• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • AndraSladdis
    Jill92 skrev 2021-04-23 17:28:50 följande:

Har en undran som kanske nån kan svara på! Många här skriver att de får ut många ägg (vissa över 10). Kanske dum fråga, men detta måste ju innebära att ens äggreserv minskar rejält? För man har ju bara ett visst antal ägg sedan födseln. Då ?förkortar? man ju tidsmässigt möjligheten att skaffa de barn man önskar. Är det inte bättre då att de får ut färre, bra ägg.

Nej, det påverkar inte äggreserven. De antralfolliklar som stimuleras till att växa av IVF-hormoner finns där ändå, men i normala fall finns det en ledande follikel som "vinner" kapplöpningen och börjar utsöndra så mycket östrogen att kroppen slutar producera FSH och de andra inte kan växa längre. Så de andra folliklarna skulle ändå försvinna under menscykeln. I IVF däremot tillsätts FSH så att alla folliklar fortsätter växa.

Vi alla har otroligt många fler folliklar i vilande stadie än det enstaka ägget som lossnar varje månad.
  • MeAndMyself
    Annna84 skrev 2021-04-23 10:21:04 följande:

Det kommer att gå! Det är inte antalet som räknas även fast det känns skit just nu. Styrkekramar

Är detta din första IVF?

Nej jag vet men med detta resultat får jag inte ens göra äggplock. Dessa två jag hade var 10 mm. Hade några mindre på 6 mm, men de är ju alldeles för lite för att komma ikapp, man räknar inte ens under 10 mm hörde jag, så knappt att de två små jag hade blev godkända för att räknas ens :(

Ökar dosen till 275 nu, men jag känner att jag lägger denna omgång bakom mig nu, vill inte bränna en omgång på så få ägg..
  • MeAndMyself
    Dibella skrev 2021-04-23 10:55:49 följande:

Ah just det. Hoppas tiden går snabbt, jag var så sjukt nervös inför mitt första plock så varje minut var pest och pina haha, hade aldrig pallat två timmar. Men skönt att de förbereder sig väl iallafall.

Var det första VUL för dig? Jag hade bara 3 första omgången och nu andra gången verkar det som att äggstockarna vaknat lite till liv och förhoppningsvis bli ännu fler (ska gå på andra VUL idag, så vet inte än), så det är från cykel till cykel, plus att du kan dra upp din dos en hel del till. Det kommer gå!   Men det känns hopplöst när allt man vill är att få massa fina blåsor, så känner igen känslan.

Det är mitt första VUL och första IVF. Startade på 200 gonal f men efter nån dag ändra de till 250 och efter VUL 1 så får jag 275 och stopp på fyremadeln (tog en igår men ska avvakta med den två dagar till)

Mina två äggblåsor är 10 mm, hade några mindre men de va ju bara 6 mm.

Hur stora va dina på äggblåsor på VUL 1?

Vilken dos har du på gonal f? (Om du har korta protokollet och gonal f).

Hur gick ditt andra VUL idag? Hoppas det gick bra <3
  • MeAndMyself
    Krizty88 skrev 2021-04-23 14:04:35 följande:

Förstår verkligen hur du känner, jag reagerade inte heller så mycket första behandlingen och fick avbryta mitt försök då jag bara hade 2-3 blåsor på första vul. Blev så knäckt. Fick vid nästa försök testa att göra långa protokollet vilket kändes som en mardröm innan, och sen höja dosen på gonal-f rätt rejält. Behandlingen gick mycket bättre, jag mådde bra hela tiden, och i måndags fick jag ut 7 ägg varav jag ruvar på ett nu. Det är ju tyvärr som många säger att första försöket är lite av en testomgång och en del kallar det för sista delen i en fertilitetsutredning. Även om man bara bli arg och ledsen och orolig när det inte funkar för en själv. Jag tror säkert att det kommer gå bättre för sig med justerad dos framöver <3

Tack snälla för ditt inlägg!!

Va skönt att höra att du ruvar nu, lycka till!!

Var det något mer ägg som hamnade i frysen sen eller hur gick det?
  • Inalina
    MeAndMyself skrev 2021-04-23 19:22:59 följande:

Vad gör Prednisolen? Vart köper man det och hur ofta ska man ta det? Jag köpte q10 idag efter att ha läst här i tråden men vill gärna ha allt som går för att förbättra mina två små äggblåsor...

Hejsan! Prednisolon är kortison som sänker immunförsvaret i kroppen då det vissa gånger är den egna kroppen som motverkar en graviditet eller inte tillåter en befruktning för man ser mannens spermier/embryot som innehåller 50% av någon annans DNA som något som ska bekämpas precis som en sjukdom. Så då kickar immunförsvaret in. Så för att minska risken för att kroppen stöter bort embryot tar man en viss dos kortison. Men det har inget med äggkvaliteten att göra. Bra med Q10 det var vad min läkare trodde kunde öka kvaliten på äggen!!
  • Inalina
    AndraSladdis skrev 2021-04-23 19:24:56 följande:

Nej, det påverkar inte äggreserven. De antralfolliklar som stimuleras till att växa av IVF-hormoner finns där ändå, men i normala fall finns det en ledande follikel som "vinner" kapplöpningen och börjar utsöndra så mycket östrogen att kroppen slutar producera FSH och de andra inte kan växa längre. Så de andra folliklarna skulle ändå försvinna under menscykeln. I IVF däremot tillsätts FSH så att alla folliklar fortsätter växa.

Vi alla har otroligt många fler folliklar i vilande stadie än det enstaka ägget som lossnar varje månad.

Oj vilken bra förklaring, tack för det =)
  • Inalina
    Olivia1992 skrev 2021-04-23 16:53:20 följande:

Vad skönt att du får som du vill med ICSI och att kliniken går med på den metoden! borde kännas tryggare nu denna gång för er! 

Nej jag vet inte heller, gällande Prednisolonet, jag gör nog bara som hon säger! hon vet ju bäst

aaa precis, sprutorna ja! asiprin? är det som Trombyl? 

sjäääälvklart kommer plusset för dig denna gång, man ska tänka positivt! det r viktigt i den här processen

jöööööössses, hade panik där ett tag! dom skulle ringa innan 14.00, för dom stänger sen, och det är helg....

Väntade och väntade och sen slog klockan om till 14.00 och ingen har ringt mig.

jag fick panik för jag kom inte fram till kliniken heller, det var stängt och att jag skulle återkomma på måndag..

min puls stegrade iväg kan jag säga...haha.

som tur var så hade jag ringt dom vid 13.30 och bokat en telefontid 14.06 utefall dom inte skulle ringa, men dom ringde inte då heller. haha! höll på att börja gråta när min sambo kom ner och såg hur stressad jag var!

sen 14.20 ringde dom!

fick order om att fortsätta med sprutor fram till söndagkväll! sedan ta ovitrellesprutan på måndag, ingenting på tisdag och sen ska jag vara i Uppsala 08.00 för ägguttag! 

fyfan vilken jobbig eftermiddag det blev...

Men äntligen är det dags!

hamnar lite efter er andra nu ;) 

Ja ICSI känns bättre för mig, så jag vill inte ?testa? mer med vanlig IVF som något experiment trots att det inte är något fel på mannens simmare..

Ja Trombyl är nog som aspirin, vet bara att det ska typ öka blodflödet i livmodern och förhindra blodproppar på något sätt.

Herregud vilken pärs med din klinik och kontakt!! Hade ju vart tjänstefel visserligen om de inte ringt dig och sagt vad som ska hända härnäst men klart man blir sjukt NERVÖS!!! Speciellt när man inte kommer fram :/ jag har fått privata mobilnummer til läkarna på min klinik haha ;) du kanske ska tipsa dem om att lämna ut det HAHA!

ÄP på ons blir bra, min läkare var väldigt bestämd på ÄP på måndag så han tvekade inte ens idag, så han verkar tycka det är rätt tajming i alla fall så det får vi hoppas !!

Hörs på måndag då! =)
  • Jill92
    AndraSladdis skrev 2021-04-23 19:24:56 följande:

Wow tack för ett så tydligt svar, har klurat på detta länge ;)
  • Annna84
    Dibella skrev 2021-04-23 18:12:01 följande:

Tack och lycka till du med, hoppas det hjälper med långsammare nedtrappning och att de leder till bättre chanser.

Min sambo hämtar sin dotter imon som troligtvis e magsjuk fick vi höra av mamman nu under eftermiddan. Så jag känner förhoppningarna sjunka mer och mer tyvärr för min del o lyckas denna cykeln.

Tack <3

Jag håller tummarna för att du klarar dig, håll avstånd och tvätta alla handdukar mm.

Kram
  • Annna84
    Olivia1992 skrev 2021-04-23 18:57:46 följande:

Lycka till du med Anna och alla ni andra som ska iväg för ägguttag nästa vecka!  kommer tänka på er på måndag och hålla tummarna! 

Dibella- hoppas ni inte blir sjuka! ni får verkligen se till att tvätta och sprita händer och hålla er  lite på avstånd! håller tummarna att det löser sig endå för dig! 

Trevlig helg alla!!!

Tack så mycket <3 Helgen känns lite som en transportsträcka till måndag.

Ha en fin helg!!
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021