• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Always choklad
    Ivf2020 skrev 2021-01-20 19:52:19 följande:

Hej!

Helt ny här.. Började med ivf förra hösten, överstimulerad med utplock av 55(!) ägg, 10 st klara sig för återfrys. Gjort 3 återsättningar, plussade 21 dec på 3e försöket. Idag gjorde vi vul, 8+4, får kalldusch med beskedet ofostrig graviditet. Aldrig känt mig så låg, så hemsk, så barnlös.. Imorgon blir det cytotec för att få ut hinnsäcken.. Någon mer detta hänt för? Känner mig såå ensam..

Hej gjorde ultraljud i V8 och fick veta att fostret dött V6. Hemskt med Cystotek. Var en mardrömsnatt då jag fick ut det mesta och var vaken hela natten såg film och åt efterrätter och smärtstillande om vartannat. Hemskt vill jag ej återuppleva.

Ofostrigt vet jag dock inte vad det är..
  • Always choklad
    Ivf2020 skrev 2021-01-20 19:52:19 följande:

Hej!

Helt ny här.. Började med ivf förra hösten, överstimulerad med utplock av 55(!) ägg, 10 st klara sig för återfrys. Gjort 3 återsättningar, plussade 21 dec på 3e försöket. Idag gjorde vi vul, 8+4, får kalldusch med beskedet ofostrig graviditet. Aldrig känt mig så låg, så hemsk, så barnlös.. Imorgon blir det cytotec för att få ut hinnsäcken.. Någon mer detta hänt för? Känner mig såå ensam..

Hej gjorde ultraljud i V8 och fick veta att fostret dött V6. Hemskt med Cystotek. Var en mardrömsnatt då jag fick ut det mesta och var vaken hela natten såg film och åt efterrätter och smärtstillande om vartannat. Hemskt vill jag ej återuppleva.

• Always choklad
    Always choklad skrev 2021-01-08 16:12:53 följande:

Hej

Nu haft möte med läkaren, ny plan, ej naturlig cykel.

Jag skall mensdag 1 börja med proginon, rent östrogen 2mg tot 1 tab mrg 2 kväll. Bygger upp en tjock slemhinna.

Bieffekter kan vara huvudvärk, svullna bröst, illamående.

Dag 12 ultraljud kolla slemhinna.

6 dagar innan insättning Lutinus 3ggr per dag.

Samma dag insättning embryoblot + trombyl 1 tab + fortsatt Lutinus.

Känns bra att det är ett annat upplägg.

Nu väntar jag bara med spänning på nästa mens.

Så försvinner nog härifrån ett tag, fokusera på annat tråna äta gott å bara vara ett tag.

Hej svejs på ett tag tror jag

Hej tillbaka

Nu dags med start proginon imorgon tror jag fick inte tag på Livio idag, börjat förblöda lite smått idag men inte så tampong behövs bara trosskydd. Så borde vara start imorgon.

Då kör vi igen
  • Dhalia
    Ivf2020 skrev 2021-01-26 22:10:15 följande:

Ja, cytotecen gick faktiskt hyfsat. Fortfarande blödningar någon vecka efter men hoppas det går över snart. Ska ner till gbg för kontroll nästa vecka. Jag går faktiskt också till sahlgrenska! Det var några par där samtidigt som jag, de stackarna måste blivit livrädd när jag grät för vad livet kom för.. Jag håller verkligen tummarna för er, vi alla förtjänar små fötter som springer över golvet hemm ??

Ja de kan ta ett tag innan man slutar blöda. Oj haha ja så ser ju verkligheten ut ändå :( Det är inte alltid en snabb resa med IVF heller. Håller också tummarna för er och alla att detta blir vårt år :)
  • Ivf2020
    Always choklad skrev 2021-01-27 16:53:26 följande:

Jag visste inte heller vad ofostrig var.. Min kropp har utvecklat hinnsäck och gulesäcken men det fanns inget foster.. Det var tomt :( ja, mitt kom ut i 2 omgångar men nu börjar blödningen avta.. Hoppas bara allt är ok, så jag får påbörja ägglossning stimulering igen..
  • Ivf2020
    Dhalia skrev 2021-01-27 17:19:02 följande:

Ja de kan ta ett tag innan man slutar blöda. Oj haha ja så ser ju verkligheten ut ändå :( Det är inte alltid en snabb resa med IVF heller. Håller också tummarna för er och alla att detta blir vårt år :)

Och jag håller tummarna för dig! Har mina favoriter på sahlgrenska och är såå glad när jag får dom.. Dom är så snälla..
  • Annna84
    Clemmentina skrev 2021-01-27 07:57:11 följande:

Vi gjorde senaste behandlingen i oktober/november. Vi har inte testat Menopur tidigare så det blir lite av en chansning men dosen och så. Blev det någon skillnad för dig när ni bytte till Menopur?

Håller med om att det är skönt att ha tankarna på annat när man är mitt uppe i behandling. Jag har gjort ett stimulerat fet med Progynon (då tog jag Lutinus) och ett med Letrozole utan Lutinus. Spännande att stimulera med Menopur. Undrar varför de gör på så olika sätt. :) Nu är fet nära för dig, kul!

Det verkar vara en uppsjö av olika varianter att göra vid FET.

Det blev otrolig skillnad för oss när vi på tredje försöket bytte till menopur, jag vet inte om det var slumpen

Ivf 1 15ägg och ingen återföring (alla dog till dag 5)

Ivf 2 15ägg och en 2dagars ET, inget till frysen

Ivf 3 16ägg, 9mogna, en 2dagars ET och 3 (!!)st till frysen

Jag trodde aldrig att vi skulle få en blastocyst efter utfallen på de två första försöken.

Så testa menopur tycker jag :)
  • Annna84
    Clemmentina skrev 2021-01-27 08:04:07 följande:

På min klinik är det enligt statiskt högre procentuell chans att lyckas med en fryst blastocyst men statiskt är ju just bara statistik. ;)

Jag tog Lutinus i stimulera cykel (med Progynon) men inte när jag fick ägglossning med hjälp av Letrozole. Det verkar variera mycket som du skriver. Finns inget evidens att tillsatt progesteron hjälper när man själv ägglossat. Hur gör de på din klinik?

Klart vi ska lyckas och att vi inte ger upp. Hälsar en annan envis. ;)

Och jag fick välja mellan att ta 2st sprutor ovitrelle eller att ta lutinus, förra gången valde jag sprutorna men nu valde jag lutinus igen

Vi ger inte upp tjejer, tillslut ska det lyckas för oss alla :)
  • Dhalia
    Clemmentina skrev 2021-01-27 08:00:00 följande:

Åh vad segt! Hoppas mensen vill ta och dyka upp nu då. :) När jag fick ägglossning när jag åt Provera kom mensen först 15 dagar efter ägglossning (dvs min normala Lutealfas). När räknar du med mens? Jag önskar jag fick ta Provera nu. Min kropp är inte på banan ännu, får fortfarande rosa/bruna flytningar flera gånger i veckan.

Började få spottings igår kväll och idag. Så nu kommer den då. Oftast när ja tagit tabletterna rätt så har ja fått efter 2 dagar och borde fått förra helgen. Men ja tror ja fick börja med dem när de blev försent för märkte att läkaren och sjuksköterskan uppfatta olika och jag va ju lite trög efter uppvaket så sjuksköterskan skulle upprepa till mig. Men då sa läkaren börja om 7 dagar dvs cykeldag 15. Medan sköterskan sa börja imorn dvs CD 8, då hinner man inte få igång ägglossningen och skulle isåfall fått mens ännu tidigare men nu blev de ju nästan när min vanliga skulle kommit. Men läkaren sa sen igen nej om 7 dagar. Enligt FASS va de också CD8 ifall man ska få tidigare blödning. Aja får starta IVF några dagar senare i februari då fan haha. Va segt hoppas de slutar snart.
  • Annna84
    Sussna85 skrev 2021-01-27 09:19:45 följande:

www.ivfriga.se/infertilitetsbehandling-foer-maen-andrologi/avancerad-spermieranalys/fragmenteringstest-av-spermie-dna.html

Detta kan göras i Finland,ett DNA fragmentations test. Det var de vi gjorde pga av att vi fick så mycket fragmentering på äggen. Men sambons resultat kom tillbaka utan anmärkningar.Och tack så mycket <3 Ja tänk vad fort det kan vända...men jag var ju så säker,alltså bombsäker på att vi inte hade lyckats denna gång heller. Fast jag hade symptom som var nog lite annorlunda,men de tryckte jag bort som inbillning,haha.

Tack så mycket för svar :) Jag har läst att man kan göra det testet i Riga och intressant att det går att göra i Finland också. Vad gör man om testet visar dåligt resultat? Dvs går det ens att göra något?
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020