• Chantel

Krig med bonusdotter....

Jag lever med en man sen drygt 3 år. Han har 2 barn sen tidigare, en 16-årig son och en 11-årig dotter. Vi har ett gemensamt barn som nu är 7 månader.

Det har alltid funkat jättebra mellan mig och den äldre dottern, hon har pratat med mig om sånt hon inte kunnat prata med någon annan om osv.

Sen sisådär 8 månader har dock det ändrats helt. Vi kan knappt prata med varandra längre, allt jag säger möts av negativitet och allmänt tjafs. Hon är likadan mot både sin mamma och pappa, så det är inte bara mot mig. Men extra mycket mot mig. Jag kan inte tex be henne släcka lampan när hon går ur ett rum för då "brinner det till" hos henne och hon hatar att jag säger något åt henne. Hon har talat om för sin pappa att hon tycker väldigt illa om att jag ska säga åt henne vad hon ska göra, hon tycker allt jag gör är kasst.

Både jag och hennes pappa har försökt prata med henne men det går inte.

Hur kan vi komma till rätta med det här?

• Svar på tråden Krig med bonusdotter....
  • Anonym (Fd styvmor)
    Brumma skrev 2020-09-01 19:02:03 följande:
    Ja, jag har också varit trött och nybliven mamma och andra gången mådde mitt eget äldre barn dåligt i samma veva aom han blev storebror. Skulle jag skickat iväg honom då tycker du? Om han skriker åt mig och smäller i dörrar behandlar han mig ju "respektlöst" . Enligt dig ska jag då skälla, ignorera honom och be hans pappa förpassa honom ur min åsyn?

Förlåt men HUR FAN tänker du?
    Det går ju inte att jämföra, det var ditt barn. Inte en styv.
  • Brumma
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2020-09-01 19:02:16 följande:

Tja, jag är på väg tillbaka till mannen!

Utan hans jobbiga dotter, då vi kommer bo för trångt för att hon skulle vilja bo hos oss.

Hon gjorde bort sig i hans ögon också  nämligen.

TS låter som att hon VILL ha en bra relatipn med dottern, inte få henne utkastad så att hennes biologiska barn o bonus missar syskonrelationen..
  • Brumma
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2020-09-01 19:06:39 följande:

Det går ju inte att jämföra, det var ditt barn. Inte en styv.

Det går visst att jämföra. Jag gjorde precis det.

Om ett helbiologiskt syskon tycker det är skitjobbigt att få ett syskon och samtidigt brottas med tonårshormoner så hittar man ett sätt att bemöta barnet på. Men ett bonusbarn skall kastas ut från sitt hem?
  • Anonym (Fd styvmor)
    Brumma skrev 2020-09-01 19:05:30 följande:
    Nej, men du skrev själv att barnet "märkte att jag inte ville ha henne där" och ja, DET ansvaret ligger på dig.
    Du missade ett ord i citeringen, eller vad man ska kalla det. Citerar man så tar man med all text.
  • Anonym (Fd styvmor)
    Brumma skrev 2020-09-01 19:09:50 följande:
    Det går visst att jämföra. Jag gjorde precis det.

Om ett helbiologiskt syskon tycker det är skitjobbigt att få ett syskon och samtidigt brottas med tonårshormoner så hittar man ett sätt att bemöta barnet på. Men ett bonusbarn skall kastas ut från sitt hem?
    Ingen bonus, en styv.
    Jag kastade inte ut henne, det var jag som flyttade ut.
  • Brumma
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2020-09-01 19:10:46 följande:

Du missade ett ord i citeringen, eller vad man ska kalla det. Citerar man så tar man med all text.

Jag citerade inte rakt av, jag skrev ur minnet..

Men visst..

"Att jag inte ville ha henne där märkte hon säkert, "

Bättre?
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2020-09-01 19:12:42 följande:

Ingen bonus, en styv.

Nu pratar jag om TS bonus.. inte din..så jo, BONUSBARNET...
  • Anonym (Fd styvmor)
    Brumma skrev 2020-09-01 19:23:04 följande:

Men visst..

Bättre?

Ingen bonus, en styv.

Man kan inte citera ur minnet, inte med citattecken. Men bra att du korrigerade det.

Ok, jag kan inte påminna mig att jag läst att ts styvdotter skulle slängas ut... i vilket inlägg står det? Jag orkar inte leta.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2020-09-01 19:28:24 följande:
    Man kan inte citera ur minnet, inte med citattecken. Men bra att du korrigerade det.

Ok, jag kan inte påminna mig att jag läst att ts styvdotter skulle slängas ut... i vilket inlägg står det? Jag orkar inte leta.
    Ingenstans. TS startade tråden och har sedan dess inte svarat på ett enda inlägg.
  • Ess
    Brumma skrev 2020-09-01 18:48:18 följande:
    Inget nytt att du inte håller med mig, det förväntar jag mig inte direkt..

Hon är ett barn på 11 år.. på väg in i tonårstid med hormoner, nytt syskon och osäkerhet, att tänka logiskt är liksom inte tonåringars starka sida normalt så.
    Jag tror inte hon testar relationerna alls. Hon är sotis för att det kommit in en bebis i bilden och hon inte är ensam primadonna på scenen längre, kan hon manövrera ut ts och bebisen så tror hon att det kommer bli som innan när hon själv var minst och stod i centrum.
  • Ess
    Brumma skrev 2020-09-01 19:23:04 följande:

Men visst..

Bättre?

Ingen bonus, en styv.

Det är inte ts som skrivit det, utan fd styvmor om "sin" särkulle.
Svar på tråden Krig med bonusdotter....