• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Dhalia
    Annna84 skrev 2021-01-23 14:27:22 följande:

Hej alla starka tjejer! Jag hänger på här. Jag har följt er sen i våras och hoppas så för er alla. Susanna, jag håller tummarna för att det är ett riktigt plus för dig!! Och att ni andra får komma igång med er nästa behandling snart. Detta är verkligen så påfrestande att gå igenom. Jag har snart varit inne i ivf-svängen 1år och på fredag ska vi sätta tillbaka ett fryst embryo (min 4e återföring på 3st behandlingar) De första behandlingarna gick inte alls bra men på tredje fick vi mirakulöst embryon till frysen.

Nu har jag testat akupunktur inför den här insättningen, hoppas att det fungerar.

Hej, hände liknande för mig fast de bara blev 1 till frysen så blev vi ju så glada :) glädjen för de lilla ökar ju när de gått skit innan ;) men gjorde ni något medicin byte just då eller ändrade du kosttillskott? Vi bytte till Menopur den tredje gången dem två gångerna innan hade ja gonal f.

Hoppas de ska gå bra med akupunkturen. När har ni insättning? :)
  • Dhalia
    Sussna85 skrev 2021-01-23 22:34:32 följande:

Jag gick på akupunktur inför en av mina behandlingar,tyvärr hjälpte det inte mig,just då,men jag tror på akupunkturens krafter. Så hoppas det ska gynna dig <3 tack,ska se om jag vågar mig på ett imorgon,vill inte se ett svagare streck...annars får de bli på måndag.

Det är nog bättre att vänta till måndag tror inte de kommer synas så mycket starkare på en dag. Har man flera tester så kan man ju men tänkte så du inte blir besviken i onödan och tror det är påväg åt fel håll.
  • Lunaymar
    Sussna85 skrev 2021-01-23 22:30:29 följande:

Jo jag hitta en sida där de hade frågat om just innehållet i Gonapeptyl kan ge falskt positivt,och tydligen kunde det de enligt den web läkaren :) Men,de var egentligen det enda riktigt konkreta jag hitta på just det..så ja,tiden får utvisa om detta är på eller ej.

Du har säkert tänkt på det själv men maila/ring kliniken imorgonbitti och fråga :) de kan nog ge ett korrekt svar.

Men jag håller tummarna att det har funkat (det ser onekligen ut så!!!).
  • Annna84
    Dhalia skrev 2021-01-24 09:24:46 följande:

Hej, hände liknande för mig fast de bara blev 1 till frysen så blev vi ju så glada :) glädjen för de lilla ökar ju när de gått skit innan ;) men gjorde ni något medicin byte just då eller ändrade du kosttillskott? Vi bytte till Menopur den tredje gången dem två gångerna innan hade ja gonal f.

Hoppas de ska gå bra med akupunkturen. När har ni insättning? :)

Det var samma för oss, första två behandlingarna hade vi gonal f, många ägg kom ut men ingen klarade sig till blastocyst. På sista behandlingen sa vi att vi ville ha menopur (läkarna rekommenderade att fortsätta med gonal f) Då fick vi ut lika många ägg, dock var många omogna men rekord i befruktning och vi fick plötsligt till frysen. Helt fantastiskt! Och som du säger så blir man så glad när de tidigare inte gått så bra med odlingen. Jag har nu även börjat med en hel del kosttillskott, vad äter du? Jag fick även rådet från akupunktören att inte äta ingefära. Så det ska jag undvika nu. Jag har återföring på fredag. När får du starta med sprutorna igen?
  • Annna84
    Jeniferpopes skrev 2021-01-23 19:52:06 följande:

Hej alla starka kvinnor som kämpar för att bli föräldrar ! Nu är jag en av er ! Snart ska börja min först IVF protokoll . Jag tänkte alltid att jag är väldig stark person men nu känns att alla har gränser . Otroligt svårt och jag inte även började . Alla undersökningar med dåliga resultatet letade till ivf ...nu dags att börja men jag känner mig helt slut . Jag har en kort protokoll som jag kommer att börja om 1-2 veckor men jag är så rädd att misslyckas. Jag skriver här eftersom har ingen som jag kan prata om det . Frågor från föräldrar och alla släktingar ?när ska ni skaffa barn ?? ?Tycker ni att det blir för sent ? pressar väldigt hord . Vi var tvungen att berätta att vi kan inte ha barn på ett naturligt sätt och vi vill inte ens diskutera om det. Så nu jag är ensam med mina tankar. Tack värden att jag har finaste mannen som stödja mig och är alltid på min sida ! Håller tummarna för alla oss ! Lycka till! Vi förtjänar den bästa !

Hej! Ville bara säga att du inte är ensam! Även fast det känns så ibland. Du kommer att fixa det här. Kram
  • IVF2021

Hej ni som är ?erfarna? i IVF-svängen. Jag ska starta upp nu under våren.

En ny fråga i tråden. Är det någon som har fått någon bra information om vad som gäller med träning under processen? Träning (gym, spinning och jogging) är det som fått mig att hålla ihop under denna långa process hittills. Vi har till och med fixat till ett rejält gym i källaren, så ingen Covid-smitta i närheten. Min man försökte fråga när vi var på RMC för inskrivning men hur han än formulerade frågan kring olika träningsformer fick han svaret ?nej, springa maraton får man inte göra?. Någon som fått bättre riktlinjer/information? Och mår man så man kan träna eller vill man bara vara stilla kanske?

• Clemmentina
    IVF2021 skrev 2021-01-24 20:32:30 följande:

Hej ni som är ?erfarna? i IVF-svängen. Jag ska starta upp nu under våren.

En ny fråga i tråden. Är det någon som har fått någon bra information om vad som gäller med träning under processen? Träning (gym, spinning och jogging) är det som fått mig att hålla ihop under denna långa process hittills. Vi har till och med fixat till ett rejält gym i källaren, så ingen Covid-smitta i närheten. Min man försökte fråga när vi var på RMC för inskrivning men hur han än formulerade frågan kring olika träningsformer fick han svaret ?nej, springa maraton får man inte göra?. Någon som fått bättre riktlinjer/information? Och mår man så man kan träna eller vill man bara vara stilla kanske?

Till mig har de sagt att man kan leva som vanligt men att extrem fysisk ansträngning ska undvikas (alltså precis det se sa till er). Dagarna kring (efter) äggplock/återföring har de sagt att man kan ta det lite lugnare (även undvika sex och varma bad) men då har jag inte heller velat träna hårt (vilket jag i och för sig sällan gör). För mig har långa promenader och yoga känts bäst under ruvartiden. Men är kroppen van är det säkert inte något problem att jogga, spinna och gymma.
  • Clemmentina
    Annna84 skrev 2021-01-23 21:43:46 följande:

Tack :) Det känns som att jag känner er för att jag följt er så länge. Det låter som att vi har haft ganska liknade utfall på våra behandlingar. Visst hade du också någon behandling som inte resulterade i någon insättning? Och så fick du till frysen på sista? Jag har däremot aldrig blivit gravid. Förstår att det måste ha varit väldigt tufft efter allt kämpande att gå missfall :( Nu har jag gått på akupunktur varje dag den här veckan, sista gången är imorgon. Känner mig lite trött men hoppas att det gör susen. Jag tar till allt möjligt nu för att öka på chanserna. Har du testat?

Förstår det, känner samma sak. :) Vi har fått göra återföringar vid samtliga behandlingar men inte färskåterföring i våras pga Covid. Då hade vi dock tur att få två till frysen då. Sist blev det bara ett embryo och det ledde till graviditet/missfall. Ojoj, det var mycket men förstår hur du tänker. Jag är i samma sist. Har börjat med fler kosttillskott nu inför nästa behandling. Vill göra allt jag kan och det är därför jag funderar på akupunktur. Har inte testat men kollat upp det. Håller tummarna för att nästa återföring går vägen för er!
  • Dhalia
    Annna84 skrev 2021-01-24 13:37:17 följande:

Det var samma för oss, första två behandlingarna hade vi gonal f, många ägg kom ut men ingen klarade sig till blastocyst. På sista behandlingen sa vi att vi ville ha menopur (läkarna rekommenderade att fortsätta med gonal f) Då fick vi ut lika många ägg, dock var många omogna men rekord i befruktning och vi fick plötsligt till frysen. Helt fantastiskt! Och som du säger så blir man så glad när de tidigare inte gått så bra med odlingen. Jag har nu även börjat med en hel del kosttillskott, vad äter du? Jag fick även rådet från akupunktören att inte äta ingefära. Så det ska jag undvika nu. Jag har återföring på fredag. När får du starta med sprutorna igen?

Vi fick också många fast sämre med gonal f, första gången fick vi bara ut 7 ägg fast man tömde 16 äggblåsor som var bra storlek och andra gången 27 ägg men 18 som var befruktingsdugliga, fick några som blev övermogna då. Sen med Menopur blev de perfekt 10 ägg ut och 9 mogna:) så de kommer vi köra på igen. Ja har kört 100mg Q10 sedan 1 år tillbaks men ökade nyligen till 200mg, omega 3 med astaxanthin, Natalben (aktiv folsyra) började jag efter mitt andra MA i som blev i höst, har annars kört med vanlig folsyra innan och D-vitamin började med de ca 3 månader sedan.

Har också hört om de med ingerfära. Spännande då är det väldigt snart. Hoppas de hjälper :) Fungerar inte detta kör ja oxkså akupuntur nästa gång :) vi kör igång ca 22 februari när mensen kommer så det är några veckor till. Nu går ju allt så långsamt känner man :D
  • Clemmentina
    Dhalia skrev 2021-01-24 21:07:19 följande:

Vi fick också många fast sämre med gonal f, första gången fick vi bara ut 7 ägg fast man tömde 16 äggblåsor som var bra storlek och andra gången 27 ägg men 18 som var befruktingsdugliga, fick några som blev övermogna då. Sen med Menopur blev de perfekt 10 ägg ut och 9 mogna:) så de kommer vi köra på igen. Ja har kört 100mg Q10 sedan 1 år tillbaks men ökade nyligen till 200mg, omega 3 med astaxanthin, Natalben (aktiv folsyra) började jag efter mitt andra MA i som blev i höst, har annars kört med vanlig folsyra innan och D-vitamin började med de ca 3 månader sedan.

Har också hört om de med ingerfära. Spännande då är det väldigt snart. Hoppas de hjälper :) Fungerar inte detta kör ja oxkså akupuntur nästa gång :) vi kör igång ca 22 februari när mensen kommer så det är några veckor till. Nu går ju allt så långsamt känner man :D

Vilken skillnad det blev mellan Gonal-f och Menopur. Vi ska också testa det nästa gång. Kommer (om inte min kropp ställer till det) börja med sprutor i början/mitten av mars. Vad är astaxanthin bra för? Hur mycket d-vitamin äter du. Jag har ökat till 600 mg q10. Ska man undvika ingefära för att det stärker immunförsvaret?
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020