• Chantel

Krig med bonusdotter....

Jag lever med en man sen drygt 3 år. Han har 2 barn sen tidigare, en 16-årig son och en 11-årig dotter. Vi har ett gemensamt barn som nu är 7 månader.

Det har alltid funkat jättebra mellan mig och den äldre dottern, hon har pratat med mig om sånt hon inte kunnat prata med någon annan om osv.

Sen sisådär 8 månader har dock det ändrats helt. Vi kan knappt prata med varandra längre, allt jag säger möts av negativitet och allmänt tjafs. Hon är likadan mot både sin mamma och pappa, så det är inte bara mot mig. Men extra mycket mot mig. Jag kan inte tex be henne släcka lampan när hon går ur ett rum för då "brinner det till" hos henne och hon hatar att jag säger något åt henne. Hon har talat om för sin pappa att hon tycker väldigt illa om att jag ska säga åt henne vad hon ska göra, hon tycker allt jag gör är kasst.

Både jag och hennes pappa har försökt prata med henne men det går inte.

Hur kan vi komma till rätta med det här?

• Svar på tråden Krig med bonusdotter....
  • Ess
    Brumma skrev 2020-09-01 14:34:47 följande:
    Klart hon testar TS mer än sina föräldrar, de är hon troligen mer säker på att de aldrig kommer överge henne. TS och hennes relation däremot är självklart mer osäker, och därav den som testas.
    Jag håller inte med där, hon borde snarare bära sig ordentligt åt för att behålla relationen till ts. Det brukar snarare va de säkra relationerna som testas.
  • Anonym (lea)
    Anonym (Stina) skrev 2020-09-01 15:51:42 följande:
    Förstår dig! När man ser en del inlägg här på FL förstår man varför världen ser ut som den gör. Folk är typ hånfulla och hatiska mot småbarn och vill ha en klapp på axeln för det. Helt galet, men jag tänker de här knäppisarna ofta hänger på FL och inte är ett tvärsnitt av mänskligheten.
    Jag hoppas du har rätt!
  • Anonym (...)

Låt det vara bara. Lägg ingen energi på det. Ni har redan försökt men det gick inte så låt det bara vara. Vill man vara otrevlig så är det ett eget val..

• Anonym (Zina)
    Brumma skrev 2020-09-01 14:34:47 följande:

Självklart är det omvälvande, men att gå från "bra relation och vi kan prata om allt" till "jag kan/vill inte lägga energi på dig nu när jag har ett barn" bäddar knappast för att få familjelivet att fungera..

Klart hon testar TS mer än sina föräldrar, de är hon troligen mer säker på att de aldrig kommer överge henne. TS och hennes relation däremot är självklart mer osäker, och därav den som testas.

Va? Varför är det "mer logiskt att flickan är allnänt bortskämd och ohyfsad"? Hon har ju inte varit det innan detta, så om hon vore "allmänt bortskämd och ohyfsad" hade det troligen visat sig tidigare.. På vilket sätt får du ihop logiken här?

TS verkar må dåligt över dotterns otrevliga attityd och då är det ju ett problem eller hur? Jag tycker att pappan får lägga energi på att reda ut bekymren med dottern så TS kan koncentrera sig på sin bebis.

Jag tror inte att flickan testar TS för att hon är rädd över att hon ska överge henne. Jag tror att handlar mer om barnslig svartsjuka för att flickan inte längre är minst och för att TS har stulit pappa ifrån henne. Det var nog inte lika farligt när TS bara var pappas tjej men som mamma till hans yngsta barn så blir det mer konkurrens.
  • Anonym (Zina)
    Brumma skrev 2020-09-01 14:38:34 följande:

Att ha en åsikt är en sak. Att rekommendera TS att fjärma sig ännu mer och att dessutom föreslå åtgärder som troligen kommer förstöra relationen alldeles är däremot mindre trevligt.

Och åsikter får naturligtvis bli ifrågasätta..

Jag talar om egen erfarenhet som trött och nybliven mamma. Jag kan inte föreställa mig hur det skulle vara att ha mannens barn som också skulle utmana mig i det läget. Blir arg när jag tänker på det faktiskt! I TS läge så hade jag bett flickan dra hem till mamma eller säga åt pappan att du inte tänker vara själv hemma med någon som behandlar mig så respektlöst.

Jag tror på ärliga människor och tydlig kommunikation. Går flickan över gränsen så ska TS få ha rätt att försvara sig men först och främst får pappan styra upp läget.

Åsikter ska absolut ifrågasättas och är bra att vi är flera som har olika.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Zina) skrev 2020-09-01 17:12:58 följande:

Jag talar om egen erfarenhet som trött och nybliven mamma. Jag kan inte föreställa mig hur det skulle vara att ha mannens barn som också skulle utmana mig i det läget. Blir arg när jag tänker på det faktiskt! I TS läge så hade jag bett flickan dra hem till mamma eller säga åt pappan att du inte tänker vara själv hemma med någon som behandlar mig så respektlöst.

Jag tror på ärliga människor och tydlig kommunikation. Går flickan över gränsen så ska TS få ha rätt att försvara sig men först och främst får pappan styra upp läget.

Åsikter ska absolut ifrågasättas och är bra att vi är flera som har olika.

Man kör inte ut ett barn för att det är grinigt. Massa människor är trötta och nyblivna föräldrar och tar samtidigt hand om sina äldre barn. Vart ska man lämna bort barnet om man är en kärnfamilj tänker du?

Ett bonusbarn har samma rätt att vara grinigt som ett kärnfamiljsbarn. Man kör inte ut ett barn pga det. Då har man själv rejäla problem. Och det verkar ju inte TS ha - hon vill ju ha tillbaka den bra relationen till barnet.
  • Anonym (Zina)
    Brumma skrev 2020-09-01 14:52:35 följande:

De lever i en familj och TS kan mkt väl ha en föräldraroll. Oavsett så har de en nära relation som varit väldigt bra fram till att TS skulle få ett eget barn. Klart tjejen är rädd att TS skall ge upp deras relation och om hon backar helt och låter pappan ta över är risken stor att de aldrig kommer få en bra relation igen. SJÄLVKLART skall pappan backa upp och jag anseratt det är förälderns ansvar att grunda för att barn och ny partner skall få en bra relation, MEN det är även upp till den nya partnern att arbeta på relationen. Och när relationen väl finns (vilketär fallet här) är det upp till den nya att ta ett större ansvar. Liksom i alla befintliga relationer - man kan inte plötsligt backa och säga åt någon annan att lösa det, man mpste själv vara delaktig i lösningen.

För att ha en föräldraroll till någon annans barn så måste man också ha rätt till att säga ifrån. Jag tror inte att det funkar att TS söker kontakt och gullar med flickan när hon bemöts på ett dåligt sätt. Då blir dottern bara mer arg och TS blir ledsen och det tar en massa onödig energi som hon bör få lägga på sin bebis istället.
  • Anonym (Zina)
    Ess skrev 2020-09-01 16:46:12 följande:

Ja hon borde rikta det mot pappan. Jag anser att pappan ska gå in och säga stopp, för annars står han snart i mitten av två personer som inte tål varann. För hur det är så är beteendet en stor del av hur man uppfattar folk och när man bedömer dem.

Jag håller med dig. Om han inte styr upp situationen så kommer det sluta med att TS och dottern kommer att avsky varann i framtiden.
  • Anonym (Zina)
    Anonym (Stina) skrev 2020-09-01 17:18:02 följande:

Man kör inte ut ett barn för att det är grinigt. Massa människor är trötta och nyblivna föräldrar och tar samtidigt hand om sina äldre barn. Vart ska man lämna bort barnet om man är en kärnfamilj tänker du?

Ett bonusbarn har samma rätt att vara grinigt som ett kärnfamiljsbarn. Man kör inte ut ett barn pga det. Då har man själv rejäla problem. Och det verkar ju inte TS ha - hon vill ju ha tillbaka den bra relationen till barnet.

Jag lever i en kärnfamilj och jag kunde hantera mina egna barn när den minsta var bebis för jag var mamma åt alla. TS är inte mamma till hans dotter utan har fått sin första bebis, det är stor skillnad.

Ett bonusbarn har rätt att vara arg men alla barn behöver ramar och kärlek, upp till föräldrarna att styra upp. Han ska inte smyga iväg när dottern fräser åt TS utan han får ta konflikten och bli den onda i såna lägen för dottern älskar honom oavsett vad, det gör hon inte med TS på samma sätt.
  • Ess
    Anonym (Stina) skrev 2020-09-01 17:18:02 följande:

I en kärnfamilj så har man de banden som tåler dessa påfrestningarna, så det går inte att jämföra.
    Pappan måste gå in och styra upp.
Svar på tråden Krig med bonusdotter....