• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Jenzia
    Estelle011 skrev 2021-04-22 13:46:20 följande:

Ja. Jag vet inte när jag hade ägglossning, dem har räknat ut det själva och sa att det var onsdag 14/04. FET i måndags. Du ska inte oroa dig i onödan. Googla inte!

Jag vet att jag inte borde oroa mig i onödan. Det jag tycker är svårt är när jag inte får någon information från sjukvården. Går ju inte att undvika logiskt tänkande liksom. Blastocysten frystes ju ned när den var 5 dagar, så ska den ju tillbaka 5 dagar efter ägglossning, annars blir det ju fel tidsmässigt. Kroppen är finurlig med sådana här saker, går det för lång tid efter ägglossning är ju inte slemhinnan optimal för att ta emot embryot heller. Ja, du förstår kanske att jag redan googlat för mycket Inte idag, men innan.
  • Annna84
    Inalina skrev 2021-04-22 07:47:59 följande:

hej! Tack =) Ja på nåt sätt verkar ju min kropp reagera mer på Gonal F än Menupur/Pergoveris vilket INTE borde vara fallet enligt min klinik men men, vi får ju se hur det blir med ÄP och befruktning och allt men det känns i alla fall bra att det finns några ägg där inne som växer .

Nu i morse sen jag vaknade har jag haft väldigt ont i magen och jag tror det är äggstockarna som spökar :/ så precis som du skrev så känner jag också nu. lyckades boka in ett spinningpass till ikväll eftersom jag inte kände NÅGONTING igår men nu får vi se hur det blir med det.. ser ganska svullen ut nu också så visst händer det nåt där inne. jag tror att de kan se risker för överstimulering etc på mina blodprover jag tar (ska fråga) så jag tror inte det är någon fara så länge de inte säger nåt i alla fall. Det är ju positivt om kroppen ändå reagerar på hormonerna får jag tänka. Har även en del huvudvärk nu så kanske inte den bästa morgonen för mig idag, men men vad gör man inte  

när är ditt vul idag? 

Hej :) Så kul att följas åt i detta!

Det verkar vara så olika, eller så är det slumpen. Din kropp fungerar bäst på gonal och min verkar fungera bäst på menopur. Antalet ägg har varit ungefär detsamma, men ett helt annat resultat i embryon. Spännande att se hur det blir för oss båda den här gången.

Ja, precis, de är nog väldigt uppmärksamma på tecken för överstimulering, plus att blodprovet ger ytterligare svar. Tidigare har har aldrig tagit blodprov, men på den nya kliniken så gör dom det. Jag tycker att det känns tryggt.

Förstår känslan med spikningen, haha, det känns som att äggen trycks ihop när man sitter framåtlutad på den där stenhårda sadeln :)

När ska du på nästa VUL?

Jag var på kliniken imorse, det hade växt till sig väldigt många äggblåsor. Det dubbla mot tidigare gånger. Så jag kommer inte att få göra någon återföring. Lite tråkigt, men eftersom jag var ganska förberedd så känns det helt ok. Jag väljer att vara glad för att det förhoppnings blir många fina ägg.

Och det var en lättnad att höra att jag får göra återföring redan i nästkommande cykel. På måndag ska äggen ut, så nu kommer jag att gå som en värphöna i helgen :)
  • Annna84
    Inalina skrev 2021-04-22 07:47:59 följande:

hej! Tack =) Ja på nåt sätt verkar ju min kropp reagera mer på Gonal F än Menupur/Pergoveris vilket INTE borde vara fallet enligt min klinik men men, vi får ju se hur det blir med ÄP och befruktning och allt men det känns i alla fall bra att det finns några ägg där inne som växer .

Nu i morse sen jag vaknade har jag haft väldigt ont i magen och jag tror det är äggstockarna som spökar :/ så precis som du skrev så känner jag också nu. lyckades boka in ett spinningpass till ikväll eftersom jag inte kände NÅGONTING igår men nu får vi se hur det blir med det.. ser ganska svullen ut nu också så visst händer det nåt där inne. jag tror att de kan se risker för överstimulering etc på mina blodprover jag tar (ska fråga) så jag tror inte det är någon fara så länge de inte säger nåt i alla fall. Det är ju positivt om kroppen ändå reagerar på hormonerna får jag tänka. Har även en del huvudvärk nu så kanske inte den bästa morgonen för mig idag, men men vad gör man inte  

när är ditt vul idag? 

Hoppas.att.det.onda.försvinner.Allt.blir.ihopskrivet.men.det.är.tanken.som.räknas:)
  • Iväntanpåivf
    Jenzia skrev 2021-04-22 13:17:36 följande:
    Ja, jag ringde och frågade. RMC i Malmö har tydligen dag 6 efter ägglossningsdagen som standard, att forskning hade visat att det var bästa dagen att återföra en blastocyst (?). Oklart varför RMC i Malmö skiljer sig åt från andra kliniker! Hade du också FET?
    jag har 6 dagar efter positivt ÄL test. Så det kan vara 4 dagar från ÄL också. Konstigt att det varierar så mycket. 
  • Iväntanpåivf
    Jenzia skrev 2021-04-22 14:10:11 följande:
    Jag vet att jag inte borde oroa mig i onödan. Det jag tycker är svårt är när jag inte får någon information från sjukvården. Går ju inte att undvika logiskt tänkande liksom. Blastocysten frystes ju ned när den var 5 dagar, så ska den ju tillbaka 5 dagar efter ägglossning, annars blir det ju fel tidsmässigt. Kroppen är finurlig med sådana här saker, går det för lång tid efter ägglossning är ju inte slemhinnan optimal för att ta emot embryot heller. Ja, du förstår kanske att jag redan googlat för mycket Inte idag, men innan.
    Jag förstår dig precis. Försöker att inte googla så mycket och så men som du säger, Logiskt tänkande och problemlösar-hjärnan är svår att undvika. speciellt i såna här situationer. <3 

Hade du inte positivt test igår och ska återföra på tisdag? 

Jag fick positivt ÄL test idag ska återföra på onsdag :) 
    Så de har räknat att min ÄL är imorgon så får hoppas det och inte tidigare eller senare. Har din ÄL varit? tempar du? 
  • IVF2021
    Iväntanpåivf skrev 2021-04-22 08:53:03 följande:

Vad skönt att du mår bättre. Är ju ändå lite lättare tycker jag när man 'är inne i svängen'. Nu får man hjälp och man har en plan. Jag tycker det är lättare när jag har en plan. :) 

Ja ÄP gjorde nog extra ont för jag har endometrios. och så skulle de in i 25st äggblåsor så det blir ju många stick plus att jag va lite överstimulerad. Så nästa gång (som jag såklart hoppas jag slipper) så blir det säkert bättre. 

När blir ditt nästa försök?  De säger ju att första försöket är lite av en testrunda så nästa kommer säkert bli mycket bättre utfall. 

Håller med! När man nu ?äntligen? är inne i svängen är det ju i alla fall någonting på g. Man är liksom närmre en graviditet än någonsin innan.

Åhå, 25 blåsor var rejält! Jag tror de medicinerade mig väldigt hårt för jag minns knappt någonting. Absolut inga stick som kändes och minns inte ens om de fyllde på mer mer smärtstillande eller så. Alla verkar ha så tydliga minnen av sina äggplock förutom jag. Hehe. Men kanske skönt att slippa minnas. Gissar att ditt plock lång tid med alla de där blåsorna? Fick du antibiotika efteråt? Jag fick en dos intravenöst. Tror de förklarade det med att de kanske råkat sticka i något endometriom eller så. Tänkte att det kanske var standard om man har lite sånt? Högst oklart.

Nästa försök förhoppningsvis i skiftet maj/juni. Fick idag ny behandlingsplan. Det blir Gonal-F istället för Menopur denna gång och i en pytteliten dos på 87,5 E.
  • Iväntanpåivf
    IVF2021 skrev 2021-04-22 17:42:36 följande:
    Håller med! När man nu ?äntligen? är inne i svängen är det ju i alla fall någonting på g. Man är liksom närmre en graviditet än någonsin innan.

Åhå, 25 blåsor var rejält! Jag tror de medicinerade mig väldigt hårt för jag minns knappt någonting. Absolut inga stick som kändes och minns inte ens om de fyllde på mer mer smärtstillande eller så. Alla verkar ha så tydliga minnen av sina äggplock förutom jag. Hehe. Men kanske skönt att slippa minnas. Gissar att ditt plock lång tid med alla de där blåsorna? Fick du antibiotika efteråt? Jag fick en dos intravenöst. Tror de förklarade det med att de kanske råkat sticka i något endometriom eller så. Tänkte att det kanske var standard om man har lite sånt? Högst oklart.

Nästa försök förhoppningsvis i skiftet maj/juni. Fick idag ny behandlingsplan. Det blir Gonal-F istället för Menopur denna gång och i en pytteliten dos på 87,5 E.
    Ja plocket tog en stund men jag va sjukt snurrig så svårt att avgöra tiden. De jobbade ändå på rätt snabbt och det va fräckt att se äggen på skärmen. 
    Fick ingen antibiotika eller så. inte vad jag vet iaf. bara lite starkare smärtstillande tabletter att ta ifall jag hade för ont efteråt. 

87,5E va en låg dos. Jag fick 175 och det är också en rätt låg dos. Spännande. då har de säkert en bra plan och de kan ju alltid öka dosen om det behövs. kanske svårare att minska när man väl blivit överstimulerad :) 
  • Iväntanpåivf
    Annna84 skrev 2021-04-22 17:15:22 följande:

Det verkar vara så olika, eller så är det slumpen. Din kropp fungerar bäst på gonal och min verkar fungera bäst på menopur. Antalet ägg har varit ungefär detsamma, men ett helt annat resultat i embryon. Spännande att se hur det blir för oss båda den här gången.

Ja, precis, de är nog väldigt uppmärksamma på tecken för överstimulering, plus att blodprovet ger ytterligare svar. Tidigare har har aldrig tagit blodprov, men på den nya kliniken så gör dom det. Jag tycker att det känns tryggt.

Förstår känslan med spikningen, haha, det känns som att äggen trycks ihop när man sitter framåtlutad på den där stenhårda sadeln :)

När ska du på nästa VUL?

Jag var på kliniken imorse, det hade växt till sig väldigt många äggblåsor. Det dubbla mot tidigare gånger. Så jag kommer inte att få göra någon återföring. Lite tråkigt, men eftersom jag var ganska förberedd så känns det helt ok. Jag väljer att vara glad för att det förhoppnings blir många fina ägg.

Och det var en lättnad att höra att jag får göra återföring redan i nästkommande cykel. På måndag ska äggen ut, så nu kommer jag att gå som en värphöna i helgen :)
    Trist att det inte blir nån återföring men bra att de stoppar innan. :) 
    Håller tummarna att det blir många fina ägg på måndag. 
  • Fjenk
    Hej,

har hängt på familjeliv sen jag och min sambo började försöka för snart två år sen men aldrig "vågat" skriva innan.

Men nu är det dags för oss att starta vår IVF-resa och jag har många funderingar.
    Har försökt läsa igenom tråden men hittade inte riktigt svaret.

Jag undrar om det är någon här som gjort IVF på Sahlgrenska och kan berätta hur det gick till. Ska på första besöket nästa vecka? Vad händer där och hur lång tid från det besöket tills det att man börjar starta hela processen?
  • Inalina
    Annna84 skrev 2021-04-22 17:15:22 följande:

När ska du på nästa VUL?

Hej!

Ja man undrar också hur mkt de olika tillskotten gör nu när det kommer till antal ägg samt kvaliten, det återstår att se ;)

Det blev spinning ikväll och det kändes jättebra och ingen fara med äggstockarna! Det försvann efter någon timme i morse också :)

Jag har tid redan 7:30 imorgon :/ får se om det hänt något de senaste dagarna då, jag var ju precis där.. sa de hur stora de första av dina äggblåsor var idag? Eftersom du har plock på måndag kanske man kunde jämföra med hur stora de tror att de kommer bli. Eftersom min klinik inte gör insättning på söndagar (tror jag) så bokar de ÄP mån eller ons.. men tänka om tisdagen är min ?perfekta? dag?? Ja suck får helt enkelt se i morgon (om några timmar HAHA..)

Ja jag misstänkte att det skulle bli många ägg för dig när de såg så många på första VUL, men det är ju toppenbra om du får så många fina blastisar som möjligt nu så du kan peppa för återföring nästa cykel! =)

Återkommer efter VUL imorgon så får vi värpa ihop hela helgen då! :)
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021