• Anonym (Momy2B)

Måste han heta Mohamed? :(

Nio månader gravid idag (hurra) och väntar en liten pojke. Han kan komma när som helst nu vilket gör mig orolig. Pappan till mitt barn heter Dabir vars pappa heter Mohamed, Dabir säger att i hans släkt är det en tradition att döpa sina söner efter farföräldrarnas namn, han är muslim och tycker också att det är en "helig" sak att döpa vår son till Mohamed. Men jag är liksom svensk och vill ha svenska namn eller kanske köra något modernt engelskt namn, muslim är jag inte heller så jag förstår mig inte på något sånt. Jag och Dabir har inte varit tillsammans länge, vi började dejta när vi fick reda på att jag var gravid. Vi bor inte ihop heller. Men jag blir lite rädd att jag kommer bli en ensamstående då han sagt att ifall jag inte döper honom till Mohamed så kommer han att lämna mig och vill inte ha något med vårt barn att göra vilket har fått mig att må dåligt länge...allt började när vi fick reda på könet liksom. "Hade det varit en flicka kunde hon haft ett muslimskt mellannamn och så har hon fått heta annat i förnamn, då skulle du kunnat bestämma det men nu går det inte". Jag känner mig liksom "tvingad" till att döpa mitt barn till Mohamed. Det känns så jättefel. Jag vill inte att min son ska heta så, när jag säger att han KANSKE skulle kunna ha det i mellannamn då blir han arg och kallar mig rasist och respektlös. Jag blir så ledsen. Och hans familj hatar mig, det är bara hans syster som är trevlig mot mig då och då. Finns det något sätt jag kan få honom att ändra på sig? För jag vill inte ens ha ett muslimskt mellannamn på min pojke heller. Charlie James har jag valt men han vill ha Mohamed Abdul (Abdul efter hans bror) och Khalil (Khalil efter sin kusin). Men nej nej nej! Jag känner mig så pressad Vafan ska jag göra?? Orkar inte.

• Svar på tråden Måste han heta Mohamed? :(
  • Redgoldgreen
    Pierott skrev 2020-08-22 11:15:54 följande:

Ja dom flyr från ett land som spårat ur pga deras religion. Sen kommer dom hit och vill göra samma misstag igen, eller har du också bott under en sten och missat hur Sverige spårat ur dom senaste åren i invandringens spår?

Jag har inte bott under en sten, men nej, någon urspårning har jag inte sett till. Vad består den i? Hur har din vardag och ditt liv i Sverige påverkats av invandring jämfört med tidigare?
  • molly50
    Anonym (Momy2B) skrev 2020-08-22 08:13:34 följande:

Inatt ringde jag polisen på honom vi argumenterade och det gick lite för långt. Allt är skit nu och allt är mitt fel. Jag önskar att jag inte hade blivit gravid med den mannen. Jag ska fan bryta kontakten med honom påriktigt för jag orkar inte med det här längre och hans äckliga familj får säga vad dom vill men efter det han gjorde mot mig så ska han inte finnas i mitt barns liv.

Vad som än hände så ska du koma ihåg att det inte är ditt fel.
    Bra att du ringde polisen.
    Har han på något sätt misshandlat dig eller så så tycker jag inte att du ska låta honom komma i närheten av barnet.
    Barnet ska inte behöva växa upp i en sådan miljö.
    Jag hoppas att du kommer att ha ensam vårdnad om barnet. Då kan du fatta alla beslut kring barnet själv.

Uppdatera gärna om hur det går.
  • farman

Hur träffades ni?
    Hur länge har ni känt varandra?
    Är ni gifta?

• Anonym (Laara)
    Anonym ((() skrev 2020-08-22 08:36:48 följande:

"Det ska gå bra jävla långt innan du får möjlighet att inskränka barnets rätt till sin andra förälder, kom ihåg det." Hon har obviously blivit behandlad på ett fucked up sätt och det där är det första du säger till henne? Som om du försvarar honom eller något. Vore inte konstigt då du heter Laara.

Obviously? Det enda TS berättat är att de bråkade och att det "gick för långt", och hon tillkallade polis.

Vi har ingen aning om vad som hände. Ska ett barn behöva växa upp utan sin pappa baserat på att föräldrarna tjafsar? Sen kan han mycket väl vara ett svin, det låter jag vara osagt, men med så lite info så tycker inte jag att det räcker för att döma ut honom. Om TS utgår från att problem dem emellan räcker för att neka honom kontakt med barnet så behöver hon få veta att det inte funkat så, så att inte hon och barnet far illa av det. Det finns flera faktorer kring tråden som får mig att tro att TS har ganska dåligt omdöme och dålig koll på hur grejer funkar, ibland kan man faktiskt få behöva höra sanningen. Det finns fäder som grovt misshandlat eller försökt döda sina barn mammor som trots det har umgängesrätt, det är inte TS ensam som bestämmer om pappan ska få vara en del av barnets liv. Var ärliga mot henne om det.
  • Anonym (trötter)
    Anonym (Momy2B) skrev 2020-08-21 14:51:10 följande:
    Som sagt jag vet inte ett skit om islam, vet inte hur dom gör och bryr mig inte om det, läs om.
    Det förklarar i och för sig varför du nu behöver skriva den här tråden. 

Det är nog rätt smart att försöka ta in lite av den kulturella bakgrunden runt den familj man skaffar släktband till, oavsett om de är från Danmark eller andra änden av världen.
  • mari123

Det VÄRSTA är att du är bunden till den här mannen för livet då ni kommer ha ett gemensamt barn. Kommer ni att kunna enas ÖHT vad gäller fostran av den lille pojken? Nu utgår jag ifrån att du inte flyttar ihop med honom.............men det är kanske vad du väljer? OM du väljer ett liv ihop med honom kan jag lova EN sak. Du blir INTE lycklig. Knepigt nog att försöka samarbeta kring barnet men det KAN ju, om du har riktig jä...la tur låta sig göras!

• Anonym (Muslimer döper inte)
    Drottningen1970 skrev 2020-08-21 19:27:42 följande:

Nej. Ett sådant ingrepp kräver båda vårdnadshavares medgivande. Annars blir det inget.

Hur vet du det?
  • molly50
    Anonym (Laara) skrev 2020-08-22 14:25:36 följande:
    Obviously? Det enda TS berättat är att de bråkade och att det "gick för långt", och hon tillkallade polis.

Vi har ingen aning om vad som hände. Ska ett barn behöva växa upp utan sin pappa baserat på att föräldrarna tjafsar? Sen kan han mycket väl vara ett svin, det låter jag vara osagt, men med så lite info så tycker inte jag att det räcker för att döma ut honom. Om TS utgår från att problem dem emellan räcker för att neka honom kontakt med barnet så behöver hon få veta att det inte funkat så, så att inte hon och barnet far illa av det. Det finns flera faktorer kring tråden som får mig att tro att TS har ganska dåligt omdöme och dålig koll på hur grejer funkar, ibland kan man faktiskt få behöva höra sanningen. Det finns fäder som grovt misshandlat eller försökt döda sina barn mammor som trots det har umgängesrätt, det är inte TS ensam som bestämmer om pappan ska få vara en del av barnets liv. Var ärliga mot henne om det.
    TS skrev också detta. "efter det han gjorde mot mig så ska han inte finnas i mitt barns liv."

Det samt att TS kände sig tvungen att tillkalla polis antyder väl att det var något annat än lite tjafs?
  • Xlr8
    Anonym (Momy2B) skrev 2020-08-21 14:24:00 följande:

Nio månader gravid idag (hurra) och väntar en liten pojke. Han kan komma när som helst nu vilket gör mig orolig. Pappan till mitt barn heter Dabir vars pappa heter Mohamed, Dabir säger att i hans släkt är det en tradition att döpa sina söner efter farföräldrarnas namn, han är muslim och tycker också att det är en "helig" sak att döpa vår son till Mohamed. Men jag är liksom svensk och vill ha svenska namn eller kanske köra något modernt engelskt namn, muslim är jag inte heller så jag förstår mig inte på något sånt. Jag och Dabir har inte varit tillsammans länge, vi började dejta när vi fick reda på att jag var gravid. Vi bor inte ihop heller. Men jag blir lite rädd att jag kommer bli en ensamstående då han sagt att ifall jag inte döper honom till Mohamed så kommer han att lämna mig och vill inte ha något med vårt barn att göra vilket har fått mig att må dåligt länge...allt började när vi fick reda på könet liksom. "Hade det varit en flicka kunde hon haft ett muslimskt mellannamn och så har hon fått heta annat i förnamn, då skulle du kunnat bestämma det men nu går det inte". Jag känner mig liksom "tvingad" till att döpa mitt barn till Mohamed. Det känns så jättefel. Jag vill inte att min son ska heta så, när jag säger att han KANSKE skulle kunna ha det i mellannamn då blir han arg och kallar mig rasist och respektlös. Jag blir så ledsen. Och hans familj hatar mig, det är bara hans syster som är trevlig mot mig då och då. Finns det något sätt jag kan få honom att ändra på sig? För jag vill inte ens ha ett muslimskt mellannamn på min pojke heller. Charlie James har jag valt men han vill ha Mohamed Abdul (Abdul efter hans bror) och Khalil (Khalil efter sin kusin). Men nej nej nej! Jag känner mig så pressad Vafan ska jag göra?? Orkar inte.

Tänk på grabben inte pappan.

Grabben kommer ha lättare att få jobb med ett icke muslimskt namn. Lägger inga värderingar i detta men det har visat sig gång på gång att muslimska namn försvinner vid jobbansökan, för att sedan när dom byter namn vipps så får dom väldigt många mer intervjuer...
Svar på tråden Måste han heta Mohamed? :(