• Anonym (Momy2B)

Måste han heta Mohamed? :(

Nio månader gravid idag (hurra) och väntar en liten pojke. Han kan komma när som helst nu vilket gör mig orolig. Pappan till mitt barn heter Dabir vars pappa heter Mohamed, Dabir säger att i hans släkt är det en tradition att döpa sina söner efter farföräldrarnas namn, han är muslim och tycker också att det är en "helig" sak att döpa vår son till Mohamed. Men jag är liksom svensk och vill ha svenska namn eller kanske köra något modernt engelskt namn, muslim är jag inte heller så jag förstår mig inte på något sånt. Jag och Dabir har inte varit tillsammans länge, vi började dejta när vi fick reda på att jag var gravid. Vi bor inte ihop heller. Men jag blir lite rädd att jag kommer bli en ensamstående då han sagt att ifall jag inte döper honom till Mohamed så kommer han att lämna mig och vill inte ha något med vårt barn att göra vilket har fått mig att må dåligt länge...allt började när vi fick reda på könet liksom. "Hade det varit en flicka kunde hon haft ett muslimskt mellannamn och så har hon fått heta annat i förnamn, då skulle du kunnat bestämma det men nu går det inte". Jag känner mig liksom "tvingad" till att döpa mitt barn till Mohamed. Det känns så jättefel. Jag vill inte att min son ska heta så, när jag säger att han KANSKE skulle kunna ha det i mellannamn då blir han arg och kallar mig rasist och respektlös. Jag blir så ledsen. Och hans familj hatar mig, det är bara hans syster som är trevlig mot mig då och då. Finns det något sätt jag kan få honom att ändra på sig? För jag vill inte ens ha ett muslimskt mellannamn på min pojke heller. Charlie James har jag valt men han vill ha Mohamed Abdul (Abdul efter hans bror) och Khalil (Khalil efter sin kusin). Men nej nej nej! Jag känner mig så pressad Vafan ska jag göra?? Orkar inte.

• Svar på tråden Måste han heta Mohamed? :(
  • Anonym (K)

Du kommer ha enskild vårdnad hoppas jag?!

• Anonym (Urdagul)

Problemet här är ju att du ens idkade samliv med en sån. 

• Anonym (myname)

Låter helt sjukt att hota med att lämna dig och barnet ifall barnet inte döps till det han vill. Och extremt omoget.

Du har burit barnet i magen och det är du som ska klämma fram det så tycker du får bestämma först ;). Ni kan väl ge Mohamed som andra namn, det kan han väl nöja sig med? Vad skulle problemet vara där? Sedan kan väl barnet själv få välja vad han vill kalla sig för när han blir äldre?

Detta är ledsamt men se det som en varning om hur din kille kan vara att leva med i framtiden när han inte får sin vilja fram.
    Du behöver inte acceptera detta omogna beteende.

Detta ska ju vara en glädjens tid för dig!
    Sätt ned foten och backa inte på detta om du känner att du inte vill! Sen kan du se om han verkställer sitt hot, det har jag svårt att tro. Om han ändå gör det, skulle du då vilja ha en sådan far till ert barn, då ett namn betyder mer för honom än barnet???

• Anonym (Hold my beer)

Du är medveten om att du har all rätt att neka omskärelse om han börjar gapa om det också?

• Anonym (Muslimer döper inte)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-08-21 19:02:00 följande:

Du är medveten om att du har all rätt att neka omskärelse om han börjar gapa om det också?

Nix. Inte om han också har vårdnaden, då har han också rätt att fatta beslut gällande barnet.
  • Drottningen1970
    Anonym (Muslimer döper inte) skrev 2020-08-21 19:20:41 följande:

Nix. Inte om han också har vårdnaden, då har han också rätt att fatta beslut gällande barnet.

Nej. Ett sådant ingrepp kräver båda vårdnadshavares medgivande. Annars blir det inget.
  • Pierott
    Drottningen1970 skrev 2020-08-21 19:27:42 följande:

Nej. Ett sådant ingrepp kräver båda vårdnadshavares medgivande. Annars blir det inget.

Vill inte spräcka din bubbla men det är ju inte allt för ofta dom uppsöker legitimerade läkare för dessa ingrepp.
  • Less is more

Du får döpa barnet till vad du vill.

Säg till pappan att barnet är född i Sverige och har en svensk sida. Tyngdpunkten ligger på svenska traditioner. Det får alltså bli ett svenskt eller internationellt gångbart namn som förnamn och mellannamn.

Säg att sonen är ju född här och det blir annorlunda än hans släkts traditioner. Pojken kommer inte leva helt i en muslimsk familj. Ny tradition med honom. De får skylla sig själva som flyttade hit. Säg att det är han som är radist istället !

Det finns namn som både är gångbara för muslimer och kristna. Jag tror t.ex Adam, David etc - läs på.

Gift dig inte med pappan . Muslimska män får gifta sig med kristna kvinnor, men det blir inte lätt att leva tillsammans.

• Drottningen1970
    Pierott skrev 2020-08-21 19:31:11 följande:

Vill inte spräcka din bubbla men det är ju inte allt för ofta dom uppsöker legitimerade läkare för dessa ingrepp.

Varför skulle de välja göra ingreppet olagligt när det är fullt lagligt? Och om så är fallet så blir ju vårdnadsfrågan helt irrelevant.
Svar på tråden Måste han heta Mohamed? :(