta dig seriöst om du skarvar. Kanske din man är en bra pappa trots allt...
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Vilken dålig pappa!) skrev 2020-03-18 15:23:01 följande:

läs dina inlägg du skriver bokstavligt att du inte orkade vara en mamma och att du blev sjukskriven.

I ditt barns fall är en skilsmässa nog bättre. Så som du skriver att han aldrig engagerar sig i er när bonusbarnen inte är där, hur han serverar allt till dom äldre men ditt barn får jobba för det, hur han är sur mot ditt barn men glad mot sina, egagerar sig i sina barn med du får göra saker själv med ditt barn osv osv. Det är ett trauma för ditt barn. Kan du inte förstå att ditt barn märker sånt?

Det är inte så att hälften av alla gifta människor skiljer sig. Hälften av alla äktenskap tar slut och det beror på att somliga människor gifter och skiljer sig väldigt många gånger! Styvfamiljer är särskilt vanliga i den statistiken. Dom dom skilt sig en gång har mångdubblad risk att skilja sig även i nästa äktenskap. I somliga samhällsgrupper är skilsmässa till och med ovanligt.

Ok, tack för dina fina råd. Det tar jag med mig.
  • Anonym (Inga)

Haha, det är lustigt att tråden har svängt från att alla skriver att jag är en styvhäxa och att min tråd är onödig och att jag borde hålla tyst till att min man psykiskt misshandlar mig och att jag ger mitt barn en nattsvart barndom om jag stannar kvar i eländet. Rätt typiskt, eller var säger ni styvmammor?

• Jw83
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-18 15:39:00 följande:

Läs regler i Ts. Denna tråd är till för styvföräldrar som vill ventilera problem.

Men det är ju rätt viktigt. Hela tiden skriver du om hans barn i plural. Plötsligt var det bara ett barn som dom fick. Och om han betedde VÄRRE första tiden med henne så lägger du skulden fel. Då är det inte styvfamiljen som är problemet bakom alla era problem. Då handlar det om att din gubbe är usel på att få barn och borde kastreras.

Då måste du ju jobba på allt utifrån ett helt annat perspektiv.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (***) skrev 2020-03-18 15:40:09 följande:

För det första vet du inget om mig, för det andra så underlättar det ju om det du skriver faktiskt överensstämmer med verkligheten. Svårt att ta dig seriöst om du skarvar. Kanske din man är en bra pappa trots allt...

Nej jag vet inget om dig. Det stämmer. Och du vet inget om mig. Tur va, då kan vi gå vidare med våra liv utan att spilla mer tid på varann.
  • Anonym (Vilken dålig pappa!)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-18 15:41:53 följande:

Haha, det är lustigt att tråden har svängt från att alla skriver att jag är en styvhäxa och att min tråd är onödig och att jag borde hålla tyst till att min man psykiskt misshandlar mig och att jag ger mitt barn en nattsvart barndom om jag stannar kvar i eländet. Rätt typiskt, eller var säger ni styvmammor?

Ja dom flesta styvfamiljer separerar efter några år. Så Ja det är nog rätt typiskt att relationerna är bajs. Dom flesta lämnar nog för sina barns bästa.
  • Anonym (Inga)
    Jw83 skrev 2020-03-18 15:43:12 följande:

Men det är ju rätt viktigt. Hela tiden skriver du om hans barn i plural. Plötsligt var det bara ett barn som dom fick. Och om han betedde VÄRRE första tiden med henne så lägger du skulden fel. Då är det inte styvfamiljen som är problemet bakom alla era problem. Då handlar det om att din gubbe är usel på att få barn och borde kastreras.

Då måste du ju jobba på allt utifrån ett helt annat perspektiv.

Du får ta och respektera att tråden är till för oss styvföräldrar som vill ventilera våra problem. Av en lustig anledning så får jag inte dessa ifrågasättanden från andra styvmammor i tråden som Ess, V, Karin, Tappadstekspade m.fl. Vad beror det på tror du? Att det kommer in folk som dig och kräver absolut redovisningsskyldighet, full insikt, en spåkula och helst en handlingsplan också?
Svar på tråden Styvmamma-upproret