• Anonym (Momy2B)

Måste han heta Mohamed? :(

Nio månader gravid idag (hurra) och väntar en liten pojke. Han kan komma när som helst nu vilket gör mig orolig. Pappan till mitt barn heter Dabir vars pappa heter Mohamed, Dabir säger att i hans släkt är det en tradition att döpa sina söner efter farföräldrarnas namn, han är muslim och tycker också att det är en "helig" sak att döpa vår son till Mohamed. Men jag är liksom svensk och vill ha svenska namn eller kanske köra något modernt engelskt namn, muslim är jag inte heller så jag förstår mig inte på något sånt. Jag och Dabir har inte varit tillsammans länge, vi började dejta när vi fick reda på att jag var gravid. Vi bor inte ihop heller. Men jag blir lite rädd att jag kommer bli en ensamstående då han sagt att ifall jag inte döper honom till Mohamed så kommer han att lämna mig och vill inte ha något med vårt barn att göra vilket har fått mig att må dåligt länge...allt började när vi fick reda på könet liksom. "Hade det varit en flicka kunde hon haft ett muslimskt mellannamn och så har hon fått heta annat i förnamn, då skulle du kunnat bestämma det men nu går det inte". Jag känner mig liksom "tvingad" till att döpa mitt barn till Mohamed. Det känns så jättefel. Jag vill inte att min son ska heta så, när jag säger att han KANSKE skulle kunna ha det i mellannamn då blir han arg och kallar mig rasist och respektlös. Jag blir så ledsen. Och hans familj hatar mig, det är bara hans syster som är trevlig mot mig då och då. Finns det något sätt jag kan få honom att ändra på sig? För jag vill inte ens ha ett muslimskt mellannamn på min pojke heller. Charlie James har jag valt men han vill ha Mohamed Abdul (Abdul efter hans bror) och Khalil (Khalil efter sin kusin). Men nej nej nej! Jag känner mig så pressad Vafan ska jag göra?? Orkar inte.

• Svar på tråden Måste han heta Mohamed? :(
  • Anonym ((()
    Anonym (Laara) skrev 2020-08-22 08:25:07 följande:

Det ska gå bra jävla långt innan du får möjlighet att inskränka barnets rätt till sin andra förälder, kom ihåg det. Nu är läget som det är, men med ensam vårdnad så kan du själv besluta om namn, han kan inte göra något åt det. Men med det sagt, ett förnamn behöver inte all tid vara tilltalsnamnet. Du hade lätt kunnat gå med på att ge barnet förnamnet Mohamed men valt ett annat tilltalsnamn. En kompromiss helt enkelt.

"Du hade lätt kunnat gå med på att ge barnet förnamnet Mohamed" Nej, det är kanske inte så "lätt" kunnat gå med på det. Vad snackar du för BS. Får lite känslan av att du säger att det är hennes fel när det är hans fel.
  • Ingrid1983

Hoppas du har vänner och familj att vända dig till ts. Håll nu fast vid att ni inte ska ha kontakt mer. Du är stark! Det är såklart inte ditt fel om du blir hotad eller utsatt för brott. Alltid förövarens. Kram

• Ingrid1983

Ang hela namndiskussionen tycker jag att det är det en bagatell och att de riktiga problemen i ts fall handlar om andra saker som är mycket mer allvarliga.

Däremot anser jag att när ett barn har en eller två föräldrar av en annan etnicitet vill man såklart dela med sig till barnet, ge barnet modersmål, högtider och seder och varför inte ett namn från det språket. Men i den här tråden vänder sig alla mot ett arabiskt namn, ett av Sveriges 30 vanligaste namn. Sällan folk reagerar så när någon har en partner från tex USA. Men det finns ju fin och ful kultur här i världen, och fina och fula språk. Språk med hög status för oss är ju franska och engelska, tex, arabiska och somali not so much. Även om vi har tagit en stor del av svenska språket och räknesystemet från arabiska, en stor del av jordens befolkning pratar språket och har arabiska namn, så anses det inte internationellt. Väldigt märkligt.

• Xenia

Jag tycker faktiskt det är rimligt att sonen får åtminstone ett namn från faderns kultur. Säg att han får välja om sonen ska heta Mohammed, Abdul eller Khalil i andranamn.

Det är redan alldeles för många som heter Mohammed i tilltalsnamn. Plus att det kommer att göra att många tror att han är arab och muslim och att han kan bli diskriminerad bara för namnets skull.

Eftersom det verkar som du blir ensamstående mamma så är det självklart du som väljer tilltalsnamnet. Du ska förstås inte välja ett tilltalsnamn som du inte tycker om (och som du kommer att använda flera gånger om dagen).

I förstanamn tycker jag ett internationellt namn passar bäst. Varför inte ett bibliskt namn, som Jakob eller Gabriel? James är ju den engelska formen av Jakob och Jakob passar bättre än James. (Uttalas "jejms" el "djejms"  i Sverige?)

• Anonym (Travolta)

Undrar hur många svenska tjejer som måste förstöra sina liv innan svenskarna begriper att det är helt omöjligt att blanda in mellanösternkultur i det svenska samhället.

Dom flyr ju för sjuttsingen från skiten som deras kultur och religion ställt till med i hemländerna. Och nu ivrigt påhejade av våra politiker skapar man ett nytt Mellanöstern i Sverige.

• farman
    Anonym (Momy2B) skrev 2020-08-21 14:24:00 följande:

Nio månader gravid idag (hurra) och väntar en liten pojke. Han kan komma när som helst nu vilket gör mig orolig. Pappan till mitt barn heter Dabir vars pappa heter Mohamed, Dabir säger att i hans släkt är det en tradition att döpa sina söner efter farföräldrarnas namn, han är muslim och tycker också att det är en "helig" sak att döpa vår son till Mohamed. Men jag är liksom svensk och vill ha svenska namn eller kanske köra något modernt engelskt namn, muslim är jag inte heller så jag förstår mig inte på något sånt. Jag och Dabir har inte varit tillsammans länge, vi började dejta när vi fick reda på att jag var gravid. Vi bor inte ihop heller. Men jag blir lite rädd att jag kommer bli en ensamstående då han sagt att ifall jag inte döper honom till Mohamed så kommer han att lämna mig och vill inte ha något med vårt barn att göra vilket har fått mig att må dåligt länge...allt började när vi fick reda på könet liksom. "Hade det varit en flicka kunde hon haft ett muslimskt mellannamn och så har hon fått heta annat i förnamn, då skulle du kunnat bestämma det men nu går det inte". Jag känner mig liksom "tvingad" till att döpa mitt barn till Mohamed. Det känns så jättefel. Jag vill inte att min son ska heta så, när jag säger att han KANSKE skulle kunna ha det i mellannamn då blir han arg och kallar mig rasist och respektlös. Jag blir så ledsen. Och hans familj hatar mig, det är bara hans syster som är trevlig mot mig då och då. Finns det något sätt jag kan få honom att ändra på sig? För jag vill inte ens ha ett muslimskt mellannamn på min pojke heller. Charlie James har jag valt men han vill ha Mohamed Abdul (Abdul efter hans bror) och Khalil (Khalil efter sin kusin). Men nej nej nej! Jag känner mig så pressad Vafan ska jag göra?? Orkar inte.

Var träffades ni?
    hur gamal är ni?
  • Ingrid1983
    Anonym (Travolta) skrev 2020-08-22 10:22:34 följande:

Undrar hur många svenska tjejer som måste förstöra sina liv innan svenskarna begriper att det är helt omöjligt att blanda in mellanösternkultur i det svenska samhället.

Dom flyr ju för sjuttsingen från skiten som deras kultur och religion ställt till med i hemländerna. Och nu ivrigt påhejade av våra politiker skapar man ett nytt Mellanöstern i Sverige.

Fast nu säger du ju emot sig själv. Dom flyr från skiten, alltså vill dom INTE leva i saudisk diktatur, under den persiska ayatollan eller var dom nu kommer ifrån. Det är ju vanligare att människor som påtvingas religiösa

Samhällsnormer vänder sig emot religion. Vad består mellanösternkultur av? Och vad är det svenska samhället? Bara nyfiken. Du sitter ju på kunskapen hör man ju :)
  • Pierott
    Ingrid1983 skrev 2020-08-22 10:58:13 följande:

Fast nu säger du ju emot sig själv. Dom flyr från skiten, alltså vill dom INTE leva i saudisk diktatur, under den persiska ayatollan eller var dom nu kommer ifrån. Det är ju vanligare att människor som påtvingas religiösa

Samhällsnormer vänder sig emot religion. Vad består mellanösternkultur av? Och vad är det svenska samhället? Bara nyfiken. Du sitter ju på kunskapen hör man ju :)

Ja dom flyr från ett land som spårat ur pga deras religion. Sen kommer dom hit och vill göra samma misstag igen, eller har du också bott under en sten och missat hur Sverige spårat ur dom senaste åren i invandringens spår?
  • Anonym (Smilla)
    Ingrid1983 skrev 2020-08-22 10:58:13 följande:

Dom flyr från skiten och sen ska det prackas på oss sånt som dom flydde ifrån??
  • Anonym (Nej!!)
    Pierott skrev 2020-08-22 11:15:54 följande:

Ja dom flyr från ett land som spårat ur pga deras religion. Sen kommer dom hit och vill göra samma misstag igen, eller har du också bott under en sten och missat hur Sverige spårat ur dom senaste åren i invandringens spår?

Man flyr oftast från politik/krig. Inte nödvändigtvis religion förutom lite iranier (och inte ens alla iranier då många kommit hit pga kriget).

Förstår sedan inte vad det är denna man i ts vill göra "för misstag"? Han går runt, knullar och gör kvinnor på smällen. Ganska bra integration ju? Eller är problemet enbart att han vill ha namnet Mohammed? Konstigt av honom att inte kunna konprommisa, men knappast någon stor sak.
Svar på tråden Måste han heta Mohamed? :(