• Anonym (Momy2B)

Måste han heta Mohamed? :(

Nio månader gravid idag (hurra) och väntar en liten pojke. Han kan komma när som helst nu vilket gör mig orolig. Pappan till mitt barn heter Dabir vars pappa heter Mohamed, Dabir säger att i hans släkt är det en tradition att döpa sina söner efter farföräldrarnas namn, han är muslim och tycker också att det är en "helig" sak att döpa vår son till Mohamed. Men jag är liksom svensk och vill ha svenska namn eller kanske köra något modernt engelskt namn, muslim är jag inte heller så jag förstår mig inte på något sånt. Jag och Dabir har inte varit tillsammans länge, vi började dejta när vi fick reda på att jag var gravid. Vi bor inte ihop heller. Men jag blir lite rädd att jag kommer bli en ensamstående då han sagt att ifall jag inte döper honom till Mohamed så kommer han att lämna mig och vill inte ha något med vårt barn att göra vilket har fått mig att må dåligt länge...allt började när vi fick reda på könet liksom. "Hade det varit en flicka kunde hon haft ett muslimskt mellannamn och så har hon fått heta annat i förnamn, då skulle du kunnat bestämma det men nu går det inte". Jag känner mig liksom "tvingad" till att döpa mitt barn till Mohamed. Det känns så jättefel. Jag vill inte att min son ska heta så, när jag säger att han KANSKE skulle kunna ha det i mellannamn då blir han arg och kallar mig rasist och respektlös. Jag blir så ledsen. Och hans familj hatar mig, det är bara hans syster som är trevlig mot mig då och då. Finns det något sätt jag kan få honom att ändra på sig? För jag vill inte ens ha ett muslimskt mellannamn på min pojke heller. Charlie James har jag valt men han vill ha Mohamed Abdul (Abdul efter hans bror) och Khalil (Khalil efter sin kusin). Men nej nej nej! Jag känner mig så pressad Vafan ska jag göra?? Orkar inte.

• Svar på tråden Måste han heta Mohamed? :(
  • elmadumle
    Drottningen1970 skrev 2020-08-22 17:43:01 följande:
    Till lagboken? Seriöst?? Jag är inte din assistent.

Du får inte ens vaccinera dina barn utan båda vårdnadshavares medgivande.
    När kom den lagen? vi har fyra barn, den yngsta är född -01 och mannen har aldrig varit med på något bvc besök, de har alla vaccinationer de kan få. Vet inte en enda barnfamilj där båda föräldrarna varit tvungna att skriva på något medgivande, då är båda föräldrarna vårdnadshavare. Barnbarnet är tre, där krävdes inget medgivande av den förälder som inte var med. 
  • Anonym (Bobobooscka)
    Anonym (Svensk) skrev 2020-08-23 00:21:44 följande:

Ja vad ska man säga? Som man bäddar får man ligga. Väljer man det livet som du har gjort så får man räkna med sådant här. Visste du inte bättre innan så kommer ditt liv inte bli bättre efter detta heller. Kan bara önska dig lycka till!!

Ja man kan bara gratulera till att ha sålt bort sitt liv och inte har något att säga till om.
  • Anonym (Hej)

Nej, det måste han inte heta. Skriv inte på om gemensam vårdnad så döper du till vad du vill. Samtidigt valde du att skaffa barn med en muslim, detta kan väl knappast ha kommit som en överraskning för dig? Eller har du inte hängt med något alls de senaste åren.... 

• Anonym (DontMixAndMatch)

Du tycker inte att du skulle tänkt efter innan du handlade?

• Anonym (A@)

Rädda ditt barn från de förslagna namnen, vill han inte vara delaktig av den anledningen blev du av med honom i god tid. Allt med honom känns som bäddat för problem. Du har laglig rätt att döpa ditt barn till vad du vill då ni inte är gifta. En killkompis son hette Mohammed frågade varför jag trodde att han aldrig lyckades träffa någon på tinder. Svarade ärligt att hans härliga personlighet inte gick igenom rmskärmen med ett sådant namn. Han bytte officiellt till Elias (sitt mellan namn) och lyckades omedelbart väldigt väl på många fronter i livet. Var själv förvånad över att han inte förstod vidden av sitt namn i Sverige, väldigt hämmande att heta det.

• Ingrid1983
    Anonym (A@) skrev 2020-08-24 01:10:58 följande:

Rädda ditt barn från de förslagna namnen, vill han inte vara delaktig av den anledningen blev du av med honom i god tid. Allt med honom känns som bäddat för problem. Du har laglig rätt att döpa ditt barn till vad du vill då ni inte är gifta. En killkompis son hette Mohammed frågade varför jag trodde att han aldrig lyckades träffa någon på tinder. Svarade ärligt att hans härliga personlighet inte gick igenom rmskärmen med ett sådant namn. Han bytte officiellt till Elias (sitt mellan namn) och lyckades omedelbart väldigt väl på många fronter i livet. Var själv förvånad över att han inte förstod vidden av sitt namn i Sverige, väldigt hämmande att heta det.

Eller så kanske det är nåt stort jävla fel på samhället. Tycker du också att homosexuella borde sluta att vara det för att vissa har fördomar?
  • Anonym (Svensk)
    Ingrid1983 skrev 2020-08-24 10:38:39 följande:

Eller så kanske det är nåt stort jävla fel på samhället. Tycker du också att homosexuella borde sluta att vara det för att vissa har fördomar?

Och varför tror du att samhället har sina meningar om detta? Är det bara taget ur luften tror du? Det kanske inte är samhället det är fel på utan hur vissa personer beter sig (inte alla) oavsätt vart ifrån dom kommer.
  • Ingrid1983
    Anonym (Svensk) skrev 2020-08-24 10:49:23 följande:

Och varför tror du att samhället har sina meningar om detta? Är det bara taget ur luften tror du? Det kanske inte är samhället det är fel på utan hur vissa personer beter sig (inte alla) oavsätt vart ifrån dom kommer.

Ja inte beror deras beteende på att de är muslimer i alla fall. Religion är irrelant i samhället. Utanförskap, segregation och rasistiskt bemötande kan säkert få folk att bete sig sämre däremot..

När du återkommer med siffror på att namnet mohammed och ett dåligt beteende har ett samband, klart vi kan diskutera då.
  • Anonym (Tänkförst)

Du måste inte göra något alls som han säger. Hans beteende visar att du kommer antagligen att få ett helvete resten av livet om du går med på hans krav och det slutar antagligen inte vid bara namnet heller. Eftersom du inte verkade ha koll på vilka traditioner muslimer har kan du passa på att kolla upp det nu. Bli inte förvånad om krav på omskärelse, umgängeskrets, språk, att du skall skyla dig eller konvertera.

Du har verkligen gjort bort dig och det absolut bästa du kan göra är att avsluta relationen med denna mannen och hans familj för din och ditt barns skull.

• Anonym (Så är det)
    Ingrid1983 skrev 2020-08-24 10:38:39 följande:
    Oerhört märkligt inlägg. A@ skriver ju inte vad hen tycker om situationen utan bara tipsar om hur TS ska göra och berättar hur det gick för en killkompis som som bytte namn.

Visst kan man tycka att det är ett stort jävla fel på samhället. Men du kan inte ändra på samhället. Antingen anpassar man sig till hur samhället fungerar eller så håller man fast vid det man själv tycker är rätt även om det leder till negativa konsekvenser. Visst kan man hålla fast vid det man tror på men då får man ta konsekvenserna av det. Den stora segregation/utanförskap som finns beror just på bristande anpassningsförmåga.
Svar på tråden Måste han heta Mohamed? :(