• Chantel

Krig med bonusdotter....

Jag lever med en man sen drygt 3 år. Han har 2 barn sen tidigare, en 16-årig son och en 11-årig dotter. Vi har ett gemensamt barn som nu är 7 månader.

Det har alltid funkat jättebra mellan mig och den äldre dottern, hon har pratat med mig om sånt hon inte kunnat prata med någon annan om osv.

Sen sisådär 8 månader har dock det ändrats helt. Vi kan knappt prata med varandra längre, allt jag säger möts av negativitet och allmänt tjafs. Hon är likadan mot både sin mamma och pappa, så det är inte bara mot mig. Men extra mycket mot mig. Jag kan inte tex be henne släcka lampan när hon går ur ett rum för då "brinner det till" hos henne och hon hatar att jag säger något åt henne. Hon har talat om för sin pappa att hon tycker väldigt illa om att jag ska säga åt henne vad hon ska göra, hon tycker allt jag gör är kasst.

Både jag och hennes pappa har försökt prata med henne men det går inte.

Hur kan vi komma till rätta med det här?

• Svar på tråden Krig med bonusdotter....
  • Brumma
    Anonym (Jojo) skrev 2020-09-02 12:43:36 följande:

Som sagt..

Jag har flera bonusfamiljer i min närhet och ingenstans har det sett ut som bonusmammorna vill påvisa i tråden. Nu är barn och bonusbarn utflugna och kvinnorna pratar om sina bonusbarn som sina egna.

Det man läser om här på FL är direkt tragiskt.

Förlåt men - vad vill "bonusmammorna" i tråden påvisa?

Var snäll och klumpa inte ihop mig med ESS och Fd styvmor...
  • Anonym (Jojo)
    Brumma skrev 2020-09-02 13:01:55 följande:

Förlåt men - vad vill "bonusmammorna" i tråden påvisa?

Var snäll och klumpa inte ihop mig med ESS och Fd styvmor...

Jag menar förtås de två samt några till som inte hittat tråden än. Den här typen av trådar brukar dra till sig ett gött gäng med bittra, mer eller mindre empatilösa styvmödrar som aldrig gjort ett eget fel.

Vissa har kapaciteten att se att deras män brustit i faderskapet och några skyller allt på barnen oavsett ålder. Men genomgående är att de anser sig inte behöva bidra med något för att bonusfamiljen ska frodas.

Jag har noll förståelse för att män bildar familj med dessa kvinnor.

Jag är glad över att det inte är min tillvaro.
  • Ess
    Brumma skrev 2020-09-02 12:58:33 följande:

TS har inte skrivit att pappan inte är hemma.

Då kan man fråga sig varför han inte agerar och sätter stopp en gång för alla.
  • Just Precis
    Anonym (Zina) skrev 2020-09-01 17:07:45 följande:

TS verkar må dåligt över dotterns otrevliga attityd och då är det ju ett problem eller hur? Jag tycker att pappan får lägga energi på att reda ut bekymren med dottern så TS kan koncentrera sig på sin bebis.

Jag tror inte att flickan testar TS för att hon är rädd över att hon ska överge henne. Jag tror att handlar mer om barnslig svartsjuka för att flickan inte längre är minst och för att TS har stulit pappa ifrån henne. Det var nog inte lika farligt när TS bara var pappas tjej men som mamma till hans yngsta barn så blir det mer konkurrens.

Herregud vilken grund förståelse för mänskligt beteende du har. Du kan straffa ett barn till att bete sig hur som helst men du kan inte straffa bort hur barnet känner och verkligen inte straffa fram en god relation. Däremot kan du förstås binda barnen till dig med skuld och skam, tex. Stackars dina döttrar.

Fräscht med nån slags Elektra-teori där också, hon är plötsligt svartsjuk på TS relation till pappan alltså? Mhm. Jo men visst.
  • Anonym (hanna been there)

Så hade jag också känt med en främling i huset. 

• Anonym (Zina)
    Brumma skrev 2020-09-02 11:40:07 följande:

DU skrev att hon borde skickas hem till mamma..

Jag menar inte så men är någon aggressiv mot en så är det mamman eller pappans ansvar att styra upp det.
  • Brumma
    Anonym (Zina) skrev 2020-09-02 15:54:19 följande:

Jag menar inte så men är någon aggressiv mot en så är det mamman eller pappans ansvar att styra upp det.

Om TS tagit en sådan roll att hon "säger åt" barnen vad de ska göra (står i TS) så ingår det ju även att lyssna, prata och ja, styra upp saker.

Alltså, vi tycker inte likadant här och vi lär inte komma någonvart. Du har visat tydligt vad du anser och det finns helt enkelt inget du kan skriva som kan "släta över" dina principer du visat här. Dina åsikter om att barns rättigheter till sina känslor och sitt hem är mindre värda bara för att de är bonusar/styvisar, dina åsikter om att föräldrar har misslyckats i sin roll för att barnen trotsar osv - det är helt enkelt väldigt långt ifrån en, enligt mig, sund föräldraroll och uppfostran (och nej, jag är inte det minsta slapp med mina barn...).

Du tycker som du gör, jag som jag gör.

Det är helt enkelt upp till TS att avgöra om hon vill ta råd från någon av oss ;)
  • Ess
    Brumma skrev 2020-09-02 16:09:45 följande:
    Om TS tagit en sådan roll att hon "säger åt" barnen vad de ska göra (står i TS) så ingår det ju även att lyssna, prata och ja, styra upp saker.

Alltså, vi tycker inte likadant här och vi lär inte komma någonvart. Du har visat tydligt vad du anser och det finns helt enkelt inget du kan skriva som kan "släta över" dina principer du visat här. Dina åsikter om att barns rättigheter till sina känslor och sitt hem är mindre värda bara för att de är bonusar/styvisar, dina åsikter om att föräldrar har misslyckats i sin roll för att barnen trotsar osv - det är helt enkelt väldigt långt ifrån en, enligt mig, sund föräldraroll och uppfostran (och nej, jag är inte det minsta slapp med mina barn...).

Du tycker som du gör, jag som jag gör.

Det är helt enkelt upp till TS att avgöra om hon vill ta råd från någon av oss ;)
    En förälder har inte misslyckats för att barnen trotsar, de misslyckas när barnen är direkt elaka mot någon och de låter det fortgå.
    Om det är okej att bete sig illa mot pappas nya, och hon bara ska böja sig och lägga ner en massa tid och göra grejer med ungen? 
    Är det lika okej att bära sig illa åt mot tex kompisens mamma när hon säger åt henne att göra något, eller sluta göra något?
    Hon lär få ett bryskt uppvaknande när kompisens mamma blir förbannad på henne och kanske tom ber henne gå hem. Men då ska väl pappan rycka ut och skälla på kompisens föräldrar, för det är ju klart att lilla Stina får bära sig åt hur som helst det är ju sååå synd om henne....
  • Brumma
    Ess skrev 2020-09-02 16:32:16 följande:

En förälder har inte misslyckats för att barnen trotsar, de misslyckas när barnen är direkt elaka mot någon och de låter det fortgå.

Om det är okej att bete sig illa mot pappas nya, och hon bara ska böja sig och lägga ner en massa tid och göra grejer med ungen? 

Är det lika okej att bära sig illa åt mot tex kompisens mamma när hon säger åt henne att göra något, eller sluta göra något?

Hon lär få ett bryskt uppvaknande när kompisens mamma blir förbannad på henne och kanske tom ber henne gå hem. Men då ska väl pappan rycka ut och skälla på kompisens föräldrar, för det är ju klart att lilla Stina får bära sig åt hur som helst det är ju sååå synd om henne....

Du läser, som vanligt, in väldigt mkt annat än vad jag skriver..

Det är liksom ingen ide då..
  • nihka
    Chantel skrev 2020-08-31 22:26:23 följande:

Jag lever med en man sen drygt 3 år. Han har 2 barn sen tidigare, en 16-årig son och en 11-årig dotter. Vi har ett gemensamt barn som nu är 7 månader.

Det har alltid funkat jättebra mellan mig och den äldre dottern, hon har pratat med mig om sånt hon inte kunnat prata med någon annan om osv.

Sen sisådär 8 månader har dock det ändrats helt. Vi kan knappt prata med varandra längre, allt jag säger möts av negativitet och allmänt tjafs. Hon är likadan mot både sin mamma och pappa, så det är inte bara mot mig. Men extra mycket mot mig. Jag kan inte tex be henne släcka lampan när hon går ur ett rum för då "brinner det till" hos henne och hon hatar att jag säger något åt henne. Hon har talat om för sin pappa att hon tycker väldigt illa om att jag ska säga åt henne vad hon ska göra, hon tycker allt jag gör är kasst.

Både jag och hennes pappa har försökt prata med henne men det går inte.

Hur kan vi komma till rätta med det här?

Oj då. Hon låter inte lätt att tas med. Det är kanske ingen hjälp just nu, men kanske en tröst att det går över. Om 10 år är hon en förtjusande ung dam, 21 år gammal med ett 11-årigt syskon som hon kanske känner igen sig i och så kan ni skratta åt den här svåra tiden. Allt det här kommer att kännas som ett annat liv.

Ni har byggt upp en god relation och den kan ni hitta tillbaka till. Just nu klarar hon inte av att ha en särskilt bra relation med någon och det märks mest mellan er eftersom det var ni två som var tajtast. Antagligen är hon rädd för att bli "ersatt" i en ålder där många barn är upptagna med sin egen plats i universums centrum.

Om det finns ett sätt att inte ta alla konflikter med henne utan lämna dem till pappan och mamman men ändå erbjuda henne att få vara inkluderad så tar hon den uträckta handen när hon är mogen för det. Lägg din tid och energi på att vara bebisens mamma, men inte bonusdotterns bonusmamma utan hennes vuxna vän. Med en bebis i familjen har ni alla fått lite nya roller så då kunde din roll och bonusdotterns roll också förändras.
Svar på tråden Krig med bonusdotter....