• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Vilken dålig pappa!) skrev 2020-03-18 12:57:30 följande:

Om hon skiljer sig så slipper barnet en uppväxt där hen varje dag ser sig bli bortprioriterad och syskonen behandlade bättre. Grälen, skriken och mammans psykiska ohälsa är saker som kan skada ett barn ordentligt. Då är det bättre men ett lugnt hem, en mamma som orkar vara en mamma och en pappa som är närvarande när han VILL vara med sitt yngsta barn.

Mammans psykiska ohälsa? Vilken mamma pratar du om? Tänker du på de mammor som gick in i väggen under den första tiden som nyblivna mammor? Depressionen? Som jag förstår de började de säga ifrån när de hade repat sig ifrån den värsta chocken. Eller vad tänker du på?
  • Anonym (Vilken dålig pappa!)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-18 14:12:28 följande:

Mammans psykiska ohälsa? Vilken mamma pratar du om? Tänker du på de mammor som gick in i väggen under den första tiden som nyblivna mammor? Depressionen? Som jag förstår de började de säga ifrån när de hade repat sig ifrån den värsta chocken. Eller vad tänker du på?

Hon skriver att hon hade förlossningsdepression i ett år och fick sedan sjukskriva sig pga utmattning. Allt detta pga hur hennes sambo behandlar henne och hennes barn. Tror ni styvmammor verkligen att detta är normalt? Att alla kvinnor får stå ut med sånt och att barn mår bra i det?
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Vilken dålig pappa!) skrev 2020-03-18 14:43:42 följande:

Hon skriver att hon hade förlossningsdepression i ett år och fick sedan sjukskriva sig pga utmattning. Allt detta pga hur hennes sambo behandlar henne och hennes barn. Tror ni styvmammor verkligen att detta är normalt? Att alla kvinnor får stå ut med sånt och att barn mår bra i det?

Nej, det stämmer inte. Då har jag uttryckt mig slarvigt. Jag mådde dåligt under min bebis första månader och blev under den tiden sjukskriven för utmattning i en månad. Jag fick aldrig någon diagnos för förlossningsdepression. Däremot är det många andra styvmammor som får det. Och 20 % av alla förstagångsmammor drabbas av förlossningsdepression. Visste du inte det? Jag har knappast en unik erfarenhet i det och det är inte något som gör mitt barns bebistid eller barndom nattsvart. Det är ju bara trams. Det känns lite som om du vill sitta och läsa något snaskigt till eftermiddagskaffet på FL och förfasa dig. Att bilden som vi styvmammor ger varken är svart eller vit verkar vara svårt att förstå. Kanske därför som tråden är uppe i 800 inlägg?
  • Jw83
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-18 11:13:39 följande:

Dessutom hade knappast min man och hans ex en bättre upplevelse av att få en bebis än vad vi hade. Dom separerade ju efter ett par år och deras kärlek dog i och med deras barns födelse. Det var nog en stor sorg för dom båda att dom misslyckades med att hålla ihop sin familj.

Har han bara ett barn med sitt ex? Vad var det som gjorde deras småbarnstid värre än er? Blev hon också deprimerad i ett år? Om han höll på att inte ta ansvar, skrika och gräla på henne också när hon var nyförlöst så är era problem inte styvfamiljsrelatetade. Hade hon det värre än det helvete som du beskriver så hade hon inget val än att separera. Hon skyddade sitt barn! Då är det ju bara så att han är en dålig pappa och ett jävla svin. Hur gammalt var barnet när dom separerade?

Avla inte mer på honom! Inte om han har ett mönster av att vara en usel pappa och en psykiskt misshandlande partner. Hur länge kommer du stå ut?
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-18 14:14:50 följande:

20 % av alla förstagångsmammor drabbas av förlossningsdepression i Sverige, och ännu fler om man är styvmamma i en familj där det redan finns barn. Våra erfarenheter är knappast ovanliga. Tyvärr.
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-10 15:27:36 följande:

Jag fick en förlossningsdepression när mitt första barn var nyfött. Det höll i sig i ett år ungefär. Jag fick hjälp via en kurator på vårdcentralen och av parterapi. Men vi har fortfarande problem i familjen.

Hur annars kan man tolka detta?
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Vilken dålig pappa!) skrev 2020-03-18 12:11:30 följande:

Man kan kämpa men när ens egna barn bli lidande och man inte ens kan vara en bra mamma eller arbeta pga relationen så bör man bryta. Ett barn bör inte släpas genom vad som helst och ett barn som blir bortprioriterat av sin egen pappa bör åtminstone ha en mamma som ser till hens bästa.

Du är så svart-vit, kan du se det själv? Jag anar personliga erfarenheter bakom det du skriver. Vi skriver ju i den här tråden just för att ventilera våra problem och försöka lösa dom. Det är ingen här vad jag har läst som har skrivit att dom inte klarar av att vara en bra mamma eller klarar av att jobba. Bara pga att dom är styvmammor. Vem har skrivit det? Hur ser du på familjer i allmänhet, en tredjedel av alla småbarnsfamiljer skiljer sig i Sverige och hälften av alla äktenskap spricker? Är det nattsvarta trauman för barnen där med?
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-18 15:09:54 följande:

Du är så svart-vit, kan du se det själv? Jag anar personliga erfarenheter bakom det du skriver. Vi skriver ju i den här tråden just för att ventilera våra problem och försöka lösa dom. Det är ingen här vad jag har läst som har skrivit att dom inte klarar av att vara en bra mamma eller klarar av att jobba. Bara pga att dom är styvmammor. Vem har skrivit det? Hur ser du på familjer i allmänhet, en tredjedel av alla småbarnsfamiljer skiljer sig i Sverige och hälften av alla äktenskap spricker? Är det nattsvarta trauman för barnen där med?

läs dina inlägg du skriver bokstavligt att du inte orkade vara en mamma och att du blev sjukskriven.

I ditt barns fall är en skilsmässa nog bättre. Så som du skriver att han aldrig engagerar sig i er när bonusbarnen inte är där, hur han serverar allt till dom äldre men ditt barn får jobba för det, hur han är sur mot ditt barn men glad mot sina, egagerar sig i sina barn med du får göra saker själv med ditt barn osv osv. Det är ett trauma för ditt barn. Kan du inte förstå att ditt barn märker sånt?

Det är inte så att hälften av alla gifta människor skiljer sig. Hälften av alla äktenskap tar slut och det beror på att somliga människor gifter och skiljer sig väldigt många gånger! Styvfamiljer är särskilt vanliga i den statistiken. Dom dom skilt sig en gång har mångdubblad risk att skilja sig även i nästa äktenskap. I somliga samhällsgrupper är skilsmässa till och med ovanligt.
  • Anonym (***)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-18 15:04:22 följande:
    Nej, det stämmer inte. Då har jag uttryckt mig slarvigt. Jag mådde dåligt under min bebis första månader och blev under den tiden sjukskriven för utmattning i en månad. Jag fick aldrig någon diagnos för förlossningsdepression. Däremot är det många andra styvmammor som får det. Och 20 % av alla förstagångsmammor drabbas av förlossningsdepression. Visste du inte det? Jag har knappast en unik erfarenhet i det och det är inte något som gör mitt barns bebistid eller barndom nattsvart. Det är ju bara trams. Det känns lite som om du vill sitta och läsa något snaskigt till eftermiddagskaffet på FL och förfasa dig. Att bilden som vi styvmammor ger varken är svart eller vit verkar vara svårt att förstå. Kanske därför som tråden är uppe i 800 inlägg?
    Tycker du är tydlig:

Jag fick en förlossningsdepression när mitt första barn var nyfött. Det höll i sig i ett år ungefär.

Vad är otydligt, menar du?
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Vilken dålig pappa!) skrev 2020-03-18 15:09:26 följande:

Hur annars kan man tolka detta?

Tråden har pågått i nästan två veckor och har över åttahundra inlägg. Jag uttryckte mig slarvigt. Men för enkelhetens skull så kan jag förtydliga: jag blev sjukskriven för utmattning när mitt barn var nyfött, i en månad. Jag fick aldrig diagnosen förlossningsdepression. Man kan säga att jag var glad över mitt barn, full av moderskärlek, men förtvivlad över styvfamiljen. Utmattad av sömnbrist. Det tog ungefär ett år att repa mig helt men det gick successivt. Jag mådde bättre redan då min bebis var några månader. Jag vill dock inte förminska mina upplevelser på något sätt. Jag vet inte om hag ska kalla det förlossningsdepression men allvarligt var det. Det är något av det värsta som jag har upplevt som vuxen. Jag skriver dock i tråden för att kunna prata med andra med liknande erfarenheter, och förhoppningsvis kunna förlåta och gå vidare.
Svar på tråden Styvmamma-upproret