• Chantel

Krig med bonusdotter....

Jag lever med en man sen drygt 3 år. Han har 2 barn sen tidigare, en 16-årig son och en 11-årig dotter. Vi har ett gemensamt barn som nu är 7 månader.

Det har alltid funkat jättebra mellan mig och den äldre dottern, hon har pratat med mig om sånt hon inte kunnat prata med någon annan om osv.

Sen sisådär 8 månader har dock det ändrats helt. Vi kan knappt prata med varandra längre, allt jag säger möts av negativitet och allmänt tjafs. Hon är likadan mot både sin mamma och pappa, så det är inte bara mot mig. Men extra mycket mot mig. Jag kan inte tex be henne släcka lampan när hon går ur ett rum för då "brinner det till" hos henne och hon hatar att jag säger något åt henne. Hon har talat om för sin pappa att hon tycker väldigt illa om att jag ska säga åt henne vad hon ska göra, hon tycker allt jag gör är kasst.

Både jag och hennes pappa har försökt prata med henne men det går inte.

Hur kan vi komma till rätta med det här?

• Svar på tråden Krig med bonusdotter....
  • Brumma
    Anonym (Zina) skrev 2020-09-01 20:28:26 följande:

Jag förstår inte varför du måste skrika med stora bokstäver i text?

Tycker inte att det är samma sak faktiskt när du pratar om dina egna barn. Det är din skyldighet att styra upp den situationen för dina barn, samma gäller här. Flickan har en mamma och pappa som borde börja agera.

För att det kändes som att det behövdes?

Det är inte samma sak men det är båda barnens hem. Man skickar inte ut ett barn från sitt hem. Dessutom är barnets reaktion lika giltig oavsett om det är ett bio eller bonusbarn. Barnet har lika stor rätt till sina känslor i båda fallen.

Ja, pappan behöver hjälpa TS att bemöta flickan, men eftersom TS själv har en relation med flickan måste även hon ta i det. Inte skärma sig från problemet. Som sagt - OM ts är intresserad av en fortsatt bra relation i framtiden.
  • Brumma
    Anonym (Zina) skrev 2020-09-01 20:32:36 följande:

Och det står jag för. Varför ska en tonåring gå hemma med mig och vara otrevlig när jag inte gjort något, då kan jappa hem till morsa eller så får din farsa vara hemma pappaledig.

Det känns väldigt bra att du inte lever i en bonusfamilj.

Absolut kan pappan vara föräldraledig, men det är väl knappast problemet i TS inlägg?
  • Ess
    Brumma skrev 2020-09-01 20:33:31 följande:

Grejen är inte att hitta en enkel eller djup förklaring.

Alla förklaringar du kommer med när det handlar om bonusbarn/styvbarn innebär att barnet beter sig illa/är svartsjukt/dåligt uppfostrat/jobbigt osv, iallafall en del andra tittar på förklaringar till varför ett BARN beter sig på ett visst sätt. Ett barn oavsett om det är bonus eller bio, helt utan prefix.

Påstå inte att du letar enkla lösningar när de enda lösningarna du godtar är de där det är bonusbarnets fel.

Det är en tjej, och tjejer är överlag avundsjuka och intrig skapande oavsett prefix.
  • Ess
    Brumma skrev 2020-09-01 20:38:25 följande:

Det är inte samma sak men det är båda barnens hem. Man skickar inte ut ett barn från sitt hem. Dessutom är barnets reaktion lika giltig oavsett om det är ett bio eller bonusbarn. Barnet har lika stor rätt till sina känslor i båda fallen.

Ja, pappan behöver hjälpa TS att bemöta flickan, men eftersom TS själv har en relation med flickan måste även hon ta i det. Inte skärma sig från problemet. Som sagt - OM ts är intresserad av en fortsatt bra relation i framtiden.

Även om ts har en relation till flickan så lär den inte hålla så länge till om flickan beter sig på detta viset. Det bästa ts kan göra är att backa och låta pappan ta konflikterna och tillsägelserna. Han bör även sätta stopp för det dåliga beteendet mot ts.
  • Anonym (Zina)
    Brumma skrev 2020-09-01 20:38:25 följande:

Alla barn har rätt till att visa alla sorters känslor men det blir fel ifall pappas tjej är den som får mest skit. Hade varit förståeligt om relationen pågått under flera år men efter två år där dessutom TS fått en liten bebis så är det inte acceptabelt.

Om TS ska ha en bra relation till dottern i framtiden så är fel taktik att matas med hennes utbrott hela tiden utan tycker att det är bättre att tydligt visa att dåligt beteende bemöter jag inte eller så fräser jag tillbaks. Pappan får ta skiten och så kan TS och dottern prata och ta den roliga biten som att lära känna varann.
  • Anonym (Zina)
    Brumma skrev 2020-09-01 20:40:35 följande:

Det känns väldigt bra att du inte lever i en bonusfamilj.

Absolut kan pappan vara föräldraledig, men det är väl knappast problemet i TS inlägg?

Såna som mig borde leva i styvfamiljer för jag är inte ängslig av mig som 80 % av er i den här tråden verkar vara. Har uppfostrat mina barn med mycket kärlek och tydliga ramar, hade varit en bra influens till mesiga pappor som låter sina barn härja helt fritt.

Jag skrev så för det är kanske han som skulle gå hemma om dagarna och ta konflikterna när tjejen kommer hem från skolan.
  • Brumma
    Anonym (Zina) skrev 2020-09-01 23:06:47 följande:

Såna som mig borde leva i styvfamiljer för jag är inte ängslig av mig som 80 % av er i den här tråden verkar vara. Har uppfostrat mina barn med mycket kärlek och tydliga ramar, hade varit en bra influens till mesiga pappor som låter sina barn härja helt fritt.

Jag skrev så för det är kanske han som skulle gå hemma om dagarna och ta konflikterna när tjejen kommer hem från skolan.

Inte ett dugg ängslig men gör inte skillnad på barn och barn pga ett prefix.

Kanske hade du valt att leva med "en mesig pappa som låter sina barn härja fritt", jag gör det inte.. och jag ser inget i TS som tyder på att denna pappa gör det heller.
  • Anonym (Fd styvmor)
    Anonym (lea) skrev 2020-09-01 20:27:09 följande:
    Man får intrycket av att du inte tycker att han gjorde fel. 
    Säg, om ert gemensama barn blir "besvärligt", tycker du att det skulle vara OK att han överger barnet då?
    Så kan det vara. Det är inte så att jag går och gråter hela dagarna för att jag är på väg att få min familj tillbaka direkt.
    Ungen har en mamma också, och nu bor hon där. Och det passar mig utmärkt.

Som sagt så kommer vi vara lite lagom trångbodda så hon inte får för sig att komma tillbaka. Då drar jag och då är det för gott. (Om beteendet kvarstår.)
  • Ess
    Brumma skrev 2020-09-01 20:33:31 följande:

Grejen är inte att hitta en enkel eller djup förklaring.

Alla förklaringar du kommer med när det handlar om bonusbarn/styvbarn innebär att barnet beter sig illa/är svartsjukt/dåligt uppfostrat/jobbigt osv, iallafall en del andra tittar på förklaringar till varför ett BARN beter sig på ett visst sätt. Ett barn oavsett om det är bonus eller bio, helt utan prefix.

Påstå inte att du letar enkla lösningar när de enda lösningarna du godtar är de där det är bonusbarnets fel.

Oftast är det ju faktiskt så i trådarna här att barnet tillåts agera hur det vill utan att föräldern/föräldrarna gör något åt det. Även här i ts fall så verkar pappan inte direkt överanstränga sig för att sätta stopp för beteendet.

Prefixet framför spelar faktiskt även det roll när det kommer till barns beteende. Ingen tycker om en unge som beter sig illa, mer än föräldrarna. De dör inte av att få konsekvensen att förälderns partner backar totalt från allt gällande dem, för det är en konsekvens de kommer få från alla utomstående om de beter sig illa.
  • Ess
    Brumma skrev 2020-09-01 23:25:21 följande:

Inte ett dugg ängslig men gör inte skillnad på barn och barn pga ett prefix.

Kanske hade du valt att leva med "en mesig pappa som låter sina barn härja fritt", jag gör det inte.. och jag ser inget i TS som tyder på att denna pappa gör det heller.

Kom inte och säg att det inte är skillnad mellan dina egna barn och hans tidigare.

Pappan i ts har i alla fall varit för flat för att gå in och sätta stopp.
Svar på tråden Krig med bonusdotter....