• Chantel

Krig med bonusdotter....

Jag lever med en man sen drygt 3 år. Han har 2 barn sen tidigare, en 16-årig son och en 11-årig dotter. Vi har ett gemensamt barn som nu är 7 månader.

Det har alltid funkat jättebra mellan mig och den äldre dottern, hon har pratat med mig om sånt hon inte kunnat prata med någon annan om osv.

Sen sisådär 8 månader har dock det ändrats helt. Vi kan knappt prata med varandra längre, allt jag säger möts av negativitet och allmänt tjafs. Hon är likadan mot både sin mamma och pappa, så det är inte bara mot mig. Men extra mycket mot mig. Jag kan inte tex be henne släcka lampan när hon går ur ett rum för då "brinner det till" hos henne och hon hatar att jag säger något åt henne. Hon har talat om för sin pappa att hon tycker väldigt illa om att jag ska säga åt henne vad hon ska göra, hon tycker allt jag gör är kasst.

Både jag och hennes pappa har försökt prata med henne men det går inte.

Hur kan vi komma till rätta med det här?

• Svar på tråden Krig med bonusdotter....
  • Brumma
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2020-09-01 19:28:24 följande:

Man kan inte citera ur minnet, inte med citattecken. Men bra att du korrigerade det.

Ok, jag kan inte påminna mig att jag läst att ts styvdotter skulle slängas ut... i vilket inlägg står det? Jag orkar inte leta.

I inlägget jag svarade på, det där du citerade mig sen. (Där du skrev "Det går ju inte att jämföra, det var ditt barn. Inte en styv."

I det inlägget skrev (Zina):

"I TS läge så hade jag bett flickan dra hem till mamma eller säga åt pappan att du inte tänker vara själv hemma med någon som behandlar mig så respektlöst.".

Jag svarade då att man inte skickar iväg barn som mår dåligt och ja, jag jämförde med mitt eget biologiska barn.
  • Brumma
    Ess skrev 2020-09-01 19:55:31 följande:

Det är inte ts som skrivit det, utan fd styvmor om "sin" särkulle.

Fast nu blandar du ihop inläggen..

Fd styvmor svarade på ett inlägg där jag svarat (Zina) och i DET inlägget skriver hon (Zina) att hon anser att TS borde be flickan att dra hem till mamma. Och eftersom TS benämner barnet som BONUSbarn gör även jag det när jag pratar om råd till TS gällande just det barnet.

Att "kasta ut sin bonus" var överhuvudtaget inte ett svar på något fd styvmor skrivit.. utan hon citerade mig i ett inlögg där jag svarat någon annan....

Puh..
  • Anonym (lea)
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2020-09-01 18:04:06 följande:
    Säg det till pappan. Jag har ingen tonårsdotter. Kommer heller aldrig att få.
    Nu kastade mamman inte ut henne så du kan ta det lugnt.

I värsta fall fick hon väl sova på soffan. Det är ingen mänsklig rättighet att ha ett eget rum.
    Jo, men du verkar ju tycka att det var normalt gjort av pappan att frivilligt/med flit  skaffa ett boende där dottern inte har plats.
  • Brumma
    Ess skrev 2020-09-01 19:52:13 följande:

Jag tror inte hon testar relationerna alls. Hon är sotis för att det kommit in en bebis i bilden och hon inte är ensam primadonna på scenen längre, kan hon manövrera ut ts och bebisen så tror hon att det kommer bli som innan när hon själv var minst och stod i centrum.

Jag är inte ett dugg förvånad över att du tror det.

Ett ypperligt skäl till varför TS, som faktiskt verkar vilja ha en bra relation till sim bonus, inte borde lyssna till råd som baseras på den tron..
  • Anonym (Fd styvmor)
    Anonym (lea) skrev 2020-09-01 20:10:18 följande:

Jo, men du verkar ju tycka att det var normalt gjort av pappan att frivilligt/med flit  skaffa ett boende där dottern inte har plats.

Jaså, var skrev jag det?

Dock klandrar jag inte honom för det, i slutändan verkar det ju ändå bli bra för oss.
  • Ess
    Brumma skrev 2020-09-01 20:12:52 följande:
    Jag är inte ett dugg förvånad över att du tror det.

Ett ypperligt skäl till varför TS, som faktiskt verkar vilja ha en bra relation till sim bonus, inte borde lyssna till råd som baseras på den tron..
    Den enklaste förklaringen är oftast den rätta. Sen kan ni sitta här och gagga om att hon testar relationen osv, ju djupare anledning ni kan hitta på ju bättre.
  • Anonym (lea)
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2020-09-01 20:18:36 följande:
    Jaså, var skrev jag det?

Dock klandrar jag inte honom för det, i slutändan verkar det ju ändå bli bra för oss.
    Man får intrycket av att du inte tycker att han gjorde fel. 
    Säg, om ert gemensama barn blir "besvärligt", tycker du att det skulle vara OK att han överger barnet d
    å?
  • Anonym (Zina)
    Brumma skrev 2020-09-01 19:02:03 följande:

Ja, jag har också varit trött och nybliven mamma och andra gången mådde mitt eget äldre barn dåligt i samma veva aom han blev storebror. Skulle jag skickat iväg honom då tycker du? Om han skriker åt mig och smäller i dörrar behandlar han mig ju "respektlöst" . Enligt dig ska jag då skälla, ignorera honom och be hans pappa förpassa honom ur min åsyn?

Förlåt men HUR FAN tänker du?

Jag förstår inte varför du måste skrika med stora bokstäver i text?

Tycker inte att det är samma sak faktiskt när du pratar om dina egna barn. Det är din skyldighet att styra upp den situationen för dina barn, samma gäller här. Flickan har en mamma och pappa som borde börja agera.
  • Anonym (Zina)
    Brumma skrev 2020-09-01 19:57:24 följande:

I inlägget jag svarade på, det där du citerade mig sen. (Där du skrev "Det går ju inte att jämföra, det var ditt barn. Inte en styv."

I det inlägget skrev (Zina):

"I TS läge så hade jag bett flickan dra hem till mamma eller säga åt pappan att du inte tänker vara själv hemma med någon som behandlar mig så respektlöst.".

Jag svarade då att man inte skickar iväg barn som mår dåligt och ja, jag jämförde med mitt eget biologiska barn.

Och det står jag för. Varför ska en tonåring gå hemma med mig och vara otrevlig när jag inte gjort något, då kan jappa hem till morsa eller så får din farsa vara hemma pappaledig.
  • Brumma
    Ess skrev 2020-09-01 20:19:23 följande:

Den enklaste förklaringen är oftast den rätta. Sen kan ni sitta här och gagga om att hon testar relationen osv, ju djupare anledning ni kan hitta på ju bättre.

Grejen är inte att hitta en enkel eller djup förklaring.

Alla förklaringar du kommer med när det handlar om bonusbarn/styvbarn innebär att barnet beter sig illa/är svartsjukt/dåligt uppfostrat/jobbigt osv, iallafall en del andra tittar på förklaringar till varför ett BARN beter sig på ett visst sätt. Ett barn oavsett om det är bonus eller bio, helt utan prefix.

Påstå inte att du letar enkla lösningar när de enda lösningarna du godtar är de där det är bonusbarnets fel.
Svar på tråden Krig med bonusdotter....