• Chantel

Krig med bonusdotter....

Jag lever med en man sen drygt 3 år. Han har 2 barn sen tidigare, en 16-årig son och en 11-årig dotter. Vi har ett gemensamt barn som nu är 7 månader.

Det har alltid funkat jättebra mellan mig och den äldre dottern, hon har pratat med mig om sånt hon inte kunnat prata med någon annan om osv.

Sen sisådär 8 månader har dock det ändrats helt. Vi kan knappt prata med varandra längre, allt jag säger möts av negativitet och allmänt tjafs. Hon är likadan mot både sin mamma och pappa, så det är inte bara mot mig. Men extra mycket mot mig. Jag kan inte tex be henne släcka lampan när hon går ur ett rum för då "brinner det till" hos henne och hon hatar att jag säger något åt henne. Hon har talat om för sin pappa att hon tycker väldigt illa om att jag ska säga åt henne vad hon ska göra, hon tycker allt jag gör är kasst.

Både jag och hennes pappa har försökt prata med henne men det går inte.

Hur kan vi komma till rätta med det här?

• Svar på tråden Krig med bonusdotter....
  • Anonym (Fd styvmor)
    Anonym (Stina) skrev 2020-09-01 15:35:14 följande:
    Han var väl ingen bra pappa mot något av sina barn? Han har aktivt valt att inte bo med någon av dem. Hur mycket har han tagit hand om ert gemensamma barn när ni separerade?
    Halva tiden, med undantag för när han flyttade.
    Den andra får mamman reda i, där bryr jag mig inte. Vet bara att hon inte har något eget rum.
  • Anonym (Fd styvmor)
    Anonym (lea) skrev 2020-09-01 15:37:35 följande:
    Herregud vad det här provocerar mig. Som förälder kan man ju inte bara dumpa sitt barn om hen är jobbig! De flesta tonåringar är skitjobbiga, tänk om deras föräldrar bara skulle dumpa dem? Tänk om mamman också skulle kasta ut dottern, skulle hon bo på gatan då eller? Han är en dålig människa.
    Säg det till pappan. Jag har ingen tonårsdotter. Kommer heller aldrig att få.
    Nu kastade mamman inte ut henne så du kan ta det lugnt.

I värsta fall fick hon väl sova på soffan. Det är ingen mänsklig rättighet att ha ett eget rum.
  • Anonym (Fd styvmor)
    Brumma skrev 2020-09-01 16:41:43 följande:
    Det är han ju knappast om han aktivt förstör en normal syskonrelation..

Sånt här är anledningen till allt hat mot oss bonusmammor...
    Det som hände är knappast mitt fel. Eller är det förbjudet att flytta från ett hem man vantrivs i?
    Att pappan sen sålde är hans beslut.
  • Anonym (Anonym)

Har inte läst alla inlägg men är det bara jag som reagerar på att det här satte igång precis när den nya ungen kom till världen?

Jag tror att flickan reagerar som många nyblivna storasyskon kan göra, med osäkerhet, och det yttrar sig i ilska. Hellre vara den som lämnar än blir lämnad liksom.

Hon behöver närhet och kärlek av dig ts, ni måste se till att skapa egentid där det bara är NI så att hon känner att hon inte har förlorat dig.

• Brumma
    Ess skrev 2020-09-01 16:51:47 följande:

Jag håller inte med där, hon borde snarare bära sig ordentligt åt för att behålla relationen till ts. Det brukar snarare va de säkra relationerna som testas.

Inget nytt att du inte håller med mig, det förväntar jag mig inte direkt..

Hon är ett barn på 11 år.. på väg in i tonårstid med hormoner, nytt syskon och osäkerhet, att tänka logiskt är liksom inte tonåringars starka sida normalt så.
  • Brumma
    Anonym (Zina) skrev 2020-09-01 17:18:34 följande:

För att ha en föräldraroll till någon annans barn så måste man också ha rätt till att säga ifrån. Jag tror inte att det funkar att TS söker kontakt och gullar med flickan när hon bemöts på ett dåligt sätt. Då blir dottern bara mer arg och TS blir ledsen och det tar en massa onödig energi som hon bör få lägga på sin bebis istället.

Jag har ALDRIG påstått att man ska "gulla" med barn och inte säga ifrån..
  • Brumma
    Anonym (Zina) skrev 2020-09-01 17:07:45 följande:

TS verkar må dåligt över dotterns otrevliga attityd och då är det ju ett problem eller hur? Jag tycker att pappan får lägga energi på att reda ut bekymren med dottern så TS kan koncentrera sig på sin bebis.

Jag tror inte att flickan testar TS för att hon är rädd över att hon ska överge henne. Jag tror att handlar mer om barnslig svartsjuka för att flickan inte längre är minst och för att TS har stulit pappa ifrån henne. Det var nog inte lika farligt när TS bara var pappas tjej men som mamma till hans yngsta barn så blir det mer konkurrens.

Jag har aldrig sagt att det inte är ett problem.

Jag säger bara att det kan finnas andra orsaker till "svartsjuka och bortskämdhet" bakom det och OM ts är intresserad av en normal välfubgerande familj där syskonen har en bra relation (det lät så i TS, i motsats till vad en del uttrycker om sina familjer..) bör hon och hennes sambo vara öppna för andra orsaker och fundera en gång extra på hur det bör bemötas.

Vill TS att deras familjesituation skall se ut som "fd styvmors" här i tråden eller att de skall få en bra relation igen? Vill hon ha det likadant som fd styvmor finns det ju massa bra tips här..

.
  • Brumma
    Anonym (Zina) skrev 2020-09-01 17:12:58 följande:

Jag talar om egen erfarenhet som trött och nybliven mamma. Jag kan inte föreställa mig hur det skulle vara att ha mannens barn som också skulle utmana mig i det läget. Blir arg när jag tänker på det faktiskt! I TS läge så hade jag bett flickan dra hem till mamma eller säga åt pappan att du inte tänker vara själv hemma med någon som behandlar mig så respektlöst.

Jag tror på ärliga människor och tydlig kommunikation. Går flickan över gränsen så ska TS få ha rätt att försvara sig men först och främst får pappan styra upp läget.

Åsikter ska absolut ifrågasättas och är bra att vi är flera som har olika.

Ja, jag har också varit trött och nybliven mamma och andra gången mådde mitt eget äldre barn dåligt i samma veva aom han blev storebror. Skulle jag skickat iväg honom då tycker du? Om han skriker åt mig och smäller i dörrar behandlar han mig ju "respektlöst" . Enligt dig ska jag då skälla, ignorera honom och be hans pappa förpassa honom ur min åsyn?

Förlåt men HUR FAN tänker du?
  • Anonym (Fd styvmor)
    Brumma skrev 2020-09-01 18:57:44 följande:
    Jag har aldrig sagt att det inte är ett problem.

Jag säger bara att det kan finnas andra orsaker till "svartsjuka och bortskämdhet" bakom det och OM ts är intresserad av en normal välfubgerande familj där syskonen har en bra relation (det lät så i TS, i motsats till vad en del uttrycker om sina familjer..) bör hon och hennes sambo vara öppna för andra orsaker och fundera en gång extra på hur det bör bemötas.

Vill TS att deras familjesituation skall se ut som "fd styvmors" här i tråden eller att de skall få en bra relation igen? Vill hon ha det likadant som fd styvmor finns det ju massa bra tips här..

.
    Tja, jag är på väg tillbaka till mannen!
    Utan hans jobbiga dotter, då vi kommer bo för trångt för att hon skulle vilja bo hos oss.
    Hon gjorde bort sig i hans ögon också  nämligen.
  • Brumma
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2020-09-01 18:08:39 följande:

Det som hände är knappast mitt fel. Eller är det förbjudet att flytta från ett hem man vantrivs i?

Att pappan sen sålde är hans beslut.

Nej, men du skrev själv att barnet "märkte att jag inte ville ha henne där" och ja, DET ansvaret ligger på dig.
Svar på tråden Krig med bonusdotter....