• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • CarroAnd
    Inalina skrev 2021-08-23 10:45:58 följande:

Hejsan, välkommen till tråden. förstår om det var ett tufft besked, får jag fråga varför det bestämdes insemination istället för IVF? Jag tror ev att det finns trådar enbart för äggdonation eller donator, men var gärna med i denna också, här stöttar vi varann och alla har en väldigt fin ton

Har de inte försökt få ut spermier via bitestikeln? En del kan ju ha ett antal spermier där som inte når testiklarna.
  • EMI91
    Inalina skrev 2021-08-23 10:43:42 följande:

Hejsan o välkommen till tråden,

nej det är jättetufft att acceptera att det inte går att skaffa barn naturligt. Håller helt med dig, hade man fått en tydlig förklaring hade man kanske kunnat acceptera IVF mer, å andra sidan är det ju fantastiskt att man 'får' göra IVF utan att det finns någon uppenbart fel på en. 

Vi försökte i 3-4 år själva utan preventivmedel utan att något hände (med besvikelse och tårar vid varje mens) och vi hade heller ingen förklaring varför vi inte blev gravida, gjorde IVF 2018 och fick en flicka på 3 försöket. Hoppas FORTFARANDE att det skulle ha löst sig så att det skulle kunna funka med syskonförsök och prickar in ägglossning varje månad etc men icke, aldrig fått ett plus utan IVF. så nu försöker vi med syskon med IVF istället.

När du är igång med stimuleringen och sprutorna kommer du nog känna att nu gör ni ALLT för att det ska gå och jag känner att man blir ganska förväntansfull och det är lite spännande med alla steg man går igenom. Nu är det liksom inte bara upp till en själv att pricka in allting utan kliniken är ju experter på att göra folk gravida så lite skönt att ta bort lite känslan att man själv gör något 'fel' - nu är det faktiskt andra som jobbar tillsammans med er för att det ska bli en bebis. Lycka till

Tack snälla för ditt svar! Så skönt med folk som förstår och kan relatera. Tyvärr har jag ingen i min omgivning som har gått igenom detta (vad jag vet) och det gör att jag känner sig ensam.

Vad roligt att det gick bra för er tidigare och att ni har en dotter idag! Jag håller tummarna att det ska gå bra även för kommande IVFer. När är nästa planerade IVF för dig? Hur gammal är du och din partner? Lycka till!
  • Amelia84

Hej :)

Jag tänkte också joina er härliga tråd då vi startar vår första ivf behandling nu. Jag och min sambo har försökt ett år och de hittar inte något fel på någon av oss. Vi har inte ens vart i närheten av ett streck på stickan. Vilket är en sorg i sig, hur kan min kropp inte göra det mest naturliga i livet?!

Men nu har jag mentalt ställt om och ser verkligen fram emot IVFen :) Jag kör korta protokollet och är inne på sprutdag 4 och tar 225 IU Bemfola. Jag mår bra, känner inte av så mycket men hoppas att det händer grejer där inne ändå. Ikväll ska jag börja ta en lägre dos på 150 IU. Första ultraljudet är på onsdag, så det känns ju jättespännande.

Hur har ni andra upplevt hormonstimuleringen? Har ni haft biverkningar och när började dem komma?

• Dibella
    Inalina skrev 2021-08-23 10:47:58 följande:
    hejsan, då är vi snart igång igen (hoppas jag.) 

Hur är det, har du fått ändra något i upplägget med stimuleringen? Hoppas ni lyckas få en restplats så ni får komma till så snart som möjligt. Visst är det den regiondrivna vården ni kör genom nu? är det fortfarande samma klinik? KramHjärta
    Jag HOPPAS jag får börja med mina sprutor idag, ska på VUL 14:20 där de ska se om allt är som det ska efter nedregleringen....hoppas hoppas....

Hej Hjärta hoppas ni haft en fin sommar!

Skönt att ni kanske är igång redan ikväll med sprutorna, håller tummarna att nedregleringen fungerat som den ska. Skönt att få komma igång ändå, nu blir det syskon! Blir det "gamla" kliniken nu då? Lite resande fram och tillbaks.

Hoppas också på denna mensen, men försöker hålla hoppet på lagom nivå för dom har redan varnat mig flera gånger att de är fullsmockat hela augusti månad. Men 4-5 veckor till när vi är inbokade på nästa mens är inte så lång tid ändå, skönt att ha sitt datum satt. Vi kör landstinget nu och är på annan klinik, känns lite nervigt, gillade där jag var innan på sätt och vis, plus nära jobb för allt fläng, men det får funka. 

• Dibella
    Amelia84 skrev 2021-08-23 13:26:16 följande:

Jag tänkte också joina er härliga tråd då vi startar vår första ivf behandling nu. Jag och min sambo har försökt ett år och de hittar inte något fel på någon av oss. Vi har inte ens vart i närheten av ett streck på stickan. Vilket är en sorg i sig, hur kan min kropp inte göra det mest naturliga i livet?!

Men nu har jag mentalt ställt om och ser verkligen fram emot IVFen :) Jag kör korta protokollet och är inne på sprutdag 4 och tar 225 IU Bemfola. Jag mår bra, känner inte av så mycket men hoppas att det händer grejer där inne ändå. Ikväll ska jag börja ta en lägre dos på 150 IU. Första ultraljudet är på onsdag, så det känns ju jättespännande.

Hur har ni andra upplevt hormonstimuleringen? Har ni haft biverkningar och när började dem komma?

Välkommen till gänget, inte det mest efterlängtade gäng kanske, men lite mindre ensamt att fler sitter i samma sits {#emotions_dlg.flower}

Hoppas att det går bra på VUL och att du har flera fina blåsor på gång!

Jag upplevde båda mina stimuleringar som lite olika, men mådde ändå bra båda gångerna. Lite huvudvärk och svullen mage och trötthet var det som jag åkte på. Men inte varit det fysiska som varit det värsta för mig, utan det psykiska som tär tyvärr. Stimulering och äggplock var ändå okej del av IVF för mig, hoppas att det blir det för dig med.

• Annna84
    Inalina skrev 2021-08-20 08:47:44 följande:

hejsan! ja då var vi tillbaka i tråden igen, hoppas det är sista försöket för oss alla och att vi får njuta av vår- och sommarbebisar nästa år  låter ju (precis som någon annan också skrev), väldigt lovande med 6 embryon i frysen! (hehe känner såklart igen det där med att 'det kanske tog sig denna månaden ändå;)) det hoppas vi såklart!

jag tog mitt vaccin i maj när jag var precis igång med IVF då, vi skulle ju resa till sverige (bor ju i schweiz) i sommar och jag ville vara säker på att vara fullvaccinerad. 'Problemet' som jag ser det är ju också hur man ställer sig till när man faktiskt ÄR gravid att ta vaccinet? om du blir gravid ska du inte ta det då heller på 9 månader? Folk får ju göra precis som de vill men jag tänkte att jag var mer orolig för att få covid som gravid/eller precis när man ska föda och vara mer orolig för de långsiktiga biverkningar många har fått av sjukdomen än för vaccinet. kram hoppas du kommer fram till rätt beslut för dig Jag fick ju inte plus då så kan tyvärr inte skryta med det, men jag känner mig stensäker på att det inte hade med vaccinet att göra då mina ägg ändå var av så dålig kvalitet.

Har tänkt på dig och er andra mycket under sommaren och är inne och läser. Hejar så mycket på er och känner så mycket för oss som kämpat och kämpat, även om det mirakulöst gick vägen för mig till slut på 7e försöket. Hoppas att det ger hopp <3

Jag valde att vaccinera mig när jag blev gravid, efter v12. Tänker och har hört att det är värre att få covid när man är gravid och över 35år så är man riskgrupp.

Massa styrka och kramar!
  • Amelia84
    Dibella skrev 2021-08-23 14:05:15 följande:

Välkommen till gänget, inte det mest efterlängtade gäng kanske, men lite mindre ensamt att fler sitter i samma sits 

Hoppas att det går bra på VUL och att du har flera fina blåsor på gång!

Jag upplevde båda mina stimuleringar som lite olika, men mådde ändå bra båda gångerna. Lite huvudvärk och svullen mage och trötthet var det som jag åkte på. Men inte varit det fysiska som varit det värsta för mig, utan det psykiska som tär tyvärr. Stimulering och äggplock var ändå okej del av IVF för mig, hoppas att det blir det för dig med.

Tackar :) Nej, det hade man kanske inte hoppats på, men det känns otroligt skönt att kunna ventilera med andra i samma sits.

Ja, det verkar vara väldigt individuellt hur man reagerar på stimuleringen och vilken dos och läkemedel man får. Ja, usch, den mentala resan är ju verkligen det värsta och kan tänka mig att det blir än mer påfrestande under IVF försöken.

Men jag håller verkligen tummarna för dig nu och hoppas att du får komma igång nu när mensen kommer och att det finns tid på kliniken.
  • Frida123123

Uppdatering:

Så, då har jag varit på mitt vul på kliniken. Är på dag 12 i cykeln och det visade sig att min slemhinna var tjock och fin på 13 mm. Yeah. Ägget var på 20, så ägglossning borde vara nära, dvs troligtvis imorgon, onsdag eller torsdag enligt kliniken. Men det som är super är att om jag inte får det, så ges jag Ovitriell för att undvika en helg krock. Älskar min klinik just nu. Så idag ska jag även börja med Fragmin sprutor. Vem älskar nålar egentligen. Men men, det var jag som bad om det. Man ska vara försiktig med vad man ber om.. ha ha.

• Frida123123
    Inalina skrev 2021-08-23 10:47:58 följande:

hejsan, då är vi snart igång igen (hoppas jag.) 

Hur är det, har du fått ändra något i upplägget med stimuleringen? Hoppas ni lyckas få en restplats så ni får komma till så snart som möjligt. Visst är det den regiondrivna vården ni kör genom nu? är det fortfarande samma klinik? Kram

Jag HOPPAS jag får börja med mina sprutor idag, ska på VUL 14:20 där de ska se om allt är som det ska efter nedregleringen....hoppas hoppas....

Hur gick det? Fick du börja med sprutorna?
  • Frida123123
    Amelia84 skrev 2021-08-23 13:26:16 följande:

Mina tre behandlingar, långa protokollet. Upplevde jag dels att nässprej-synerela. Gud vad trött jag blev av den. När jag började med sprutorna upplevde jag inget direkt de första typ 7 dagarna, därefter spända bröst och uppblåsthet.
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021