• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Annna84
    Sussna85 skrev 2021-01-26 16:08:11 följande:

Ja nu är det ändrat i min app och den säger nu att jag är i v4(3+5) :) och bf är 7.10!

Idag mår jag bra,för bra nästan haha. Har mått illa de senaste dagarna och nu är det inget idag och det gör mig nojjig för mf..vet att det kan gå upp och ner,men när detta mående har hållit i sig nu sen i lördags typ så vill jag gärna ha det kvar för att känna mig lugn,haha.

Hej igen. Vad gjordes det för test på din sambos spermier? Testade dom spermie för spermie eller på helheten? Jag tror inte att det är något test vi kan göra i Sverige nämligen..
  • Dhalia
    Clemmentina skrev 2021-01-26 12:10:00 följande:

Aha, spännande! Jag har kört på typ 175 Gonal-f och tror det blir 225 Menopur nu. Vi har preliminärt äggplock veckan innan påsk. Men känns som allt kan bli flyttat till efter påsk om min mens bråkar. ;)

Spännande! Antioxidanter är nog bra både för ägg och spermier. Får kolla på det! Du tar alltså omega3 i flytande form? :) Får ta det försiktigt med ingefära sen då! Kör också på koffeinfritt!

Ja ville också ha lite högre dos menopur men vi skulle köra på 187,5. Ja när mensen ska komma så kommer den aldrig i tid. Ja som tog provera för att få tidigare har inte fått mens än och ja fick positivt på äl test förra måndag då ja misstänkte ÄL. Så allt blir framskjutet nu några dagar så typiskt. :) ja eller de är i kapslar flytande :)
  • Ivf2020
    Dhalia skrev 2021-01-22 10:18:59 följande:

Man önskar ju man kunde tillhöra den skalan. Man känner sig ganska maktlös i de här fallet. Fast ja ger inte upp ;)

Håller med, känns mycket lättare.

Vi har nu inplanerat ett sista försök via landstinget på Sahlgrenska startar ca i slutet på februrari. Om inte corona sätter stopp :( Så vi hoppas vi kan lyckas få något till frysen där med. Vi har lite dålig erfarenhet där då de två första försöken på sahlgrenska inte gav något till frys. Försök nr 2 blev helt utan insättning till och med, fick totalfrys pga risk för överstimulering. Det var ju den allra värsta chocken för oss. Men vi tog oss ur de :) nu är vi lite mer hoppfulla efter Livio. Sen har ja haft en skiljevägg i livmodern som dem tagit bort på sahlgrenska för att förbättra chansen. Och nyligen tog dem bort ytterligare då dem tyckte de va tjockare i taket på livmodern. Så hoppas de ska gå nu :)

Gick det bra med cytotecen? Vet de där gör så jäkla ont när de sätter igång.

Ja, cytotecen gick faktiskt hyfsat. Fortfarande blödningar någon vecka efter men hoppas det går över snart. Ska ner till gbg för kontroll nästa vecka. Jag går faktiskt också till sahlgrenska! Det var några par där samtidigt som jag, de stackarna måste blivit livrädd när jag grät för vad livet kom för.. Jag håller verkligen tummarna för er, vi alla förtjänar små fötter som springer över golvet hemm ??
  • Ivf2020
    Sussna85 skrev 2021-01-25 07:20:35 följande:

Alltså det är fan på riktigt,vi lyckades! Å herregud...testet så mycket starkare idag och oxå GRAVID 1-2 digitalt fick jag.

Grattis ????
  • Ivf2020
    Clemmentina skrev 2021-01-26 12:18:24 följande:

Vi hann göra två fet under sommaren och har tyvärr inga fler i frysen. :( Tycker det är märkligt att jag blivit gravid på färskförsöken men inte frysförsöken som sägs ge större chans till graviditet. Läkaren trodde det var slumpen! Nu blir det helt nya tag och 4e ivf:en. Hoppas så vi får till frysen denna gång! Hur mår du nu? Redo för återföring? :)

Jag själv har bara gjort frysåterföringar pga överstimulering. 3e försöket tog det sig, men fick bekräftat i vecka 9 att jag hade ofostrig graviditet så det blev ma. Det går jättebra med frys, men tror inte dom är starkare tyvärr. Men skam den som ger sig, tjejer är ju envisa så gravida ska vi väl bli alla här inne hoppas jag :)
  • IVF2021

Har ni tagit Lutinus efter frysåterföringar på samma sätt som färska? Har hört så olika.

• Clemmentina
    Annna84 skrev 2021-01-26 18:10:29 följande:

Hur länge sedan gjorde du den senaste behandlingen/uttaget? Hoppas hoppas att du får bra utfall igen om du ska köra menopur igen. Skulle de öka dosen och gör de något annat än tidigare?

Jag mår bra tack :) Hur mår du?

Som tur är har jag mycket på jobbet som gör att jag kan hålla tankarna på annat. Sen blir det ju så himla svårt, jag har brutit ihop varje gång under ruvardagarna. Imorgon ska jag börja med lutinus. Förra gången fick jag ta 3 doser av ovitrelle istället för lutinus, men nu testar jag lutinus igen. Det är jobbigt när ovitrelle ger ett falskt positivt graviditetstest. Hur har du fått göra vid FET? Den här gången har jag gjort i stimulerad cykel med 50 enheter menopur varje dag.

Vi gjorde senaste behandlingen i oktober/november. Vi har inte testat Menopur tidigare så det blir lite av en chansning men dosen och så. Blev det någon skillnad för dig när ni bytte till Menopur?

Håller med om att det är skönt att ha tankarna på annat när man är mitt uppe i behandling. Jag har gjort ett stimulerat fet med Progynon (då tog jag Lutinus) och ett med Letrozole utan Lutinus. Spännande att stimulera med Menopur. Undrar varför de gör på så olika sätt. :) Nu är fet nära för dig, kul!
  • Clemmentina
    Dhalia skrev 2021-01-26 19:24:53 följande:

Ja ville också ha lite högre dos menopur men vi skulle köra på 187,5. Ja när mensen ska komma så kommer den aldrig i tid. Ja som tog provera för att få tidigare har inte fått mens än och ja fick positivt på äl test förra måndag då ja misstänkte ÄL. Så allt blir framskjutet nu några dagar så typiskt. :) ja eller de är i kapslar flytande :)

Åh vad segt! Hoppas mensen vill ta och dyka upp nu då. :) När jag fick ägglossning när jag åt Provera kom mensen först 15 dagar efter ägglossning (dvs min normala Lutealfas). När räknar du med mens? Jag önskar jag fick ta Provera nu. Min kropp är inte på banan ännu, får fortfarande rosa/bruna flytningar flera gånger i veckan.
  • Clemmentina
    Ivf2020 skrev 2021-01-26 22:17:26 följande:

Jag själv har bara gjort frysåterföringar pga överstimulering. 3e försöket tog det sig, men fick bekräftat i vecka 9 att jag hade ofostrig graviditet så det blev ma. Det går jättebra med frys, men tror inte dom är starkare tyvärr. Men skam den som ger sig, tjejer är ju envisa så gravida ska vi väl bli alla här inne hoppas jag :)

IVF2021 skrev 2021-01-26 22:47:51 följande:

Har ni tagit Lutinus efter frysåterföringar på samma sätt som färska? Har hört så olika.

På min klinik är det enligt statiskt högre procentuell chans att lyckas med en fryst blastocyst men statiskt är ju just bara statistik. ;)

Jag tog Lutinus i stimulera cykel (med Progynon) men inte när jag fick ägglossning med hjälp av Letrozole. Det verkar variera mycket som du skriver. Finns inget evidens att tillsatt progesteron hjälper när man själv ägglossat. Hur gör de på din klinik?

Klart vi ska lyckas och att vi inte ger upp. Hälsar en annan envis. ;)
  • Sussna85
    Annna84 skrev 2021-01-26 18:13:08 följande:

Hej igen. Vad gjordes det för test på din sambos spermier? Testade dom spermie för spermie eller på helheten? Jag tror inte att det är något test vi kan göra i Sverige nämligen..

www.ivfriga.se/infertilitetsbehandling-foer-maen-andrologi/avancerad-spermieranalys/fragmenteringstest-av-spermie-dna.html

Detta kan göras i Finland,ett DNA fragmentations test. Det var de vi gjorde pga av att vi fick så mycket fragmentering på äggen. Men sambons resultat kom tillbaka utan anmärkningar.
    Annna84 skrev 2021-01-26 18:03:10 följande:

Tänk att det blev ett positivt besked när du några dagar innan var totalt nedslagen. Underbart!

Jag längtar efter dom där symtomen som du nämner, usch vad det är jobbigt att gå och vänta och känna efter. Det är som du säger mycket som är inbillning också ?fick jag inte lite ont i magen nu? eller ?nu har jag metallsmak i munnen?

Och tack så mycket <3 Ja tänk vad fort det kan vända...men jag var ju så säker,alltså bombsäker på att vi inte hade lyckats denna gång heller. Fast jag hade symptom som var nog lite annorlunda,men de tryckte jag bort som inbillning,haha.
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020