• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Chajsa

Hej längtare, vilka är igång i behandling? Jag är på sprutdag 9, fick höja gonal f från 150 till 200 i lördags pga att äggblåsorna inte växt till sig. Återbesök imorgon igen och äggplock blir förmodligen torsdag eller fredag. Jag undrar, ni som gjort flera behandlingar- brukar äggantal, befruktningsgrad mm vara liknande om själva läkemedlet inte ändras så mycket eller kan det skilja sig mycket?

Senast fick jag ut 9 ägg, 7 befruktades och två blev blastocyster (varav en resulterade i graviditet som jag behövde avbryta i v 20 pga fosterskador). Den andra fäste kort med positivt test men kom ut med en vecka sen mens.

Hoppas så mycket på detta försök. Vi alla är så värda positiva resultat nu <3

• Clemmentina
    Chajsa skrev 2021-05-24 08:58:03 följande:

Hej längtare, vilka är igång i behandling? Jag är på sprutdag 9, fick höja gonal f från 150 till 200 i lördags pga att äggblåsorna inte växt till sig. Återbesök imorgon igen och äggplock blir förmodligen torsdag eller fredag. Jag undrar, ni som gjort flera behandlingar- brukar äggantal, befruktningsgrad mm vara liknande om själva läkemedlet inte ändras så mycket eller kan det skilja sig mycket?

Senast fick jag ut 9 ägg, 7 befruktades och två blev blastocyster (varav en resulterade i graviditet som jag behövde avbryta i v 20 pga fosterskador). Den andra fäste kort med positivt test men kom ut med en vecka sen mens.

Hoppas så mycket på detta försök. Vi alla är så värda positiva resultat nu <3

Spännande att du är igång! Jag har haft lite olika men ändå hyfsat samma förutom första behandlingen då vi bara fick ut ett som befruktades. Därefter höjdes dosen och vi fick ut 8 respektive 6 ägg varav tre befruktades båda gångerna. Sist bytte vi till Menopur. Fick igen ut 8 ägg men hela 6 st befruktades varav två blev blastocyster. Väntar nu på återföring av en av dem! Sista två behandlingarna gjorde vi icsi.
  • Clemmentina
    Always choklad skrev 2021-05-23 21:50:40 följande:

Hej kroppen är rätt fantastisk. Tror att jag börjar få mens igen. Den läker, och tiden läker alla andra sår.

Du är stark och kroppen är fantastisk! Kram
  • Chajsa
    Clemmentina skrev 2021-05-24 11:28:39 följande:

Spännande att du är igång! Jag har haft lite olika men ändå hyfsat samma förutom första behandlingen då vi bara fick ut ett som befruktades. Därefter höjdes dosen och vi fick ut 8 respektive 6 ägg varav tre befruktades båda gångerna. Sist bytte vi till Menopur. Fick igen ut 8 ägg men hela 6 st befruktades varav två blev blastocyster. Väntar nu på återföring av en av dem! Sista två behandlingarna gjorde vi icsi.

Åh tack! Jag har läst om flera som fick fler befruktade efter byte till menopur. Icsi kan ju också ha spelat in för dig, senast befruktades hälften med icsi och hälften frisim för mig men det verkade inte ha varit så stor skillnad.

Spännande med återföring och så härligt med två blastosar, håller tummarna för dig! Vilken dag är återföring?
  • Clemmentina
    Chajsa skrev 2021-05-24 11:36:51 följande:

Åh tack! Jag har läst om flera som fick fler befruktade efter byte till menopur. Icsi kan ju också ha spelat in för dig, senast befruktades hälften med icsi och hälften frisim för mig men det verkade inte ha varit så stor skillnad.

Spännande med återföring och så härligt med två blastosar, håller tummarna för dig! Vilken dag är återföring?

Det verkar inte ha gjort så stor skillnad för mig heller med icsi men de valde ändå att fortsätta. Vet du hur de ska göra i ditt fall den här gången? Jag fick ingen ägglossning den här månaden (cd21 nu) så får hoppas på återföring om ca en månad istället! Uppdatera hur det går för dig. Håller tummarna!
  • Chajsa
    Clemmentina skrev 2021-05-24 11:45:18 följande:

Det verkar inte ha gjort så stor skillnad för mig heller med icsi men de valde ändå att fortsätta. Vet du hur de ska göra i ditt fall den här gången? Jag fick ingen ägglossning den här månaden (cd21 nu) så får hoppas på återföring om ca en månad istället! Uppdatera hur det går för dig. Håller tummarna!

Hoppas väntan ger utdelning för dig! Har läst ny forskning som talar för att äggplock och återföring i olika cykler kan vara positivt. Jag uppdaterar! <3
  • Always choklad
    Always choklad skrev 2021-05-23 21:50:40 följande:

Hej kroppen är rätt fantastisk. Tror att jag börjar få mens igen. Den läker, och tiden läker alla andra sår.

Fick veta nu när jag ringde dem att det var korrekt. De sa att jag kan blöda kanske 2v till blir det mer ska jag kontakta vården. Väntar på att min barnmorska ska ringa åter, vill ftf ta min blodgrupp för å få veta om jag är rhneg. Och kanske bara få komma dit och prata med henne eller nån annan så man kan få prata lite face to face så att säga. Kliniken är i en annan stad..Känner ett visst behov av det, deppad och trött så in i bomben. Sov knappt på 4 dygn. Igår så sov jag flera timmar mitt på dagen, så slut.
  • Always choklad
    Always choklad skrev 2021-05-24 13:45:57 följande:

Fick veta nu när jag ringde dem att det var korrekt. De sa att jag kan blöda kanske 2v till blir det mer ska jag kontakta vården. Väntar på att min barnmorska ska ringa åter, vill ftf ta min blodgrupp för å få veta om jag är rhneg. Och kanske bara få komma dit och prata med henne eller nån annan så man kan få prata lite face to face så att säga. Kliniken är i en annan stad..Känner ett visst behov av det, deppad och trött så in i bomben. Sov knappt på 4 dygn. Igår så sov jag flera timmar mitt på dagen, så slut.

Barnmorskan ringde upp så gullig. Jag ska få komma dit och prata ändå och ta de prover jag vill pluss att de vill kolla att mitt blodvärde och järn inte går i botten pga småblödningar hela tiden. Är om 2 veckor. Hemma idag och imorgon sen kanske jag är stark nog psykiskt och ta mig ann världen på nytt.
  • Chajsa

Jag är så ledsen, hade bara tre mogna äggblåsor idag inför plock på fredag. Får välja själv om jag ska gå vidare eller inte. Vet inte hur jag ska göra. Vill inte vänta till efter sommaren, samtidigt så jobbigt att bränna ett försök (landstingsförsök #2) Fattar inte varför det blev såhär, bara en äggstock hade tillräckligt stora äggblåsor så den andra verkar inte ha producerat denna månaden. Jag hade behövt en högre dos från början sa de men det kunde man ju inte veta eftersom att lägsta dosen var tillräcklig senast. Har nån av er haft få fina ägg där det ändå gått bra? Hur skulle ni gjort?

• Always choklad
    Chajsa skrev 2021-05-25 11:35:54 följande:

Jag är så ledsen, hade bara tre mogna äggblåsor idag inför plock på fredag. Får välja själv om jag ska gå vidare eller inte. Vet inte hur jag ska göra. Vill inte vänta till efter sommaren, samtidigt så jobbigt att bränna ett försök (landstingsförsök #2) Fattar inte varför det blev såhär, bara en äggstock hade tillräckligt stora äggblåsor så den andra verkar inte ha producerat denna månaden. Jag hade behövt en högre dos från början sa de men det kunde man ju inte veta eftersom att lägsta dosen var tillräcklig senast. Har nån av er haft få fina ägg där det ändå gått bra? Hur skulle ni gjort?

Hej kan bara utgå från hur jag själv resonerar.

För mig har det alltid varit typ 50 % av de som de tagit ut som gått vidare (förutom sist nu då vart det sämre resultat) och sen 50% av de som har kunnat frysas in eller sättas in. De kan ju gå bra men det kan också bli ingenting, hur har din ratio varit förut? Kanske bästa sättet att räkna ut sammolikheten att om det blir ev ett ägg i alla fall att sätta in, till frys låter dock osannolikt..Vill minnas dock att det var typ en tjej här som hade typ samma som dig som fick ett ägg som de satte in och hon blev gravid men hur det gick sen minns jag ej. Jag var besviken över hur det gick sist då av 8 gick bara ett att sätta in och de andra blev det ingenting av. Tror kroppen måste vila lite, hållit på non stopp själv drygt 1år och peppat kropp och knopp med hormoner, växlat mellan att vara gravid och inte plus missfall i olika former. Har en blasto i frysen som jag ska sätta in till hösten. Nu i sommar skall jag må bra träna gå ner lite i vikt och komma i form i knopp och kropp, och bara ha lite sex för att det är kul och mysigt.
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020