• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Frida123123
    endotjej92 skrev 2021-08-24 09:37:49 följande:

Hej!! Nu har det gått några dagar sen jag uppdaterade hur mina svaga streck gick tillslut! Idag var min officiella testdag och det är starkt positivt! lika starkt som kontrollstrecket och jag är helt mållös. Har aldrig tidigare fått ett plus på stickan och nu i första IVFen och med första embryot! Men är så rädd att någonting ska hända nu och det här ska tas ifrån mig. Men nu efter ja pratade med kliniken så känns det lite lugnare och jag ska försöka njuta av detta.. hur man ens gör det. Ni som plussat hur kändes det för er fram till tidigt ultraljud? 

Och jag önskar er alla att det går vägen för er nu i höst!<3

Grattis! Jag blev gravid men på vul i v 8 upptäckte man att hjärtat ej slog. Men det är inte så vanligt så oroa dig inte över det. Det jag kände var trötthet, illamående och spända bröst. När har du ditt vul? spännande tider, stort grattis igen
  • Steeph

Hej!
    Vi är på G in i IVF svängen och varit på Linnékliniken nyss. Jag ligger på gränsen till PCO och har en hel del ägg. Stor volym på äggstockarna och ett amh på 4.4 vilket han tyckte var mycket positivt. Tanken är att jag ska göra totalfrys i och med risk för överstimulering och med mitt amh. 
    Vi har fått behandlingsschema och kommer börja med sprutor mensdag 1 och då 225 menopur. Hur ligger ni andra i dos? 
    Vad har ni för tips till mig gällande just ivf, sprutor etc?

Vi kommer köra igång i november då jag vill ha 2 månader nu för att förbättra och optimera äggkvalitén. 

• Annna84
    Inalina skrev 2021-08-24 10:06:23 följande:

Heeeeej, åh du får berätta vilken vecka du är i nu och hur har du mått??? Har ni gjort NIPT eller liknande och vet ni om det är en pojke eller flicka??? Såååå spännande och är väldigt glad för er skull att det lyckades till slut!!

jag är igång igen nu så hoppet om bebis börjar komma tillbaka här, har träffat en del bebisar i sommar nu i sverige också och de är ju himla mysiga så vore fantastiskt om det kunde bli ett syskon nästa år men en sak i taget som du vet i den här processen....

Skönt att du är igång! Fick du till det så att det fungerade med din mans jobbresa? Började du med sprutor nu efter nedregleringen? Det känns hoppfullt med Prag tycker jag :)

Idag gick jag in i v17 och nu har jag berättat för familj och de flesta vännerna, har legat lågt och varit osocial hela sommaren för att slippa grejen med alkohol, Haha! Jag har mått bra hela tiden, har egentligen inte känt någonting alls. Vi gjorde nipt för att säkra upp och fick svar att det var normalt. Däremot ska vi hålla oss ifrån att ta reda på kön (lite frestande med tanke på att vi har svaret en knapptryckning bort) Det får bli en överraskning dagen den kommer efter allt kliniskt planerande de senaste åren ;) Nu hejar jag på er och alla andra som kämpar <3
  • CarroAnd
    Amelia84 skrev 2021-08-23 21:23:34 följande:

Åh tusen tack för peppen! Försöker att inte ha allt för höga förhoppningar, då det nog kommer krävas några vändor. Men nu när allt är nytt försöker jag att hålla mig positiv.

Hoppas att huvudvärken släpper snart, vart ligger ni i processen?

Hej! Jag har började med sprutorna i lördags och ska på första VUL på fredag :). Det är andra omgången för oss. Jag är jättenervös för äggplock. Man känner sig så maktlös, trots att det inte gjorde ont under tiden. Det var mest obehagligt.
  • CarroAnd
    Amelia84 skrev 2021-08-23 21:23:34 följande:

Åh tusen tack för peppen! Försöker att inte ha allt för höga förhoppningar, då det nog kommer krävas några vändor. Men nu när allt är nytt försöker jag att hålla mig positiv.

Hoppas att huvudvärken släpper snart, vart ligger ni i processen?

Hej! Jag har började med sprutorna i lördags och ska på första VUL på fredag :). Det är andra omgången för oss. Jag är jättenervös för äggplock. Man känner sig så maktlös, trots att det inte gjorde ont under tiden. Det var mest obehagligt.
  • endotjej92
    Amelia84 skrev 2021-08-24 10:44:59 följande:
    Stort grattis!!! Wow! Så kul att du fick ett tydligt besked. Måste vara en sån härlig känsla att för första gången äntligen få se det där strecket!

Jag har ju aldrig vart i närheten av ett streck, så har väl inga bra råd direkt. Men försök att njuta så mycket du bara kan, och låt inte oron ta över, det är ju faktiskt bortom din kontroll. Lättare sagt än gjort såklart :) men tänk du är GRAVID! Som du längtat efter just detta ögonblick, du förtjänar att få njuta efter denna kamp! Stort lycka till nu!
    Tack så mycket för dina fina ord<3 
    Ja har svårt att förstå att jag faktist är gravid... testar lite då och då och blir så glad när ja ser två streck de känns helt otroligt. Är du inne i denna snurr nu i höst? 
    Inalina skrev 2021-08-24 10:58:46 följande:
    hejsan! och STORT grattis! det är jättelovande att testen blivit starkare och jag tycker absolut att du får känna dig glad och NJUT av första plusset!!! det är ju fantastiskt och en sjukt overklig känsla (jag vet ;)) 
    Du kan inte påverka något som händer nu ändå så bättre att bara ta varje dag som den kommer och se fram emot första tidiga ultraljudet. Bokade du in ett sådant med kliniken?Skrattande
    Hej! Tack så mycket! Ja det är verkligen så speciell känsla.. ska verkligen försöka njuta av detta nu tills ultraljudet, ja den blir i v.37 så de känns lite långt kvar hehe. 
    Dibella skrev 2021-08-24 11:11:09 följande:
    Grattis {#emotions_dlg.flower} va skönt att var starkt på testdagen. Hoppas att allt går väg och att det kommer vara ett litet hjärta vid VUL sen. 
    Taack <3 det hoppas jag verkligen.. typ det som känns mest läskigt med ultraljudet. 
    Clemmentina skrev 2021-08-24 11:17:33 följande:
    Underbart! Stor grattis! Nu håller vi tummarna för att allt ska gå bra framöver. När blir vul?
    taack så mycket! den. 13/9 så det känns som evigheter fram men denna resa har varit så mkt väntande så hoppas det är sista väntandet som känns jobbigt. 
    Frida123123 skrev 2021-08-24 17:16:07 följande:
    Grattis! Jag blev gravid men på vul i v 8 upptäckte man att hjärtat ej slog. Men det är inte så vanligt så oroa dig inte över det. Det jag kände var trötthet, illamående och spända bröst. När har du ditt vul? spännande tider, stort grattis igen
    Åh vad ledsen jag blir att du har fått gå igenom det! det måste känts hemskt :(.. är du nu igång med en ny omgång efter det? Jag har mitt vul 13e och är så rädd för just det med hjärtat:/
  • Johannnnna
    Steeph skrev 2021-08-24 18:04:44 följande:

Hej!

Vi är på G in i IVF svängen och varit på Linnékliniken nyss. Jag ligger på gränsen till PCO och har en hel del ägg. Stor volym på äggstockarna och ett amh på 4.4 vilket han tyckte var mycket positivt. Tanken är att jag ska göra totalfrys i och med risk för överstimulering och med mitt amh. 

Vi har fått behandlingsschema och kommer börja med sprutor mensdag 1 och då 225 menopur. Hur ligger ni andra i dos? Vad har ni för tips till mig gällande just ivf, sprutor etc?

Vi kommer köra igång i november då jag vill ha 2 månader nu för att förbättra och optimera äggkvalitén. 

?-

Hej Steeph, jag är i samma läge som du - typ PCO/många omogna äggblåsor och högt amh-värde. Vi gjorde äggplock i mars och det var redan då bestämt att det blir totalfrys pga risk för överstimulering. Glad att de bestämde åt oss och inte vill ta några risker att jag skulle bli sjuk, men segt att vänta ca 8 v från mars-maj och sen när vi tyckte vi väntat färdigt så blev det ingen ägglossning, sen semesterstängt. Så fem mån senare har vi nu gjort en frysinsättning som just nu ruvas.

Tog Gonal F, sen Fyromadel och sen skippades den sista igångsättningssprutan pga totalfrys. Sprutorna blev ett gemensamt projekt med sambon så vi hjälptes åt, det är inget att oroa sig över tycker jag. Mitt äggplock tog 45 min jmf 15 min som var beräknat och var ingen skön upplevelse, men de var otroligt duktiga och proffsiga. Det blev en stor mängd ägg så det är vi såklart tacksamma för.

Nyfiken när du säger optimera äggkvalitén, hur gör man då? Har de gett en inrådan till dig om det?
  • Clemmentina
    Annna84 skrev 2021-08-24 18:12:17 följande:

Skönt att du är igång! Fick du till det så att det fungerade med din mans jobbresa? Började du med sprutor nu efter nedregleringen? Det känns hoppfullt med Prag tycker jag :)

Idag gick jag in i v17 och nu har jag berättat för familj och de flesta vännerna, har legat lågt och varit osocial hela sommaren för att slippa grejen med alkohol, Haha! Jag har mått bra hela tiden, har egentligen inte känt någonting alls. Vi gjorde nipt för att säkra upp och fick svar att det var normalt. Däremot ska vi hålla oss ifrån att ta reda på kön (lite frestande med tanke på att vi har svaret en knapptryckning bort) Det får bli en överraskning dagen den kommer efter allt kliniskt planerande de senaste åren ;) Nu hejar jag på er och alla andra som kämpar <3

Åh tänk redan vecka 17! Snart halvvägs och rul antar jag!? Skönt att allt ser bra ut hittills och att du mått bra hela tiden. :)
  • Frida123123
    endotjej92 skrev 2021-08-24 21:40:56 följande:

Tack så mycket för dina fina ord<3 

Ja har svårt att förstå att jag faktist är gravid... testar lite då och då och blir så glad när ja ser två streck de känns helt otroligt. Är du inne i denna snurr nu i höst? Hej! Tack så mycket! Ja det är verkligen så speciell känsla.. ska verkligen försöka njuta av detta nu tills ultraljudet, ja den blir i v.37 så de känns lite långt kvar hehe. Taack <3 det hoppas jag verkligen.. typ det som känns mest läskigt med ultraljudet. taack så mycket! den. 13/9 så det känns som evigheter fram men denna resa har varit så mkt väntande så hoppas det är sista väntandet som känns jobbigt. Åh vad ledsen jag blir att du har fått gå igenom det! det måste känts hemskt :(.. är du nu igång med en ny omgång efter det? Jag har mitt vul 13e och är så rädd för just det med hjärtat:/

Tack! Ja, har återföring på måndag av fryst embryo. Så det känns bra. Embryot ska klara upptiningen först bara. Spännande för dig/er! Dom flesta går det faktiskt jättebra för, så försök att inte oroa dig!
  • Clemmentina
    Steeph skrev 2021-08-24 18:04:44 följande:

Hej!

Vi har fått behandlingsschema och kommer börja med sprutor mensdag 1 och då 225 menopur. Hur ligger ni andra i dos? Vad har ni för tips till mig gällande just ivf, sprutor etc?

Välkommen till tråden! :) Jag har ungefär samma amh som du och fick exakt samma dos på menopur sist. Jag blev överstimulerad sist och fick göra totalfrys då. Skönt att du redan fått det beskedet för det är inte roligt att få mitt i behandlingen! Menopur blandar man till själv (finns andra mediciner som är färdiga och lättare på så sätt) men var noggrann första gången så är det inga problem. Min sambo fick hjälpa till så att han också kände sig delaktig. Kan också tipsa om att kolla på medicininstruktioner.se. Blir nyfiken på vad du äter för att förbättra äggkvaliteten? Lycka till!
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021