• Anonym (Momy2B)

Måste han heta Mohamed? :(

Nio månader gravid idag (hurra) och väntar en liten pojke. Han kan komma när som helst nu vilket gör mig orolig. Pappan till mitt barn heter Dabir vars pappa heter Mohamed, Dabir säger att i hans släkt är det en tradition att döpa sina söner efter farföräldrarnas namn, han är muslim och tycker också att det är en "helig" sak att döpa vår son till Mohamed. Men jag är liksom svensk och vill ha svenska namn eller kanske köra något modernt engelskt namn, muslim är jag inte heller så jag förstår mig inte på något sånt. Jag och Dabir har inte varit tillsammans länge, vi började dejta när vi fick reda på att jag var gravid. Vi bor inte ihop heller. Men jag blir lite rädd att jag kommer bli en ensamstående då han sagt att ifall jag inte döper honom till Mohamed så kommer han att lämna mig och vill inte ha något med vårt barn att göra vilket har fått mig att må dåligt länge...allt började när vi fick reda på könet liksom. "Hade det varit en flicka kunde hon haft ett muslimskt mellannamn och så har hon fått heta annat i förnamn, då skulle du kunnat bestämma det men nu går det inte". Jag känner mig liksom "tvingad" till att döpa mitt barn till Mohamed. Det känns så jättefel. Jag vill inte att min son ska heta så, när jag säger att han KANSKE skulle kunna ha det i mellannamn då blir han arg och kallar mig rasist och respektlös. Jag blir så ledsen. Och hans familj hatar mig, det är bara hans syster som är trevlig mot mig då och då. Finns det något sätt jag kan få honom att ändra på sig? För jag vill inte ens ha ett muslimskt mellannamn på min pojke heller. Charlie James har jag valt men han vill ha Mohamed Abdul (Abdul efter hans bror) och Khalil (Khalil efter sin kusin). Men nej nej nej! Jag känner mig så pressad Vafan ska jag göra?? Orkar inte.

• Svar på tråden Måste han heta Mohamed? :(
  • Anonym (12345)
    Anonym (Muslimer döper inte) skrev 2020-08-22 17:56:35 följande:
    Man kan bli gravid av avbrutet om du inte visste det. Många blir gravida av det.
    Ja det kanske är resultat av vad vi läser om här, tyvärr är ditt tips försent.
  • Anonym (A)
    Anonym (12345) skrev 2020-08-22 19:16:44 följande:
    Ja det kanske är resultat av vad vi läser om här, tyvärr är ditt tips försent.
    Så kan det vara.
  • Anonym (Så är det)
    Anonym (Anna) skrev 2020-08-21 22:14:35 följande:

Är så trött på att pappor från andra kulturer ska bestämma allting.Vi bor inte i deras värld och kultur!

Nu är det så att i muslimska kulturer är det männen som bestämmer. En kvinna som skaffar barn med en muslimsk man bör acceptera att mannen kommer vilja bestämma. Annars blir det bara problem.
  • Anonym (K)

1. Ge för allt vad du är värd inte med dig angående vårdnaden!!!

2. Ha ALL kontakt via sms, inte samtal.

• Anonym (Hepp)
    Drottningen1970 skrev 2020-08-22 17:43:01 följande:

Till lagboken? Seriöst?? Jag är inte din assistent.

Du får inte ens vaccinera dina barn utan båda vårdnadshavares medgivande.

En vän till mig fick en son med en muslim. Hennes man omskar pojken utan mammans godkännande när han tog över föräldraledigheten. Det här hände för tre år sedan i Sthlm. Svensk sjukvård i ett nötskal.
  • Anonym (Hmmm)

Blev avstäng ett dygn för det jag skrev .... sr nu att måånga har skrivit samma eller "värre" 
    Är ordet "kebabtekniker" värre än annat?
    En enkel fråga........

• Anonym (3)

Nej
    Försök flytta, så du minimerar kontakten med honom

• Anonym (Så är det)
    Anonym (Momy2B) skrev 2020-08-21 14:24:00 följande:

,muslim är jag inte heller så jag förstår mig inte på något sånt. 

Då är det nog dags att lära sig mer om det nu.

Den svenska kulturen är individualistisk. Här utgår vi ifrån individen, alla är fria att göra vad de vill med sitt eget liv. Muslimska kulturer är däremot kollektivistiska vilket är en enorm skillnad. Där utgår man ifrån kollektivet dvs släkten. Man är i första hand inte en fri individ, i första hand är man en del av ett kollektiv.

Genom att skaffa barn med en man från en kollektivistisk kultur blir man en del av detta kollektiv. Att då försöka ta barnet från släkten kommer att reta upp hela släkten. Om du tar barnet från Dabir så kommer han att få stöd från hela sin släkt i kampen att få tillbaka sin son. Att de är beredda att spela rasistkortet har han redan visat. De kommer att ta hjälp av socialen som ser det som att barnet har rätt till sin pappa och att TS saboterar umgänget.

Ställer man upp på den kollektivistiska kulturen kan det gå alldeles utmärkt att gifta sig/skaffa barn med en man från en sådan kultur. Men om man naivt förväntar sig eller kräver att det ska fungera som det gör i den svenska kulturen går det inte alls.

TS har verkligen satt sig i klistret och man får hoppas att andra kan lära sig av hennes misstag,
  • Anonym (Hmmm)

Lite så ... eller mer än så ....
    Skiter i hudfärg men när det börjar snackas "Mouhammed" så drar jag öronen åt mig
    Måst ju vara den mest intoleranta åskådningen som existerar på klotet i dag.
    Vem annars skulle ha sina kvinnor i huckle??
    Blir väl avstängd igen men  ...WTF?

• annabellelee
    Drottningen1970 skrev 2020-08-22 17:43:01 följande:

Till lagboken? Seriöst?? Jag är inte din assistent.

Du får inte ens vaccinera dina barn utan båda vårdnadshavares medgivande.

Jag vet inte om du har barn, men när jag har vaccinerat mina barn har ingen kontrollerat om det sker med pappans godkännande. Nu är vi överens om vaccinering, så han skulle inte motsätta sig, men det vet ju inte BVC.

Han har aldrig skrivit på någon blankett, dutan när jag har kommit dit med barnet och sköterskan vaccinerar och förutsätter att båda föräldrarna godkänner.

Så sjukvården verkar ta ganska lätt på det där.
Svar på tråden Måste han heta Mohamed? :(