• Anonym (Momy2B)

Måste han heta Mohamed? :(

Nio månader gravid idag (hurra) och väntar en liten pojke. Han kan komma när som helst nu vilket gör mig orolig. Pappan till mitt barn heter Dabir vars pappa heter Mohamed, Dabir säger att i hans släkt är det en tradition att döpa sina söner efter farföräldrarnas namn, han är muslim och tycker också att det är en "helig" sak att döpa vår son till Mohamed. Men jag är liksom svensk och vill ha svenska namn eller kanske köra något modernt engelskt namn, muslim är jag inte heller så jag förstår mig inte på något sånt. Jag och Dabir har inte varit tillsammans länge, vi började dejta när vi fick reda på att jag var gravid. Vi bor inte ihop heller. Men jag blir lite rädd att jag kommer bli en ensamstående då han sagt att ifall jag inte döper honom till Mohamed så kommer han att lämna mig och vill inte ha något med vårt barn att göra vilket har fått mig att må dåligt länge...allt började när vi fick reda på könet liksom. "Hade det varit en flicka kunde hon haft ett muslimskt mellannamn och så har hon fått heta annat i förnamn, då skulle du kunnat bestämma det men nu går det inte". Jag känner mig liksom "tvingad" till att döpa mitt barn till Mohamed. Det känns så jättefel. Jag vill inte att min son ska heta så, när jag säger att han KANSKE skulle kunna ha det i mellannamn då blir han arg och kallar mig rasist och respektlös. Jag blir så ledsen. Och hans familj hatar mig, det är bara hans syster som är trevlig mot mig då och då. Finns det något sätt jag kan få honom att ändra på sig? För jag vill inte ens ha ett muslimskt mellannamn på min pojke heller. Charlie James har jag valt men han vill ha Mohamed Abdul (Abdul efter hans bror) och Khalil (Khalil efter sin kusin). Men nej nej nej! Jag känner mig så pressad Vafan ska jag göra?? Orkar inte.

• Svar på tråden Måste han heta Mohamed? :(
  • Anonym (Huvva!)

Du går självklart inte med på det om du inte vill. Han kan inte tvinga dig. Om du blir ensamstående är det enligt mig ingen förlust. Bryr man sig inte mer om sitt barn än att man kan överge det om det inte får "rätt" namn är man inte mycket till pappa.

• Pierott

Ja, nu valde du att dejta och ligga med en muslim. Nu får barnet heta mohamed eller bli ensamstående.

• Anonym ((S))

Ännu en FL-tråd som borde vara obligatorisk läsning i högstadiet.

• Limeblad

Så länge du har ensam vårdnad är det du som tar det slutgiltiga beslutet om vilket namn barnet ska ha. Du kan ju dock inte hindra att han lämnar dig om du väljer fel (ur hans perspektiv). Eftersom ni inte bor ihop tror jag det bästa är att du inte skriver på för gemensam vårdnad. Inte bara för namnet utan så att du kan vara föräldraledig den tid du behöver. Det kan vara svårt att som ensamstående klara sig på hälften av dagarna.

• Embla twopointoh

Jag skulle hålla mig så långt borta från den mannen som möjligt. Någon som använder hot om att lämna för att få sin vilja igenom skulle jag inte se som någon att dela livet med.

Eftersom ni inte är gifta kommer du att få ensam vårdnad om barnet från födseln. Eftersom ni inte är sambos heller, så när din pojke föds kommer därför socialtjänsten att göra en utredning om vem som är fadern, eftersom alla barn i Sverige har rätt till sitt ursprung.
    Blanketten om registrering av namn kommer bara du att få. Du kan alltså ge barnet vilket namn du vill eftersom du är vårdnadshavare, även om du rent moraliskt borde ta faderns önskan med i beräkningen och ge pojken i alla fall ett andranamn från fadern. Men du måste rent juridiskt inte.

• endoabort

Vill du helt ärligt gå en sådan man ens till mötes? Som hotar med att lämna dig och inte vara involverad i SITT EGET BARN för att barnet inte får heta ett specifikt namn? 

För att inte tala om den strukturella rasismen som ditt barn kommer utsättas för om han får namnet Mohamed, t.ex. när han i framtiden ska söka jobb. 

• Anonym (Nej!!)

Snälla, vad du än gör; Välj inte namnet Mohammed till ett utomäktenskapligt barn.

• Anonym (Muslimer döper inte)

Är han verkligen muslim? Muslimer döper inte sina barn, det är bara kristna som gör det.

• Anonym (Momy2B)
    Anonym (Muslimer döper inte) skrev 2020-08-21 14:48:09 följande:

Är han verkligen muslim? Muslimer döper inte sina barn, det är bara kristna som gör det.

Som sagt jag vet inte ett skit om islam, vet inte hur dom gör och bryr mig inte om det, läs om.
  • Anonym (Momy2B)
    Embla twopointoh skrev 2020-08-21 14:41:05 följande:

Jag skulle hålla mig så långt borta från den mannen som möjligt. Någon som använder hot om att lämna för att få sin vilja igenom skulle jag inte se som någon att dela livet med.

Eftersom ni inte är gifta kommer du att få ensam vårdnad om barnet från födseln. Eftersom ni inte är sambos heller, så när din pojke föds kommer därför socialtjänsten att göra en utredning om vem som är fadern, eftersom alla barn i Sverige har rätt till sitt ursprung.

Blanketten om registrering av namn kommer bara du att få. Du kan alltså ge barnet vilket namn du vill eftersom du är vårdnadshavare, även om du rent moraliskt borde ta faderns önskan med i beräkningen och ge pojken i alla fall ett andranamn från fadern. Men du måste rent juridiskt inte.

Men han verkar vara bra annars, kan vara jobbet som fått honom att bli lite såhär tror jag. Känner inte honom helt riktigt, jag menar, 9 månader liksom och vi träffas typ bara då och då när det går. Jag får fortsätta fundera. Men inte Mohamed som mellannamn heller. Casper har jag hört ska vara något arabiskt har jag hört men jag vet inte. Får se vad som händer.
Svar på tråden Måste han heta Mohamed? :(