• Chantel

Krig med bonusdotter....

Jag lever med en man sen drygt 3 år. Han har 2 barn sen tidigare, en 16-årig son och en 11-årig dotter. Vi har ett gemensamt barn som nu är 7 månader.

Det har alltid funkat jättebra mellan mig och den äldre dottern, hon har pratat med mig om sånt hon inte kunnat prata med någon annan om osv.

Sen sisådär 8 månader har dock det ändrats helt. Vi kan knappt prata med varandra längre, allt jag säger möts av negativitet och allmänt tjafs. Hon är likadan mot både sin mamma och pappa, så det är inte bara mot mig. Men extra mycket mot mig. Jag kan inte tex be henne släcka lampan när hon går ur ett rum för då "brinner det till" hos henne och hon hatar att jag säger något åt henne. Hon har talat om för sin pappa att hon tycker väldigt illa om att jag ska säga åt henne vad hon ska göra, hon tycker allt jag gör är kasst.

Både jag och hennes pappa har försökt prata med henne men det går inte.

Hur kan vi komma till rätta med det här?

• Svar på tråden Krig med bonusdotter....
  • Brumma
    Anonym (Zina) skrev 2020-09-02 10:58:27 följande:

Trampade jag dig på en öm tå?

Jag gillar bara inte mobbare.
  • Brumma
    Anonym (Zina) skrev 2020-09-02 10:57:49 följande:

Det säger jag inte men skulle mina barn bete sig illa mot sin omgivning så hade det fått konsekvenser. Fräs på mig och pappa men beter du dig illa mot andra personer så får du veta att det är inte acceptabelt. Vara utan mobil en vecka har inget barn dött av.

Kommunikation är viktigast men eftersom det inte verkar hjälpa i det här fallet så behövs det en mer auktoritär disciplin. Du och många andra här kan prata på bäst ni vill.

SJÄLVKLART skall det få konsekvenser men att som förata steg skicka iväg barnet? Snälla, det är inte uppfostran, det är utestängande.
  • EpicF
    Pope Joan II skrev 2020-09-01 10:58:29 följande:

Vem är den äldre dottern? Han har en son som är 16 och en dotter som är 11 och tillsammans har ni ett gemensamt barn som är 7 månader?

11-åringen, vem annars?
  • Anonym (Zina)
    Brumma skrev 2020-09-02 10:59:33 följande:

Jag gillar bara inte mobbare.

Mobbare? Om du har pratat några gånger med ditt barn och ingen ändring händer så borde det få konsekvenser. En pappa eller mamma som disciplinerar sitt barn är inga mobbare. Hur tänker du?
  • Anonym (Zina)
    Brumma skrev 2020-09-02 11:02:20 följande:

SJÄLVKLART skall det få konsekvenser men att som förata steg skicka iväg barnet? Snälla, det är inte uppfostran, det är utestängande.

Mobbing är också att du behandlar en person sämre än andra, ska vi säga att 11 åringen mobbar TS också då? Nu pratade jag om flickans attityd mot TS, vem ska kasta ut henne? TS bort telefonen från flickan då under några dagar om hon fortsätter hugga, är hon bortskämd så kommer hon inte kastas ut men hon kommer gråta och kräva att få åka hem till mamma. Så funkar det här.
  • Brumma
    Anonym (Zina) skrev 2020-09-02 11:05:28 följande:

Mobbare? Om du har pratat några gånger med ditt barn och ingen ändring händer så borde det få konsekvenser. En pappa eller mamma som disciplinerar sitt barn är inga mobbare. Hur tänker du?

Nej, parentshaming har inte med din roll som förälder att göra, utan om hur du "shamear" andra föräldrar.
  • Brumma
    Anonym (Zina) skrev 2020-09-02 11:08:47 följande:

Mobbing är också att du behandlar en person sämre än andra, ska vi säga att 11 åringen mobbar TS också då? Nu pratade jag om flickans attityd mot TS, vem ska kasta ut henne? TS bort telefonen från flickan då under några dagar om hon fortsätter hugga, är hon bortskämd så kommer hon inte kastas ut men hon kommer gråta och kräva att få åka hem till mamma. Så funkar det här.

DU skrev att hon borde skickas hem till mamma..
  • Ess
    Brumma skrev 2020-09-02 11:40:07 följande:

DU skrev att hon borde skickas hem till mamma..

Ja, är inte pappan hemma och kan ta hand om henne så får hon va hos sin mamma istället.
  • Anonym (Jojo)
    Anonym (Stina) skrev 2020-09-01 15:51:42 följande:

Förstår dig! När man ser en del inlägg här på FL förstår man varför världen ser ut som den gör. Folk är typ hånfulla och hatiska mot småbarn och vill ha en klapp på axeln för det. Helt galet, men jag tänker de här knäppisarna ofta hänger på FL och inte är ett tvärsnitt av mänskligheten.

Som sagt..

Jag har flera bonusfamiljer i min närhet och ingenstans har det sett ut som bonusmammorna vill påvisa i tråden. Nu är barn och bonusbarn utflugna och kvinnorna pratar om sina bonusbarn som sina egna.

Det man läser om här på FL är direkt tragiskt.
  • Brumma
    Ess skrev 2020-09-02 11:48:57 följande:

Ja, är inte pappan hemma och kan ta hand om henne så får hon va hos sin mamma istället.

TS har inte skrivit att pappan inte är hemma.
Svar på tråden Krig med bonusdotter....