• Anonym (Momy2B)

Måste han heta Mohamed? :(

Nio månader gravid idag (hurra) och väntar en liten pojke. Han kan komma när som helst nu vilket gör mig orolig. Pappan till mitt barn heter Dabir vars pappa heter Mohamed, Dabir säger att i hans släkt är det en tradition att döpa sina söner efter farföräldrarnas namn, han är muslim och tycker också att det är en "helig" sak att döpa vår son till Mohamed. Men jag är liksom svensk och vill ha svenska namn eller kanske köra något modernt engelskt namn, muslim är jag inte heller så jag förstår mig inte på något sånt. Jag och Dabir har inte varit tillsammans länge, vi började dejta när vi fick reda på att jag var gravid. Vi bor inte ihop heller. Men jag blir lite rädd att jag kommer bli en ensamstående då han sagt att ifall jag inte döper honom till Mohamed så kommer han att lämna mig och vill inte ha något med vårt barn att göra vilket har fått mig att må dåligt länge...allt började när vi fick reda på könet liksom. "Hade det varit en flicka kunde hon haft ett muslimskt mellannamn och så har hon fått heta annat i förnamn, då skulle du kunnat bestämma det men nu går det inte". Jag känner mig liksom "tvingad" till att döpa mitt barn till Mohamed. Det känns så jättefel. Jag vill inte att min son ska heta så, när jag säger att han KANSKE skulle kunna ha det i mellannamn då blir han arg och kallar mig rasist och respektlös. Jag blir så ledsen. Och hans familj hatar mig, det är bara hans syster som är trevlig mot mig då och då. Finns det något sätt jag kan få honom att ändra på sig? För jag vill inte ens ha ett muslimskt mellannamn på min pojke heller. Charlie James har jag valt men han vill ha Mohamed Abdul (Abdul efter hans bror) och Khalil (Khalil efter sin kusin). Men nej nej nej! Jag känner mig så pressad Vafan ska jag göra?? Orkar inte.

• Svar på tråden Måste han heta Mohamed? :(
  • Pierott
    Drottningen1970 skrev 2020-08-21 19:42:41 följande:

Varför skulle de välja göra ingreppet olagligt när det är fullt lagligt? Och om så är fallet så blir ju vårdnadsfrågan helt irrelevant.

För att om dom inte kan göra det lagligt pga ena vårdnadshavaren vägrar så gör dom det olagligt.
  • Ingrid1983
    Less is more skrev 2020-08-21 19:38:48 följande:

Du får döpa barnet till vad du vill.

Säg till pappan att barnet är född i Sverige och har en svensk sida. Tyngdpunkten ligger på svenska traditioner. Det får alltså bli ett svenskt eller internationellt gångbart namn som förnamn och mellannamn.

Säg att sonen är ju född här och det blir annorlunda än hans släkts traditioner. Pojken kommer inte leva helt i en muslimsk familj. Ny tradition med honom. De får skylla sig själva som flyttade hit. Säg att det är han som är radist istället !

Det finns namn som både är gångbara för muslimer och kristna. Jag tror t.ex Adam, David etc - läs på.

Gift dig inte med pappan . Muslimska män får gifta sig med kristna kvinnor, men det blir inte lätt att leva tillsammans.

Svenskt eller internationellt gångbart? Mohamed är mer internationellt gångbart än de flesta ursvenska namn, James och Charlie som ts föreslår är väl inte heller några namn som för tankarna till svenska traditioner? Varför ska hon förklara att svenska traditioner väger tyngst när hon inte vet själv vad hon vill? Och varför skulle de väga tyngst? Snarare borde väl hans traditioner vara viktigare i så fall, eftersom det krävs mer ansträngning för att lära barnet arabiska(eller vad dom nu pratar) än svenska.

Jag är gravid och sambon och jag har valt arabiska förnamn och hans efternamn, känns som att svensk kultur får nog hen sin del av utan att vi anstränger oss. Kommer såklart prata arabiska med barnet också. Jag hade i ts fall valt Mohamed av den anledningen att det är så viktigt, men inte om han hotade med att lämna barnet och inte kännas vid det annars. Känns som han kommer köra med utpressning i andra situationer också.
  • Anonym (Anna)

Nej han ska inte heta det!Kom på nåt mycket bättre.Pappan bestämmer inte sånt!

• Anonym (myname)
    Ingrid1983 skrev 2020-08-21 20:18:01 följande:
    Svenskt eller internationellt gångbart? Mohamed är mer internationellt gångbart än de flesta ursvenska namn, James och Charlie som ts föreslår är väl inte heller några namn som för tankarna till svenska traditioner? Varför ska hon förklara att svenska traditioner väger tyngst när hon inte vet själv vad hon vill? Och varför skulle de väga tyngst? Snarare borde väl hans traditioner vara viktigare i så fall, eftersom det krävs mer ansträngning för att lära barnet arabiska(eller vad dom nu pratar) än svenska.

Jag är gravid och sambon och jag har valt arabiska förnamn och hans efternamn, känns som att svensk kultur får nog hen sin del av utan att vi anstränger oss. Kommer såklart prata arabiska med barnet också. Jag hade i ts fall valt Mohamed av den anledningen att det är så viktigt, men inte om han hotade med att lämna barnet och inte kännas vid det annars. Känns som han kommer köra med utpressning i andra situationer också.
    Ja, och nu gjorde han ju det, som det står i tråden. Hotade att lämna henne och barnet...
  • Less is more
    Ingrid1983 skrev 2020-08-21 20:18:01 följande:

Trollis - ha, ha ...... :)
  • Drottningen1970
    Pierott skrev 2020-08-21 20:03:32 följande:

För att om dom inte kan göra det lagligt pga ena vårdnadshavaren vägrar så gör dom det olagligt.

Fast då är det ju just olagligt. Och diskussionen handlade ju här om att någon påstod att pappa om de har gemensam vårdnad kunde låta omskära barnet utan ts medgivande.
  • Anonym (//)
    Anonym (Muslimer döper inte) skrev 2020-08-21 19:20:41 följande:
    Nix. Inte om han också har vårdnaden, då har han också rätt att fatta beslut gällande barnet.
    Fast hur sjukt vore det inte att välja att stympa sitt eget kött och blod?

Gör man det är det ju lika med att erkänna att ens "Gud" inte klarat jobbet med att skapa ett barn. Börja skära i Allahs perfekta skapelse gör nog ingen Allah glad, sen kan ju de judar/kristna/muslimer som ändå gör det tro vad de vill.. Men det är inget annat än barnmisshandel, stöld av en viktig kroppsdel som skyddar ollonet.

Har haft en del sexuella relationer med omskurna. Mer än hälften har haft sexuella problem pga det, kommer för tidigt, för sent, kommer inte alls. Kalsonger och byxor som skaver. Och även rynkigt/torrt/flagande ollon-inte så konstigt när man skurit bort skyddet som "Gud" skapat.

Denna misshandel av småpojkar måste försvinna.
    Man måste som far kunna tåla att ens son ska få slippa problemen som han själv har, Det är iaf problemet bland många muslimer enligt min iranske vän, att fadern vill att sonen skall ha likadan k*k som han själv har.. Det låter rätt udda, men det är iaf hans teori. Vet inte om jag tror på det ändå då de flesta vänner jag har från muslimska länder (de behöver inte vara särskilt muslimska för det, även om många är hycklande muslimer, dvs, muslimer när det passar och syndiga annars) säger att de skulle vägra omskärelse av sina söner eftersom de inte vill riskera att deras avkomma ska få problem med den regionen. Samt att de själva känner att de blivit bestulna på något, att de tagit ett beslut ovanför deras huvuden som är oåterkalleligt. Att jämföra med att tatuera hela magen på sitt barn, fast tatueringar ger inga smärtsamma eller sexuella problem iofs..
  • Anonym (??)
    Anonym (//) skrev 2020-08-21 21:32:14 följande:
    Fast hur sjukt vore det inte att välja att stympa sitt eget kött och blod?

Gör man det är det ju lika med att erkänna att ens "Gud" inte klarat jobbet med att skapa ett barn. Börja skära i Allahs perfekta skapelse gör nog ingen Allah glad, sen kan ju de judar/kristna/muslimer som ändå gör det tro vad de vill.. Men det är inget annat än barnmisshandel, stöld av en viktig kroppsdel som skyddar ollonet.

Har haft en del sexuella relationer med omskurna. Mer än hälften har haft sexuella problem pga det, kommer för tidigt, för sent, kommer inte alls. Kalsonger och byxor som skaver. Och även rynkigt/torrt/flagande ollon-inte så konstigt när man skurit bort skyddet som "Gud" skapat.

Denna misshandel av småpojkar måste försvinna.
    Man måste som far kunna tåla att ens son ska få slippa problemen som han själv har, Det är iaf problemet bland många muslimer enligt min iranske vän, att fadern vill att sonen skall ha likadan k*k som han själv har.. Det låter rätt udda, men det är iaf hans teori. Vet inte om jag tror på det ändå då de flesta vänner jag har från muslimska länder (de behöver inte vara särskilt muslimska för det, även om många är hycklande muslimer, dvs, muslimer när det passar och syndiga annars) säger att de skulle vägra omskärelse av sina söner eftersom de inte vill riskera att deras avkomma ska få problem med den regionen. Samt att de själva känner att de blivit bestulna på något, att de tagit ett beslut ovanför deras huvuden som är oåterkalleligt. Att jämföra med att tatuera hela magen på sitt barn, fast tatueringar ger inga smärtsamma eller sexuella problem iofs..
    För det första är det ingen muslim som tror att Guds skapelse (människan) är perfekt. 

För det andra brukar muslimska män, inklusive min man, enbart tala gott om omskärelse. Finns säkert män som inte är nöjda idag, men jag har då inte träffat någon sådan utan tvärtom. Så att de skulle vara i majoritet enligt dig låter bara konstigt. Dessutom att pappor skulle vilja "förstöra" deras barns penisar för att de själva fick sina "förstörda"? Snarare att dessa pappor ser fördelarna med omskärelsen och vill ge sina barn samma sak. Man vill sitt barn det bästa och om någon drabbats av omskärelse så kommer ju denne inte göra samma sak mot sin son. 

Sedan angående "problemen" att man skulle komma för tidigt, komma för sent och inte komma alls. Hur kan omskärelse ge alla dessa "problem"? Antingen minskar känseln och det blir svårare att komma, eller tvärtom. Skulle män ha massor med olika problem som går emot varandra så beror det uppenbarligen inte på omskärelsen. De har aldrig varit icke-omskurna för att veta skillnaden ändå. De kanske har svårt att komma eller kommer på 5 minuter oavsett om förhuden finns där eller inte. 
  • Anonym (Anna)

Ska det alltid vara den andras kultur som bestämmer?Vi bor inte i den kulturen,den finns kvar i hans hem!

Svar på tråden Måste han heta Mohamed? :(