• Anonym (Momy2B)

Måste han heta Mohamed? :(

Nio månader gravid idag (hurra) och väntar en liten pojke. Han kan komma när som helst nu vilket gör mig orolig. Pappan till mitt barn heter Dabir vars pappa heter Mohamed, Dabir säger att i hans släkt är det en tradition att döpa sina söner efter farföräldrarnas namn, han är muslim och tycker också att det är en "helig" sak att döpa vår son till Mohamed. Men jag är liksom svensk och vill ha svenska namn eller kanske köra något modernt engelskt namn, muslim är jag inte heller så jag förstår mig inte på något sånt. Jag och Dabir har inte varit tillsammans länge, vi började dejta när vi fick reda på att jag var gravid. Vi bor inte ihop heller. Men jag blir lite rädd att jag kommer bli en ensamstående då han sagt att ifall jag inte döper honom till Mohamed så kommer han att lämna mig och vill inte ha något med vårt barn att göra vilket har fått mig att må dåligt länge...allt började när vi fick reda på könet liksom. "Hade det varit en flicka kunde hon haft ett muslimskt mellannamn och så har hon fått heta annat i förnamn, då skulle du kunnat bestämma det men nu går det inte". Jag känner mig liksom "tvingad" till att döpa mitt barn till Mohamed. Det känns så jättefel. Jag vill inte att min son ska heta så, när jag säger att han KANSKE skulle kunna ha det i mellannamn då blir han arg och kallar mig rasist och respektlös. Jag blir så ledsen. Och hans familj hatar mig, det är bara hans syster som är trevlig mot mig då och då. Finns det något sätt jag kan få honom att ändra på sig? För jag vill inte ens ha ett muslimskt mellannamn på min pojke heller. Charlie James har jag valt men han vill ha Mohamed Abdul (Abdul efter hans bror) och Khalil (Khalil efter sin kusin). Men nej nej nej! Jag känner mig så pressad Vafan ska jag göra?? Orkar inte.

• Svar på tråden Måste han heta Mohamed? :(
  • Anonym (Hjk)

Är inte det här en trolltråd så säg? Vem frågar om barnet absolut måste heta något, som om vi har något att säga till om? Och i detta land där majoriteten inte är muslimer? Låter inte alls troligt. Provokatör!

• Anonym (Så är det)
    Ingrid1983 skrev 2020-08-24 10:58:44 följande:
    Ja inte beror deras beteende på att de är muslimer i alla fall. Religion är irrelant i samhället. Utanförskap, segregation och rasistiskt bemötande kan säkert få folk att bete sig sämre däremot..

När du återkommer med siffror på att namnet mohammed och ett dåligt beteende har ett samband, klart vi kan diskutera då.
    Religion är mycket relevant. Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder och det säger sig självt att det är svårt att integreras i Sverige om man kommer från en kultur där religionen är central. Ett exempel på det är att Dabir ser det som en ?helig? sak att sonen ska heta Mohamed. Hur argumenterar man mot religion?

Utanförskapet och segregationen beror ju på de enorma skillnader som finns mellan den individualistiska svenska kulturen och de kollektivistiska invandrade muslimska kulturerna. Där spelar religion en viktig roll. Vissa invandrare kan anpassa sig till det svenska sättet att leva men långt ifrån alla. Dabir och hans släkt hör uppenbarligen inte till dessa.
  • Ingrid1983
    Anonym (Så är det) skrev 2020-08-24 18:22:11 följande:

Oerhört märkligt inlägg. A@ skriver ju inte vad hen tycker om situationen utan bara tipsar om hur TS ska göra och berättar hur det gick för en killkompis som som bytte namn.

Visst kan man tycka att det är ett stort jävla fel på samhället. Men du kan inte ändra på samhället. Antingen anpassar man sig till hur samhället fungerar eller så håller man fast vid det man själv tycker är rätt även om det leder till negativa konsekvenser. Visst kan man hålla fast vid det man tror på men då får man ta konsekvenserna av det. Den stora segregation/utanförskap som finns beror just på bristande anpassningsförmåga.

Eh nej? Var och en av oss är en del av samhället och opinionens svängningar, och har en möjlighet att förändra. Ännu mer om vi gör det tillsammans. Har du inte läst historia? Medborgarrättsrörelsen? Metoo? Pride?
  • Anonym (C)
    Anonym (Momy2B) skrev 2020-08-22 08:13:34 följande:

Inatt ringde jag polisen på honom vi argumenterade och det gick lite för långt. Allt är skit nu och allt är mitt fel. Jag önskar att jag inte hade blivit gravid med den mannen. Jag ska fan bryta kontakten med honom påriktigt för jag orkar inte med det här längre och hans äckliga familj får säga vad dom vill men efter det han gjorde mot mig så ska han inte finnas i mitt barns liv.

Med tanke på att du inte känner honom och han verkar vara en "strikt muslimsk man" gör du helt rätt i att bryta. Kvinnor är inte värt ett skit.

Hur har det gått, har du lyckats bryta?
  • Anonym (Så är det)
    Ingrid1983 skrev 2020-08-24 18:36:19 följande:
    Eh nej? Var och en av oss är en del av samhället och opinionens svängningar, och har en möjlighet att förändra. Ännu mer om vi gör det tillsammans. Har du inte läst historia? Medborgarrättsrörelsen? Metoo? Pride?
    Absolut går det att ändra på samhället om många gör det tillsammans. Problemet är bara att alla har olika åsikter och vill ändra samhället på olika sätt. I en demokrati är det majoritetens åsikter som får genomslag.

Vill man arbeta politiskt för att ändra på samhället så att det blir som man själv vill kan man absolut göra det. Men det finns ingen garanti för att det lyckas och risken är stor att man blir frustrerad om det inte blir som man vill. Då är det mer effektivt att anpassa sig till samhället så som det ser ut.
  • Anonym (Så är det)
    Anonym (Hjk) skrev 2020-08-24 18:26:15 följande:

Är inte det här en trolltråd så säg? Vem frågar om barnet absolut måste heta något, som om vi har något att säga till om? Och i detta land där majoriteten inte är muslimer? Låter inte alls troligt. Provokatör!

Innan man skriver i en tråd är det en fördel om man har läst något mer än rubriken.

Är det någon som är en provokatör så är det du.
  • Ingrid1983
    Anonym (Så är det) skrev 2020-08-24 18:34:59 följande:

Religion är mycket relevant. Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder och det säger sig självt att det är svårt att integreras i Sverige om man kommer från en kultur där religionen är central. Ett exempel på det är att Dabir ser det som en ?helig? sak att sonen ska heta Mohamed. Hur argumenterar man mot religion?

Utanförskapet och segregationen beror ju på de enorma skillnader som finns mellan den individualistiska svenska kulturen och de kollektivistiska invandrade muslimska kulturerna. Där spelar religion en viktig roll. Vissa invandrare kan anpassa sig till det svenska sättet att leva men långt ifrån alla. Dabir och hans släkt hör uppenbarligen inte till dessa.

Rättar mig. Religion är irrelIevant sammanhanget skulle det stå, inte i samhället. Mitt inlägg är ett svar på att religion skulle vara den främsta orsaken till dåligt beteende och kunna kopplas till namnen Mohamed dessutom.

De abrahamitiska religionerna är mycket lika varandra. Alltså kommer vår gamla, kristna, judiska och muslimska fostran lysa igenom i våra samhällen och människor från dessa religioner har mer gemensamt i sin världsåskådning med varandra än med tex en troende hindu, som har hundra gudar, tror på återfödelse och kastsystemet. Att man skulle ha fördomar mot någon som heter just Mohamed verkar ännu konstigare om man tar för givet att personen är religiös pga namnet. Ju mer religiös en person är, desto mer exemplariskt uppträdande brukar man kunna vänta sig vad det gäller pliktrogenhet, ärlighet, nykterhet mm. Naturligtvis är människor olika anpassade till det moderna samhället, men det handlar mer om uppväxt, socioekonomisk status, utbildning och geografi än religion. Familjer från landsbygden är ofta mer bundna till tradition och kultur än människor från huvudstäder, oavsett land.

Hedersvåld till exempel är lika vanligt bland kristna som muslimer, och handlar om det det låter som, familjens heder. Inte om gud.

Alla skulle tjäna på att häxjakten på muslimer skulle upphöra. Det finns inget att anta utifrån ett namn. Min nuvarande man som har både Ali och Mohammed i sitt namn är inte ett dugg religiös. Han är feminist, antirasist, hbtqaktivist och aktiv människorättskämpe. Han har också ett beteende som är hundra gånger bättre än mina ex Johan, Markus och Tobias med lika religiösa namn

TS man har jag aldrig försvarat, han verkar vara en riktigt idiot
  • Anonym (Så är det)
    Ingrid1983 skrev 2020-08-24 19:03:33 följande:
    Rättar mig. Religion är irrelIevant sammanhanget skulle det stå, inte i samhället. Mitt inlägg är ett svar på att religion skulle vara den främsta orsaken till dåligt beteende och kunna kopplas till namnen Mohamed dessutom.

De abrahamitiska religionerna är mycket lika varandra. Alltså kommer vår gamla, kristna, judiska och muslimska fostran lysa igenom i våra samhällen och människor från dessa religioner har mer gemensamt i sin världsåskådning med varandra än med tex en troende hindu, som har hundra gudar, tror på återfödelse och kastsystemet. Att man skulle ha fördomar mot någon som heter just Mohamed verkar ännu konstigare om man tar för givet att personen är religiös pga namnet. Ju mer religiös en person är, desto mer exemplariskt uppträdande brukar man kunna vänta sig vad det gäller pliktrogenhet, ärlighet, nykterhet mm. Naturligtvis är människor olika anpassade till det moderna samhället, men det handlar mer om uppväxt, socioekonomisk status, utbildning och geografi än religion. Familjer från landsbygden är ofta mer bundna till tradition och kultur än människor från huvudstäder, oavsett land.

Hedersvåld till exempel är lika vanligt bland kristna som muslimer, och handlar om det det låter som, familjens heder. Inte om gud.

Alla skulle tjäna på att häxjakten på muslimer skulle upphöra. Det finns inget att anta utifrån ett namn. Min nuvarande man som har både Ali och Mohammed i sitt namn är inte ett dugg religiös. Han är feminist, antirasist, hbtqaktivist och aktiv människorättskämpe. Han har också ett beteende som är hundra gånger bättre än mina ex Johan, Markus och Tobias med lika religiösa namn

TS man har jag aldrig försvarat, han verkar vara en riktigt idiot
    Naturligtvis kan man inte dra slutsatsen att ett namn är förknippat med vissa egenskaper. Men om en person heter Mohammed är det troligt att han är muslim. Och oavsett vad man tycker om det är islamofobin mycket utbredd i Sverige. I bland annat jobbsammanhang är det mer gynnsamt att heta något som inte leder tankarna till islam. Utan någon jämförelse i övrigt är det en dålig idé att skylta med psykisk ohälsa om man ska söka jobb. Man må kunna utföra jobbet lika bra ändå, men många arbetsgivare skräms pga sina fördomar.

Visst kan man hävda att judendom, islam och kristendom är lika varandra om man studerar själva religionen. Men det är den praktiska tillämpningen som har betydelse. Shiaislam och sunniislam är ännu mer lika varandra men det innebär inte att dessa folkgrupper enkelt kan leva tillsammans. Att det är svårt för muslimska kulturer att integreras med den svenska kulturen beror mest på att muslimska kulturer är kollektivistiska medan Sverige är individualistiskt. Märk väl att detta är en generalisering och inte behöver gälla i samtliga fall.

Gratulerar att du har hittat en så bra man.
  • Ingrid1983

Att islamofobin är så utbredd är just det jag har problem med, såhär illa var det inte tidigare som jag upplevde det. Jag tycker att man borde bekämpa det genom att se likheter före olikheter, men inte förneka arv och ursprung och byta namn osv. Att försöka passa in i ett rasistiskt samhälle är inte rätt för min familj i alla fall. Sen tror jag även kollektivism och individualism har mer med samhällstruktur än tro att göra, den svenska välfärden osv.

• Anonym (12345)
    Ingrid1983 skrev 2020-08-24 22:05:41 följande:

Att islamofobin är så utbredd är just det jag har problem med, såhär illa var det inte tidigare som jag upplevde det. Jag tycker att man borde bekämpa det genom att se likheter före olikheter, men inte förneka arv och ursprung och byta namn osv. Att försöka passa in i ett rasistiskt samhälle är inte rätt för min familj i alla fall. Sen tror jag även kollektivism och individualism har mer med samhällstruktur än tro att göra, den svenska välfärden osv.

Men så fort någon är muslim varför ska allt anpassas till deras kultur utan kompromisser?
  • farman

Tycker den här tråden verkar konstig.

• Anonym (SKriv inte på faderskapspapper.)

du är ju den enda vårdnadshavaren när ditt barn föds, så skriv inte på några faderskaps papper så kan han inte bestämma skit förrens dna test och annat har gjorts. Då har nog namn ansökan redan gått igenom och han kan inte ändra namn utan din underskrift.

• Ingrid1983
    Anonym (12345) skrev 2020-08-25 07:32:22 följande:

Men så fort någon är muslim varför ska allt anpassas till deras kultur utan kompromisser?

Vad har du för exempel på detta?
  • Ingrid1983
    Anonym (12345) skrev 2020-08-25 07:32:22 följande:

Så är det ju inte riktigt. Men det finns en viss frihet, religionsfrihet och andra rättigheter som gäller alla, inte bara muslimer, eftersom vi bor i en demokrati. Tror inte fördelarna med en diktatur hade vägt över ens enligt dem som gapar om islamisering i Sverige. På vilket sätt har du blivit förfördelad pga anpassning till muslimers kultur? Och vilken kultur pratar vi om, kultur från Bosnien eller kultur från tex Etiopien? För du tror väl inte att islam är en enda stor, egen kultur?
Svar på tråden Måste han heta Mohamed? :(