• Anonym (Momy2B)

Måste han heta Mohamed? :(

Nio månader gravid idag (hurra) och väntar en liten pojke. Han kan komma när som helst nu vilket gör mig orolig. Pappan till mitt barn heter Dabir vars pappa heter Mohamed, Dabir säger att i hans släkt är det en tradition att döpa sina söner efter farföräldrarnas namn, han är muslim och tycker också att det är en "helig" sak att döpa vår son till Mohamed. Men jag är liksom svensk och vill ha svenska namn eller kanske köra något modernt engelskt namn, muslim är jag inte heller så jag förstår mig inte på något sånt. Jag och Dabir har inte varit tillsammans länge, vi började dejta när vi fick reda på att jag var gravid. Vi bor inte ihop heller. Men jag blir lite rädd att jag kommer bli en ensamstående då han sagt att ifall jag inte döper honom till Mohamed så kommer han att lämna mig och vill inte ha något med vårt barn att göra vilket har fått mig att må dåligt länge...allt började när vi fick reda på könet liksom. "Hade det varit en flicka kunde hon haft ett muslimskt mellannamn och så har hon fått heta annat i förnamn, då skulle du kunnat bestämma det men nu går det inte". Jag känner mig liksom "tvingad" till att döpa mitt barn till Mohamed. Det känns så jättefel. Jag vill inte att min son ska heta så, när jag säger att han KANSKE skulle kunna ha det i mellannamn då blir han arg och kallar mig rasist och respektlös. Jag blir så ledsen. Och hans familj hatar mig, det är bara hans syster som är trevlig mot mig då och då. Finns det något sätt jag kan få honom att ändra på sig? För jag vill inte ens ha ett muslimskt mellannamn på min pojke heller. Charlie James har jag valt men han vill ha Mohamed Abdul (Abdul efter hans bror) och Khalil (Khalil efter sin kusin). Men nej nej nej! Jag känner mig så pressad Vafan ska jag göra?? Orkar inte.

• Svar på tråden Måste han heta Mohamed? :(
  • Anonym (Muslimer döper inte)
    Anonym (Momy2B) skrev 2020-08-21 14:51:10 följande:

Som sagt jag vet inte ett skit om islam, vet inte hur dom gör och bryr mig inte om det, läs om.

Läste inte hela men som sagt, muslimer döper inte. De har omskärelse istället.
  • Anonym (Momy2B)
    Anonym () skrev 2020-08-21 14:49:52 följande:

Trolltråd. 

Det önskade jag att det var med :(

Du kanske vill ha något personligt från mig som kan bevisa mitt läge? jag behöver ändå någon att prata med.
  • Anonym (Huvva!)
    Anonym (Muslimer döper inte) skrev 2020-08-21 14:48:09 följande:
    Är han verkligen muslim? Muslimer döper inte sina barn, det är bara kristna som gör det.
    Haka inte upp dig på ordet "döpa". Många svenskar kallar att ge barnet ett namn för att döpa barnet fast det egentligen är att man ger barnet ett namn som man sen meddelar Skatteverket. Alla vet vad just dop innebär och att muslimer inte gör det.
  • Anonym (Momy2B)
    Anonym (Muslimer döper inte) skrev 2020-08-21 14:54:50 följande:

Läste inte hela men som sagt, muslimer döper inte. De har omskärelse istället.

Ok då vet jag. Tänker inte låta något sånt där hända med min son heller iallafall den saken är säker.
  • Anonym (Hold my beer)

Kompromissa då, Mohammed som andranamn. Det är inte konstigare än att många svenskar döper barn efter äldre släktingar och kan vara rätt tjuriga på den fronten.

• Pierott
    Anonym (Momy2B) skrev 2020-08-21 14:51:10 följande:

Som sagt jag vet inte ett skit om islam, vet inte hur dom gör och bryr mig inte om det, läs om.

Endå valde du att dejta en muslim, bott under en sten dom senaste åren när det gått att läsa överallt hur dom beter sig?
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-08-21 15:14:54 följande:

Kompromissa då, Mohammed som andranamn. Det är inte konstigare än att många svenskar döper barn efter äldre släktingar och kan vara rätt tjuriga på den fronten.

Och sen å andra sidan, du får faktiskt döpa ungen till exakt vad du vill.
  • Anonym (Julie)

Klart sonen inte måste heta så. Ni får kompromissa. Du måste ju inte bara acceptera hans traditioner och åsikter, han ska ju även kunna acceptera dina. 

• Drottningen1970

Om han är beredd att överge sitt kött och blod för att barnet har fel namn så är det bara början av många års utpressning och hot.

Ge inte bort halva vårdnaden när barnet föds för allt i världen och gör slut med detta as till människa så fort du kan.

Rent i sak när det gäller namn tycker jag att man får kompromissa. Om namnet är viktigt för mannen går det ju att ha fler förnamn.

Men under hot om att överge barnet hade jag inte vikt mig en tum utan kastat ut fanskapet med öronen före.

Kan tillägga att jag hade en liknande sitiation med sonens far som envisades med att sonen måste omskäras. Eftesom jag givetvis inte tänker låta någon skära bort delar av mitt barns könsorgan så vägrade jag, trots hot om skilsmässa och tandagnisslan från barnafadern. Men det fick han tugga i sig. Mitt barns välmående går givetvis före en vuxens mans vanföreställningar om att delar av snoppen måste bort.

• Anonym (Vile)

Stackars barn som har en far som inte bryr sig mer än att han skiter i barnet om det inte får ett visst namn.

Håller med övriga om att du bör behålla ensam vårdnad. Som pappa verkar han inte vara särskilt pålitlig. Lämnar han dig verkar det mest vara till din fördel. Vem vill vara ihop med någon som hotar? Det kan ju liksom inte sluta annat än i katastrof känns det som. Vad mer kommer han att kräva framöver??

Jag tycker att det är helt rimligt att gossen får heta Mohamad i andranamn. Eftersom ni inte är gifta får han ju automatiskt ditt efternamn (kan så klart ändras!). Men tilltalsnamnet bör ni gilla båda två.

Omskärelse är nog bra om ni diskuterar snarast också.

Svar på tråden Måste han heta Mohamed? :(