• Kikijiki

BF Augusti 2021

Hej! Likt traditionen är det dags att skapa en tråd för oss som hoppas på tillskott i Augusti!

Jag börjar med en presentation: Jag och sambon väntar första barnet. Jag är 31 år, och har tidigare fått ett tidigt missfall i somras - Så hoppas det går vägen denna gången.

Tänker att jag också skapar en privat facebook-grupp där dom som vill kan gå med.

Hoppas vi blir ett gäng som vill följas åt :)

• Svar på tråden BF Augusti 2021
  • Milie
    Perssonlund skrev 2021-01-19 18:28:15 följande:

Åh! Så mysigt! Hur känns d inför svaren? Har du bokat in nästa besök?

Jag va på mitt andra besök på MVC idag (10+1). Min barnmorska bokade ett TUL i feb för att se så allt ser bra ut iochmed blödning och allt som har varit :)

Så skönt att ha en bra barnmorska! Sån lättnad att d känns rätt direkt <3

Jag träffade min barnmorska i mitten på december och träffar henne igen imorgon. Jag har också haft tur där. Eller. Jag bytte vårdcentral sist jag var gravid pga värdelös barnmorska på dåvarande. Prickade in den bästa barnmorskan på nya MVC och valde henne igen denna gång :) Just det du säger att de är noga och gärna tar till de test och undersökningar som finns att tillgå gör att man känner sig trygg.

Svaret på NIPT är jag inte orolig för. Även om jag fyllde 34 i förrgår. Min vän fick ett foster med Edwards syndrom när hon bara var 21 år så jag känner att händer det så händer det oavsett. Barnmorskan sa att de KUB och NIPT hon gjort där det visat sig vara Edwards eller Pataus så har hon sett direkt på ultraljudet att fostret inte ser friskt ut. Downs är ju en helt annan femma där fostret inte ens behöver vara sjukt och absolut inte missbildat. Och Downs står väl för över 90% av fallen bland de tre syndromen. Så vi få se hur det ser ut helt enkelt.
  • Perssonlund
    Milie skrev 2021-01-19 18:54:51 följande:

Jag träffade min barnmorska i mitten på december och träffar henne igen imorgon. Jag har också haft tur där. Eller. Jag bytte vårdcentral sist jag var gravid pga värdelös barnmorska på dåvarande. Prickade in den bästa barnmorskan på nya MVC och valde henne igen denna gång :) Just det du säger att de är noga och gärna tar till de test och undersökningar som finns att tillgå gör att man känner sig trygg.

Svaret på NIPT är jag inte orolig för. Även om jag fyllde 34 i förrgår. Min vän fick ett foster med Edwards syndrom när hon bara var 21 år så jag känner att händer det så händer det oavsett. Barnmorskan sa att de KUB och NIPT hon gjort där det visat sig vara Edwards eller Pataus så har hon sett direkt på ultraljudet att fostret inte ser friskt ut. Downs är ju en helt annan femma där fostret inte ens behöver vara sjukt och absolut inte missbildat. Och Downs står väl för över 90% av fallen bland de tre syndromen. Så vi få se hur det ser ut helt enkelt.

Ja men absolut så är det ju. Att känna sig trygg är ju det viktigaste.

Nä och det är väl inget att oroa sig för heller. Som du säger, allt kan hända och händer det så händer det. Jag hade nog mest tyckt att det var skönt för att kunna ta reda på så mycket fakta som möjligt och förbereda sig på ett bra sätt :)
  • cfri
    Anonym4848 skrev 2021-01-19 18:17:20 följande:

Här har du en till! Ömma och lite större bröst är mitt enda symtom. Inte en tillstymmelse till illamående. Har därför känt att det säkert inte är något därinne.. ska på UL på fredag och kommer bli mer chockad om det är nåt där än jag blev när jag plussade tror jag..

Haha! Låter exakt som mig! Jag hyperventilerade i väntrummet och fick en smärre chock när jag fick se bebis och hjärta, tänkte, hur?! Mår som vanligt ju?
  • Anonym4848
    cfri skrev 2021-01-19 20:25:37 följande:

Haha! Låter exakt som mig! Jag hyperventilerade i väntrummet och fick en smärre chock när jag fick se bebis och hjärta, tänkte, hur?! Mår som vanligt ju?

Precis så! Haha

Vi får se hur det går på fredag, sjukt nervöst och spännande. Haft ont i magen ikväll så känns sådär. Tror nog att det är vanligt magont..hoppas jag.. Hoppas det går över med lite sömn.
  • Seven Costanza

Känner igen mig. Har KUB på torsdag och nu har jag typ inga symptom längre så det känns lite oroligt ifall det finns något därinne eller ej. Går det någonsin att se kön förresten redan på KUB?

• Anonym (hoppfull)
    Seven Costanza skrev 2021-01-19 23:32:30 följande:

Känner igen mig. Har KUB på torsdag och nu har jag typ inga symptom längre så det känns lite oroligt ifall det finns något därinne eller ej. Går det någonsin att se kön förresten redan på KUB?

Vilken vecka är du i? De berömda spökveckorna börjar väl från runt 12 nångång.

Väldigt sällan kön syns redan på kub. Oftast först på rul det syns.
  • Seven Costanza
    Anonym (hoppfull) skrev 2021-01-20 07:34:15 följande:

Vilken vecka är du i? De berömda spökveckorna börjar väl från runt 12 nångång.

Väldigt sällan kön syns redan på kub. Oftast först på rul det syns.

Enligt BM:s standarduträkning 12+0, enligt mig 12+4 eftersom jag bara har 24 dagars cykel. Ja det är kanske nu det är spökveckor, känner inget alls längre.
  • trueme

Hej

Plussade i lördag och enligt uträkningen är bf 30/8

Det är vårat andra barn och kom som en överraskning eftersom våran dotter är född 17/6 -20

Knappt något samliv och vi använde kondom

• Eliinaw

Jag pratade med min barnmorska förra veckan jag var där och frågade då om man kan se kön vid KUB. Hon sa att oftast kan dom se kön på KUB. Ibland kan bebis vara lite blyg och det kan vara svårt att se. Jag minns att jag fick reda på kön på KUB när jag väntade min son år 2015.

Svar på tråden BF Augusti 2021