• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • AndraSladdis
    Chajsa skrev 2021-05-25 11:35:54 följande:

Jag är så ledsen, hade bara tre mogna äggblåsor idag inför plock på fredag. Får välja själv om jag ska gå vidare eller inte. Vet inte hur jag ska göra. Vill inte vänta till efter sommaren, samtidigt så jobbigt att bränna ett försök (landstingsförsök #2) Fattar inte varför det blev såhär, bara en äggstock hade tillräckligt stora äggblåsor så den andra verkar inte ha producerat denna månaden. Jag hade behövt en högre dos från början sa de men det kunde man ju inte veta eftersom att lägsta dosen var tillräcklig senast. Har nån av er haft få fina ägg där det ändå gått bra? Hur skulle ni gjort?

Nu har du fått en del feedback redan, men bara kastar fram en till tanke: I fall ni bestämmer att avbryta, kan ni be dem följa blåsorna med UL och kolla att det inte är fler än två som lossnar, då kan ni ju göra ett naturligt försök med de som lossnar?

I övrigt ska ni göra det son känns bäst för er. T.ex. hur beroende av landstingsförsöken ni är, har ni möjlighet att fortsätta en gång till privat om det skulle krävas. Kram!
  • GlitterLina

Jag är så ledsen, hade bara tre mogna äggblåsor idag inför plock på fredag. Får välja själv om jag ska gå vidare eller inte. Vet inte hur jag ska göra. Vill inte vänta till efter sommaren, samtidigt så jobbigt att bränna ett försök (landstingsförsök #2) Fattar inte varför det blev såhär, bara en äggstock hade tillräckligt stora äggblåsor så den andra verkar inte ha producerat denna månaden. Jag hade behövt en högre dos från början sa de men det kunde man ju inte veta eftersom att lägsta dosen var tillräcklig senast. Har nån av er haft få fina ägg där det ändå gått bra? Hur skulle ni gjort?

Hej. Förstår verkligen din känsla :(

Vet ej om du minns, men just så blev det ju för mig sist nu i februari. Endast 3 äggblåsor. Som dem tog ut & alla va ?riktiga? ägg. Men ingen blev befruktad.

Risken kan ju vara så att om du väljer att plocka ut äggen så är det ju inte säkert att dem är ?riktiga? mogna för att bli befruktade. & om dem är riktiga så är det ju ändå ej säkert dem blir befruktade heller. Det är ju inte många ägg att spela med om man säger så. Till skillnad om du fått 8 eller 13.

Vad känner du mest??
  • Chajsa
    GlitterLina skrev 2021-05-25 20:57:34 följande:

Hej. Förstår verkligen din känsla :(

Vet ej om du minns, men just så blev det ju för mig sist nu i februari. Endast 3 äggblåsor. Som dem tog ut & alla va ?riktiga? ägg. Men ingen blev befruktad.

Risken kan ju vara så att om du väljer att plocka ut äggen så är det ju inte säkert att dem är ?riktiga? mogna för att bli befruktade. & om dem är riktiga så är det ju ändå ej säkert dem blir befruktade heller. Det är ju inte många ägg att spela med om man säger så. Till skillnad om du fått 8 eller 13.

Vad känner du mest??

Just det jag minns nu! Menar du med riktiga att det kan vara äggblåsor som är tomma utan ägg i? Risken är nog stor att det inte går och att ingen klagar sig, men det känns samtidigt tuffare att inte ta risken och testa. Jag har nog en övertro på mina ägg för att det gick första gången, som jag nu säkert i takt med misslyckade försök börjar ompröva... har en till koll imorgon och ska bestämma mig då. Varit så sjukt ledsen idag, känns aldrig som att detta helvete ska vara över. Du skriver att ni ska bekosta ett nytt försök, blir det till hösten? Kommer stimuleringen se annorlunda ut då tror du? Tack för pepp <3
  • Chajsa
    AndraSladdis skrev 2021-05-25 18:22:51 följande:

Nu har du fått en del feedback redan, men bara kastar fram en till tanke: I fall ni bestämmer att avbryta, kan ni be dem följa blåsorna med UL och kolla att det inte är fler än två som lossnar, då kan ni ju göra ett naturligt försök med de som lossnar?

I övrigt ska ni göra det son känns bäst för er. T.ex. hur beroende av landstingsförsöken ni är, har ni möjlighet att fortsätta en gång till privat om det skulle krävas. Kram!

Vilken intressant idé, ska ta upp den med läkaren imorgon när jag ska dit på en ytterligare koll. Vi har möjlighet att bekosta försök själva om detta inte skulle gå, kommer lägga allt jag äger på detta om det krävs. Tack för kloka tankar!
  • Clemmentina

Åh vad ledsamt! Det är konstigt när kroppen inte svarar som den borde. Hur många fick ni ut sist? Verkar ju ändå som om de äggen som tas ut kan bli något. Det kan hända mycket på ett par dagar så hoppas det gäller även dig. Håller tummarna!
  • GlitterLina
    Chajsa skrev 2021-05-25 23:21:04 följande:

Just det jag minns nu! Menar du med riktiga att det kan vara äggblåsor som är tomma utan ägg i? Risken är nog stor att det inte går och att ingen klagar sig, men det känns samtidigt tuffare att inte ta risken och testa. Jag har nog en övertro på mina ägg för att det gick första gången, som jag nu säkert i takt med misslyckade försök börjar ompröva... har en till koll imorgon och ska bestämma mig då. Varit så sjukt ledsen idag, känns aldrig som att detta helvete ska vara över. Du skriver att ni ska bekosta ett nytt försök, blir det till hösten? Kommer stimuleringen se annorlunda ut då tror du? Tack för pepp <3

Ja precis. Tex om man det på ultraljud 6 st stora mogna ägg & plockat ut dem. Så behovet alla ändå inte vara mogna, utan kanske 4 st är tomma.

Ja vi ska bekosta åter igen ett nytt försök. Förhoppningsvis innan sommaruppehållet

Sist använde vi menupor men tänker be om Gonal f som första gången
  • Annna84
    GlitterLina skrev 2021-05-25 20:57:56 följande:

Vi bestämde idag att betala ett nytt IVF behandlingsförsök..

Vad kul att höra! När startar ni? Kram
  • Annna84
    Chajsa skrev 2021-05-25 23:21:04 följande:

Vill bara skicka styrka till dig och hoppas att det går bra idag på undersökningen <3
  • Chajsa
    Annna84 skrev 2021-05-26 11:52:25 följande:

Vill bara skicka styrka till dig och hoppas att det går bra idag på undersökningen <3

Tack fina du, så gulligt. Läkaren såg att de tre mindre blåsorna pinnat på lite under senaste dygnet så det kanske blir sex blåsor i olika storlek som de plockar ut! Känns mycket bättre än tre om än fortfarande osäkert då risken finns att flera inte är mogna. Men ändå skönt att ha liite fler att spela med!
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020