• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • MiaP83
    Lunaymar skrev 2020-12-07 23:49:49 följande:

Jag testade och det var så negativt som det kunde bli. Visste inte om jag skulle skratta eller gråta så jag gjorde båda. Har ändå haft en känsla om att det inte har fungerat denhär gången heller. Men vi ska testa på fredag igen iaf!

Låter som att vi har liknande histora. Vi fick ut 11 ägg men endast 3 mogna (läkarna förklarade att vi kanske borde ha väntat nå dag till med ÄP, suck). Av dessa befruktades två och jag ruvade på en tredagars och nu på blastocysten. Aldrig varit gravid förut och vi fick också hjälp efter ett år. Verkar iaf som att de mogna äggen kan bli befruktade (och klarar långtidsodling) så det är ju positivt. Men helq processen är så påfrestande. Det här med att faila och resa sig upp igen. Hur gammal är du? Jag blir snart 32 (vilket också gör mig stressad, haha).

Det behöver du inte stressa över. Jag var 35 med sonen och nu 37. Ju mindre stressad du är desto bättre.
  • Sussna85

Jag testade och det var så negativt som det kunde bli. Visste inte om jag skulle skratta eller gråta så jag gjorde båda. Har ändå haft en känsla om att det inte har fungerat denhär gången heller. Men vi ska testa på fredag igen iaf!

Låter som att vi har liknande histora. Vi fick ut 11 ägg men endast 3 mogna (läkarna förklarade att vi kanske borde ha väntat nå dag till med ÄP, suck). Av dessa befruktades två och jag ruvade på en tredagars och nu på blastocysten. Aldrig varit gravid förut och vi fick också hjälp efter ett år. Verkar iaf som att de mogna äggen kan bli befruktade (och klarar långtidsodling) så det är ju positivt. Men helq processen är så påfrestande. Det här med att faila och resa sig upp igen. Hur gammal är du? Jag blir snart 32 (vilket också gör mig stressad, haha).

Åh,det är så jobbigt att få de där blanka testet upptryckt i ansiktet,kramar <3 Men hoppas din magkänsla ändå inte stämmer och att det var för tidigt att testa! Här är en till som stressar nptt enormt över min ålder,35 nu i december...min sambo hade en tanke om att vänta till september nästa år nu med ÄD, då vi blir beviljade gratisförsöken...tusan heller att jag väntar så länge. Jag tar hellre ett mindre lån och fortsätter försöken privat sålänge. Min mentala hälsa skulle inte klara att vänta 9 månader. Håhå.
  • Tiara8

Hej tjejer!

Liksom ni andra så går jag och känner efter vartenda litet graviditetstecken, är på ruvdag 6 efter insättning av en fem dagars. Lutinusen ger ju liknande graviditetssymtom och jag är extremt trött, får rejäl molvärk/mensvärk från och till samt ont i ryggen. Mitt försök var av en färsk blasocyst. Kunde verkligen inte låta bli att göra ett tidigt graviditetstest idag, jag vet så väl att det är alldeles för tidigt (hade insättning i onsdags) men jag är såååå nyfiken. Fick detta svar, vad tror ni? Det är ju ett svagt streck men samtidigt kanske jag fortfarande är fullproppad av massa mediciner efter alla sprutor etc som her någon typ av utslag. Vad tror ni? Vågar inte ta ut något i förskott <3

• Nata1979
    Tiara8 skrev 2020-12-08 10:43:05 följande:

Hej tjejer!

Liksom ni andra så går jag och känner efter vartenda litet graviditetstecken, är på ruvdag 6 efter insättning av en fem dagars. Lutinusen ger ju liknande graviditetssymtom och jag är extremt trött, får rejäl molvärk/mensvärk från och till samt ont i ryggen. Mitt försök var av en färsk blasocyst. Kunde verkligen inte låta bli att göra ett tidigt graviditetstest idag, jag vet så väl att det är alldeles för tidigt (hade insättning i onsdags) men jag är såååå nyfiken. Fick detta svar, vad tror ni? Det är ju ett svagt streck men samtidigt kanske jag fortfarande är fullproppad av massa mediciner efter alla sprutor etc som her någon typ av utslag. Vad tror ni? Vågar inte ta ut något i förskott <3

Med tanke på 5 dagars insättning så tror jag du är gravid...jag hoppas du är det. Lycka till !
  • Tiara8
    Nata1979 skrev 2020-12-08 11:01:18 följande:
    Med tanke på 5 dagars insättning så tror jag du är gravid...jag hoppas du är det. Lycka till !
    Jag hoppas det, vågar dock inte hoppas på för mkt ännu. Tack för din omtanke den värmer!
  • Filly

Väldigt modigt ändå att du testade. Å andra sidan behöver det inte alls betyda någonting. Än har inte din mens dykt upp (och den ska hålla sig borta!).
    Jag har lite riktlinje, test 5e dagen sedan test 10e dagen och slutligen på testdagen.
    Jag håller alla tummar att det ser bra ut på fredag.

Ansåg läkarna att du kunde fått fler mogna ägg?
    Hört lite olika från landsting och privat, att de stimulerar i olika. Landsting stimulerar lite lägre medan privat höjer dosen något mer (sedan kan det vara individuellt). Jag tror också för våran del att mina ägg skulle nog blivit fler och mognare om jag fick en större dos av menopur. Vi fick ut 7 ägg, varav 4 var mogna, 3 klarade odlingen, slutligen 2st som delade sig bäst (en 3dagars och en 5dagars till frysen).
    Som jag har förstått det brukar "problemet" ligga hos äggen, huruvida de utvecklar sig både delning samt hårdhet på skalet.

jag förstår dig och förstår känslan. Jag har alltid tagit det med ro och tänkt att "det är bara att köra igång igen. Vi har fler försök kvar". Men ju närmre man kommer mot "slutet" så är det tufft. Det är jobbigt att ha ett sånt hopp inför varje test. När man stirrar på stickan. Hur mycket luften går ur en när mensen dyker upp...

Haha, nej va inte stressad över åldern. Jag är 33.
    Hur ser din äggreserv ut?
  • Filly
    Tiara8 skrev 2020-12-08 10:43:05 följande:

Hej tjejer!

Grattis!!!:D Ser absolut strecket:) Och du har inte tagit någon ovitrelle innan återföringen?
  • Tiara8
    Filly skrev 2020-12-08 13:20:43 följande:

Grattis!!!:D Ser absolut strecket:) Och du har inte tagit någon ovitrelle innan återföringen?

Nej jag fick en liten mängd otrivelle under uttaget 27/11 då jag fick en annan ägglossningsspruta då det misstänktes att jag hade mer än 20 ägg, så detta gjorde för att minska risken för överstimulering. Vid uttaget var det ?enbart? 13 ägg så därför fick jag en liten mängd otrivelle för att jag inte behövde genomgå en totalfrys utan kunde genomföra en vanlig insättning fem dagar senare, vilket då skedde för en vecka sedan. :) Nu hoppas jag verkligen att det är en stark liten böna i mig, men vågar verkligen inte ta ut något i förskott eftersom det är så extremt tidigt i dagsläget :)
  • Dhalia

Lunaymar, så tråkigt hoppas att de ska ändra sig på testdagen blev ju så för mig ja hade ju testat för tidigt :( vilken RD är du på nu då?

• Dhalia

Lunaymar, så tråkigt hoppas att de ska ändra sig på testdagen blev ju så för mig ja hade ju testat för tidigt :( vilken RD är du på nu då?

Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020