• Chantel

Krig med bonusdotter....

Jag lever med en man sen drygt 3 år. Han har 2 barn sen tidigare, en 16-årig son och en 11-årig dotter. Vi har ett gemensamt barn som nu är 7 månader.

Det har alltid funkat jättebra mellan mig och den äldre dottern, hon har pratat med mig om sånt hon inte kunnat prata med någon annan om osv.

Sen sisådär 8 månader har dock det ändrats helt. Vi kan knappt prata med varandra längre, allt jag säger möts av negativitet och allmänt tjafs. Hon är likadan mot både sin mamma och pappa, så det är inte bara mot mig. Men extra mycket mot mig. Jag kan inte tex be henne släcka lampan när hon går ur ett rum för då "brinner det till" hos henne och hon hatar att jag säger något åt henne. Hon har talat om för sin pappa att hon tycker väldigt illa om att jag ska säga åt henne vad hon ska göra, hon tycker allt jag gör är kasst.

Både jag och hennes pappa har försökt prata med henne men det går inte.

Hur kan vi komma till rätta med det här?

• Svar på tråden Krig med bonusdotter....
  • Anonym (Fd styvmor)
    Anonym (H) skrev 2020-09-03 16:52:37 följande:
    Intressant att du anser att det är värre att "etniskt svenska" pratar förortsslang än... ja, vad kallar du de som inte är etniskt svenska? Kan du se skillnad på vem som är etniskt svensk och inte? Du tror inte att alla som bor i förorten och har växt upp där sen barnsben talar samma dialekt?
    Ja du, du förstår nog vad jag menar.
    Jag orkar faktiskt inte förklara självklarheter för någon som låtsas att inte begripa. OM du mot all förmodan faktiskt inte fattar så... jag då beklagar jag.
  • Anonym (H)
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2020-09-03 17:22:52 följande:

Ja du, du förstår nog vad jag menar.

Jag orkar faktiskt inte förklara självklarheter för någon som låtsas att inte begripa. OM du mot all förmodan faktiskt inte fattar så... jag då beklagar jag.

Har du svårt att förklara dina åsikter? Vad är det jag ska begripa? Det är inte jag som blir irriterad på "etiska svenskar" som pratar förortsslang. Du verkar ta för givet att din åsikt är den allmänt rådande och att din åsikt är självklar att förstå. Det där är kanske nåt som är självklart inom din umgängeskrets men nu befinner du dig på ett riksomfattande forum, då finns det inget som är givet att begripa med dina åsikter.
  • Anonym (H)
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2020-09-03 17:21:17 följande:

Ja, det kanske hon är. Inte vet jag.

Jag har bara svårt för henne om hon spelar tuff och pratar invandrarsvenska, inte annars. Har inte heller svårt för utlandsfödda som försöker prata svenska så gott de kan, tvärtom. 

Jag känner ingen personligen men vet flera unga killar som pratar "riktig" svenska hemma (hos föräldrar som jag är bekant med) men med stark brytning när de är med sina utländska polare.

Med sina utländska polare? De är inte svenska medborgare då, om de nu bor i Sverige? "Invandrarsvenska"? Pratade du likadant med dina föräldrar som med dina kompisar? Inte särskilt konstigt att man byter sätt att snacka när man är med sina kompisar. Men enligt dig är det fult och ett sätt att spela tuff. De där som pratar "invandrarsvenska".
  • Anonym (Zina)

Men sluuuuta nu!. Bara för att jag säger saker när jag blir lack så behöver vi inte diskutera det här vidare. Jag gjorde bort mig men jag bad om ursäkt, nu respekterar vi personen som startade tråden och återgår till ämnet.

• Anonym (Zina)
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2020-09-03 16:35:35 följande:

Jaså, har han?

Känner du honom?

Jag har bara sett honom på TV och i Almedalen.

Sedan har jag också svårt för "Rinkebysvenska", fast bara när etnsikt svenska "tar över" den för att vara tuffa.

Jag är inte etnisk svensk så släpp det. Varför måste du fortsätta? Jag gjorde bort mig men nu är det du som ältar.
  • Anonym (H)
    Anonym (Zina) skrev 2020-09-03 19:36:08 följande:

Men sluuuuta nu!. Bara för att jag säger saker när jag blir lack så behöver vi inte diskutera det här vidare. Jag gjorde bort mig men jag bad om ursäkt, nu respekterar vi personen som startade tråden och återgår till ämnet.

Jag skulle vilja veta vad personen som ifrågasatte ditt utryck som förortsslang menade. Det fanns något i den kommentaren sim inte var okej. Att vilja veta vad du menade om hon inte förstod, är en sak, men det här handlade om nåt annat, ett försök att kategorisera dig och med något som förmodligen är nedlåtande i hennes ögon. Skulle hon försöka påstå i efterhand att hon tvärtom älskar förortsslang och allt som förorten står för...det vore intressant att se. Eller om hon vill påstå att hon bara är intresserad av dialekter och inte menade någonting alls... Jag skulle tippa på att hon inte kommer att svara alls.

Fortsätt gärna er diskussion. Ta ingen skit bara.
  • Anonym (Zina)
    Anonym (H) skrev 2020-09-03 21:11:41 följande:

Jag skulle vilja veta vad personen som ifrågasatte ditt utryck som förortsslang menade. Det fanns något i den kommentaren sim inte var okej. Att vilja veta vad du menade om hon inte förstod, är en sak, men det här handlade om nåt annat, ett försök att kategorisera dig och med något som förmodligen är nedlåtande i hennes ögon. Skulle hon försöka påstå i efterhand att hon tvärtom älskar förortsslang och allt som förorten står för...det vore intressant att se. Eller om hon vill påstå att hon bara är intresserad av dialekter och inte menade någonting alls... Jag skulle tippa på att hon inte kommer att svara alls.

Gullig du är.

Jag blev arg för jag såg att personen försökte märka på någon annans kommentar tidigare och nu skulle jag hånas och gillar inte stilen för det är så mean girls gör. Har jag ingen rätt att vara den jag är kände jag?

Jag tar inte skit och när jag blir engagerad så kan min text ta över men det betyder inte att jag inte har rätt att vara här och skriva som jag gör. Det är familjeliv vi talar om och inte högskoleprovet.
  • Anonym (Jojo)
    Anonym (H) skrev 2020-09-03 21:11:41 följande:

Du får väl jaga rätt på den andra också som nämnde förortsslang och fråga vad hon menade.
  • Anonym (H)
    Anonym (Zina) skrev 2020-09-03 21:27:07 följande:

Gullig du är.

Jag blev arg för jag såg att personen försökte märka på någon annans kommentar tidigare och nu skulle jag hånas och gillar inte stilen för det är så mean girls gör. Har jag ingen rätt att vara den jag är kände jag?

Jag tar inte skit och när jag blir engagerad så kan min text ta över men det betyder inte att jag inte har rätt att vara här och skriva som jag gör. Det är familjeliv vi talar om och inte högskoleprovet.

Bra. Du har helt rätt, det är ett forum, inte en C-uppsats. Jag märkte att du tappade fattningen och jag förstår att du gjorde det. Att amnärka på nåt hon påstod sig inte förstå på det sättet var ett sätt att vilja rubba dig, det kan vi lätt utgå ifrån. Men det säger mer om henne än om dig, nu vet vi att hon använder förorten som ett exempel på något hon ser ner på. Det kan ju hon försöka förklara sig ur om hon vill.
  • Anonym (H)
    Anonym (Jojo) skrev 2020-09-03 23:22:32 följande:

Du får väl jaga rätt på den andra också som nämnde förortsslang och fråga vad hon menade.

Det var det första jag gjorde.

Det här har jag riktat till henne. Du hittar det längre upp i tråden.
    Anonym (H) skrev 2020-09-03 13:40:53 följande:

Varför anmärker du specifikt på att det skulle vara förortsslang? Vart exakt ville du komma med det inlägget? Blev Zinas inlägg helt obegripligt av att hon använde ordet "plockar"? Brukar du anta att man vill vara väldsam mot barn? Om du kämner dig osäker på vad Zina menar, varför var det viktigt att benämna det som just förortsslang?

Sen var det nån annan som ville gå in och argumentera. Den personen som ursprungligen kommenterade om förortsslang har inte svarat.
Svar på tråden Krig med bonusdotter....